بازدید 35357

بنياد تعاون سپاه بيش از 50 درصد مخابرات را خريد

کد خبر: ۶۶۱۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۲ 28 September 2009
قطعات پازل فروش بلوک 50 درصدي سهام مخابرات سرانجام روز گذشته در جاي خود قرار داده شد تا در نهايت کنسرسيوم توسعه اعتماد مبين بيش از 22 ميليارد و 936 ميليون سهم مخابرات را به قيمت هر سهم 3409 ريال تصاحب کند و فروشندگان و رقباي خريدار سرمست از معامله بزرگ خبر از فروش نيم ساعته هشت ميليارد دلار سهام دولتي دهند و مديرعامل مخابرات از خارج شدن اين شرکت از شمول و تکاليف دولتي پيروزمندانه خبر دهد و کارگزاران بي سر و صدا 115ميليون تومان کارمزد معامله را ميان خود تقسيم کنند و البته اخبار سراسري اعلام پيروزي ديگري در عرصه خصوصي کردن شرکت‌هاي دولتي کند تا شايد از همان ساعت 14 که اخبار خوانده شد همه گذشته پرسر و صداي مخابرات و حواشي روز معامله را به فراموشي بسپارند و به آينده روشن مخابرات بينديشند.

به نوشته «اعتماد»، در ميان موج اعلام رسمي موفقيت‌ها اما فعالان و کارشناسان بازار سرمايه نگاه ديگري دارند. ابهام در ماهيت خريداران و اتفاقات عجيب و غريب در روز معامله علاوه بر ماه‌ها تعويق و تعويض زمان و معامله و خريداران شبه دولتي از جمله دلايلي است که فعالان بورس تهران را نسبت به اين رويداد تاريخي ناخشنود ساخت تا از همان ساعات اوليه آغاز به کار بورس در روز گذشته چهره درهم کشند که معامله يي صوري در جريان است.

در آغاز معاملات بازار، سرمايه گذاري توسعه صنعتي اقدام به فروش سنگين سهام خود در مخابرات کرد اما در سوي ديگر مفيد و تدبيرگران، خريداران پر و پاقرصي بودند که اين اقدامات بازار را در ابهام فرو بردند. پس از اين به يکباره اعلام شد شرکت پيشگامان کوير يزد به عنوان يکي از خريداران تاييد صلاحيت شده از معامله انصراف داده و همزمان رد صلاحيت هم شده است. بر اساس اعلام مديرعامل شرکت بورس، سازمان خصوصي سازي تنها تاييديه حضور دو گروه کنسرسيوم توسعه اعتماد مبين و سرمايه گذاري مهر اقتصاد ايرانيان وابسته به موسسه مالي ـ اعتباري مهر (بسيجيان) را ارسال کرده و خبري از پيشگامان نبود.

پس از اعلام اين خبر بهت و نگراني در ميان سهامداران مخابرات سرايت کرد. صف خريد اين شرکت واگذار شد و قيمت آن تا 190 تومان سقوط کرد. در پي اين جو بازار متشنج شد و حرف و حديث‌ها پيرامون دلايل کنار رفتن يزدي‌ها از معامله شدت گرفت. بلافاصله معاون سازمان خصوصي سازي در نشست خبري در جمع خبرنگاران در خصوص انصراف يا ردصلاحيت شرکت پيشگامان يزد توضيح داد؛ بر اساس مصوبه هيات واگذاري مقرر شد سازمان خصوصي سازي اهليت مالي و فني خريداران را قبل از عرضه بلوکي مخابرات تعيين کند.

به اين ترتيب اهليت مالي و فني خريداران از جمله شرکت پيشگامان کوير يزد و توسعه اعتماد مبين تاييد و به بورس اعلام شد ولي چون شرکت مخابرات شرکت حساسي است لذا مقرر شد اهليت امنيتي خريداران نيز تاييد شود که به دليل اينکه تا 18 شهريور اين امر انجام نشد معامله 18 شهريور به تاخير افتاد.

عقدايي در ادامه گفت؛ در اين فاصله کنسرسيوم مهر اقتصاد ايرانيان نيز وارد معامله شد که بايد اهليت فني مالي و امنيتي اين کنسرسيوم به همراه اهليت امنيتي دو کنسرسيوم ديگر مشخص مي‌شد که روز پنجشنبه در کميته ارزيابي اهليت خريداران بررسي شد و روز شنبه به سازمان بورس اعلام شد اهليت امنيتي شرکت پيشگامان کوير يزد تاييد نشده است.

وي در خصوص تاخير در بررسي اهليت خريداران گفت؛ سازمان خصوصي سازي يک ماه به خريداران مهلت داد تا مدارک خود را ارسال کنند ولي شرکت‌ها يک روز مانده به اين زمان مدارک خود را ارسال کردند و اگر خريداران مدارک خود را زودتر ارسال مي‌کردند ما هم فرصت کافي داشتيم آنها را بررسي کنيم ولي متاسفانه خريداران اين کار را انجام ندادند.

تکذيب فشارها

وي در پاسخ به اينکه شرکت مهر اقتصاد ايرانيان به شوراي عالي امنيت ملي نامه يي ارسال کرده است، گفت: طبق قانون تجارت شرکت مهر اقتصاد ايرانيان يک شرکت خصوصي است و اجازه خريداري اين سهم را بر اساس قانون دارد و عجيب است که گفته مي‌شود اين شرکت به شوراي عالي امنيت ملي فشار وارد کرده است.

پيشگامان يزد؛ اخراج شديم

در واکنش به گفته‌هايي در خصوص کنار رفتن پيشگامان يزد سايت آينده خبر داد؛ کمتر از چند ساعت مانده به برگزاري اين رقابت تاريخي در بورس، تماس‌هايي با هدف کناره گيري شرکت تعاوني پيشگامان کوير يزد از خريد اين سهام با مديران ارشد اين مجموعه انجام شده است که با مخالفت قاطع آنها مواجه شده تا سرانجام بعدازظهر ديروز (شنبه)، ارسال فکسي از سازمان خصوصي سازي مبني بر اينکه پيشگامان کوير يزد، اهليت را به دلايل امنيتي ندارد، ماجراي تماس‌هاي مشکوک را پايان مي‌دهد. در اين حال مصطفي سجادي سخنگوي پيشگامان کوير يزد اظهار داشت؛ اينکه نهادهاي قانوني به شرکتي مجوز ورود به عرصه معامله تاريخي بورس را بدهند يا نه،در اختيار نهادهاي قانوني است اما چرا اين موضوع در همان ابتدا به ما اعلام نشد؟ مديرعامل اين شرکت نيز گفت؛ چند ساعت مانده به آغاز عرضه بلوک 50 درصد به اضافه يک سهم شرکت مخابرات، اين شرکت از حضور در اين رقابت از سوي سازمان خصوصي سازي منع شد.

محمدرضا رضايي نژاد با تکذيب موارد مطرح شده مبني بر انصراف شرکت تعاوني پيشگامان کوير يزد از حضور در رقابت خصوصي سازي شرکت مخابرات ايران گفت؛ روز شنبه چهار مهرماه ساعت 39/15 نامه يي از سوي سازمان خصوصي سازي مبني بر عدم تاييد اهليت اين شرکت تعاوني براي حضور در مزايده خصوصي سازي مخابرات دريافت کرديم. اين در حالي است که پيش از اين اهليت و صلاحيت شرکت تعاوني پيشگامان به تاييد مراجع ذي ربط رسيده و مقامات سازمان خصوصي سازي و شرکت مخابرات ايران بر صلاحيت و اهليت اين شرکت براي حضور در مزايده خريد مخابرات ايران تاکيد کرده بودند. وي با بيان اين مطلب که اين شرکت تعاوني هيچ نظري در مورد مرجع ابلاغ نظر به سازمان خصوصي سازي در مورد صلاحيت شرکت در مزايده ندارد، گفت؛ در اين مورد شرکت تعاوني پيشگامان کوير يزد سازمان خصوصي سازي را به عنوان سازمان متخلف قلمداد مي‌کند.

شايعات در تالار

اين گفته‌ها در حالي ادامه مي‌يافت که شايعاتي در تالار بورس مبني بر پيشنهاد خريداران به پيشگامان کوير يزد مبني بر حضور کوير يزد در بخش فني مخابرات و دادن امتيازهاي ويژه به کوير در صورت خروج از معامله براي ثبات در قيمت پايه بلوک مخابرات و افزايش نيافتن قيمت قوت گرفت. فعالان بازار در اين رابطه معتقد بودند؛ هر يک ريال افزايش قيمت در صورت رقابت دو ميليارد و 300 ميليون ريال تفاوت قيمتي ايجاد مي‌کند و رقابت شايد چند هفته طول مي‌کشيد بنابراين منطقي تر اين بود که سناريويي طراحي شود و با ورود سراسيمه مهر اقتصاد ايرانيان تنها چند روز قبل از انجام معامله خريداري براي اعتماد مبين ظهور کند و با گرفتن رضايت پيشگامان معامله با کمترين افزايش قيمت به سرانجام رسد. در حقيقت يک شخص حقيقي يا حقوقي در يک مزايده يا حراج با هدف تصاحب طرف ديگر در کمترين قيمت ممکن به شرطي که منافع مشترک طرفين در اين معامله توسط برنده حفظ شود وارد معامله شود.

سپاه و ستاد اجرايي کاميابان ديروز

سر و صداي فعالان خرد بازار اما به گوشي نرسيد تا در نهايت توسعه سهام بلوکي مخابرات به قيمت 340 تومان و 9 ريال يعني تنها 9 ريال بالاتر از قيمت پايه از سوي کنسرسيوم اعتماد مبين خريداري شود. کنسرسيومي که ترکيبي از شرکت‌هاي سرمايه گذاري «توسعه اعتماد» و «شهريار مهستان» به همراه شرکت «گسترش الکترونيک مبين ايران» را با خود دارد. سه شرکتي که گفته مي‌شود دو شرکت از آنها از زيرمجموعه‌هاي بنياد تعاون سپاه و شرکت سوم نيز متعلق به ستاد اجرايي فرمان امام (ره) است.

بر اساس اطلاعاتي که در سايت «روزنامه رسمي» منتشر شده، شرکت‌هاي سرمايه گذاري توسعه اعتماد و شهريار مهستان متعلق به بنياد تعاون سپاه و شرکت گسترش الکترونيک مبين ايران نيز مربوط به ستاد اجرايي فرمان امام (ره) است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۰
توجه کردید مواضع شما هر روز داره به مواضع خبرگزاری بی بی سی نزدیکتر می شه . برای شما متاسفم که تریبونی برای دشمنان کشور شدید و همون مطالب رو اینجا چاپ می کنید . بزودی اثر اینکارها رو در تعداد بازدیدکنندگاننتون شاهد خواهید بود .
خوشحالم از اطلاع رسانیتون
اختصاصی سازی شد نه خصوصی سازی جای مردم کجاست؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل