بازدید 18281
ملت، تجارت، صادرات؛

رمزگشایی از دومینوی سقوط ارزش سهام بانک ها

سقوط ارزش سهام بانک ملت در هفته گذشته و احتمال بازگشایی نماد بانک‌های تجارت و صادرات در هفته جاری و پیش‌بینی بروز اتفاق مشابه برای بازار سهام و سهامداران این دو نماد بانکی و همچنین اظهارنظر رئیس بانک مرکزی پیرامون طبیعی بودن زیان‌های وارده به سهامدارن، منجر به این شد تا جمعی از فعالان بازار سرمایه دست‌به‌قلم شوند و نامه‌ای سرگشاده برای وی ارسال کنند.
کد خبر: ۶۶۱۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶ 29 January 2017
سقوط ارزش سهام بانک ملت در هفته گذشته و احتمال بازگشایی نماد بانک‌های تجارت و صادرات در هفته جاری و پیش‌بینی بروز اتفاق مشابه برای بازار سهام و سهامداران این دو نماد بانکی و همچنین اظهارنظر رئیس بانک مرکزی پیرامون طبیعی بودن زیان‌های وارده به سهامدارن، منجر به این شد تا جمعی از فعالان بازار سرمایه دست‌به‌قلم شوند و نامه‌ای سرگشاده برای وی ارسال کنند؛ نامه‌ای که هرچند حاوی نکات فنی زیادی است، بیشتر درد نامه‌ای است در احوالات سهامدارن و بازار سرمایه کشور.  

به گزارش تابناک اقتصادی، همه چیز از چهارشنبه هفته گذشته آغاز شد. نماد معاملاتی بانک ملت پس از حدود شش ماه توقف، بازگشایی شد و به ‌این‌ترتیب بانک ملت که اولین پیش‌بینی درآمد هر سهم خود را با برآورد سود 501 ریال ارائه کرده بود، پس از اجرای دستورالعمل بانک مرکزی و تغییر صورت‌های مالی خود بر اساس استانداردهای حسابداری بین‌المللی بودجه جدید را با سود برآوردی 102 ریالی تدوین و ارائه نمود. بدین ترتیب "وبملت" با تعدیل منفی 80 درصدی سود برآوردی مواجه شد.

بنا بر این گزارش، نماد بانک ملت که طی 27 تیرماه سال جاری با قیمت 1930 ریالی بسته شده بود، با افت38 درصدی قیمت هر سهم به تابلوی معاملات بازگشت و این به معنای ضرر 3600 میلیارد تومانی سهامداران این بانک در یک روز بود و برخی این رقم را با خسارات مالی ناشی از حادثه ساختمان پلاسکو و برخی آن را با اختلاس خاوری، رئیس سابق بانک ملی مقایسه کردند که اتفاقا از هر دو نیز بیشتر بود.

اما همه چیز به همین سادگی نیست. بانک ملت، تنها یکی از بانک هایی بود که با تغییر شیوه حسابرسی بانک ها، پرده از زیان انباشته اش در سال های گذشته برداشته شد. صحبت‌هایی هم مطرح شده که دو نماد بانک تجارت و بانک صادرات ـ که همچنان بعد از گذشت ماه‌ها توقف، بسته هستند ـ احتمالا در هفته جاری بازگشایی شوند.

دو هفته گذشته، پیش‌بینی درآمد هر سهم سالِ مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۵ بانک تجارت براساس عملکرد واقعی ۹ ماهه و سه ماهه‌ به صورت حسابرسی نشده‌ روانه کدال شد. همچنین اطلاعات و صورت‌های مالی میان دوره‌ای ۹ ماهه منتهی به سی ام دی‌ماه ۱۳۹۵ این بانک نیز به صورت حسابرسی نشده منتشر شده است. پیش‌بینی‌ها و نظرات کارشناسان این است که به احتمال زیاد، نماد دو بانک تجارت و صادرات نیز در روز اول بازگشایی با افت در قیمت پایانی روبه رو شوند، مگر اینکه از این دو نماد حمایت‌هایی صورت گیرد که البته نباید فراموش کرد که قرار بود از نماد بانک ملت هم حمایت هایی صورت گیرد، ولی به هیچ وجه این اتفاق رخ نداد.

همین باعث شد تا نامه ای از سوی حدود 200 تن از فعالان بازار سرمایه به رئیس بانک مرکزی سرگشاده ارسال شود و در رسانه ها بازتاب های گسترده ای پیدا کند. ماجرا از آن جا شروع شده بود که رئیس بانک مرکزی، هفته گذشته و در جریان همایش سیاست های پولی گفته بود: "بورس مکانی برای قیمت گذاری و ریسک بوده و سهامداران خرد به این نکته آگاه هستند. بنابراین گله مندی از نوسانات قیمتی و تغییرات شاخص، منطقی به نظر نمی‌رسد" و همین باعث شد تا نارضایتی های انباشته فعالان حوزه بازار سرمایه، در قالب یک نامه گلایه آمیز نمایان شود.

گله مندی سهامداران چند محور اساسی و قابل تامل دارد؛ محور اول دقیقا به جمله رئیس بانک مرکزی برمی گردد که در بالا به آن اشاره شد. نگارندگان نامه نوشته اند: "ما در سال ها با مفهوم ریسک و انواع آن آشنا شده ایم. می دانیم نوسان در بازارهای جهانی ممکن است منجر به تغییر سودآوری شرکت هایمان شود. می دانیم ممکن است نرخ بهره در بازار پول تغییر کند و ارزش گذاری سهام در بازارسرمایه نیز با تغییراتی مواجه شود. نیک می دانیم ممکن است کارخانه ای که سهامدارش هستیم شبانه آتش بگیرد و تمام دارایی مان سوخت شود ولی، تغییر ذایقه یک شبه بانک مرکزی در رابطه با استاندارد های صورت های مالی بانکها را در رسته سو مدیریت ها طبقه بندی می کنیم نه ریسک ها".

"در منطق ما، ادغام مؤسسه میزان در بانک صادرات و تحمیل ضرر چند 100 میلیاردی به این شرکت، برای جلوگیری از تجمع سپرده گذاران این مؤسسه ریسک تلقی نمی شود، بی عدالتی نام می گیرد."

محور دوم به نحوه عملکرد بانک مرکزی در برخورد با این مسأله برمی گردد. نویسندگان نامه با مخاطب قرار دادن رئیس بانک مرکزی گفته اند: مشکلاتی که در 40 سال برای بانک ها به وجود آمده است و همه از آنها خبر داریم می توانست جای یک ساعت در چند سال و با برنامه ریزی و حمایت دولت و بانک مرکزی مرتفع شود.


محورهای زیاد دیگری نیز در نامه سرگشاده سهامداران وجود داشت که پرداختن به همه آن ها امکان پذیر نیست اما به طور خلاصه باید گفت، این بازی که سهامداران در میان آن قرار گرفته اند در جایی بوده که دو سر بازی اش خود دولت بوده است؛ یکی بانک مرکزی و یکی سازمان بورس که این هر دو مؤید شرایط و صورت های مالی بانک ها در طول سال های گذشته بوده اند و هیچ سهامداری نه قدرت پیش بینی داشته است و نه توان پیشگویی از زمان و ضرورت رویارویی با اتفاقات این روزها و انداختن توپ در زمین دیگری که بارها از سوی این دو نهاد در چند ماه گذشته رخ داده است، زمینه ساز زیان سرمایه گذاران خرد شده است. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۲۵
سپرده گذران بانکی بیشترین ضرر را می کنند چون تورم واقعی بالای 25 درصد هست. و همچنین ارزش پول کسانی که پول خود را در بانکها گذاشته اند ارزش پول آنها بدلیل کاهش. ارزش ریال بصورت مصنوعی، ارزش پولشان حداقل 300 درصد کاسته شده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
با کاهش 100 درصد به صفر میرسه. چطور میشه 300 درصد کاهش پیدا کنه؟
ناشناس
| France |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
تورم بیشتر از بیست و پنج درصد است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
بورس سرمایه وداروندار مارا نابودکرد
این اقتصاد دانهای محترم آیا به این موضوع هم توجه کردند که اگر این سهام داران محترم بجای ضررو زیان، سودهای آنچنانی بدست می آوردند از این سود ذره ای هم شامل حال سپرده گذاران نمی شد وفقط سهام داران نفعش و می بردند وکیف می کردند؟ خواهشا یه چیزی بنویسدکه همه جوانب لحاظ بشه.
گدای هفت خطی وقتی اسکناسهای درشت را در جیبهای مخفی خود جاسازی میکرد، زیر لب می گفت: خاک بر سرم ، دیر فهمیدم!
فعلا که نقدینگی سالیانه بیست و چند درصد در بانک ها به وسیله سود افزایش داده می شود البته این سودها نه از محل تولید که از محل زیان انباشته ی بانک ها پرداخت می شود چرا که در شرایط رکودی و عدم گردش نقدینگی بانک ها سودهای متناسب با نرخ سود بیست وچند درصدی کسب نمی کنند حال باید دید سد نقدینگی تا چه هنگام قادر به کنترل بازار در شرایط رکودی و تورم کم و سود بالا خواهد بود و اگر سیل نقدینگی پشت سد بانک ها قصد حرکت داشته باشد چه خواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
بانکها سودشان را از محل بهره های آن چنانی کسب میکنند خیلی بیشتر از سود سپرده با اون فرمولهای مخصوص شان
فعلا که نقدینگی سالیانه بیست و چند درصد در بانک ها به وسیله سود افزایش داده می شود البته این سودها نه از محل تولید که از محل زیان انباشته ی بانک ها پرداخت می شود چرا که در شرایط رکودی و عدم گردش نقدینگی بانک ها سودهای متناسب با نرخ سود بیست وچند درصدی کسب نمی کنند حال باید دید سد نقدینگی تا چه هنگام قادر به کنترل بازار در شرایط رکودی و تورم کم و سود بالا خواهد بود و اگر سیل نقدینگی پشت سد بانک ها قصد حرکت داشته باشد چه خواهد شد
آن روزها و ماهها و سالهایی که تورم بالای صد درصد بود و دولت اعلام می کرد 40 و 50 درصد است و بورس هم هی رکورد می زد و قیمت سهام و وضع سهامداران نجومی خوب می شد و از طرفی ملت می دیدند ارزش پول نصف و ثلث شده چرا صحبت از بیچارگی و از دست رفتن سرمایه های سپرده گذاران نمی شد. تورم هنوز هم هست و کم و زیاد مثل موریانه و روزهایی مثل گرگ و کفتار بلای ارزش پول ملی و سپرده گذاران است. چرا سهامداران محترم و مالکان بانکها به وظیفه اصلی بانک که حفظ ارزش پول ملی است نمی پردازند. چرا بجای تشویق سپرده گذاران همچنان به دنبال بهره کشی و سوء استفاده از سپرده های آنها هستند. چرا پیگیر مطالبات معوق و سوخت شده بانکهایشان نیستند.
پاسخ ها
رضا
| Netherlands |
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
خودت فهمیدی چی گفتی؟؟!
یعنی این سهام داران انتظار داشتند که ارزش سهام این بانکهای دولتی -که خبرهای اختلاسهای هزارمیلیاردیشون تموم شدنی نیست- بالا بره. چه خوشبین!
چه ربطی به سازمان بورس داره؟ سازمان بورس خودش مدعیه الان. این موضوع یک بحث درونی بین بانکها و بانک مرکزی بود که خوب تدبیر نشد. این بحث باید بصورت زمان بندی شده و در طول چند سال اصلاح میشد. شوک امروز ناشی از اعمال یکباره این اصلاح و تبدیل سود 700 میلیارد تومانی بانک به زیان 3000 میلیارد تومانی است.
در این موضوع استثناً سازمان بورس کاره ای نیست
اول، من هم سپرده گذاری کردم و هم سهامداری. سپرده‌گذاری در بانک های ایران سود حدود 20 درصد در سال داره و سهامداری در مجموع هیچ. ممکنه تو یک یا دو سهم سود کنی، ولی تو بقیه جوری ضرر می کنی که سود قبلی ها رو صفر می کنه. بسیاری از دوستانی که سهامدار هستند، الان آرزو می کنند اصل پولشون رو بعد از چند سال بگیرند و از بورس خارج بشوند. خیلی از دوستان تو بورس گیر کردند و موندن. دوستان ناشناسی که نظر می دند به نظر می رسه خارج از گود هستند و رو هوا حرف می زنند. شاخص کل بورس رو تو چند سال گذشته نگاه کنید می فهمید.
دوم، بانک مرکزی ناتوانی خودش رو در نظارت بر بانک ها در طول دهه‌های گذشته خواسته یک شبه به هزینه سهامدار خرد بدبخت جبران کنه. بانک ها به ازای تسهیلات اعطایی باید ذخیر عمومی و اختصاصی بگیرند که نگرفتند. نظارت بانک مرکزی تا حالا کجا بود. الان یک شبه هزینه کل ذخایر رو باید سهامدار خرد بده.
سوم، بانک مرکزی هم می دونه بسیاری از بانک ها ورشکسته هستند. می خواد پول ورشکسته نشدن بانک ها رو از سهامدار خرد بگیره که گرفت.
چهارم، از جمله بدهکاران عمده به سیستم بانکی دولت هست با بیش از 100 هزار میلیارد تومان بدهی. بدهی دولت رو به سیستم بانکی نمی ده از جیب سهامدار خرد می گیره.
پنجم، بانک مرکزی ناتوانی خودش رو در نظارت بر موسسات مالی بدون مجوز آقازاده‌ها مثل میزان به سهامدار بدبخت بانک ها از جمله بانک صادرات تحمیل می کنه. یکی دیگه سودش رو برده، سهامدار بدبخت خرد باید هزینه اش رو پرداخت کنه.
ششم، بسیاری از آقایان مهم که تعداد آنها به گفته خود بانک مرکزی کمتر از 500 نفر هست، وام‌های با بهره کم گرفتند به حساب سهامدار خرد بدبخت. یعنی یه تعداد محدودی سیستم بانکی رو چپاول کردند و هزینه رو باید سهامدار خرد بده.

بانک مرکزی عزیز، این یعنی دزدی از جیب سهامداران خرد. این یعنی، سرپوش گذاشتن به دهه‌ها ناتوانی بانک مرکزی در نظارت بر سیستم بانکی. این یعنی، خارج کردن بانک‌ها از ورشکستگی به هزینه سهامداران خرد. این یعنی یه سر به سایت های مجازی که سهامداران خرد جمع می شوند بزنید تا ببینید چی به شما می گن!
ضرر مردم و بهره های مفصل وامها چه میشود
متاسفانه نظرات برخی از دوستان نشون میده که کلا از بورس خبر ندارن. اول اینکه همه توی بورس سود نمیکنن اتفاقا بیشتر افراد ضرر میکنن و این تصور که سود های کلانی در بورس اتفاق میفته اشتباهه. دوم اینکه سهامداران این بانک ها و شرکت ها با اعتماد به صورت های مالی که توسط بانک ها تهیه شده و بانک مرکزی و سازمان حسابرسی و سازمان بورس تایید کرده تصمیم به خرید سهام گرفته اند و حالا که صورت های مالی جدید منتشر شده و مشخص شده صورت های مالی قبلی دستکاری شده و واقعی نبوده، هیچ کدام از سازمان های ذکر شده مسولیت قبول نکرده و سهامدار از همه جا بیخبر که به صورت مالی های آقایون اغتماد کرده، ضرر کرده. خیلی از این افراد با سرمایه خیلی اندک یکی دو میلیون سهام خریدن و حالا توی یه چشم بر هم زدن پولشون نصف شده
4تاپرتقال یخ زده شد کلی سر وصدا راه افتاد اون وقت سهامداران 3600میلیارد تومن ضرر کردند کسی کمک نکرد بدهکارهم شدند !!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
متاسفم برای امثال شما که ضرر کشاورزان محترم رو به یخ زدن 4 تا پرتقال محدود میدونی! تو چمیدونی خشک شدن یک شبه حاصل دسترنج یعنی چی؟ نشستی پشت میزت و پول روی پول میزاری! کی از اون کشاورز حمایت کرد؟ فقط وعده!
یک شبه که نباید دست برد تو جیب سهامداران اگه بانکها در سالهای گذشته صورتحسابهای مالیشون درستکاری شده تقصیر سهامداران خرد الان بانکها چه گناهی کردن ، اینکار در این زمان عمدی بود ، خدا ازشون نگذره سرمایه زن و بچه مردم رو نابود کردن
باید بر احقاق حق سهامداران خرد جلسه تشکیل بشه و کسانیکه صورتحساب های غیر واقعی در سالهای گذشته درست کردن محاکمه بشن ، مدیران بانکها رو خود بانک مرکزی انتساب میکنه گناه ما سهامداران چیه کس دیگه که خودتون منسوب کردین تخلف کرده سرمایه مون نابود شد
سهامداران محترم همیشه شعبون؟ یکدفعه هم رمضون!
طی سالهای حکومت دولت قبل ارزش پول سپرده گذاران به یک سوم تقلیل پیدا کرد. اما شما سودتان را با افزایش چشمگیر برداشت کردید.
200 میلیون سهام پالایشگاهی داشتم بعد از بیش از یکسال پالایشگاه پولم شد ۵۰ میلیون . همه اش را فروختم و از بورس خارج شدم . با ۱۵۰ میلیون ضرر
به نظر بانکها دارند نفس نفس میزنند چون که تراز بهروری به خاطر رکود اقتصادی دارد از بین میرود ورشکستگی بانک ها بسیار نزدیک است
اگر وضعیت بانکها ضرر ده بوده می بایست در گزارشات چند ساله لحاظ می شد .اگر نشده موسسه حسابرسی و مدیران محترم باید حوابگو باشند و در اخر هم اینها بیمه هستند. این ضرر از حیب سهامداران نباید پرداخت شود.برای روتق اقتصادی اعتماد بالاترین شرط است اعتماد سرمایه گذاران که سلب شود پولها در خا نه ها نگهداری خواهد شد .اصلا بیمه برای این احتمالات است پس پی گیر ی سهامداران بحاست .
بهتر است مردم هم پولشان را از بانک ملت بیرون بکشند، تا بلای میزان به سرشان نیلا مده
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی