بازدید 3534

تقارن زمان ثبت نام انتخابات شورای شهر و روستا با تعطیلات نوروز

با توجه به تعیین 29 اردیبهشت به عنوان روز انتخابات شورای شهر و روستا، زمان ثبت نام نامزدهای این انتخابات 30 اسفند 95 الی 6 فرودین 96 خواهد بود.
کد خبر: ۶۶۰۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۸ 28 January 2017
به گزارش تابناک،انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا مطابق اعلام شورای نگهبان همزمان با انتخابات ریاست جمهوری روز 2 اردیبهشت 96 برگزار می شود.

امروز جدول زمانبندی ثبت نام، زمان مجاز تبلیغات و انتخابات منتشر شد تا کسانی که قصد نامزدی در این انتخابات را دارند، نسبت به آن برنامه ریزی کنند.

اما این جدول زمان بندی دارای یک نکته جالب است، زمان ثبت نام نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا تاریخ 30 اسفند 95 لغایت 6 فروردین 96 اعلام شده است؛ زمانی که تنها طبق تقویم، 3 روز آن روزهای کاری است.

در حالی که تاریخ های اول، دوم، سوم و چهارم فروردین 96 تعطیل رسمی هستند، تنها روزهای 30 اسفند، 5 و 6 فروردین برای مراجعه میلیونی نامزدها در نظر گرفته شده است.

تجربه سال های گذشته و صف های طولانی ثبت نام در فرمانداری شهرها نشان داده است که 3 روز کاری برای ثبت نام از نامزدهای بیشمار انتخابات شوراها زمان کمی است.

طبیعتا سایر مراکز نیز به علت مصادف شدن با تعطیلات نوروز فعالیتی نخواهند داشت و این موضوع روند ثبت نام را با مشکل مواجه می کند.

نباید فراموش کرد که نگه داشتن کارکنان فرمانداری ها و فعالیت آنها در روزهای تعطیل رسمی نیز هزینه ای مضاعف بر دوش دولت در پرداخت حق الزحمه کارکنان می گذارد. ضمن اینکه این افراد نیز به مانند همه مردم حق دارند از تعطلات خود استفاده کنند.

ضمن اینکه نباید فراموش کرد وزارت کشور راهی جز این زمانبندی نداشته است، ولی باید تمهیدات لازم برای جلوگیری از مشکلات در فرمانداری‌های به خاطر کمبود وقت مناسب اتخاذ شود.

احتمال تغییر زمان انتخابات

علی پورعلی مطلق دبیر ستاد انتخابات وزارت کشور با اشاره به برگزاری انتخابات الکترونیکی در کشور خاطر نشان کرد: براساس زمان بندی انتخابات، فرصت لازم را برای مطابقت برنامه‌های خود با شورای نگهبان داریم.

وی افزود: باتوجه به اینکه دو انتخابات و دو نظارت را پیش رو داریم، بر این اساس نظارت شورای نگهبان برای دو انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی است و نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا هم بر عهده هیئت مرکزی است که اعضای آن از سوی مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند.

دبیر ستاد انتخابات ادامه داد: اعضای شورای مرکزی نظارت بر انتخاب 5 نفر هستند که 3 نفر از آنها ازسوی کمیسیون شوراها و دو نفر دیگر از کمیسیون اصل نودم به صحن علنی معرفی شده و نهایتا با رای نمایندگان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند.

پورعلی مطلق تصریح کرد: همچنین اعضای انتخاب شده در شورای مرکزی نظارت بر انتخابات باید در مباحث دیگری همچون برگزاری انتخابات الکترونیکی مشورت و همکاری کنند.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر اقدامات لازم برای انتخابات الکترونیکی از سوی وزارت کشور، دفتر انتخابات و مرکز فناوری وزارت کشور در حال انجام است، کلیه امور مربوط به انتخابات الکترونیکی در حال پیگیری است کمااینکه در برخی موارد به نتیجه مورد نظر دست پیدا کردیم.

دبیر ستاد انتخاب کشور ادامه داد: اکنون درباره برگزاری انتخابات الکترونیک منتظر نظر نهایی هیئت مرکزی و شورای نگهبان هستیم و در صورت تأیید آنها می‌توانیم بخشی از انتخابات را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم.


پورعلی مطلق درباره زمان‌بندی برگزاری انتخابات آینده اظهار داشت: ثبت نام داوطلبان انتخابات میان دوره‌ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، براساس زمانبندی از 8 اسفند 95 لغایت 14 اسفند 95 به مدت 7 روز برگزار خواهد شد.

وی افزود: ثبت‌نام داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری از تاریخ 22 فروردین 96 لغایت 26 فروردین 96 به مدت 5 روز برگزار خواهد شد. همچنین ثبت نام داوطلبان پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا از تاریخ 30 اسفند 95 لغایت 6 فروردین 96 به مدت 7 روز برگزار خواهد شد.

پورعلی مطلق با بیان اینکه با توجه به قانون فعلی انتخابات زمان‌بندی انتخابات مشخص شده خاطر نشان کرد: ممکن است به دلیل مصادف شدن تعطیلات سال جدید با زمان ثبت نام داوطلبان شورای شهر و روستا تغییراتی ایجاد کنیم، از این رو پس از مشورت با مجلس امیدواریم بتوانیم قانون انتخابات شوراها را اصلاح کرده و زمان ثبت نام داوطلبان را به زمان دیگری موکول کنیم.

دبیر ستاد انتخابات اظهار داشت: وزارت کشور لایحه‌ای را تحت عنوان لایحه جامع انتخابات تهیه و به دولت ارائه داده است. دولت هم با بررسی این لایحه بوده و به زودی پس از انجام بررسی‌های لازم آن را به مجلس ارائه خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه لایحه جامع انتخابات، دربرگیرنده کلیه انتخابات در کشور است، یادآور شد: لایحه ارائه شده از سوی وزارت کشور شامل انتخابات مجلس، ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری، شورای اسلامی و همه پرسی قانون اساسی را شامل می‌شود که براساس قولی که وزیر کشور داده بود برای دولت ارسال شد و دولت هم در حال حاضر مشغول بررسی این لایحه می‌باشد.

پورعلی مطلق درباره زمانبندی تبلیغات انتخابات تأکید کرد: براساس قانون هر نوع انتخاباتی زمان‌بندی معینی برای تبلیغات دارد. به عنوان مثال برای انتخابات ریاست جمهوری، قانون، 20 روز برای تبلیغات داوطلبان در نظر گرفته و آنها می‌توانند از تاریخ 8 اردیبهشت 96 لغایت 27 اردیبهشت 96 تبلیغات خود را آغاز کنند. همچنین 7 روز برای تبلیغات داوطلبان شوراهای اسلامی در نظر گرفته شده است به طوری که داوطلبان این انتخابات می‌توانند از تاریخ 21 اردیبهشت 96 لغایت 27 اردیبهشت 96 تبلیغات خود را آغاز کنند. تبلیغات انتخابات میان دوره‌ای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هم از تاریخ 21 اردیبهشت 96 آغاز و به مدت 7 روز ادامه خواهد داشت.


زمان ثبت‌نام نامزدهای انتخابات شوراها مناسب نیست

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: با توجه به اینکه ثبت‌نام انتخابات نامزدهای شورای شهر تهران از 30 اسفند تا 6 فروردین است زمان مناسبی نیست و با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

احمد دنیامالی در تذکرات پیش از دستور سیصد و دهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: انتخابات شوراهای شهر و روستا دو ماه قبل از برگزاری انتخابات باید نسبت به ثبت‌نام آن اقدام شود.

وی افزود: در 29 اردیبهشت انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا که نامزدها وقت دارند از 30 اسفند تا 6 فروردین نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند که با توجه به اینکه در ایام تعطیلات نوروزی قرار داریم با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

دنیامالی خاطرنشان کرد: بعضی از دستگاه‌ها در این ایام تعطیل هستند و نامزدها برای تطبیق اسناد خود قطعا با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

وی افزود: وزارت کشور می‌تواند تطبیقی داشته باشد و در این خصوص تغییراتی ایجاد کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر