بازدید 2172

عملکرد هیات رئیسه در بررسی طرح ها طبق آئین نامه است

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر عملکرد صحیح هیات رئیسه در بررسی طرح ها و لوایح در مجلس گفت: طبق آئین نامه جدید مواد در طرح ها و لوایح اگر دارای پیشنهاد نباشد فقط خوانده می شود.
کد خبر: ۶۶۱۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶ 31 January 2017
به گزارش خانه ملت، جهانبخش محبی نیا در نشست علنی امروز (سه شنبه، 12 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری آئین نامه ای با استناد به بند ب ماده 153 آئین نامه داخلی مجلس گفت: طبق این ماده در بررسی طرح ها و لوایح مواد باید به صورت جداگانه در مجلس رأی گیری شود این در حالی است که بارها دیده شده مواد را بدون رأی گیری مورد تصویب قرار می دهند که طبق گفته اعضای هیات رئیسه این موضوع مطابقت با آئین نامه جدید مجلس دارد.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی افزود: نسبت به اصلاح آئین نامه آگاه هستیم اما در بند ب ماده 153 گفته شده هر ماده باید به صورت جداگانه بررسی شود اما چرا درخصوص بررسی مواد مربوط به طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران مواد پس از آنکه پیشنهادی نداشته باشد قرائت شده و رأی‌گیری در مورد آن صورت نمی گیرد.

وی تاکید کرد: باید مواد موجود در طرح ها که مصوب کمیسیون های مختلف مجلس است با اظهارات یک مخالف و یک موافق در صحن بررسی شود و مورد رأی گیری قرار گیرد بنابراین این روال فعلی هیات رئیسه مجلس در بررسی طرح ها و لوایح عدول مصرح از آئین نامه داخلی مجلس است.

در ادامه رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر محبی نیا گفت: اظهارات جنابعالی مطابق آئین نامه داخلی مجلس صحیح است اما طبق آئین نامه جدید تغییراتی در بررسی مواد موجود در طرح ها و لوایح به وجود آمد بنابراین اصل را باید بر کار تخصصی کمیسیون قرار داد و اگر موادی از طرح یا لایحه بدون پیشنهاد بود فقط خوانده شده و رأی گیری در مورد آن صورت نمی گیرد.

دکتر لاریجانی افزود: اما اگر ماده ای دارای پیشنهاد باشد در گام اول موافق و مخالف در خصوص اصل ماده که در کمیسیون بررسی شده اظهارات خود را بیان می کنند ولی در خصوص مواد دیگر بدون پیشنهاد دهنده تنها از روی ماده خوانده می شود.

وی تاکید کرد: طبق ماده 153 آئین نامه داخلی مجلس پس از تعیین تکلیف نسبت به پیشنهادهای چاپ شده کمیسیون های فرعی و نمایندگان در مورد ماده واحده یا مواد و اجزای آن ها در پایان نسبت به کل گزارش کمیسیون اصلی با اصلاحات انجام شده رأی گیری می شود بنابراین یکجا رأی گیری به عمل می آید.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت عدم تصویب کل گزارش کمیسیون پیشنهادهای جدید در جلسه پذیرفته می شود بنابراین اقدام هیات رئیسه در بررسی طرح ها و لوایح درست و صحیح است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل