بازدید 224144

نکات مهم برای کاهش نزاع در آپارتمان‌ها

سال هاست که دیگر خانه های حیاط دار و به قول دیگر ویلایی، به نوستالژی دلنوازی تبدیل شده اند که دستمایه خاطره بازی قرار می گیرند؛ مردمانی که امروزه در منازلی به آپارتمان سکونت دارند با فکر و خیال و تصور خانه های غیر آپارتمانی گذشته گذر عمر می کنند و گاهی همین امر، باعث بروز نزاع و درگیری میان ساکنان آپارتمان ها می شود.
کد خبر: ۶۶۳۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵ 21 October 2019
سال هاست که دیگر خانه های حیاط دار و به قول دیگر ویلایی، به نوستالژی دلنوازی تبدیل شده اند که دستمایه خاطره بازی قرار می گیرند؛ مردمانی که امروزه در منازلی به آپارتمان سکونت دارند با فکر و خیال و تصور خانه های غیر آپارتمانی گذشته گذر عمر می کنند و گاهی همین امر، باعث بروز نزاع و درگیری میان ساکنان آپارتمان ها می شود.
 

به گزارش «تابناک»؛ آپارتمان نشینی، واژه ای هم نشین با برخی از مشکلات است؛ مانند اینکه چون شما باید با چند خانواده دیگر کنار بیایید، همیشه حواستان باشد که مزاحم دیگران نشوید، برای تقسیم هزینه‌های ساختمان سهم شارژ پرداخت و شارژ عقب افتاده همسایه را به او یادآوری کنید و اختلافات ناشی از این مسائل را حل‌وفصل کنید.

رعایت دقیق این بایدها و نبایدها و حرکت روی مدار اخلاق، به «فرهنگ آپارتمان‌نشینی» معروف شده است؛ فرهنگی که در برخی مناطق شهری به‌ کندی در حال پیشرفت است؛ اما اگر هر کس حد و حدود خود و دیگران را در زندگی آپارتمانی بشناسد، اختلافات کمتری بروز خواهد کرد. رعایت فرهنگ آپارتمانی به ‌آسانی رعایت چند گزاره اخلاقی و قانونی ساده است. قانون تملک آپارتمان‌ها و آیین‌نامه آن می‌تواند راهنمای شما در این خصوص باشد.

در صورتي كه تعداد مالكين از سه نفر تجاوز كند،مجمع عمومي مالكين تشكيل مي‌شود.
 
در بررسی قانون تملک آپارتمان ها تعدادی نکات کلیدی وجود دارد که به صورت اختصار در زیر اشاره شده و متن کامل این قانون هم در پایان مطلب قابل رویت است.
 
  • تعهدات مربوط به مالک یا مستأجر در اداره ساختمان های مشمول قانون تملک آپارتمان ها یکسان است و استفاده کننده قانونی خواه مالک یا مستاجر در این باره متعهد است.
 
  • قسمت های مشترک مجتمع های آپارتمانی شامل زمین، تأسیسات مشترک مانند سیستم گرمایش و سرمایش مشترک، چاه، انشعاب برق مشترک، بالابر، فاضلاب، انشعاب آب مشترک، انبار مشترک، لوله ها و سیم های برق، اسکلت ساختمان، بام، راهرو و راه پله ها، درب و پنجره ها در قسمت های عمومی، رختشوی خانه، حیاط، محوطه ساختمان که بخشی از ملک است، حیاط خلوت، اتاق سرایدار، نمای ساختمان، انبار عمومی و تلفن مرکزی و به اصطلاح مشاعات ساختمان است. هر آنچه مطابق صورت جلسه تفکیک آپارتمان ها اختصاص به آپارتمان خاصی ندارد، مشترک و مورد استفاده همه مالکان و متصرفان قانونی است. این قسمت ها غیرقابل انتقال است و هر مالکی یا قائم مقام او به نسبت مالکیت خود و مساحت آپارتمانش در آن به صورت مشترک و مشاعی سهیم است.
 
  • سمت های اختصاصی هر ساختمان شامل قسمت هایی است که برای آن سند مالکیت جداگانه با تعیین مالک صادر شده یا به صورت عرفی اختصاص به یکی از مالکان دارد. پارکینگ و انباری اگر رسمی یا عرفی متعلق به یک آپارتمان باشد متعلق به آن و مالکش است و در غیر این صورت باید به صورت مشترک با توافق مالکان دیگر بهره برداری شود.
    هر یک از مالكین می تواند با رعایت مقررات این قانون و سایر مقررات ساختمانی، عملیاتی را كه برای استفاده بهتری از قسمت اختصاصی خود مفید می داند انجام دهد، هیچ یک از مالكین حق ندارند بدون موافقت اكثریت سایر مالكین تغییراتی در محل یا شكل در یا سردر یا نمای خارجی در قسمت اختصاصی خود كه در مریی و منظر باشد بدهند.
 
  • هزینه های مشترک، هزینه هایی است که برای استفاده، حفظ و نگهداری عادی ساختمان و تأسیسات و تجهیزات و هچنین هزینه های اداری و حق الزحمه مدیر یا مدیران ساختمان پرداخت می شود. این هزینه ها شامل مواردی همچون رنگ آمیزی دیوارها و نرده های مشترک و سرایدار در صورت استفاده و  دیگر موارد هزینه های مربوط به بخش های مشترک می شود. سهم هر یک از مالکین از مخارج با نسبت مساحت اختصاصی هر آپارتمان به کل بخش های اختصاصی دیگران تعیین و از هر آپارتمان دریافت می شود. هزینه های مشترک هم با تساوی از همگان دریافت می شود. بدیهی است اگر بر مبنای قانون و عرف قسمتی از بخش های عمومی مشترک مورد استقاده اختصاصی کسی یا کسانی است، باید هزینه های آن را استفاده کننده بپردازد. در عین حال امکان قانونی هم برای تنظیم قرارداد بین مالکین برای چگونگی محاسبه سهم هر مالک در هزینه ها وجود دارد. همچنین مالکین می توانند توافق کنند که برخی از آن ها هزینه های بخشی از ساختمان را به صورت انحصاری تقبل کنند. 
 
  • نمای ساختمان بخش مشترک آن و متعلق به همه مالکین هستند. آن بخش از ورودی آپارتمان ها و سردرب آن ها که در ظاهر و زیبایی موثر و پیداست، جزو مشاعات و بخش مشترک محسوب می شود؛ بنابراین هیچ تغییر و اصلاحی در این موارد نباید بدون موافقت دیگر مالکین انجام شود.
 
  • در هر ساختمان مشمول قانون تملک آپارتمان ها که مالکین بیش از سه نفر باشند، باید مدیر یا مدیرانی توسط مجمع عمومی مالکین انتخاب شود. اداره و حفظ ساختمان، دریافت و پرداخت هزینه ها، بیمه آتش سوزی ساختمان، تعیین سهم هر آپارتمان در هزینه ها و اعلام آن، خودداری از ارائه خدمات مشترک به بدهکاران، مطالبه طلب از بدهکاران از جمله با طرح دعوی در دادگستری و مراجعه به اداره ثبت.
 
  • عدم پرداخت هزینه های مشترک از جمله مشکلات مهمی است که مالکین و مدیریت ساختمان با آن مواجه می شود. به طور معمول با ابلاغ نامه یا نصب فهرست بدهی ها در ساختمان از بدهکار خواسته می شود که بدهی خود را بدهد. اما قانون به مدیر این اختیار را داده است که با ارسال اظهارنامه و یا مراجعه به دادگاه این طلب را دریافت کند. در صورت خودداری مالک یا استفاده کننده آپارتمان از پرداخت بدهی، مدیر می تواند دسترسی بدهکار را به خدمات مشترک مانند برخورداری از سرمایش، گرمایش و برق و آب مشترک را ناممکن کند. همچنین در صورت عدم امکان قطع دسترسی بدهکار، مدیر می تواند با مراجعه به دادگاه و رسیدگی خارج از نوبت، درخواست عدم ارائه خدمات مشترک به بدهکار کند. در عین حال نه تنها مدیر می تواند با مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک کشور درخواست صدور اجرائیه و توقیف اموال بدهکار ـ هم مالک و همم استفاده کننده ـ را بدهد بلکه امکان دریافت خسارت تأخیر پرداخت بدهی را دارد.
 

 
متن کامل قانون تملک آپارتمان ها
 
 ماده 1 - مالكیت در آپارتمان های مختلف و محل های پیشه و سكنای یک ساختمان شامل دو قسمت است. مالكیت قسمت های اختصاصی و مالكیت قسمت های مشترک. 
 
ماده 2 - قسمت های مشترک مذكور در این قانون عبارت از قسمتهایی از ساختمان است كه حق استفاده از آن منحصر به یک یا چند آپارتمان یا محل پیشه مخصوص نبوده و به كلیه مالكین به نسبت قسمت اختصاصی آنها تعلق می گیرد به طور كلی قسمتهایی كه برای استفاده اختصاصی تشخیص داده نشده است یا در اسناد مالكیت ملک اختصاصی یک یا چند نفر از مالكین تلقی نشده از قسمتها مشترک محسوب می شود مگر آن كه تعلق آن به قسمت معینی بر طبق عرف و عادت محل مورد تردید نباشد. 
 
ماده 3 - حقوق هر مالک در قسمت اختصاصی و حصه او در قسمت های مشترک غیر قابل تفكیک بوده و در صورت انتقال قسمت اختصاصی به هر صورتی كه باشد انتقال قسمت مشترک قهری خواهد بود. 
 
ماده 4- حقوق و تعهدات و همچنین سهم هر یک از مالكان قسمتهای اختصاصی از مخارج قسمتهای مشترک متناسب است با نسبت مساحت قسمت اختصاصی به مجموع مساحت قسمت های اختصاصی تمام ساختمان به جز هزینه هایی كه به دلیل عدم ارتباط با مساحت زیر بنا به نحو مساوی تقسیم خواهد شد و یا اینكه مالكان ترتیب دیگری را برای تقسیم حقوق و تعهدات و مخارج پیش بینی كرده باشند. پرداخت هزینه های مشترک اعم از اینكه ملک مورد استفاده قرار گیرد یا نگیرد الزامی است. 
 
تبصره 1- مدیران مجموعه با رعایت مفاد این قانون ، میزان سهم هر یک از مالكان یا استفاده كنندگان را تعیین می كند. 
 
تبصره 2- در صورت موافقت مالكانی كه دارای اكثریت مساحت زیربنای اختصاصی ساختمان می باشند هزینه های مشترک بر اساس نرخ معینی كه به تصویب مجمع عمومی ساختمان می رسد، حسب زیر بنای اختصاصی هر واحد، محاسبه می شود. 
 
تبصره 3- چنانچه چگونگی استقرار حیاط ساختمان یا بالكن یا تراس مجموعه به گونه ای باشد كه تنها از یک یا چند واحد مسكونی، امكان دسترسی به آن باشد، هزینه حفظ و نگهداری آن قسمت به عهده استفاده كننده یا استفاده كنندگان است.  (اصلاحی و الحاقی بموجب قانون اصلاح قانون تملک آپارتمانها مصوب 1376)
 
ماده 5 - انواع شركت های موضوع ماده 20 قانون تجارت كه به قصد تجارت ساختمان خانه و آپارتمان و محل كسب به منظور سكونت یا پیشه یا اجاره یا فروش تشكیل می شود از انجام سایر معاملات بازرگانی غیر مربوط به كارهای ساختمانی ممنوعند. 
 
ماده 6 - چنانچه قراردادی بین مالكین یک ساختمان وجود نداشته باشد كلیه تصمیمات مربوط به اداره و امور مربوط به قسمت های مشترکبه اكثریت آرا مالكینی است كه بیش از نصف مساحت تمام قسمت های اختصاصی را مالک باشند. 
 
تبصره - نشانی مالكین برای ارسال كلیه دعوتنامه ها و اعلام تصمیمات مذكور در این قانون همان محل اختصاصی آنها در ساختمان است مگر این كه مالک نشانی دیگری را در همان شهر برای این امر تعیین كرده باشد. 
 
ماده 7 - هر گاه یک آپارتمان یا یکمحل كسب دارای مالكین متعدد باشد مالكین یا قائم مقام قانونی آنها مكلف اند یکنفر نماینده از طرف خود برای اجرای مقررات این قانون و پرداخت حصه مخارج مشترک تعیین و معرفی نمایند در صورتی كه اشخاص مزبور به تكلیف فوق عمل نكنند رای اكثریت بقیه مالكین نسبت به تمام معتبر خواهد بود مگر این كه عده حاضر كمتر از ثلث مالكین باشد كه در این صورت برای یكدفعه تجدید دعوت خواهد شد. 
 
ماده 8 - در هر ساختمان مشمول مقررات این قانون در صورتی كه عده مالكین بیش از سه نفر باشد مجمع عمومی مالكین مكلف اند مدیر یا مدیرانی از بین خود یا از خارج انتخاب نمایند طرز انتخاب مدیر از طرف مالكین و وظایف و تعهدات مدیر و امور مربوط به مدت مدیریت و سایر موضوعات مربوطه در آیین نامه این قانون تعیین خواهد شد. 
 
ماده 9 - هر یک از مالكین می تواند با رعایت مقررات این قانون و سایر مقررات ساختمانی عملیاتی را كه برای استفاده بهتری از قسمت اختصاصی خود مفید می داند انجام دهد هیچ یک از مالكین حق ندارند بدون موافقت اكثریت سایر مالكین تغییراتی در محل یا شكل در یا سردر یا نمای خارجی در قسمت اختصاصی خود كه در مریی و منظر باشد بدهند. 
 
ماده 10 - هر كس آپارتمانی را خریداری می نماید به نسبت مساحت قسمت اختصاصی خریداری خود در زمینی كه ساختمان روی آن بنا شده یا اختصاص به ساختمان دارد مشاعا سهیم می گردد مگر آن كه مالكیت زمین مزبور به علت وقف یا خالصه بودن یا علل دیگر متعلق به غیر باشد كه در این صورت باید اجور آن را به همان نسبت به پردازد مخارج مربوط به محافظت ملک و جلوگیری از انهدام و اداره و استفاده از اموال و قسمتهای مشترکو به طور كلی مخارجی كه جنبه مشترک دارد و یا به علت طبع ساختمان یا تاسیسات آن اقتضا دارد یکجا انجام شود نیز باید به تناسب حصه هر مالکبه ترتیبی كه در آیین نامه ذكر خواهد شد پرداخت شود هر چند آن مالکاز استفاده از آنچه كه مخارج برای آن است صرفنظر نماید.
 
ماده 10 مكرر - در صورت امتناع مالک یا استفاده كننده از پرداخت سهم خود از هزینه های مشترک از طرف مدیر یا هیئت مدیران وسیله اظهارنامه یا ذكر مبلغ بدهی و صورت ریز آن مطالبه می شود. 
 
هر گاه مالک یا استفاده كننده ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ اظهار نامه سهم بدهی خود را نپردازد مدیر یا هیئت مدیران میتوانند به تشخیص خود و با توجه به امكانات از دادن خدمات مشترک از قبیل شوفاژ – تهویه مطبوع – آب گرم – برق – گاز و غیره با و خودداری كنند و درصورتیكه مالک و یا استفاده كننده همچنان اقدام به تصفیه حساب ننمایند اداره ثبت محل وقوع آپارتمان به تقاضای مدیر یا هیئت مدیران برای وضول وجه مزبور بر طبق اظهار نامه ابلاغ شده اجرائیه صادر خواهد كرد . عملیات اجرائی وفق مقررات اجرای اسناد رسمی صورت خواهد گرفت و درحال مدیر یا هیئت مدیران موظف می باشند كه بمحض وصول وجوه مورد مطالبه یا ارائه دستور موقت دادگاه نسبت به برقراری مجدد خدمات مشترک فوراً اقدام نمایند . 
 
تبصره 1- در صورتی كه عدم ارائه خدمات مشترک ممكن یا مؤثر نباشد، مدیر یا مدیران مجموعه می توانند به مراجع قضایی شكایت كنند، دادگاهها موظفند این گونه شكایات را خارج از نوبت رسیدگی و واحد بدهكار را از دریافت خدمات دولتی كه به مجموع ارائه می شود محروم كنند و تا دو برابر مبلغ بدهی به نفع مجموعه جریمه نمایند. 
 
 
استفاده مجدد از خدمات موكول به پرداخت هزینه های معوق واحد مربوط بنا به گواهی مدیر یا مدیران و یا به حكم دادگاه و نیز هزینه مربوط به استفاده مجدد خواهد بود.  (الحاقی بموجب قانون اصلاح قانون تملک آپارتمانها مصوب 1376)
 
تبصره 2- رونوشت مدارک مثبت سمت مدیر یا هیأت مدیران و صورت ریز سهم مالک یا استفاده كننده از هزینه های مشترک و رونوشت اظهار نامه ابلاغ شده بمالک یا استفاده كننده باید ضمیمه تقاضانامه صدور اجرائیه گردد. 
 
تبصره 3- نظر مدیر یا هیئت مدیران ظرف ده روز پس از ابلاغ اظهار نامه بمالک در دادگاه تخستین محل وقوع آپارتمان قابل اعتراض است ، دادگاه خارج از نوبت و بدون رعایت تشریفات آئین دادرسی مدنی به موضوع رسیدگی و رأی میدهد این رأی قطعی است . در مواردیكه طبق ماده فوق تصمیم به قطع خدمات مشترک اتخاذ شده و رسیدگی سریع به اعتراض ممكن نباشد دادگاه به محض وصول اعتراض اگر دلایل را قوی تشخیص دهد دستور متوقف گذاردن تصمیم قطع خدمات مشترک را تا صدور رأی خواهد داد. 
 
تبصره 4- در صورتی كه مالک یا استفاده كننده مجدداً و مكرراً در دادگاه محكوم به پرداخت هزینه های مشترک گردد علاوه بر ساير پرداختی ها مكلف به پرداخت مبلغی معادل مبلغ محكوم بها بعنوان جریمه میباشد. (اصلاحی بموجب لایحه قانونی اصلاح قانون الحاق ماده 10 مكرر و دو تبصره به قانون تملک آپارتمان ها )
در صورتی كه به تشخیص سه نفر از كارشناسان رسمی دادگستری عمر مفید ساختمان به پایان رسیده و یا به هر دلیل دیگری ساختمان دچار فرسودگی كلی شده باشد و بیم خطر یا ضرر مالی و جانی برود و اقلیت مالكان قسمتهای اختصاصی در تجدید بنای آن موافق نباشند، آن دسته از مالكان كه قصد بازسازی مجموعه را دارند، می توانند براساس حكم دادگاه، با تأمین مسكن استیجاری مناسب برای مالک یا مالكان كه از همكاری خودداری می ورزند نسبت به تجدید بنای مجموعه اقدام نمایند و پس از اتمام عملیات بازسازی و تعیین سهم هر یک از مالكان از بنا و هزینه های انجام شده، سهم مالک یا مالكان یادشده را به اضافه اجوریكه برای مسكن اجاری ایشان پرداخت شده است از اموال آنها از جمله همان واحد استیفا كنند.
 
ماده 11 - دولت مكلف است ظرف سه ماه پس از تصویب این قانون آیین نامه های اجرایی آن را تهیه و بعد از تصویب هیات وزیران به مورد اجرا به گذارد. دولت مامور اجرای این قانون است.
 
ماده 12- دفاتر اسناد رسمی موظف می باشند در هنگام تنظیم هر نوع سند انتقال، اجاره، رهن، صلح، هبه و غیره گواهی مربوط به تسویه حساب هزینه های مشترک را كه به تأیید مدیر یا مدیران ساختمان رسیده باشد از مالکیا قائم مقام او مطالبه نمایند و یا با موافقت مدیر یا مدیران تعهد منتقل الیه را به پرداخت بدهی های معوق مالک نسبت به هزینه های موضوع این قانون در سند تنظیمی قید نمایند. 
 
ماده 13- در صورتی كه به تشخیص سه نفر از كارشناسان رسمی دادگستری عمر مفید ساختمان به پایان رسیده و یا به هر دلیل دیگری ساختمان دچار فرسودگی كلی شده باشد و بیم خطر یا ضرر مالی و جانی برود و اقلیت مالكان قسمتهای اختصاصی در تجدید بنای آن موافق نباشند، آن دسته از مالكان كه قصد بازسازی مجموعه را دارند، می توانند براساس حكم دادگاه، با تأمین مسكن استیجاری مناسب برای مالک یا مالكان كه از همكاری خودداری می ورزند نسبت به تجدید بنای مجموعه اقدام نمایند و پس از اتمام عملیات بازسازی و تعیین سهم هر یک از مالكان از بنا و هزینه های انجام شده، سهم مالک یا مالكان یادشده را به اضافه اجوریكه برای مسكن اجاری ایشان پرداخت شده است از اموال آنها از جمله همان واحد استیفا كنند. 
 
در صورت عدم توافق در انتخاب كارشناسان، وزارت مسكن و شهرسازی با در خواست مدیر یا هیأت مدیره اقدام به انتخاب كارشناسان یادشده خواهد كرد. 
 
تبصره 1- مدیر یا مدیران مجموعه به نمایندگی از طرف مالكان می توانند اقدامات موضوع این ماده را انجام دهند. 
 
تبصره 2- چنانچه مالک خودداری كننده از همكاری اقدام به تخلیه واحد متعلق به خود به منظور تجدید بنا نكند، حسب در خواست مدیر یا مدیران مجموعه، رئیس دادگستری یا رئیس مجتمع قضایی محل با احراز تأمین مسكن مناسب برای وی توسط سایر مالكان ، دستور تخلیه آپارتمان یاد شده را صادر خواهد كرد. 
 
ماده 14- مدیر یا مدیران مكلفند تمام بنا را به عنوان یک واحد در مقابل آتش سوزی بیمه نمایند. سهم هر یکاز مالكان به تناسب سطح زیر بنای اختصاصی آنها وسیله مدیر یا مدیران تعیین و از شركاء اخذ و به بیمه گر پرداخت خواهد شد. در صورت عدم اقدام و بروز آتش سوزی مدیر یا مدیران مسؤول جبران خسارات وارده می باشند. 
 
ماده 15- ثبت اساسنامه موضوع این قانون الزامی نیست. (الحاقی بموجب قانون اصلاح قانون تملک آپارتمانها مصوب 1376)
 
 آيين‌نامه اجرايي قانون تملك آپارتمانها:
 
با اصلاحات بعدي‌ 
 
 بخش اول‌: قسمت هاي مختلف ساختمان‌
 
 فصل اول‌: قسمت هاي اختصاصي‌
 
ماده ۱ ـ قسمت هايي از بنا، اختصاصي تلقي مي‌شود كه عرفاً براي استفاده انحصاري شريك ملك معين يا قائم مقام او تخصيص‌يافته باشد.
 
ماده ۲ ـ علاوه بر ثبت اراضي زيربنا و محوطه باغ‌ها و پارك‌هاي متعلّقه براي مالكيت قسمتهاي اختصاصي نيز بايد بطورمجزا سند مالكيت صادر شود، مشخصات كامل قسمت اختصاصي‌از لحاظ حدود طبقه‌، شماره‌، مساحت قسمتهاي وابسته‌، ارزش وغيره بايد در سند قيد گردد.
 
فصل دوم‌: قسمتهاي مشترك‌
 
ماده ۳ ـ قسمت هايي از ساختمان و اراضي و متعلقات آنها كه به‌طور مستقيم و يا غير مستقيم مورد استفاده تمام شركاء مي‌باشدقسمتهاي مشترك محسوب مي‌گردد و نمي‌توان حق انحصاري بر آنها قايل شد.
 
تبصره ـ گذاردن ميز و صندلي و هر نوع اشياي ديگر و همچنين نگاهداري حيوانات در قسمت هاي مشترك ممنوع است‌.
 
قسمتهاي مشترك در ملكيت مشاع تمام شركاي ملك است‌، هرچند در قسمت هاي اختصاصي واقع شده باشد و يا از آن قسمت ها عبور نمايد.
 
ماده ۴ ـ قسمتهاي مشترك مذكور در ماده ۲ قانون تملك ‌آپارتمان ها عبارت است از؛
 
الف ـ زمين زيربنا خواه متصل به بنا باشد يا بنا بوسيله پايه روي‌آن قرار گرفته باشد.
 
ب ـ تأسيسات قسمتهاي مشترك از قبيل چاه آب و پمپ‌، منبع‌آب‌، مركز حرارت و تهويه‌، رختشويخانه‌، تابلوهاي برِ، كنتورها،تلفن مركزي‌، انبار عمومي ساختمان‌، اتاق سرايدار در هر قسمت بناكه واقع باشد، دستگاه آسانسور و محل آن‌، چاه‌هاي فاضلاب‌،لوله‌ها از قبيل (لوله‌هاي فاضلاب‌، آب‌، برِق ، تلفن ‌، حرارت مركزي‌، تهويه مطبوع‌، گاز، نفت‌، هواكش‌ها، لوله‌هاي بخاري‌) گذرگاههاي‌زباله و محل جمع‌آوري آن و غيره‌.
 
پ ـ اسكلت ساختمان‌.
 
تبصره ـ جدارهاي فاصل‌بين قسمتهاي‌اختصاصي‌،مشترك بين‌آن قسمتها است‌. مشروط بر اينكه جزء اسكلت ساختمان نباشد.
 
ت ـ درها و پنجره‌ها ـ راهروها ـ پله‌ها ـ پاگردها ـ كه خارج ازقسمتهاي اختصاصي قرار گرفته‌اند.
 
ث ـ تأسيسات مربوط به راه پله از قبيل وسايل تأمين‌كننده‌ روشنايي‌، تلفن و وسايل اخبار و همچنين تأسيسات مربوط به آنهابه استثناي تلفن‌هاي اختصاصي‌، شيرهاي آتش‌نشاني‌، آسانسور ومحل آن‌، محل اختتام پله و ورود به بام و پله‌هاي ايمني‌.
 
ج ـ بام و كليه تأسيساتي كه براي استفاده عموم شركاء و يا حفظ ‌بنا در آن احداث گرديده است‌.
 
ح ـ نماي خارجي ساختمان‌.
 
خ ـ محوطه ساختمان‌، باغ‌ها و پاركها كه جنبه استفاده عمومي‌دارد و در سند اختصاصي نيز ثبت نشده باشد.
  
 بخش دوم‌: اداره امور ساختمان‌
 
 فصل اول‌: مجمع عمومي‌
 
طرز انتخاب و وظائف و تعهدات مدير
 
ماده ۵ ـ در صورتي كه تعداد مالكين از سه نفر تجاوز كند،مجمع عمومي مالكين تشكيل مي‌شود.
ماده ۶ ـ زمان تشكيل مجمع عمومي مالكين اعم از عادي يافوِالعاده‌، در مواردي كه توافقنامه‌اي بين مالكين تنظيم نشده است‌به موجب اكثريت مطلق آراي مالكيني خواهد بود كه بيش از نصف‌مساحت تمام قسمت‌هاي اختصاصي را مالك باشند و در صورت‌عدم حصول اكثريت مزبور، زمان تشكيل مجمع عمومي با تصميم‌حداقل سه نفر از مالكين تعيين خواهد شد.
ماده ۷ ـ در اولين جلسه مجمع عمومي‌، ابتدا رئيس مجمع‌عمومي تعيين خواهد شد و سپس در همان جلسه مدير يا مديراني‌از بين مالكين و يا اشخاصي خارج از انتخاب مي‌شود. مجمع‌عمومي مالكين بايد لااقل هر سال يك‌بار تشكيل شود.
ماده ۸ ـ براي رسميت مجمع‌، حضور مالكين بيش از نصف‌مساحت تمام قسمتهاي اختصاصي با نماينده آنان ضروري است‌.
تبصره ـ در صورت عدم حصول اكثريت مندرج در اين ماده‌جلسه براي پانزده روز بعد تجديد خواهد شد، هرگاه در اين جلسه‌هم اكثريت لازم حاصل نگرديد جلسه براي پانزده روز بعد تجديد وتصميمات جلسه اخير با تصويب اكثريت عده حاضر معتبر است‌.
ماده ۹ ـ كسي كه به عنوان نماينده يكي از شركاء تعيين شده‌باشد قبل از تشكيل جلسه مجمع عمومي وكالتنامه معتبر خود را به‌مدير يا مديران ارائه نمايد.
تبصره ـ در صورتي كه مالك قسمت اختصاصي‌، شخصيت‌حقوقي باشد نماينده آن طبق قوانين مربوط به شخصيتهاي حقوقي‌معرفي خواهد شد.
ماده ۱۰ ـ هرگاه چند نفر، مالك يك قسمت اختصاصي باشندبايد طبق ماده ۷ قانون تملك آپارتمان‌ها از طرف خود يك نفر رابراي شركت در مجمع عمومي انتخاب و معرفي نمايند.
 
 
ماده ۱۱ ـ مجمع عمومي شركا، داراي وظايف و اختيارات زير مي‌باشد:
 
 
الف ـ تعيين رئيس مجمع عمومي‌.
ب ـ انتخاب مدير يا مديران و رسيدگي اعمال آنها.
پ ـ اتخاذ تصميم نسبت به اداره امور ساختمان‌.
ت ـ تصويب گزارش مربوط به درآمد و هزينه‌هاي سالانه‌.
ث ـ اتخاذ تصميم در ايجاد اندوخته براي امور مربوط به حفظ ونگاهداري و تعمير بنا.
ج ـ تفويض اختيار به مدير يا مديران به منظور انعقاد قراردادهاي‌لازم براي اداره ساختمان‌.
ماده ۱۲ ـ كليه تصميمات مجمع عمومي شركاء بايد درصورتجلسه نوشته و به وسيله مدير يا مديران نگهداري شود.
تبصره ـ تصميمات متخذه مجمع بايد ظرف ده روز به وسيله‌مدير يا مديران به شركاء غايب اطلاع داده شود.
ماده ۱۳ ـ تصميمات مجمع عمومي بر طبق ماده ۶ قانون براي‌كليه شركاء الزام‌آور است‌.
 
فصل دوم‌: اختيارت و وظايف مدير يا مديران‌
 
 
ماده ۱۴ ـ مدير يا مديران مسؤول حفظ و اداره ساختمان واجراي تصميمات مجمع عمومي مي‌باشند.
ماده ۱۵ ـ اصلاحي مصوب ۲۸/۱۰/۱۳۵۳ ـ تعداد مديران بايدفرد باشد و مدت مأموريت مدير يا مديران دو سال است ولي‌مجمع عمومي مي‌تواند اين مدت را اضافه كند و انتخاب مجددمدير يا مديران بلامانع خواهد بود.
ماده ۱۶ ـ در صورت استعفا، فوت‌، عزل يا حجر مدير يا مديران قبل از انقضاي مدت‌، مجمع عمومي فوِالعاده‌، به منظورانتخاب جانشين تشكيل خواهد شد.
تبصره ۱ ـ در صورتي كه سه نفر يا بيشتر از اعضاي هيأت‌مديره به جهات فوق از هيأت مديره خارج شوند، مجمع عمومي‌فوِالعاده بايد به منظور تجديد انتخاب هيأت مديره تشكيل گردد.
ماده ۱۷ ـ تصميمات مديران با اكثريت آرا معتبر است‌.
ماده ۱۸ ـ مجمع عمومي يك نفر از مديران را به عنوان خزانه‌دارتعيين مي‌نمايد. خزانه‌دار دفتر ثبت درآمد و هزينه خواهد داشت كه‌به پيوست قبوض و اسناد مربوطه براي تصويب ترازنامه به مجمع‌عمومي تسليم و ارائه خواهد داد.
ماده ۱۹ ـ مدير يا مديران‌، امين شركاء بوده و نمي‌توانند فرد ديگر را بجاي خود انتخاب نمايند.
ماده ۲۰ ـ مدير يا مديران مكلفند تمام بنا را به عنوان يك واحددر مقابل آتش‌سوزي بيمه نمايند.
سهم هر شريك از حق بيمه با توجه به ماده ۴ قانون بوسيله‌مدير، تعيين و از شركاء اخذ و به بيمه‌گر پرداخت خواهد شد.
ماده ۲۱ ـ مدير يا مديران مكلفند ميزان هزينه مستمر و مخارج‌متعلق به هر شريك و نحوه پرداخت آن را قبل يا بعد از پرداخت‌هزينه بوسيله نامه سفارشي به نشاني قسمت اختصاصي يا نشاني‌تعيين شده از طرف شريك به او اعلام نمايند.
ماده ۲۲ ـ در كليه ساختمانهاي مشمول قانون تملك آپارتمانهاكه بيش از ده (۱۰) آپارتمان داشته باشد، مدير يا مديران مكلفندبراي حفظ و نگاهداري و همچنين تنظيف قسمتهاي مشترك وانجام ساير امور مورد نياز بنا، درباني استخدام نمايند.
 
فصل سوم‌: هزينه‌هاي مشترك‌
 
ماده ۲۳ ـ شركاي ساختمان موظفند در پرداخت هزينه‌هاي‌مستمر و هزينه‌هايي كه براي حفظ و نگاهداري قسمتهاي مشترك‌بنا مصرف مي‌شود، طبق مقررات زير مشاركت نمايند:
در صورتي كه مالكين ترتيب ديگري براي پرداخت هزينه‌هاي‌مشترك پيش‌بيني نكرده باشند، سهم هريك از مالكين يااستفاده‌كنندگان از هزينه‌هاي مشترك آن قسمت كه ارتباط با مساحت‌زيربناي قسمت اختصاصي دارد از قبيل آب‌، گازوئيل‌، آسفالت‌پشت بام و غيره به ترتيب مقرر در ماده ۴ قانون تملك آپارتمان ها و ساير مخارج كه ارتباطي به ميزان مساحت زيربنا ندارد از قبيل‌هزينه‌هاي مربوط به سرايدار ، نگهبان‌، متصدي آسانسور، هزينه‌ نگاهداري تأسيسات‌، باغبان‌، تزيينات قسمتهاي مشترك و غيره‌بطور مساوي بين مالكين يا استفاده‌كنندگان تقسيم مي‌گردد. تعيين‌سهم هر يك از مالكين يا استفاده‌كنندگان با مدير يا مديران مي‌باشد.
 
تبصره ـ چنانچه به موجب اجاره‌نامه يا قرارداد خصوصي‌پرداخت هزينه‌هاي مشترك به عهده مالك باشد و مالك از پرداخت‌آن استنكاف نمايد، مستأجر مي‌تواند از محل مال‌الاجاره هزينه‌هاي‌ مزبور را پرداخت كند و در صورتي كه پرداخت هزينه‌هاي جاري‌مشترك به عهده استفاده‌كننده باشد و از پرداخت استنكاف كند، مدير يا مديران مي‌توانند علاوه بر مراجعه به استفاده‌كننده‌، به مالك‌ اصلي نيز مراجعه نمايند.
 
ماده ۲۴ ـ هريك از شركا كه در مورد سهميه يا ميزان هزينه‌مربوط به سهم خود معترض باشد مي‌تواند به مدير مراجعه وتقاضاي رسيدگي نسبت به موضوع را بنمايد در صورت عدم‌رسيدگي يا رد اعتراض شريك مي‌تواند به مراجع صلاحيت‌دار قضائي مراجعه كند.
 
ماده ۲۵ ـ هزينه‌هاي مشترك عبارتست از؛
 
الف ـ هزينه‌هاي لازم براي استفاده‌، حفظ و نگاهداري عادي‌ساختمان و تأسيسات و تجهيزات مربوطه‌.
ب ـ هزينه‌هاي اداري و حق‌الزحمه مدير يا مديران‌.
 
فصل چهارم‌: حفظ و نگاهداري تعمير بنا
 
ماده ۲۶ ـ در صورتي كه بين شركاء توافق شده باشد كه‌هزينه‌هاي نگاهداري يك قسمت از بنا يا هزينه نگاهداري وعمليات يك جزء از تأسيسات فقط به عهده بعضي از شركاء باشد،فقط همين شركا، ملزم به انجام آن بوده و در تصميمات مربوط به‌اين هزينه‌ها تعيين تكليف خواهند نمود. 
ماده ۲۷ ـ مدير يا مديران به ترتيبي كه مجمع عمومي تصويب‌ مي‌كند به‌ منظور تأمين هزينه‌هاي ضروري و فوري‌، وجوهي به‌ عنوان تنخواه گردان از شركا دريافت دارند.
 
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۳۷
با سلام نزاع در آپارتمانها بعضا ریشه در پرداختهای مالی ندارد و از دخالت نابجا در محدوده دیگران ، یا زیاده طلبی بعضی از ساکنین ناشی میشود مثلا شخصی تردد به پشت بام را حق خود میداند ولی برای دیگران چنین تصوری را ندارد
این همه قوانین و مقررات فقط برای سکونت در یک محل به آن اضافه کنید هزاران قانون دیگر برای زندگی در شهر، داشتن شغل، کسب و کار و تحصیل و رفت وآمد و صدها مورد دیگر هر یک دارای یک کتابچه قانون و مقررات آیا باید همه اینها را انسان بداند تا بدون دردسر زندگی کند و اگر ندانست دائما دعوا و درگیری و شکایت که تقریبا غیر ممکن است بتوان همه را حفظ بود و مو به مو اجرا کرد مثلا یک مورد ساده و مورد اختلاف تعیین میزان سهم هر واحد از هزینه های عمومی ساختمان است که تا هزاران سال دیگر و در قدیمی ترین مجتمع های مسکونی هم هنوز که هنوز است مورد اختلاف و نارضایتی است چون هر کس با سلیقه خود هزینه هائی را مطالبه یا تحمیل میکند و هیچ کس رضایت ندارد به جای همه این قوانین اگر فقط معنی واژه های حلال و حرام فهمیده و رعایت شود نیاز به حفظ و آموزش اینهمه قوانین و مقررات نیست دقت بفرمائید هدف از خلقت انسان رسیدن به کمالات و در نهایت شناخت و کسب رضای خداست که با این وضع فرصتی برای آن باقی نمیماند.
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
دوست ناشناس:مطلب شما متین است اما بیشتر آنهایی که در آپارتمان زندگی میکنند اگر از قوانین و مقررات آپارتمان نشینی با اطلاع باشند و بقول شما خدا شناس باشند هیچ مشکلی بین آنها بوجود نمی آیدو حتی می توانند مانند خواهر و برادر در جوار هم زندگی کنند اما افسوس که بعضیها نمی خواهند آرامش در یک مجموعه وجود داشته باشد که این خود یک مسئله است شاید بگویید چرا؟برای اینکه بعضیها می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند.
یادش بخیر عموی بدبخت من .. بخاطر مردن یه گارگر نظافت تو آپارتمان کلی دیه داد .. ساختمون رو بیمه کنید .. سالی فکر کنم 500 تومنه .. وقتی یکی مرد همه میگن مدیر ساختمان کیه و متاسفانه جریمه گردن ایشونه
زندگی شهری و ازدیاد جمعیت نبود امکانات و متناسب نبودن جمعیت با محیط شهری افراد را مجبور به زندگی در آپارتمان می نماید. لذا باید برای زندگی شهری مقررات و قوانین وضع شود . متاسفانه در جامعه ما قانون و فرهنگ شهر نشینی و آپارتمان نشینی هنوز که هنوز است به خوبی تبیین نشده است. همانطور که دولتها از تجربیات دیگر کشورها در خصوص امورات امنیتی و پلیسی و غیره بهره برداری می کنند میتوانند از امورات شهرنشینی و قوانین سکونت در آپارتمان نیز بهره برداری کنند. برای مثال در کشور آلمان که یک کشور اروپایی و پیشرفته است و بطور سیستماتیک اداره میشود. تمام ساکنین از ساعت ده شب به بعد حق سر و صدا ندارند. اگر روزی بخواهند مراسمی تولدی بگیرند قبلش باید اطلاع رسانی کنند و مراسم نیز نهایتا تا ده شب باید پایان یابد. اگر همسایه ای باعث اخلال و سرو صدا شود تنها با یک تلفن به پلیس بدون هیچگونه سوال و جواب از شاکی پلیس در محل حاضر شده و به واحد مزاحم اخطار و تذکر میدهد بدون اینکه شاکی مشخص شود. حضور پلیس کمتر از پنج دقیقه در محل . برای نمونه من در تهران به پلیس 110 زنگ زدم که همسایه باعث اذیب و سر و صداست در واقع از ساعت 6 بعدازظهر تا ساعت 11 شب هنوز ادامه داشت پلیس در جواب به من گفت که باید شکایت بنویسی و کلی خوان را رد کنیم تازه اینکه همسایه هم متوجه میشود که چه کسی شکایت کرده است . مصرف گاز و آب و گرمایش هم راه چاره دارد به تمام شوفاژ ها دستگاه دما سنجی که مقدار مصرف هر دستگاه شوفاژ را نشان میدهد در واقع هر واحد متناسب به مصرف هزنیه پرداخت میکند. برای مصرف آب سرد و گرم هم این دستگاه ها برای سنجش مصرف هر واحد تعبیه میشود که توسط شرکتهای خاص ثبت و محاسبه میشود . لذا به هیچ کس اجحاف نمیشود . هر کس بیشتر مصرف کنند موظف است بیشتر هزینه پرداخت کند به همین سادگی . انشاء الله مسئولین و قوانین
تا زمانی که در رادیو و تلویزیون تهران و شیراز و بندرعباس و ..... می کنند و هی مراکز استانها را به امپراطوری جلاله ماب لارستان به مرکزیت لار ترجیح می دهند همین می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
چی میگه این؟؟
متاسفانه قانون آپارتمان نشینی مربوط به ۵۰ سال قبل است و نکات مبهمی دارد که باعث جدال بین همسایه ها می شود مثلا در تعاریف قسمت های مشاع و اختصاصی موضوع تا حدودی روشن شده اما در همین قسمت های مشاع مجددا هزینه های تعمیرات و نگهداری به صورت مساوی تعریف شده در صورتی که تعویض موتورخانه آپارتمان ما معلوم نشد جزو هزینه های مشاعات است یا تعمیرات و واحدهای مختلف در این مورد به کارشناس مراجعه کرده و کارشناس هم متاسفانه همان متن مبهم قانون را در نظریه خود اعلام نمود . این قانون باید هر چه سریعتر بازنگری و تصحیح گردد من فقط یک نمونه آنرا ذکر نمودم
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
این وظیفه نمایندگان مجلسه که بیان قانون آپارتمان نشینی را بازنگری کنند
چند وقت پیش یه مطلب با حالی دیدم تو امریکا یه همسایه به دلیل خمیازه کشیدن های صدار دار مجبور به عذرخواهی از همسایه ها و پرداخت جریمه نقدی
شد
اونا کجان ما کجا حالا شما برو شکایت کن بگو همسایه ما ماشین شو میزاره تو پارکینگ من تو پیچ و خم دادگاهها پیر میشی
در يك مجتمع 4 واحدي زندگي ميكنيم كه نزديك به يكساله وارد اين مجموعه شديم و رقم بسيار بالائي براي تعميرات داخل واحد انجام داديم و به اميد اينكه ساير مشاعات نيز همسايگان قبول خواهند كرد اقدام كرديم اما دو واحد كه از ساكنين قديم هستند در اين مدت 20 ال 25 ساله ساكن در مجتمع هيچگونه هزينه اي براي نقاشي تعمرات درب ها و راه پله و ايفون انجام نداده اند و براي تعميرات كلي حياط درب حياط و راه پله و نقاشي و.. همكاري نميكنند و حتي مخالفت هم ميكنند .چكار بايد كردۀ؟
پاسخ ها
رهاموزیک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
هر تصمیمی در ساختمان باید صورتجلسه بشود و نصف بعلاوه 1 موافقت کنند
اگر اقدامات شما ضروری بوده باشد از طریق هیِت حل اختلاف محل خود لایحه شکایت نامه تهیه کنید
قانون آپارتمانها نیاز به بازنگرری مجدد دارد که کلیه ریزه کاریها توسط کارشناسان وحتی ساکنان درمجتمع های مسکونی وبرج ها عنوان شود این قانون درحال حاضر جواب گو نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
غارنشینی مدرن
اتفاقا یه شخص مساجر در اپارتمان ما در شهرک باقری ساعت12شب میاد زنگ واحدهارو میزنه که ماشین میهمان رو از جلوی پارک ساختمان که برای شهرداریه و پارک عمومیه میگه بردارید اینجا جای پارک منه!!!یعنی هنوز متوجه نشده که خیابون کسی حق مالکیت روش نداره تکلیف ادمها با این انسان نماها چیه؟فکر هم میکنه حرفش حقه
پاسخ ها
رهاموزیک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
اهالی دیگر ساختمان استشهادیه علیه ایشون و مالک این مستاجر جمع آوری و از طریق شورای حل و اختلاف اقدام بفرمایید
طرح مطب قوانین آپارتمان نشینی خوبه یه کم درمورد فرهنگ پذیرش قوانین هم مطلب بگین ، چون مشکل در اینه که خیلی ها فکر میکنن مرگ حقه ولی برای همسایه ، فکرمیکنن مورد قانونی برای اونا نیست ، هرکاری دلشان می خواد انجام میدن ولی بقیه نباید اون کار رو بکنند.
محیط تمیز بی سروصدا و با کلاس میخان ولی خودشان خلاف تصوراتشان هستند . اگه این مشکلات حل بشه محیط برای همه دلنشینه.!!
باسلام وضمن تأییدمشکلات روزافزون آپارتمان نشینی ولزوم اصلاح وتجدید نظر درقانون تملک آپارتمانهای مصوب سال ۱۳۴۳ درمقاله مندرج دراین سایت به نشانی:
Www.tabnak.ir/fa/send/661344 ضمن توضیحاتی, سؤالاتی مطرح شده, کاربران محترم میتوانند در پاسخ به این پرسشها دیگرنظرات خودرانیزاعلام فرمایند.
متاسفانه قانون پر از ابهام و مشکلدار است و در مجتمعهای تجاری و اداری اساسا فاقد کارایی به ذکر چند مورد اشاره میکنم تا اگر کسی دید و دستش رسید کاری انجام دهد.
معمولا تعدادی مالک با همدستی مدیریت ساختمان را در دست گرفته و با ایجاد فضای سنگین و هزینه و رفتار سایر ساکنین را مجبور به تمکین مینمایند..
قید عدم الزام به ثبت باعث شده نیازی به حسابرسی نداشته باشند و مدیران با تحمیل هزینه و حتی اعلام بدهی واهی به دادگاه مراجعه کرده و مالکی را محکوم نمایند حال محل اثبات این بدهی یا عدم بدهی چه چیزی میتواند باشد صورتجلسه هیئت مدیره/؟
هیئت مدیره اجازه استفاده بیشتر و یا با اجاره دادن بخشی از مشاعات در امد کسب میکند در صورتیکه این در امد برای سایر مالکین در غالب پول برق و اب ایجاد هزینه میکند اما درامد کسب شده با یک فاکتور سازی ساده از بین میرود چه کسی ملزم به رسیدگی و اثبات است؟
هیئت مدیره به انباریها از برق مشاع برق میفروشد چه کسی رسیدگی میکند؟
ایا صرفا با یک اظهار نامه ساده که به راحتی میتوان در ان هرچیزی نوشت میتوان مستقیم به اداره ثبت مراجعه و اجرائیه گرفت؟
اگر در یک مجتمع چند واحد تبانی کرده و اجازه حضور سایرین را مجمع ندهند با کاک و تهدید و مصوبات به زیان دیگران تصویب کنند تکلیف چیست وقتی قانون الزامی به ثبت و نظارت اساسنامه ها ندارد و نهادی ناظر بر ان نیست
هیأت مدیره بدون تائیدمجمع خودسرانه هزینه شارژرابرای افرادپرداخت کننده بدلیل عدم پرداخت عده ای ازساکنین دوبرابرافزایش داده.آیادرست است؟ ۲)مستاجرینی که درقرارداداجاره نماینده مالک هستن طبق صورتجلسه فرمایشی هیأت مدیره حق مشارکت درمجمع عمومی وحتی حق انتخاب بعنوان مدیریامسؤل راندارندچه برای خودچه حق رای..حتی به مجمع دعوت نمی شوند.آیااین مجمع قانونیست؟آیابدون ابلاغ به کلیه مالکین ومستاجرین مجمع قانونی است؟عدم پرداخت هزینه های تخریب فاضلاب عمومی باتوجه به اخذشارژبعهده هیأت نیست؟آسیب های وارده چگونه استیفاگردد؟
با سلام
من به تازگی یک واحد آپارتمان پیش خرید کرده ام ک در یک ساختمان 5 طبقه 2 واحدی میباشد و واحد من در طبقه اول هست که با واحد روبرو دارای یک نورگیر مشترک میباشد و درب دسترسی به نورگیر که حدودا 15 متر میباشد از واحد روبرو است و واحد من فقط پنجره بلند قدی دارد که قابل تبدیل شدن به درب را نیز میباشد و از آنجا که واحد دارای بالکن نیست تصمیم گرفتم که پکیج را در نورگیر مشاع نصب کنم که با مخالفت واحد روربرو که خود را مالک مطلق نورگیر مشاع میداند مواجه شده و از او خواستم که با من توافق کرده و با کشیدن یک طیغه هر دو واحد از فضای مذکور استفاده کنیم که باز هم با مخالفت روبرو شدم. حال سوال این هست که آیا گذاشتن پکیج در نورگیر مشاع خلاف قانون است و اینکه با در نظر گرفتن برنامه های وسیع آینده واحد روبرو اعم از گذاشتن کباب پز، تخت و ....، آیا ایشان حق استفاده شخصی از فضای مذکور بدون رضایت اینجانب را دارد و قانون در اینباره چه میگوید؟ سپاس.
پاسخ ها
علی
| United States of America |
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
این سوال منم هست.
در یک ساختمان 4 طبقه و 8 واحدی زندگی می کنم . یک واحد سالهاست متروک افتاده و صاحب آن بدون اجاره دادن با تمامی پیشنهاداها در خصوص مرمت ساختمان مخالف هست. اولا: در این شرایط اقتصادی چطور می شود به دولت اطلب اطلاع دهیم که مالیات سنگینی به آن تعلق گیرد؟ ثانیا: برای هزینه انجام شده چه می توان کرد؟
با سلام ... شما فقط راجع به اینکه کسی شارژ نده صحبت کردین .... اگر شارژ سر موقع پرداخت بشه و در ساختمانی که در وسط تابستان وسایل سرمایشی که عمومی هست رو خاموش میکنند فقط و فقط به خاطر چند نفر و بقیه در گرما به سر میبرند چه باید کرد؟؟؟ آیا میشود شارژ پرداخت نکرد یا مقداری از مبلغ شارژ رو کم کرد؟ یا شکایت کرد؟؟
پاسخ ها
علی
| United States of America |
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
باید قانون بذارن موقع خرید و فروش و اجاره. برگ تصفیه حساب بیارن
تو همسایگی ما یه خونه ویلایی مرغ وخروس نگه میداره وقت وبی وقت خروسه میخونه تازه جا لب اینجاست تو مرکز شهریم نه تو دهات گویا همسایه ها هم بااین موضوع مشکلی ندارن یا دایورد میکنن خود یارو هم درک وفهم نداره اینجا ایرانه حتما برای این موضوع باید شکایت کنی تا دشمن تراشی درست شه تازه چند روز از کارو زندگی بیفتی بعد هم نتیجه نگیری
این قانون ابتر. الان بیاین به من بگید نمای بالکن نمای ساختمان هست یا نه من میخوام بالکنم رو با upvc و شیشه بپوشانم و زیباش کنم اومدن میگن نمای ساختمونه باید حصیر پهن کنی
قانون آپارتمانهادارای اشکالات زیادی میباشدوپاسخگوی شرایط موجودجامعه نیست ونیازبه بازنگری کلی دارد.مثلاواحدآپارتمانی فروخته میشودبراساس قانون دفاتراسنادرسمی درهنگام انتقال سندمفاصاحساب مدیریاهیئت مدیره ساختمان رامطالبه نمی کنندبنابراین لازم دفاتراسنادرسمی موظف گردند.درقانون گفته شده هزینه های مشترک میبایستی براساس مساحت آپارتمان باشد.درصورتیکه خدماتی که به این آپارتمان ارائه میشودازنظرمشاعات باآپارتمانی که مساحت آن خیلی کمتراست یکسان میباشد.ویاطبقات پائین پول آسانسوررانمیدهنددرصورتیکه برای انجام کارمرتب روی پشت بام میروندودراین رابطه قانون صراحت نداردبه عنوان مثال قیدشودتحت هرشرایطی بایدهزینه های آسانسورپرداخت شود.
یک همسایه داریم که همسرش فوت شده واین خانم ۶۵ساله با دوتادختراش شده اند آفت و بلای جان ما هیچ رقم نمیشود با اینها حرف زد من هر وقت رودرو بشم مسیرمو کج میکنم تا نبینمشان اینقدر من از دست اینها اذیت شده ام که اصلا به قوانین آپارتمان نشینی واین قبیل چیزها فکر نمیکنم فقط میخوام از این مجموعه فرار کنم ولی فکر میکنم کجا برم ؟هر جا برم یک نفر نخاله مثل اینها در یک مجتمع پیدا بشه برای هفت پشتت کافیه فقط دعا کنیم خدا همسایه بدو از روی زمین برش داره
سلام من میخوام داخل واحدمو و از جمله درب ورودی واحدو نقاشی کنم آیا باید از کسی کسب اجازه کنم یا اصلا به کسی مربوط میشه که بخواد دخالت کنه و شاکی بشه از بوی رنگ و تینر؟؟؟
ما که در طبقه سوم یک آپارتمان ۶ واحدی زندگی میکنیم. ۳ طبقه ۲ واحدی .۳۵ سال ساخت. مدیر ساختمان کلا بیعرضه است و آدم سودجو و به نوعی سارق. کسی غیر از او ریاست رو بعهده نگرفت . و فقط بلده شارژ جمع کنه. هر کاریم دلشون بخواد میکنن ولی برای خرابی میکشن کنار. کولر خودش و طبقه پایینی سقف ما رو خراب کردن هیچکدومم بعهده نمیگیرن تازه میگفتن کولر خودتونه. حاضر نیستن برا تعمیر پولی بدن. صاحبان یکی از واحدهای روبرویی هم میگه قسمت ما مشکلی نداره پول نمیدن. البته منم رفتم شیر کولرها رو بستم . واقعا بیچارمون کردن. نمیدونم چکار کنم چون تو خونه فقط من و مادرم هستیم . نمیخوایم دهن به دهن اونا بذاریم. نمیتونیم هم از اینجا بریم. چون برا فروش اول باید تعمیرات انجام بدیم. یا اینکه همه با هم بفروشن که نمیکنن چون هرجا برن مث اینجا نیست. نمیدونم چکار کنم
از نظر من نگاهدارى حيوانات اهلى در خانه هيچ اشكالى ندارد حيوانات مملكتمان هم بخشى از اين سرزمين هستن ، خداوند بزرگ مهربان همانطور كه ما را آفريده به همان صورت مخلوقات ديگرش هم آفريده و با ناديده گرفتن حقوق تمام مخلوقات خداوند بزرگ دچار گناه بزرگى مى شويم كه در آخرت بايد جواب گو باشيم . به جاى زشت جلوه دادن مخلوقات خداوند بزرگ بهتر است بدانيد خداوند بزرگ مهربان فقط زيبايي آفريده .
با مخلوقات خداوند بزرگ مهربان ، مهربان باشيد تا شامل رحمت خداوند بزرگ مهربان شويد .
با سلام در صورتیکه هییت مدیره با توجه به داشتن اساسنامه که طبق قانون تملک اپارتمان است ولی درمورد دریافت هزینه های مشترک اب وگازمشترک بر اساس طبق افراد ساکن در واحد بصورت تعداد نفرات محاسبه میکند نه متراژ، ماده ۴ تملک اپارتمان را رعایت نمیکند چکار کنیم با تشکر
تو رو خدا در مورد اذیت های همسایه طبقات بالاسر هم قانونی بزارین .. همسایه طبقه بالایی ما فکر کرده خونه اش میدون اسب دوانیه از بسکه بچه هاش میدوند رو سر ما .. اعتراض هم که می کنیم میگن چهاردیواری و اختیاری .. کاش شعور و فرهنگ مردم کمی بیشتر میشد!!!!!!!
يكي از بزرگترين مشكلات فعلي حتي در مناطق شمالي تهران عدم توازن مالي ساكنين مخصوصا در سنوات اخير است. بطوري كه در يك متجع ساختماني بعضا نوساز به دليل افزايش ناگهاني قيمت ملك افرادي زندگي مي كنند كه جديدا ملكي را خريداري كرده اند و خوب به ارقام نجومي امروز رقم هاي ميلياردي پرداخت كرده اند و برخي هم همين چند صباح پيش مالك شده اند و رقم هاي به مراتب پايين تري را پرداخته اند و در اين بين برخي پيش خريد كرده اند كه كلا قيمت بسيار بسيار نازل تري پرداخت كرده اند همين امر باعث وجود اختلاف طبقاتي در سبك زندگي در يك ساختمان شده بطوري كه در هزينه كردهاي جاري ساختمان و تصويب ايجاد امكانات و فضاهاي جديد در يك ساختمان هم تاثير گذاشته است و خود عامل بروز اختلاف و كدورت است.
هزینه های ساختمان شامل "
1- مکانهای اختصاصی : این هزینه برای صاحب واحد است از جمله تعمیرات ورفع خرابیها
2-مکانهای مشتــــرک :این هزینه باید به نسبت متراز تقسیم شود .ولی قانون در صورت امضاء توافق ناه توسط کلیه صاحبان روش منطقی دیگر را درست اعلام میکند ولی متاسفانه مدیران با بعضی از ساکنان توانی میکنندو نظر اکثریت را به جای نظر تمام ساکنان اعلام میکنند.
ولی قانون فقط متراژ تصرف
یا توافق تمام صاحبان برای روش جدید را درست میداند



تمام تمام تمام ساکنان نه اکثریت اکثریت
جیفه پول به اپارتمان بدی هر کی خرید کرده پشیمانه اقا
جیفه پول
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی