خوانده می‌شوید؛
اگر کرد نیستید، دوست کرد ندارید و یا به مناطق کردنشین ایران سفر نکرده باشید، شاید با این باور عمومی همراه باشید که «کولبر» همان «قاچاقچی» است. در ظاهر و طبق قانون و مقررات رسمی کشور البته که این طور هم هست؛ اما ...
کد خبر: ۶۶۲۰۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰ 31 January 2017
در میان اخبار اغلب جگرسوز این چند روز یک خبر اندکی در سایه قرار گرفت. خبر مرگ غریبانه چهار «کولبر» کرد در سقوط بهمن در سردشت. اگر کرد نیستید، دوست کرد ندارید و یا به مناطق کردنشین ایران سفر نکرده باشید، شاید با این باور عمومی همراه باشید که «کولبر» همان «قاچاقچی» است. در ظاهر و طبق قانون و مقررات رسمی کشور البته که این طور هم هست.

اما ماجرا یک تفاوت مهم دارد. مردم مناطق مرزی ایران که اغلب هم کردنشین هستند در چنان محرومیتی به سر می‌برند که روزگار، راهی جز کولبری برای آنها باقی نگذاشته است. در واقع جبر زندگی آنها را به این مسیر سخت و پر خطر وامی‌دارد و آنچه در اینجا آن را «قاچاق» می‌خوانیم در آنجا «تنها راه نجات زندگی» نام دارد.

پر واضح است که مردمان سخت‌کوش کرد هم اگر شرایط مساعد و روزگار پررونقی داشتند، شاید هیچ گاه پا در این مسیر پرخطر نمی‌گذاشتند، ولی به هر روی، کمبود امکانات، کوتاهی دولت‌ها و سایر مسائل دست به دست هم می‌دهند تا این روزها کولبری در این مناطق به شیوه‌ای رایج برای گذران زندگی بدل شود.

شما کولبر را قاچاقچی و قانون‌شکن می‌دانید یا فردی که قربانی یک سیستم اقتصادی ناعادلانه شده‌اند؟

اگر خودتان یکی از ساکنان این مناطق بودید و جبر زندگی راهی جز این برایتان نمی‌گداشت چه می‌کردید؟

نام کولبری با نام کردستان در این چند سال هم‌نشین شده. چرا این همه دولت آمده و رفته و هیچ‌ یک کاری برای آنها انجام نداده است؟

مردم سردشت، بانه و مناطق مرزی جز «کولبری» چه راه دیگری دارند؟




روی خط سایت ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۳
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۱۶۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
کشاورزی و صادرات آن. از جمله گلخانه.
مردم کویر چه راهی دارند؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
آنجا همه نگاهها امنیتی است حتی کشاورزی کردن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
شما اصلاً از وضعیت توپوگرافی اسن مناطق اطلاع دارید که از کشاورزی سخن می رانید . در این مناطق کوهستانی و سنگلاخی اصولاً... موندم که چه حق به جانب هم ...
زینال بندری
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
مردم کرد افراد زحمتکش و قابل احترامی هستند ولی من خودم در مرز شاهد بوده ام که یک قاچاقچی گردن کلفت مثلا 1000 دستگاه تلویزون قاچاق را در پشت مرز به صورت کنترات به 10 کولبر داده که مثلا در بانه به او تحویل بدهند و در قبال این کار 500 میلیون تومان دریافت کنند و این افراد ممکن است در روز 10 بار مسیر 2 کیلومتری مرز را طی کنند تا کل این اموال قاچاق را به داخل کشور قاچاق کنند و هیچ گونه حق و حقوقی هم به دولت ندهند در صورتی که مناطق مرزی کردستان باید قطب دامداری باشد که شوربختانه خبری از دام نیست و همه تبدیل به قاچاقچی که درامد باد آورده زیادی دارد شده اند اگر خواهان اشتغال و تولید ملی هستیم باید جلو کار این افراد گرفته شود و حتی در صورت لزوم در کل مرز دیوار بکشیم
ناشناس
| United Kingdom |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
گلم تا حالا رفتی اون مناطق؟؟ اصلا زمین کشاورزی نیست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
زینال جون احیانا شما با ترامپ نسبتی نداری؟عایا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
زینال چرا این منطقه نباید قطب تجارت و صادرات و واردات باشد؟!
مجید
| Germany |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
راه شماره 1:مرحوم هاشمی رفسنجانی کرمان
راه شماره 2:خاتمی یزد
راه شماره 3: احمدی نژاد سمنان
بازم بگم؟بگم؟
زینال بندری
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
البته من با صادرات و واردات قانونی در مناطق مرزی مشروط به ایجاد اشتغال برای افراد بومی همان منطقه به شدت موافقم
ناشناس
| United States |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
جناب زینال مگه ارزش هر تلویزیون چقدره که طرف روی 1000 تاش 500 میلیون هم بده به کولبر سود هم بکنه!؟!؟!؟!؟!؟!
علیرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
عزیزم کشاورزی هم سرمایه می خواد با جیب خالی برن چی بکارند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
چرا یه ادم معلول واس ۴۰ هزار تومن در روز بار به این سنگینی رو بلند میکنه .. نیاز بیکاری ... هر چی هم بگن بقیه من قبول نمیکنم
پاسخ ها
یک هموطن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
زینال جان.من خودم کوردم و از حال و روزشون خبر دارم،
هزار دستگاه تلویزیون برای 10 نفر یعنی روزی هر نفر دستگاه، شما با تجهیزات کوهنوردی 10 میلیونیت پاشو صبح برو دماوند ببینم کی برمیگردی.
دوم اینکه اگر یک ده هزارم اون مبلغ رو هم میدادند من کارم رو ول میکردم و میرفتم کولبری.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
کوله بری یک راه ساده و راحت درآمدزایی غیر قانونی است.
پاسخ ها
شاهد عینی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
کولبری راهی بسیار سخت وخطرناک برای تهیه غذایی ناچیز است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
کولبری میدونید اصلا یعنی چی؟ یعنی 5 لاستیک ماشین سنگین رو شبانه از کوهی نصف دماوند بالا و پایین کردن.. اصلاض شما تا حالا کوه رفتید؟ کوله پشتی 5 کیلویی رو میتونید با خودتون 1 ساعت بکشید؟
ناشناس
| United Kingdom |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
بردن بار 50 تا 100 کیلو میشه ساده ؟
حمید کلباسی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
خشت اول چون نهد معمار کج
تا ثریا می رود دیوار کج
کولبری جزو فرهنگ آن مناطق شده و به این راحتی نمیتوان این کار را از فرهنگ آنان حذف نمود
امید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
آقای کلباسی عزیز، چطور کولبری تبدیل به فرهنگ می شود، اصلا چه ربطی به فرهنگ دارد
دهه شصتی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
پاسخ سوال اول:نه تنها کولبرها، بلکه اکٍر مردم ایران قربانی سیستم اقتصادی ناعادلانه هستند.
پاسخ سوال دوم:همین کاری رو میکردیم که الان دارن میکنن،چون چاره دیگه ای نداریم!
پاسخ سوال سوم:چون وظیفه دولت اینجور کارا نیست،دولت وظایف دیگه ای داره که وقت نمیکنه به این کارا برسه!
پاسخ سوال چهارم:چی بگم والا..!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
ممنون ! پاسخ دندان شکنی بود .
مجید
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
اون بار بری میکنه تا نون زن و بچه هاش بده
کجایی دوست من
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
عزیزم اینها قاچاقچی نیستند کولبر هستند و نان آور خانواده.. تفاوت اینها رو میفهمیییید؟؟
پاسخ ها
میم میم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
من واقعاً نمی فهمم. می شه برای من توضیح بدین؟ به دور از شوخی و بدون گوشه و کنایه گفتم حرفم رو
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
مگه اینم اسم خیابونه که عوض شه قاچاقچی قاچاقچیه دیگه
حامدگ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
كولبران اجناس افراد دي
از روستای هاویان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
کوله بری = بیکاری منطقه ای = قاچاق = کاهش مالیات = کاهش سرمایه گذاری و اشتغال
راه فقط اشتغال پایدار برای مناطق مرزی است.
پاسخ ها
آرما
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
بفرما راه چاره بده؟!
مردم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
چرا کارخانه ای در آنجا نیست که مردم جذب کار در آنجا شوند زمین مناسب کشت نیست مناسب صنعت که هست
آرما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
ایراد از جایی دیگریست نه از مجبور بودن مردم ! (مردم یه دولت اسلامی)
یاشار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
این که بگوییم فقط مردم کرد در مرزها زندگی می کنند حرف درستی نیست. استانهای گلستان، گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی، اذربایجان غربی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان رضوی و... هم با کشورهای همسایه مرز مشترک دارند. زندگی در مناطق مرزی هم در ذات خود عیب و ایرادی ندارد. عیب و ایراد در این است که بر اساس یک تفکر قدیمی مسولین فکر می کنند مناطق مرزی باید محروم نگه داشته شوند و بدتر از ان تبعیض های قومی و دینی است که هیچ کس نمی تواند منکر آن باشد. با تمام تفاسیر قاچاق کالا چه در بعد کلان که ویژه خواران انجام می دهند و چه در بعد خرد قابل توجیه نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
احسنت، جواب کارشناسانه ای بود، نباید قاچاق را توجیه کنیم.
صبا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
قاچاقچی و قاون شکن یعنی چی.. قانون شکن اون مثلا مدیری هست که تو ناز و نعمته و میلیارد میلیارد پولی که مال بیت الماله و حقه این کولبرا و امثال آنهاست میخوره یه آبم روش!
پاسخ ها
ترانه
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
اختلاس و فیشای حقوقی نجومی رو که میبرن کانادا کاخ میسازن باهاش جز قاچاق حساب نمیشه ؟ کاش این کولبران بدبختم به یکی از این کسانی که اختلاسای میلیونی میکردن وصل میشدن نه اسمشون قاچاقچی میشد نه سختی میکشیدن راحت پول درمیاوردن . اصلا کاش منم به اونا وصل بشم درامدم بالا بره درست تر بگم درامدم فضایی بشه
ناشناس
|
United States
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
صدرصد مخالفم. وقتی دولت همه تفکر و ذهنش مرکز گرایی و تجمع صنایع تو بخش مرکزیه کشوره همین میشه. مردم مناطق مرزی کار ندارن برای درامد مجبور ب این کار میشن و سود اصلی رو مس دیگه ای میبره ولی ضرر اصلی به مملکت وارد میشه. باید جلوی اینکار گرفته بشه ولی قبلش باید راهای جایگزین کسب درامد برای ساکنین این مناطق بررسی و اجرایی بشه. باز هم میگم اگه تهران نصف وضعیت الانش صنعت داشت اگ اصفهان نصف الانش صنعت داشت اگه اراک سمنان یزد ووو شهرها ب مقدار منطقی مورد توجه قرار میگرفت و در عوض این صنایع تو همه ایران توضیع میشد خیلی از مشگلات حال حاضر ایران نبود. از مهاجرات های اجباری گرفته تا افزایش نامناسب جمعیت این شهرها و ترافبک ووووو
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
توجه به کشاورزی مختص مناطق سردسیر (گلخانه ای، پلاستیکی و ...)، برداشت گیاهان دارویی مناسب با جغرافیای کردستان، رونق بازرگانی سالم از طریق ایجاد بازارچه های مرزی و ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
کولبری یکی از بزرگترین ظلمیه که به هر کسی روا میشه مخصوصا کردهای سلحشور کشورمون من خودم کرد نیستم ولی به نظر من قانون برای همه برابره همون طور که برای مردم تهران کم نمیذارن و بهترین ها را براشون در نظر میگیرن کردها و لرها و.... هم هم وطن های ما هستند. قبل از اینکه این عزیزان صداشون در بیاد به دادشون برسید مسئولییییییییییییییین همییییییییییییییییییشه خواااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااب
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
باید به نیاز ساکنین برای داشتن کار و درآمد احترام گذاشت. سعی کنید به جای زیر سوال بردن اصل ماجرا که ارتزاق و معیشت است به تجارت آنها فرم و سامان بدهید. بازارچه های مرزی بدون گمرکی و مالیات ایجاد کنید برای خرده فروشی. پس از آن دولت میتواند بازارچه راحتتر کنترل کند: اطلاعات از حجم مبادلات، کنترل اینکه تاجران فقط بومیان منطقه باشند، از نظر حجم مبادلات محدودیت خاصی ایجاد کنند یا نظارت بر انواع کالاهای مجاز و ... . شاید بگید اینکار قاچاق قانونیه ولی هرچه باشد بهتر از قاچاق بی قانون است.
دلسوز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
1-خیر قاچاقچی نیست .کاش فقط قربانی سیستم ناعادلانه اقتصادی میشد .
2-همین کاری رو که این عزیزان انجام میدهند.
3-چون همه دولتها فقط و فقط تهران وچند مراکزاستانهای اقتصادی براشون مهم بوده . وبیشتر درآمدهای دولت هزینه خود دولت میشه (حقوق کارمندهای دولتی )برای عمران و اشتغال بعد از مراکز استانها و هزینه خیلی ناچیزه
4- بسته به شرایط منطقه برا کشاورزی که آب نیست برای اشتغال در واحدهای صنعتی هم اگه وجود داشت که کولبری نمیکردن .پس دنبال را کار بجز همین راه نگرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
حقوق کارمندان مشکل نیست، فقط حرف است و بس
حقوق مدیران و هیئت مدیره ها و مشاورها بیش از حقوق تمام کارکنان می شود
و ضمنا اختلاس های را ، و تاثیرات سو مدیریتها را هم لحاظ کنید
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
مقصر سرمایه دارانی هستند که به جای ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری در تولید سرمایه خود در قاچاق کردن برای سودهای کلان و صدها میلیاردی بدون مالیات استفاده می کنند و مردم را با حداقل حقوق به کار می گیرند.
یک نفر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
البته بستگی به طرز تفکر و اقتصادی بودن مردم هم دارد.استان آذربایجان شرقی هم یک استان مرزی هست، درحالیکه کاملا مرفه هستند . کاش یک سری به جلفا در استان آذربایجان شرقی بزنید و رونق اونجارو ببینید. من تبریز دانشجو هستم، آدمای کاملا حسابرس و کاربلدی هستند.بهتر هست بعضی اوقات واقعیت هارو هم ببینیم.کردستان بهترین منطقه برای کشاورزی هست. اما درحالیکه هیچ استفاده ای از این منطقه نمیکنند.
پاسخ ها
حسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
موضوع مقایسه نبود اما حالا که شما مقایسه کردید بهتره جواب هم بگیرید. منطقه جلفا به واسطه منطقه آزاد بودنش و نزدیک بودن به ترکیه و تجارت با آن کشور رونق دارد. تبریز و اذربایجان هم شاید استان سوگلی مثل تهران و اصفهان نباشد اما بالاخره می تواند سهم خودش را بگیرد. کشاورزان و دامداران کردستان نهایت سعی خود را میکنند. توت فرنگی و عسل و تخمه و گوشت و ...
اما این همه اصرار که فلان استان به کشاورز یو دامدرای بپردازد به نظر من خودش عامل عقب افتادگی ان استان است. به عنوان مثال سال هاس می گویند استان گلستان فقط کشاورزی و دامداری کند و صنعتی نباشد به همین دلیل گلستان هم مثل کردستان درگیر بیکاری شدید است. اما مازندران که سرسبزتر است بسیار صنعتی تر و کارخانجات بیشتری دارد!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
جلفا گمرک ورودی دارد و ....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
منفی دادم چون انصاف رو رعایت نکردی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
یک نفر میدونی آدربایجان شرقی چندتا کارخونه داره کردستان چندتا؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
تجارت باید از طریق گمرگ باشد . این هم سود دارد ولی برخی هموطنان به قانون گریزی علاقه وافری نشان میدهند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
دادن وام های کم بهره، حمایت از بخش تعاونی، خرید تضمینی تولیدات، پوشش مناسب کمیته امداد البته با شرایط فعلی بعید است این اتفاقات بیفتد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
تمرکز زدایی و سرمایه گذاری در منطقه و بیمه بازنشستگی کردن کوله برهای پیر به عنوان راهی فوری. جوانانشان هم وام کم بهره داده شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
امروز بي بي سي فيلم مستندي از كولبران را نشان مي داد و كلي بهره برداري سياسي ازش مي كرد... اما اون چيزي كه نشان مي داد واقعيت بود. واقعيتي تلخ
جواني با دو پاي قطع شده در مين‌هاي كارگذاشته شده در مرز كولبري مي كرد....
پيرمدري 7 ساله وزني به اندازه 120 كيلو را در كوه و كمر با خودش حمل مي كرد براي 50 هزار تومان پول
وقت مسئولان مشكل اين مردم را درك نكنند ديگران دايه مهربان‌تر از مادر مي شن.
دلسوزي براشون مي كنند.
اينها هم به دامن هر كسي كه وعده كم كردن مشكلات اينها را مي‌دهد، پناه مي‌برند. يك نتيجه منطقي از كولبري و اقتصاد ضعيف كشور و اختلاس و فساد اقتصادي از كشور، ايجاد نا امني، نارضايتي و ... خواهد بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
کدوم بهره برداری سیاسی؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
این متن خبر بعد از بهمن آمد و با بهمنی دیگر نیز باز می آید. راهکار ها را مرقوم فرمایید.!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
دامداری ، کارخانجات تولید لبنیات و گوشت و... البته با کمک مسئولین و وام واقعی کم سود طولانی مدت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
اما راه حل هاي ممكن:
ساختن كارخانه و صنعتي كردن منطقه جز ضربه زيست محيطي مضاف به منطقه كمكي نخواهد كرد.
ابتدا يافتن ظرفيت هاي منطقه (طبيعت، اقليم و تاريخي)
بر اساس ظرفيت اول منطقه اولويت گذاري شود در برنامه ها
به نظر بنده:
1- ايجاد بازارهاي مرزي (مثل بانه اما با برنامه ريزي درست‌تر)
2- كاهش ماليات بر صنايع توليدي خرد منطقه
3- استفاده از ظرفيت طبيعي منطقه (گردشگري" كمك به هتل سازي، افزايش مراكز تفرجگاهي و تفريحي، استفاده از اكوسيستم براي گردشگري"، توليدات صنعتي كشاورزي و...)
4- برگزاري نمايشگاه ها، همايش‌ها ملي و بين‌المللي در شهرهاي اين استان ها
5-برنامه ريزي روي توليدات انبوه صنايع دستي منطقه و كمك به صادرات آنها در كشور و خارج از كشور
پاسخ ها
حسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
ایجاد بازارچه و برگزاری نمایشگاه و صنایع دستی و هتل کمکی به رونق منطقه نخواهد کرد. اگر بهانه محیط زیستی باشد پس چرا در مناطق دیگر کارخانه ایجاد می شود؟ چرا در شمال کارخانه هست.
دقیقا ساخت کارخانه و صنعتی کردن منطقه تنها راه حل است. مردم انجا رونق صنایع دستی و نمایشگاه و سخنرانی و بازارچه مرزی لازم ندارند انها کارخانه هاییی مثل کارخانه های کرمان و اصفهان و یزد و مشهد می خواهند
مهرداد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
قربان سوالات شما فقط یک جواب دارد این بندگان خدا ازسراجباردراین سرما و راه سخت اینکاررا انجام میدهند وقتی سفره خالیست نمیتوانند بشینند و گرسنگی خانواده راببینند ایا اقای نعمت زاده با ثروت ۱۰۰۰میلیاردی میاید یک لقمه نان سرسفره این بنده خدا بگذارد نهههه فقط بلدند جیب خودراپرتر کنند دولت که فکر اینها نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
ادم بی هوش دیوار برو مرز افغاسیان بکش که 60%ملت را معتاد کردند کدام دام.کدان کشک 90% ملت به فلاکت وفقر افتاده اند معلومه در حسابت میلیارد ها پول خلق الله خوابیده که کرد هارا بخرید دام تشویق میکنی ما قدرت خرید یک کیلو گوشت را هم نداریم چه برسه به دام ودامداری واصتبل
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
من شیفته این نگارش شدم !!!
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
مشکلات اقتصادی در همه جا وجود دارد اگر کسی مشکل داشت مجوز خلاف کردن ندارد مردم مرزنشین در هر چهار گوشه ایران محروم و مستضعف هستند پس چرا فقط در این قسمت چنین معضلی هست مگر مرزنشینان خراسان شمالی مرفه اند یا مرز افغانستان نباید با بی بی سی همراه شد و این اقدامات غیر قانونی که به اقتصاد کشور ضربه میزند را مظلوم نمایانه موجه جلوه داد
کولبر می داند با هر بار او چند نفر بیکار میشوند آیا بیکاریش نتیجه همین اقدام غیر قانونی همتبارهایش نیست حالا درآمد احزاب تروریستی مثل پژاک از این کار و مالیات گرفتنش بماند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
شما ساکن کجایید؟
این دفعه هیس دشمن می شنود را ....
شیروان
| United Arab Emirates |
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
من اهل خراسان شمالی ام، اینجام فقر و محرومیت هست،اینجا کولبری نمی کنند ولی فسادهای دیگری بوجود آمده، هرچند کولبری را قاچاق نمی دانم و زجر میدانم
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
باور کنید در مرز کارمند بانک هم میومد کولبری می کرد به قرآن. درآمد یم شب کولبریش برابر حقوق یک ماهش بود. دانشجوها با ماشینشون گازوئیل می آوردند و از اون راه خرج تحصیل رو در می آوردند. خلاصه این مدل مظلوم نمایی رو تنها نبینید. یعنی اگر کولبری قانونی بشه همه شب میرن کولبری چه بیکار چه کارمند شک نکنید
پاسخ ها
حسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
سرجمع بشمارین مگر چند تا می تونن لاستیک و کولر بیارن؟
ناشناس
| United Arab Emirates |
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
اخه چه کسی جونشو میزاره کف دستش میره مرز که توسط نیروی انتظامی بهش شلیک میشه؟ ضمن اینکه سختی مسیر و سنگینی بار هم بماند که زود افراد رو فرسوده میکنه
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
آقای ناشناس من این مورد کولبری کارمندان بانک رو نشنیدم با چشم خودم دیدم.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
کولبران افرادی هستند که از روی ناچاری به این کار روی اورده اند انهم برای کسب معیشت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
هیچ چاره ندارند یا به همین راه ادامه دهند یابمیرند چون هیچ پایتخت نشینی به فکرشون نمی باشه
سید محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
مشکل مردم کرد نیستند مشکل سیاست گزاری های غلط است که منجر به چنین فجایعی میشود.استعداد مناطق مختلف کردستان مناسب جهت دامپروری و کشت گلخانه ای میباشد اگر این فعالیت ها رونق پیدا کند کوله بری هرچند با درامد بالا دیگر رونقی نخواهد داشت زیرا خود مردم از مصایب این نوع فعالیت بهتر از هر کسی اطلاع دارند .اگر دقت کرده باشید در منطقه مریوان و دزلی کتر با چنین پدیده ای روبرو هستیم و حجم قابل توجهی از توت فرنگی عرضه شده در بازار تهرا هم مربوط به مریوان است و درامد مناسبس هم دارند و ضریب اشتغال هم بالا میباشد علت ان هم همایت تمام عیار مدیران منطقه ای میباشد.
میانالی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
شما برین تو همین بانه - سردشت ببینید که با کولبری چه کارا که نکرده اند وضعشون از این رو به اون رو شده کالای قاچاق رو به کل ایران تزریق می کنند اونوقت صنعت خودمون در ایران و شهرستانها خوابیده و همه برای غذا به تهران مهاجرت می کنند
پاسخ ها
جبار
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
کولبری شغل شریف تری نسبت به اختلاس است
قابل توجه اختلاس گران
parvin
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
برای اینکه مفهوم کولبری را بیشتر درک کنی حتما فیلم زمانی برای مستی اسب ها را ببین.
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
تابناک خواهشا چتپ کن تا مردم روی دیگر سکه رو هم بدونن. کارمند بانک هم شبانه میره کولبری گازوئیل و ... چون یم روز کولبری == یک ماه حقوق کارمندی بانک. چرا این مطلب رو چاپ نمی کنید!!!!
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
این بنده های خدا اینقدر در رنج و مشقت هستند که اصلا نمیدونن قاچاق یعنی چی....و قاچاقچی کی یه چی هست؟؟؟؟؟؟فقر...فقر....فقر....و باز هم فقر......................................
سقراط حکیم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
می توانند بصورت گروهی خودکشی کنند!!!
پاسخ ها
TS
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
عقیم سازی کوله بران-اگه مشکل حل نشد عقیم سازی منطقه- اگه بازم حل نشد عقیم سازی کل ایران..مشکلات آی حل میشه وقتی کسی نباشه
م.و
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
کولبه بران از ناچاری و نبود هیچ امکان کار و معاشی برای نجات از گرسنگی و فقر خانواده هایشان مجبور به این کار شاق و بسیار خطرناک دست بزنند و حالا باید این دولت باید جوابگو باشد در مرزهای کردنشین و سیستان و زاهدان برای کار جوانان چه کرده است ؟
این همه پول و بودجه را کجا خرج کرده؟
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
در تمام استانهای کردنشین بیکاری بیداد میکند ، با افزایش جمعیت زمینهای کشاورزی که اکثرا سنگلاخی هستند جوابگوی مردم نیستند ، مردمی که سهمی از ثروت این مملکت ندارند ، برنامه ای جهت توسعه نیست ، جوانان بیکارند و چارهایی جز کولبری نمی ماند و اینکه شکم گرسنه دین وایمان نمی شناسد.
ناشناس
|
-
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
80 درصد مردم ایران نمیدونن شرایط مردم توی مناطق مرزی ایران چجویه بعضیا نفسشون از جای گرم میاد که خرده میگیرن....مردم این مناطق که اکثرااا به کولبری رو میارن جز ضعفترین مردم این مملکت ان .باید باشین و ببینین که چطور به نان شب محتاج ان!مرد 65 ساله ای که با وجود ناراحتی قلبی باری نزدیک به 100 کیلو رو توی برف و بوران بخاطر 70-80 هزار تومان جا ب جا میکنه بنظرتون اگه چاره ای داشت بازم اینکارو میکرد؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
دزدای بزرگ رو بگیرید. این بیچاره‌ها شغلی ندارند و دد نتیجه کار آنها اشکالی ندارد
پاسخ ها
نوید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
پلیس اگر دنبال این دزدا برن اون بزرگا خوب میتونن با حواس پرتی پیش اومده بالا بکشن جالبه کالای قاچاق اینقدر گرون تو مرکز ایران میفروشن بازم برای اونا سود داره یعنی روی یک جنس چقدر میکشن که اینقدر سود داره قاچاق چی های بزرگ در داخل کشور کانتینر کانتینر جنس میبرن همه هم کورن نمی بینن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
مردم مرکزی به خاطر زحمت کوله بران و کمکشان به قاچاق و از بین بردن تولید ملی، همان کوله بری را هم نمیتوانند انجام دهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
منظور شما استان مرکزیه یا اصفهان یا یزد یا استان فارس یا کرمان که حد اقل بیکاران را در این استانها داریم؟
ناشناس
|
Australia
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
مسولين بفكر إنباشته كردن ثروت مردم بفكر نان شب
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
خودم بودم با اسبی استری بیشتر میاوردم. چون وقتی طرف تو گمرک قاچاق های چند صد میلیاردی می کنه دولتم که به فکر اشتغال نیست، هیچ دلیلی نداره بشینم و گرسنگی خانوادمو ببینم.
کسی هم اگر جلوم وامیستاد حالش رو جا میاوردم حتی اگر به قیمت جانم تموم بشه. شکم این چیزها حالیش نیست.
طرف هزاران میلیارد اختلاس می کنه اقتصاد رو فلج می کنه شما به چار تا کول بر گیر دادی؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
معمولا جرم زاییده ی فقره
نادر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
روزی که پلاسکو فروریخت هزاران نفر از کردهای همشهری و هم زبانم چندین پست در صفحات اجتماعی منتشر کردن و تسلیت و ناراحتی مردم کردستان رو به گوش هم وطنانشون در پایتخت رساندند
اما در روز حادثه کولبری سردشت هیچ کس یه تسلیت خشک و خالی از مردم کردستان نکرد
همیشه مورد ظلم بودیم و خواهیم بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
1- بله
2- فرار
3- دلسوز نیستند
4- فرار
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
فقر+مرز=>قاچاق
امیر
|
United Kingdom
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
خیلی جالب هست وقتی که نظر مردم مرکز نشین یا همون پایتخت نشین را در مورد هموطنان مرز نشی میبینی که همه در حد یک فیلسوف اظهار نظر میکنند بدون اینکه از عمق مسئله کمترین اطلاعی داشته باشند. اگ ر خوب دقت کنید همه مرکز نشینها کار کولبران را به نوعی تقبیح کرده اند. یکی گفته قاچاق. یکی گفته پول مفت و بی مالیات. یکی گفته سبب بیکاری و....
راستی مرکز نشینان گرامی و با فرهنگ و فرهیخته چرا از خودتان شروع نمیکنید؟ شما گالای ارزان و قاچاق را نخر و به کالاهای مجاز وارداتی که توسط زحمت کشان رانت خوار و اقازاده وارد میشود مالیات بده و بخر انوقت کولبران جنسشان رو دستشان می ماند و قطعا به کاری دیگد مشغول میشوند. تهران همه ایران نیست ایران فقط تهران نیستع
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
مخاطب سوالات باید خود دولت باشد
دولت های قبل بیشتر به کردستان و مناطق حاشیه ای توجه می کردند
من یادم نمی آید آقای روحانی به کردستان رفته باشد
سیستان اصلا یادم نیست
اميد فروزش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
ايكاش بجاي سنگال در اين استان كارخانه تاسيس شده بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
داستان اسفباریه.از یکطرف این عزیزان برای امرار معاش چاره ای جز کولبری ندارند و از سوی دیگه همین اجناس قاچاق تعداد زیادی از کارگران رو در داخل کشور بیکار میکنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
وقتی کار رو دست کار دان ندهند, همین میشود.
کلاف سر دم گم.
تازه این ختنه سرونه.
تا عروسی خیلی مانده.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
چشم مسيولين توان ديدن بى عدالتيها راندارد فقط به فکر سياست بازى وورانت دادن به اطرافيان است واينکه چطور مشکل نور چشميها حل شود
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
اگر بانه منطقه آزاد بشود مشکل حل میشود. قاچاق در کردستان و بانه همین الان هم پیروز شده و جای مقاومت باقی نگذاشته
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
آی گفتی کولبر یاد مرحوم خاوری افتادم. آخه ایشون هم کولبر بود. البته ایشون فقط یه بار کولبری کرد.
اما این کجا و اون کجا.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
بنده به عنوان یک عضو هیات علمی دانشگاه و کسی که حدود 4 سال است با این مردم فهیم ، مهربان و به شدت مهماندوست زندگی می کنم عرض می کنم که مردمی بیچاره تر از این قوم در ایران وجود ندارد. جوانان با استعداد این خطه هیچ منبع درامدی ندارند و مجبورند به این کارها تن دهند. پول قاچاق به جیب قاچاقچی اصلی میرود ه کول بر های بیچاره. اما... اما خود همین مردم هم مقصرند. زیرا اگر همین مردم بجای اینکه چشم به کمک مسئولین داشته باشند و یا قاچاقچی ها دست از خوشگذرانی با پول خون مردمشان بردارند و به عنوان بخش خصوصی سرمایه گذاری کنند و کار ایجاد کنند تمامی مشکلاتشان حل می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
علاوه بر ظلم عمومی در این مناطق یک ظلمی هم از طرف قاچاقچیان درشت که همه اهل کردستانندنیز بر اهالی این منطقه اعمال میشود که هیچ کس از آنها حرفی نمی زند . این قاچاقچیان دانه درشت ، درآمد خود را صرف خوشگذرانی میکنند نه سرمایه گذاری جهت رفاه حال همشریان خود و به طبع درآمد بیشتر برای خود
قادر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
با سلام بر همگی
ما کردها یک ضرب المثل داریم میگن "حرفها هزارند فقط دوتاش بکارند"
ناشناس
|
Canada
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
؟؟؟؟/
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
کشتی کشتی آقازاده ها جنس قاچاق وارد میکنند ،پیدا نیست ولی ۴ تا کولبر،قاچاقچی هستند.
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
درود بر مردمان مرز نشین
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
اول بياين ببينيم چي ميشه كه قاچاق شكل ميگيره
به نظرم بي سرو ساماني و بي نظمي اقتصادي-و مهم تر از همه اخذ مالياتهاي سنگين از وارد كنندگان....
اخه چطور هستش كه طرف ميره يه يخچال رو از دوبي ميخره پول حمل تا كردستان عراق رو ميده البته چند دست جنس ميچرخه تا برسه به كولبر ها هزينه اونها رم ميده از لب مرز تا بانه باز كرايه ميخوره خود فروشنده هم كه رو جنس سودش رو ميكشه چي ميشه كه باز 40 درصد پايين تر درمياد براي مصرف كننده مثلا يخچال سايد تو تهران 15 ميليونه اونجا ميده 8.5 ميليون!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
دوستان تابناکی سوال شما در عنوان مقاله عین اینست که بپرسیم آیا سارقان تهران راهی جز سرقت داشتند؟
شلیر محمودزاده از دیار سردشت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
حال همه ما خوب است اما تو باور مکن
شهروند سردشتی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
همیشه به ایرانی بودنم میبالیدم
علی
|
-
|
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
دوست گرامی آقای زینال شما این آمار و اطلاعات را از کجا کسب کردین که فکر میکنین یه کولبر بیچاره در روز یا حتی در ماه 50 میلیون درامد داره معلومه که جنابعالی نه تنها هیچ آشنایی با منطقه ندارین بلکه کمترین دانشی در این خصوص نداشته فقط دارین از روی کنجکاوی و صرفا جهت ابراز کردن خودتان این حرفها را به زیان می اورید.
دينا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
شنيدن كي بود مانند ديدن!
محمد از تبریز
|
United States
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
چطور ماشینهای چند میلیاردی وسط تهران جولان می دهند قاچاق حساب نمی شوند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
تو نظرات اصلا نقش مذهب مغفول مونده بود.
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
اگر این ها واقعا می خواستند از طریق قاچاق پول دربیاورند و به حلال و حرام بودن اعتقاد نداشتند
parvin
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
اگر به جای پرداحتن به مسائل کشورهای دیگر به مردم خودمان توجه شود هیچ ترسی نباید از بیگانگان داشته باشیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
کسانی که می گویند صنعتی شدن اصفهان و یزد و کرمان و تهران خوب بوده.....
حداقل اینکه استان های بی بهره از کارخانجات جور واجور هوای تمییز برای استنشاق خواهند داشت..
ایران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
متاسفانه نگاه امنیتی به مرزها در ایران سبب شده هیچ سرمایه گذاری در این مناطق نشود
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
سلام…… بندە بە عنوان یک فرد شهرستان سردشت که فارغ التحصیل دانشگاه هستم به دلیل نبود اشتتغال و نداشتن هیچ نوع سرمایەای جهت اشتغال زایی برای تامین معیشت زندگی و نیازهای اساسی مجبورم کولبری کنم
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
سلام. بنده اهل یکی از همین شهرهای مرزی هستم با مدرک فوق لیسانس مکانیک .بعضی ها فکر می کنند که این مناطق مخصوص واردات یا قاچاق کالا هستش ومی گن که اینها یکی از عوامل اصلی بیکاری یا تعطیلی کارخانجات مرکز کشور هستش خب دقیقا حق دارن چون همه ی ما ایرانیها کلا مشکلمون همینه
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
سلام. بنده اهل یکی از همین شهرهای مرزی هستم با مدرک فوق لیسانس مکانیک .بعضی ها فکر می کنند که این مناطق مخصوص واردات یا قاچاق کالا هستش ومی گن که اینها یکی از عوامل اصلی بیکاری یا تعطیلی کارخانجات مرکز کشور هستش خب دقیقا حق دارن چون همه ی ما ایرانیها کلا مشکلمون همینه که بدون اطلاع و آگاهی کامل از یک موضوع یا یک مسئله خود را کارشناس خبره در هر کاروحرفه ای میدونیم مثل بحث درمورد همین مساله.
ایران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
آلان معادن و مواد خام را آذربایجان مثا طلا و مس و آهن از آذربایجان استخراج ودر اصفهان و کرمان و یزد به محصول تبدیل می کنند
ایران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
هعییی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
کردستان با داشتن طبیعت زیبا و پیشینه تاریخی می تواند قطب گردشگری باشد
کردستان با داشتن نوار مرزی بایستی از در آمد صادرات و واردات کالاها بهرمند شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
بنده ساکن مناطق مرکزی ایران نیستم. کرد هم نیستم. اما به دلیل شرایط کاری در قشم مریوان ارومیه وجلفا بوده ام. معمولا کار غیرقانونی درآمدش از کار قانونی بسیار زیادتر است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
بی عدالتی
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
توکلت علی الله فهو حسبی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
حادثه همیشه هست باید مواطب بود متاسفانه همه چیز را سیاسی می کنیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
جای تاسف هست
سیامند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
اونایی که میگن پول باد آورده داره باید خوب بدونن عادته ما کوردا اینه مرگشون دردناک بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
ما همه کردیم ما همه ترکیم ما همه فارسیم ما همه لریم ما همه عربیم...هم سفیدیم هم سیاهیم. انچه که مهم است ما همه ادمیم علاوه بر ان فرهنگ مشترک داریم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
بدور از هر گونه تعصب با اینکه خودم یک کرد تحصیلکرده هستم باید بگم که واقعیت اینه که کولبر قاچاقچی نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
من درد را نوشتم منتشر نکردید.شاید از غوغا سالاران ترسیدید.درمان را مینویسم.راه حل حذف مالیات بر درامد وارزش افزوده از کلیه صنایع وتولیدیهای مناطق مرزی وکارافرینان مناطق محروم است تنها اینگونه ممکن است سرمایه داران امکانات مرکز را نادیده بگیرند ودر نقطه محروم سرمایه گزاری کنند.اعطای وام با بهره ۴درصد نیز میتواند موثر باشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
اگر کار اینها اسمش قاچاق هست اونهایی که برای قاچاق از اسکله و فرودگاه استفاده میکنند اسمشان جیست؟
مهران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
این بحث ها برای منی که در مرز زندگی می کنم خیلی عجیب
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
کولبری قاچاقه مثل روز روشنه
اگر قاچاق نبود به جاش یه ده تن می ذاشتن کار 100 تا کولبر انجام می داد.
بسیاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
ٱقازینال من بچەکردستانم ودرٱن مرززندگی میکنم کە جنابعالی اشارە فرمودید.شما بە کشاورزی ودامداری اشارە کردیددرحالی نمیدانی اکثرروستاهای مرزی کردستان فاصلەیک کیلومتری حتی کمترهم بامیدانهای مین دارندونوددرصدمراتح روستاهای مرزی مین گذاری شدە.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
متاسفانه بیکاری در استان هایی مثل لرستان و کردستان و چهارمحال بیداد میکنه
اکو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
ای کاش همه اونایی ک بجای همدردی دارن محکومم میکنن و جرم قاچاقی میزنن ای کاش شماهم مثل ما از بیکاری مجبور ب همچین کارای بشین اونوقت مزش زیر زبونتون میمونه
ارشد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
قاچاق رو باکولبری اشتباه نگیرید کولبری یا حمالی درمیادین شهرها وشغل شریف و سختیه ولی قاچاق یعنی ردشدن ازمرز بدون اجازه دولت وجابجایی اجناس قاچاق
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
واقعا دیدن این صحنه ها برای کشور تاسف بار است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
پایینده باد ایران من یک کرد ایرانی هستم وکاسبکار ولی اگر دولت غفلت بکند همه اقوام بخصوص کرد ها ......‌‌!?
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
سیل،پلاسکو،خوزستان،بهمن.....
sh
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
تا عدالت اجتماعی به درستی برقرار نشود وضع مردم همینه.....
آرش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
من دست این کولبر های زحمتکش را میبوسم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
یک راه هم مهاجرت به تهران یا اروپا هست.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
متاسفانه مردم کرد مرزنشین بنابه دلایلی به راحتی عادت کردند. پول راحت و بادآورده که یک شبه با پیمودن 2 کیلوتر راه به دست می آید. حتی اگر صنعت هم در آن مناطق گسترش یابد فکر نکنم دنبال کار شرافتمندانه ای بروند. باید قاچاق را از ریشه خشکاند.
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
قاچاق قاچاق است .
پوریا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
دوستان فراموش نکنید که نمایندگان مجلس تا امروز دو بار لایحه منطقه آزاد تجاری بانه_مریوان را رد کرده‌اند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
با سلام
من در کردستان بزرگ شده و در تهران زندگی می کنم و از مردم فقیر همان منطقه هستم که کارگری و دستفروشی شغل من در تابستانها بوده است و الان استاد دانشگاه در تهران می باشم می خواستم واقعیت عینی را که خودم حس کرده ام را بگویم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
مالیات پزشکان ثروتمند را مثل تمام کشورهای جهان 50 درصد کنند و با پولش برای کوله برها کارخانه درست کنند تا در آن مشغول به کار شوند.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
چطور این گونه امرار معاش بخور و نمیر از روی اجبار و به قیمت جان (کولبری) قاچاقه ولی ورود دهها کامیون لوازم خانگی از جنوب کشور ، قاچاق سوخت با لوله کشی در خلیج فارس و ....(بازم بگم) قاچاق نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
قاچاقچی؟!! حتی شوخیش هم خنده داره. میلیاردها دلار جنش به راحتی وارد میشه با رشوه های آنچنانی، اسم اونا رو چی بذاریم؟ شرمم میاد که رزق بنده خدایی رو که برای یه لقمه نون جون می کنه و باربری می کنه حتی یک درصد حلال ندونم.
فرامرز
|
United Kingdom
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
من به خاطر کارم چند روزی در روستاهای کردستان بودم. اکثرشون دامدار بودند و پولدار. حتی آغل هایی که نزدیک به 1000 گوسفند توش بود هم دیدم. خیلی هاشون از شهری ها ثروتمندتر بودند.
البته نمیگم مشکلات ندارند، ولی اینطوری هم نیست که هیچ راه درآمدی اونجا نباشه.
پاسخ ها
آسو
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
چند نفرشون این وضع رو دارند
خوبه منم تهران رو خلاصه کنم تو ونک به بالا و بگم تهرانی ها آخر رفاه هستن و هیچ مشکلی ندارند و
نباید بودجه ای به تهران داد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

خواهش میکنم تایید کنید
البرز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
چرا مسئله راقومی می کنید ؟ عدم امنیت مساوی نبود سرمایه گذاری بوده . الان هم می توانیم منطقه آزاد اقتصادی درست کنیم تا جلوی قاچاق الکل و چته گیری گروه های جدایی طلب را بگیریم
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
کولبری که شبانه صورت بگیرد قاچاق هست من این مناطق راازنزدیک دیدم وامکان سرمایه گذاری بر روی صنایع دامداری وکشاورزی امکان پذیر است والحمدالله از نظر آب مشکلات کمتری نسبت به سایر مناطق دارند نیاز به سرمایه گذاری دارد ولی تواین مملکت همیشه دلالی وقاچاق بهترین راه برای پول درآوردن است
از جنگ برگشته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
قاچاق فروختن كشتي آهن و شكر و بنزين تو خليج فارس روي آب است نه زحمات طاقت فرساي برادران كردمان در سنگلاخ كوهاي پر خطر و جانسوز غرب كشور.
بر آن دستان و پاهها بايد بوسه زد كه جهت تحصيل روزي حلال چنان خطر مي نمايند.
درود بر شما.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
کارخانه در مناطق مرزی و محروم احداث شود و بجای اینکه نخ و سوزن و قیچی از چین وارد کنیم بدیم مردم خودمون تولید کنن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
سلام من خدمت سربازی ام مریوان بود تو همین بازارچه های مرزی فقط این بدونید هیچ پیرمردی دلش نمیخواد 100کیلو بار هرروز بزاره رو دوشش یا حتی بیشتر اونایی که من دیدم نون واسه خوردن نداشتن موهای سفید واقعا گریه داره هیچوقت اون صحنه های دردناک یادم نمیره ب قول شریعتی قبل از قضاوت در مورد راه رفتن کسی خوبه چند قدم با کفشاش راه بریم سریع نظر ندیم ب سلامت دوستان
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
به عنوان يک کرد شمال شرق که کاملا به ظلم در حق مردم سيستان و بلوچستان، خوزستان، کردستان، شرق استان خراسان جنوبی و گلستان واقفم و اين که اگاهانه اين کار را می کنند بايد بگم که بعضیها اون دنيا رنگ بهشت را نخواهند ديد، حتی اگر روزی 17 رکعت نماز را در 5 نوبت به جای 3 نوبت بخوانند.
خدا خودش ناظر و حاضر هست. خواهيد ديد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
ما فرقون از چین میاریم
چه توقعی دارید؟
یکبار تو تلوزیون از کالاهای وارداتی پ لیستشون و مقدارشون فیلم تهیه کنید
ما بیل هم وارد میکنیم
خوشبحال چینی ها
بیچاره کولبران
مریخ
|
Germany
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
مطمئن باشید کسی دوست ندارد بار 100 کیلویی را چند کیلومتر در مناطق کوهستانی طی کند بخاطر پنجاه هزار تومان اما فشار زندگی این توان را به پاهای انان میدهد در ضمن مناطق انسوی مرز نیز کورد هستند و حتی برخی ها با هم فامیل هستند اوضاع مناطق مرزی کورد نشین از لحاظ فرهنگی و اقتصادی بسیار بهتر از مناطق مرزی سیستان است
یوحنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
ایجاد منطقه آزاد تجاری در پیرانشهر، سردشت و مرز سرو ارومیه چاره کاره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
این جنسهایی که گولبرها میارن بیشترش چینیه قاچاقچیهای گردن کلفت که گیر نمیافتن به نظر من مسئولین چینی از چین وارد کنین خودشون همه مشکلاتو حل میکنن
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر: