بازدید 12160

پایان طناب کشی بین پلیس و سردفتران

کد خبر: ۶۶۱۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷ 31 January 2017
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی از تأکید کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی بر ثبت نقل و انتقال معاملات خودرو در دفاتر اسناد رسمی خبر داد و به این ترتیب با پا در میانی این کمیسیون غائله نقل و انتقال خودرو پایان یافت.

به گزارش جام جم، محمدرضا دشتی اردکانی با اعلام این خبر گفت: با رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون اصل 90، سند نقل و انتقال خودرو کمافی‌السابق در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌شود تا از بروز خسارت به خریداران جلوگیری شود.
 
وی تاکید کرد: در صورت مراجعه نکردن به دفاتر اسناد رسمی پس از تعویض پلاک از نظر قانون، خریدار مالک خودرو نخواهد بود و براساس قانون و رأی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، برگه صادره از سوی مراکز تعویض پلاک تنها بر مالکیت پلاک دلالت دارد نه برمالکیت خودرو.

دشتی اردکانی با بیان این که چنانچه خریدار به برگه تعویض پلاک اکتفا کند در نقل و انتقال بعدی با مشکل روبه‌رو خواهد شد، گفت: در این صورت همه هزینه‌های پرداخت نشده اعم از هزینه دفترخانه و مالیات و حقوق دولتی به گردن خریدار می‌افتد و نه‌تنها هنگام فروش خودرو، حضور فروشنده قبلی هم در دفترخانه ضروری است بلکه ناگزیر است هزینه‌ها را نیز متقبل شود.

به گفته رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در صورت بروز مشکلاتی از این دست طرفین معامله ناگزیر هستند برای حل و فصل مشکلاتشان به مراجع قضایی مراجعه کنند.

پلیس به دنبال منافع مردم


دیدگاه پلیس اما با وجود این‌که رای کمیسیون اصل 90 صادر شده است همچنان بر این مبناست که پلیس در این غائله محق‌تر است.

سرهنگ عین الله جهانی، معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا می‌گوید:پلیس به دنبال منافع مردم است،زیرا صدور سند در دو مرکز باعث تحمیل هزینه‌های اضافی به شهروندان می‌شود.

آن طور که وی توضیح می‌دهد با موازی‌کاری دراین خصوص ‌علاوه براین‌که وقت شهروندان اتلاف می‌شود ترافیک نیز افزایش پیدا می‌کند،چراکه شهروندان ناچار باید در سطح شهر تردد بیشتری‌کنند.

او با اشاره به این‌که براساس قانون، نقل و انتقال اموال غیرمنقول باید در دفاتر اسناد ثبت شود،می افزاید‌: بنابراین ثبت نقل و انتقال اموال منقول در دفاتر ثبت ضرورتی ندارد و اختیاری است.

این در حالی است در مراکز تعویض پلاک نیز کارت و پلاک به نام مالک خودرو صادر می‌شود به همین دلیل هنگام نقل و انتقال پلیس باید دراین خصوص اظهار نظر کندتا مشکلی برای طرفین معامله ایجاد نشود‌.

بنابراین صدور دو سند برای یک معامله منقول درست نیست، چراکه به این طریق حقوق شهروندان ضایع می‌شود‌.

رای همان است که بود

در حالی که رئیس کانون سردفتران از خاتمه غائله نقل و انتقال سند خودرو خبر داده، اما محمدرضا امیرحسنخانی، عضو کمیسیون اصل 90 مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید دارد که مصوبه جدیدی در مجلس نداشته‌ایم، بلکه همان قانون قبلی مبنی بر الزام ثبت سند خودرو در دفاتر ثبت اسناد، مورد تائید مجدد این کمیسیون قرار گرفت. این نماینده مجلس یادآوری می‌کند: به‌دلیل شکایت‌های متعدد سردفتران از نیروی انتظامی، قانون قبلی مجلس درخصوص نقل و انتقالات سند خودرو در کمیسیون اصل 90 مجلس بحث و بررسی شد و در نهایت هم همان قانون قبلی مورد تائید دوباره کمیسیون قرار گرفت.

امیرحسنخانی خاطرنشان می‌کند که قرار است بزودی کمیسیون اصل 90 مجلس، دوباره قانون الزام ثبت سند خودرو در دفاتر ثبت اسناد را به پلیس راهور ابلاغ کند و پس از ابلاغ نیز همان قانون قبلی، کاملا لازم‌الاجرا خواهد بود.

درباره هزینه بالای حق‌التحریر ثبت سند خودرو در دفاتر ثبت اسناد هم این نماینده مجلس عنوان می‌کند: قرار است با قوه قضاییه وارد مذاکره شویم تا مبلغ حق‌التحریر این دفاتر برای نقل و انتقال سند خودرو کمتر شود تا در این زمینه، فشار مالی به مردم وارد نشود. جام‌جم برای به‌دست آوردن اطلاعات بیشتر با پلیس راهور نیز تماس گرفت اما این پلیس اطلاع‌رسانی در این زمینه را به روزهای آینده موکول کرد و از ارائه هر نوع اطلاعات تکمیلی خودداری کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۱۴
انتشار یافته: ۲۷
كي براي راحتي مردم كاري كردين كه اين دوميش باشه
دعوا بر سر جیب مردم ...
منافع مردم چه میشود؟
چرا منافع مجلسیون همیشه با منافع مردم در تضاد است ؟
بازم مثل همیشه مردم بازنده میشه........
خدا خیر نده به این دفتردارها که از پول سیر نمیشن و حتما باید مردم رو برای معالمه ماشین بکشونن دفترشون و کلی پول زورگیری کنن.
حرف پلیس معقول تر است
ماشین بدون پلاک ارزشی ندارد و مانند یکی از وسایل منزل است مگر وقتی ما مثلا یک تلویزیون نو یا دست دوم را می خریم و یا می فروشیم سند رسمی برای آن تنظیم می کنیم ؟ این پلاک است که به خودرو هویت می دهد که آنرا هم پلیس ارائه می کند .
بیچاره مردم
کی به فکر مردم است
همه اینها برای سرکیسه کردن مردم است وگرنه آنکه کارشناس تشخیص است راهنمایی و رانندگی است ظاهرا جیب گشاد سردفتران به این راحتی نمی تواند از یک چنین پول هنگفتی بگذرد
پاسخ ها
بي سواد
| Netherlands |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
كاملا درست است
محمدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
تنظیم سند هر خودرو ایرانی بالای 400 هزار تومان و خودرو های خارجی مثلا هیوندای مدل توسان 2 میلیون تومان پول قابل توجهی است مگه میشه از این درامد صرف نظر کرد
من که میگم حق با پلیس هست
پولی که ثبت اسناد میگیره یه پول زیادی که مردم باید پرداخت کنن
از زمانی که برگ سبز در ایران اجرایی شده ،تا حالا شده کسی به یه مرکزی دولتی یا قضایی مراجعه کنه و سند محضر رو ازش خواسته باشن؟؟همه کارهای خودرو با برگ سبز انجام میشه
رای همان است که بود !!!!!!!!!!!!! بيچاره مردم.....................
پول یامفتی که میره برای دفترخانه!
باز هم حرف پلیس درست بود و خوانده نشد!
|پس چرا هنگام خرید خودرو صفر به دفتر اسناد نمیرویم ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
به خاطراینکه خودروی پلاک نشده در حد یک کالاهست و فاقد بارحقوقی
دربیشترکشورهاتعویض پلاک منسوخ گردیده است
وايسا دنيا ، وايسا دنيا ، من ميخوام پياده شم
اگه از عواقب حرفهایتان مطلع بودین واز پشت پرده خبر داشتید این حرفا رو نمی زدین تازه دفتر خونه ها فقط درصد خیلی کمی می برند و بیشتر مبالغ به بیت المال می ره نه دفتر خونه
در این غائله پلیس محق تر نیست، گردن کلفت تر است! ولی قانون از پلیس گردن کلفت تر !!!
خداروشکر حق به حق داررسید
بالاخره حق به حق داررسید
ازاولشم پلیس نبایدتوکارحقوقدانان دخالت میکرد حقوقدان اگه نتونه حق مسلم خودشوثابت کنه که دیگه واویلا،امیدوارم به زودی مراکزمسخره تعویض پلاک حذف بشه
بهترین راه اینه که همه مردم به دفترخانه نرند و فقط در همان پلیس نقل و انتقال انجام دهند تا خود بخود این قانون مسخره لغو بشه
در هر موضوعی که فقط منافع اشخاص (اینجا سردفتران ) مد نظر قرار گیرد باطل و بیهوده و کسب شبه ناک محسوب می شود و روزی باید جوابگو باشند.
همه جاي دنيا اين كار دست پليسه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
شماهمه جای دنیا سفرکردی؟اتفاقا درتمام کشورهایی که نهاد دفترخانه وجود دارد این امور توسط دفاتراسنادرسمی انجام میشود.
ازسال 1309تاالان تنظیم هرگونه سندوظیفه دفاتراسنادرسمی هست وپلیس وظیفه اش برقراری نظم وارامش ایکاش اینقدرکه راهورفکرگرفتن اسنادازدفاتربه ناحق بودکه خودش برگ سبز مسخرشوبه جای سندقلمدادکنه وهمون هزینه روازمردم بدبخت به اسم حقوق دولتی بگیره کمی هم فکربرقراری نظم درجامعه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر