بازدید 1797
«جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی»؛

عبور از نقدهای شخصی به سوی آرمان‌های انقلابی

«جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» چه از حیث گفتمانی و چه از حیث پیشینه عملی افراد، دارای کارنامه روشن انقلابی‌‌گری است و همین امر نویدبخش ظرفیت این جبهه نوپا برای دستیابی به یک وحدت راهبردی در مسیر اثرگذاری بر فرآیندهای سیاسی است.
کد خبر: ۶۶۲۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰ 31 January 2017
انتقاد و طرح برخی چالش ‌ها درباره عملکرد هر گروه و جریان سیاسی امری عادی و لازمه رقابت سیاسی در چارچوب شفاف قانون است؛ بنابراین طرح موضوعات چالشی درباره «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» و ترکیب اعضای آن، یکی از طبیعی‌ترین مسائل در سپهر رقابت‌های سیاسی ایران است.

روشن است که به‌دلیل جوان بودن این جبهه، شبهات بسیاری درباره آن وجود دارد که با گذشت زمان به بسیاری از آن‌ها پاسخ داده خواهد شد. با این حال به نظر می‌ رسد گاهی فراتر از ابهامات معمول، مسائلی درباره اعضای این جبهه مطرح می‌شود که حاکی از برخی پیش‌زمینه‌های سیاسی و نگاه شخصی به مسائل سیاسی است.

البته برخی منتقدان جبهه، شبهاتی درباره روشن نبودن مولفه‌ های گفتمانی جبهه مردمی مطرح کرده ‌اند که در پاسخ، جبهه مردمی بر این نکته تاکید دارد که اسناد گفتمانی جبهه آماده است و این جبهه رویکردهای گفتمانی و ایجابی کاملاً واضحی دارد. آنچه تا امروز می توان از عملکرد «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» دریافت، این است که این جبهه عقیده دارد گفتمان ایجابی جریان انقلابی همان است که در ادبیات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مقاطع گوناگون تولید و مطرح شده و مشکل بزرگ کشور اکنون این است که دولتی وجود ندارد که این گفتمان را عملی کند؛ نگاهی که بر اساس آن «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» تشکیل شده تا پایان دهنده آن، دستیابی به نوعی وحدت راهبردی و گفتمانی باشد. از این رو، مهم ترین خدمت گفتمانی به تفکر انقلاب اسلامی این است که دولتی که توان اجرای گفتمان و سیاست های رهبری را داشته باشد، بر سر کار بیاورد.

اما فراتر از بحث‌های گفتمانی، برخی منتقدان به سوابق انقلابی اعضای برجسته این جبهه اشاره می‌کنند که به نظر می‌رسد چنین اظهارنظرهایی درباره پیشینه افراد چندان منصفانه نیست. به عقیده تحلیلگران، اگر شاخص انقلابی بودن، مواضع و ادبیات رهبر معظم انقلاب اسلامی باشد، اعضای هیئت مؤسس جبهه مردمی در این زمینه کاملاً پیشگام بوده‌اند و هیچ مورد منفی از آن‌ها وجود ندارد. نباید از یاد برد که شاخص انقلابی بودن، مواضع و سلیقه‌های این یا آن گروه خاص نیست، اگرچه همه این سلایق مورداحترام است.

برای همین است که جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی عقیده دارد ایجاد وحدت میان بدنه نیروهای انقلاب اسلامی خود یکی از اولین و مهم‌ترین شاخص‌های انقلابی بودن است که متأسفانه تا امروز مغفول واقع‌شده است.

به‌این‌ترتیب «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» چه از حیث گفتمانی و چه از حیث پیشینه عملی افراد، دارای کارنامه روشن انقلابی‌ گری است و همین امر نویدبخش ظرفیت این جبهه نوپا برای دستیابی به یک وحدت راهبردی در مسیر اثرگذاری بر فرآیندهای سیاسی است. بی‌تردید نگاه‌های تنگ‌نظرانه درباره افراد و طرح مسائل انتقادی به شکل انتزاعی هیچ کمک به نیروهای انقلابی برای رسیدن به اهداف نخواهد کرد؛ بنابراین جبهه مردمی می‌کوشد تا با عبور از برخی نقدهای شخصی، زمینه را برای وحدت همه گروه‌ها فراهم کرده و کمک کند تا در آستانه انتخابات سرنوشت‌ساز 96، فرصتی برای بازگشت انقلاب اسلامی به ریل آرمان‌ها با تکیه‌بر عزم و اراده مردم انقلابی فراهم آید.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان