بازدید 15219

چه سهمی بخریم؟

"چه سهمی بخریم؟" این سوالی است که بسیاری از تازه واردان و حتی حرفه ای های بازار سرمایه می پرسند تا در این مسیر بتوانند در 6 ماه آینده سبد خرید بورسی خود را تکمبل برای اوجگیری در بهار 96 آماده شوند.
کد خبر: ۶۶۰۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۲:۵۲ 28 January 2017
به گزارش تیتر شهر؛ زمان حاضر از نظر قابلیت پیش بینی ، از نادرترین زمان  در تاریخ بازار سرمایه است ، زیرا همواره در محیط اقتصادی ایران و بورس اوراق بهادار ، پیش بینی بلند مدت و میان مدت آسانتر و کم خطاتر از پیش بینی کوتاه مدت بوده است. اگر چه در اثر تحولات اقتصادی ، فرهنگی و رفتاری سال های گذشته ، خود مفاهیم بلندمدت و میان مدت و کوتاه مدت هم دچار تغییر شده اند.

چه سهمی بخریم؟

اکنون در بسیاری از موارد روند شاخص بورس و قیمت سهام برخی صنایع را برای یک هفته یا ده روز بهتر می توان پیش بینی کرد تا برای شش ماه یا یک سال. به ویژه اگر ماه های پیش رو از بسیاری جهات ، پر از ابهام و چالش باشند.

اکنون برنامه ریزی برای فعالیت در بازار سرمایه و پیش بینی وضعیت آینده ی بازار همانند راندن در مه غلیظ است. نگاه ، فقط توان دیدن پیش پا را دارد و نه دورتر را. اگر چه در رسیدن به آرامش و آسمانی آبی و بازاری پر رونق پس از گذر از دل این مه سنگین هیچ تردیدی نیست ، اما زمان و چگونگی اش در ابهامی اساسی است.

تاثیر مقیاس جهانی در بازار:

یکی از مسایل تاثیرگذار در بازارسرمایه و بورس اتفاقات جهانی است که در این بخش 
آنچه بر فضای جهانی تاثیر می گذارد را به اختصار توضیح می دهیم:

* انتخاب دونالد ترامپ 
*خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا
نمودار دایره ای :انتخاب دونالد ترامپ
1-تردید دربازارهای مالی
2-پیش بینی برای کاهش قیمت کالاهای جهانی پایه مانند نفت و فلزات
3-موضع گیری های ترامپ در مقابل چین

*انتخاب دونالد ترامپ و اثرات احتمالی :

در خصوص افزایش قیمت فلزات، سیاستهای توسعه داخلی در آمریکا را باید برای دوره جدید ریاست جمهوری آن در نظر داشت. این افزایش به دلایل عدم قطعیت آن سیاستها قابل اتکا نخواهد بود. شاید قیمت فلزاتی مثل مس و روی و غیره از جنس اصلاح فعلی، خارج باشد و روند افزایشی و حتی ماندگاری در این سطح قیمتی که نیازمند به اثبات سیاستهای داخلی آمریکا برای توسعه پروژه های عمرانی آن کشوراست، به پس از استقرار دولت جدید این کشور و شفاف شدن سیاستهای اقتصادیش، موکول شود.

مقیاس داخلی:

در فضای کسب و کار داخل اما شرایط متفاوت است. در حالی که بر اساس نشانه های واقعی از رویدادهای بین المللی مربوط به ایران - که مهم ترین آن ها نهایی کردن قرارداد خرید هواپیما از شرکت امریکایی بوئینگ بود و یا مواردی از قبیل قراردادهای جدید نفتی برای توسعه ی میادین با غول های اکتشاف و استخراج و سایر موارد مشابه را می توان نام برد - فضای فعالیت های بین المللی ایران بسیار روشن و امیدوار کننده به نظر می رسد ، بروز نشانه هایی از احتمال افزایش نرخ تورم و شاخص قیمت تولید کننده حکایت از شروع رونق دارد و البته افزایش نقدینگی و اخبار مبتنی بر توزیع سود سهام عدالت و  نظیر آن نیز احتمال افزایش شاخص قیمت مصرف کننده را هم به ذهن متبادر می کند که به خودی خود ، خبر نامطلوبی برای بازار سرمایه نیست ، اما وقتی در کنار احتمال افزایش نرخ سود بانکی قرار می گیرد ، شرایط بغرنجی را رقم می زند.

به این موارد باید شرایط بحرانی نظام بانکی - که با انتشار صورت های مالی بانک های بزرگ بورسی و عملکرد منجر به زیان انها در شش ماهه ی نخست سال را نیز افزود که افزایش ناگزیر نرخ سود بین بانکی و همچنین نرخ بهره ی حقیقی در اقتصاد را از هم اکنون رقم زده است. بودجه ی تقدیمی دولت به مجلس شورای اسلامی و چگونگی برخورد مجلس با آن نیز از عوامل مهم اثرگذار بر وضعیت اقتصاد در ماه های پیش رو ، به ویژه ماه های آغازین سال نود و شش شمسی است.

فی الجمله می توان چنین برداشت کرد که همانند سال جاری ، حجم اجرای طرح های عمرانی از ارقام محدود سال گذشته چندان فراتر نخواهد رفت و صنایع متأثر از طرح های عمرانی و ساخت و ساز ، وضعیتی مشابه سال جاری و نه ماهه ی گذشته خواهند داشت. عامل مهم اثر گذار دیگر نرخ ارز است که بر آن دو نیروی متضاد وارد خواهد آمد. در حالی که کسری بودجه ی احتمالی و افزایش نرخ تورم ، فشاری در جهت افزایش نرخ ارز خواهد بود ، دسترسی کشور به ارز کافی در اثر گشایش های بین المللی ، فشاری مخالف نیروی اول خواهد بود ، که با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری ، چنین برآورد می شود که نرخ ارز با اندک افزایشی در دامنه ی ۳۷ تا ۳۹ هزار ریال نوسان کند.

عوامل موثر بر بازار سرمایه:

بازار جهانی کالا و عرضه وتقاضا( مانند فلزات، کانه های فلزی و محصولات پتروشیمی ها)
نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر شرکت ها 
نسبت قیمت به درآمد هرسهم در مقایسه با سود بدون ریسک 
نسبت تقسیم سود در شرکت ها 
سیاست های پولی و برنامه ریزی بودجه کل کشور برای سال 96

گریزی بر وضعیت بانکی ها:

صنعت بانکداری در کشور از جمله صنایع بورسی است که بیش از هر صنعت دیگری پس از برجام دستخوش بیش از حد خوش بینی گردیده بود. همچنین این صنعت از سوی نهاد ناظر خود، یعنی بانک مرکزی، تحت فشار اصلاح ساختارمالی و سازمانی همتراز با سطح بین المللی را قرار گرفته است که شاید بهتر بود بصورت تدریجی این اصلاحات نهادینه می شد و لذا این صنعت را با تلاطمی اثر گذار بر بازار سرمایه روبرو کرده است. بانکها بطور کلی جزو شرکتهائی در بازار سرمایه کشور به حساب می آیند که دوره حداقل میانمدتی را در حضیض و اصلاح روند ارزشی خواهند گذراند و این موضوع می تواند به شکل حداقل روانی بر بازار اثر منفی داشته باشد. دقت داشته باشیم که فعالیت بانکداری و این صنعت در کشور محور ارتباطی اقتصاد کشور با اقتصاد بین المللی است و گذار این دوره اصلاحات بنیادی، اجتناب ناپذیر خواهد بود.

*پیش بینی صنایع سودده:

پتروشیمی و پالایشگاهی  
معدن و سنگ آهن 
مخابرات ، همراه اول
خودرو

صنایع سودده بورسی در ایران:


از مجموعه ی تحلیل های پیشگفته و شواهد بیان شده ، چنین بر می آید که صنایع اصلی پیش رو در بازار سرمایه ، که ممکن است از روند افزایشی خوبی در سود و در نتیجه قیمت سهام خود برخوردار باشند ، صنایع پتروشیمی و معدن - به دلیل افزایش صادرات و درآمد ارزی - ، خودرو - به دلیل افزایش فروش و عرضه ی مدل های جدید - ، مخابرات و همراه اول - به دلیل ظرفیت های داخلی و افزایش کاربر – باشند.

صنایع بدون تغییر یا ثابت:

صنایع مربوط به مسکن ، سیمان و فولاد با مصرف داخلی از اقبال چندانی برخوردار نباشند. در مورد صنایعی مانند داروسازی ، غذایی و قندی و سایر صنایع مشابه نیز حفظ روند فعلی را می توان پیش بینی نمود. بدیهی است بر این اساس سهام شرکت های سرمایه گذاری و واسطه گری مالی نیز بر اساس ترکیب سبد سرمایه گذاریشان دچار نوساناتی خواهد بود که البته  به دلیل مدیریت ریسک مناسب و تقسیم سود رضایت بخششان ممکن است از اقبال خوبی برخوردار باشند. با توجه به تمامی استدلال های ارائه شده ، شاید شاخص کل بورس تا پایان خرداد ماه آتی افزایشی بین 15 تا 25 درصد را به طور میانگین تجربه کند.  

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل