بازدید 2542

دلالی و فاکتور بازی آفت های بزرگ در عرصه کشاورزی

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه مسیر روشن موفقیت در عرصه کشاورزی فقط با ایجاد و تقویت تعاونی های تخصصی و چندمنظوره کشاورزی میسر است،گفت:دلالی و فاکتوربازی آفت های بزرگ در عرصه کشاورزی است.
کد خبر: ۶۶۱۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۱ 29 January 2017
غلامرضا کاتب  درگفت و گو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت درباره نقش بهینه تعاونی روستایی درصنعت کشاورزی،گفت:در صنعت نوین کشاورزی دیگر فعالیت های سنتی و خرده مالکی جایگاهی ندارد و مقرون به صرفه نیست؛بنابراین سیاستگزاران و فعالان اقتصادی دراین عرصه باید به راهکاری بومی و متناسب با فضای فکری و فرهنگی جامعه ایرانی برای حل این موضوع دست پیدا کنند.

وی با بیان اینکه تعاونی های تخصصی و چندمنظوره کشاورزی می توانند همان نقش هلدینگ های کشت و صنعت موجود در دنیا را ایفا کنند،افزود:به شرطی که روستاییان، عشایر، کشاورزان، دامپروران و فارغ التحصیلان دانشگاهی مرتبط و سرمایه گذاران و صنعتگران این بخش،سهام داران و مشارکت کنندگان فعال این تعاونی ها باشد.

نماینده مردم  گرمسار وآرادان درمجلس شورای اسلامی،تصریح کرد: بستر و بافت روستا و فعالیت کشاورزی فقط یک فعالیت صرف اقتصادی نیست و ما نمی توانیم از این زاویه فقط به این نهاد نظر بیفکنیم،زیرا  حیات و هویت فردی و اجتماعی روستاییان و کشاورزان به فعالیت بر روی زمین و آباد کردن آن وابسته است و باید هرگونه تغییر سیاست های تولیدی دراین عرصه با درنظرگرفتن بافت فرهنگی و اجتماعی روستاییان صورت گیرد.

وی افزود:کشور مابه دلایل جغرافیایی و طبیعی از منظر کشاورزی و فعالیت های وابسته آن دچار محدودیت هایی است و این محدودیت ها به دلیل تغییرات شرایط آب و هوایی و کمبود نزولات جوی به تدریج بیشتر هم می شود.

کاتب،تصریح کرد:وجود این محدودیت ها به این معنی نیست که ما فعالیت های کشاورزی خود را تعطیل و یا محدود کنیم و در نهایت روستاها را از بین ببریم.صنعت کشاورزی در دنیا به بالاترین حد دانش فنی دست پیدا کرده است و می توان با کسب دانش علمی و بومی سازی آن با کمترین هزینه بیشترین بهره وری را از منابع موجود داشت.

تاسیس مجموعه های قدرتمند چندمنظوره کشاورزی صنعتی به شکل تعاونی بهترین حالت ممکن است

نماینده مردم گرمسار درمجلس ،افزود:به همین جهت کشاورزی سنتی دیگر برای تولیدکننده و مصرف کننده جوابگو نیست و بهترین حالت ممکن باید تاسیس مجموعه های قدرتمند چندمنظوره کشاورزی صنعتی به شکل تعاونی باشد تا با مشارکت و فعالیت جمعی روستاییان هزینه تولید را با بالا بردن راندمان، کاهش داده و حاشیه امنیت اقتصادی کشاورزان و روستاییان نیز به همین ترتیب افزایش پیدا کند و  از سویی با شکل گیری این مجموعه های قدرتمند، می توان به از بین رفتن واسطه ها و دلالان این عرصه امیدوار بود.

صدرو مجوزهای واردات محصولات کشاورزی را می توان به تعاونی های تخصصی داد

وی دلالی و فاکتور بازی درعرصه کشاورزی را یکی از آفت های بزرگ این بخش حساس و استراتژیک دانست و گفت: با شکل گیری این تعاونی ها و زنجیره از تولیدکننده تا مصرف کننده به تدریج می توان مجوزهای واردات محصولات کشاورزی را در شرایط نیاز فقط به این تعاونی های تخصصی داد و حتی بازارهای میوه و تره بار را هم در مراکزمصرف تحت نظارت این تعاونی ها قرار داد.

کاتب  ادامه داد:با این شرایط روستاییان و کشاورزان و دامپروران مطمئن خواهند بود که سود حاصله از این فعالیت اقتصادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم از گزند و دستبرد دلالان وسودجویان در امان خواهد بود.

تعاونی ها بهترین شکل مشارکت  مردم در حوزه های اقتصادی است

وی همچنین در ادامه با بیان اینکه هیچ گاه موافق دخالت مستقیم دولت در امور مردم نیستم، اظهار داشت: باید تلاش کرد تا امور مردم در بیشتر حوزه ها بویژه در حوزه های اقتصادی به خود مردم واگذار شود و تعاونی ها بهترین شکل ممکن جهت این موضوع می باشد و دولت بخش  سیاستگذاری و نظارتی خود را تقویت کند.

وی با بیان اینکه جمعیت نزدیک به هشتاد میلیون نفری ایران بازار مصرف خوبی برای محصولات غذایی است،در  پایان یادآورشد: نتایج بررسی ها از این حکایت دارد که گردش مالی بخش کشاورزی و صنایع وابسته در تولید ناخالص داخلی کشور حجم زیادی را به خود اختصاص داده است.

عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:واردات سالانه 10میلیارد دلار محصولات کشاورزی توسط عده ای محدود و دلال بازی ها و سودجویی های ناشایست از دسترنج کشاورزان و باغداران توسط عده ای مشخص نشان از این دارد که می توان با تدبیری صحیح تمامی این چرخه را از تولید مهندسی شده محصولات تا تنظیم بازار و تصحیح مسیر تولید تا مصرف را به متخصصان و زحمتکشان واقعی این عرصه سپرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر