بازدید 5164
دکتر محسن رضایی در سومین همايش تخصصی - ملی نقشه جامع مدیریت اسلامی:

نسل دوم و سوم مدیران را براي جايگزيني آماده كنيم

دکتر محسن رضایی، صبح جمعه هشتم بهمن 95 در سومین همايش تخصصی ملی نقشه جامع مدیریت اسلامی (نجما) گفت: طی ده سال اینده نسلهای دوم و سوم جایگزین نسل اول می شوند، ولی آنها را برای این رویداد اماده نکرده ایم.
کد خبر: ۶۶۰۵۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰ 27 January 2017
دکتر محسن رضایی، صبح جمعه هشتم بهمن 95 در  سومین همايش  تخصصی ملی نقشه جامع مدیریت اسلامی (نجما) گفت: طی ده سال اینده نسلهای دوم و سوم  جایگزین نسل اول  می شوند، ولی آنها را برای این رویداد اماده نکرده ایم.
 
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: مدیریت اسلامی جامعه،جمعی سازی کارآمد و موثر و ارزشي  امور و افراد در رسیدن به اهداف معین  و درجهت جلب رضایت خدای متعال است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در همايش تخصصی ملی نقشه جامع مدیریت اسلامی (نجما) در مشهد گفت:
تخصص بنده اقتصاد است، مدیریت را تجربه کرده ام و اززاویه تجربه ومطالعات مدیریتی به ان نگاه می کنم . به خصوص كه اقتصاد هم نوعی مدیریت است ، علم مطالعه رفتار عقلایی تصمیم گیران اقتصادی است و علمی نزدیک به مدیریت محسوب می شود.

استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) با اشاره به ضرورت جایگزینی نسل سوم و چهارم انقلاب با نسل اول و دوم که مدیریت اسلامی را به طور تجربی وارد اداره کشور کرد افزود: با نظر مقام معظم رهبری در دانشگاه امام حسین انتقال تجارب مدیریتی را به فرماندهان آینده سپاه پیگیری می کنیم  تا امر کادر سازی متوقف نشود و با خلا مدیریتی مواجه نشویم.

دکتر رضایی با اشاره به نقشه جامع مدیریت اسلامی گفت: در این سند نکات  مثبت فراواني وجود دارد. به مدیریت از دو زاویه نگاه کرده ام و با تجربیات خود،  سعی کردم به مدیریت اسلامی نگاهي تئوریک داشته باشم. دو خلا جدی در این سند دیده می شود. نخست ضعیف بودن بعد اجتماعی آن است. این سند نهايتا به یک فردگرایی اسلامی منتهی می شود. مساله و مفهوم تعامل در مدیریت  در آن کمرنگ دیده شده و خوب است که این سند محدود و مشخص شود كه کاربرد آن چیست. این نقشه برای پژوهش در  مدیریت اسلامی و کادر سازی خوب است اما نمی تواند مدیریت اسلامی را در بنگاه ها و کشور اجرایی کند و خوب است گام به گام جلو برویم. در نگاه اول با تعریف مرسوم مدیریت دو سه مقوله اساسی وجود دارد که با کالبد شناسی در علوم آکادمی ها می توان به آنها دست یافت. نخست موضوع فرایندی بودن مدیریت است. دوم هدفمندي و سوم مفيديت  و بهبود سازی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در بسیاری از تعاریف مدیریت بر انجام امور به دست دیگران تاکید شده که یک مفهوم تعاملی بین مدیر و دیگران است. مبناي اين مفهوم  مي تواند نفوذمعنوی و عقلانی یا مبادله مالی  و یا تعامل روانی  باشد. مدیریت با هر یک از این تعاملات مجموعه ای از فعالیتهاست که فرایندی راشکل می دهد.  به تاثیر مدیر بر دیگران و کار ی که دیگران دران گروه انجام می دهند و رابطه این دو فرایند تعاملی  گفته می شود. انجام کارها به دست دیگران، یک فرایند تعاملی است. هماهنگ سازی هم نوعی از تعامل است.

استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) گفت: هدفگذاری در جهت معین بعد دیگر امور مدیریتی است. هدف بین مدیر و دیگران ممکن است واحد و گاه متفاوت باشد و با یک قرارداد مشخص شود.سومین مساله، کارآمدی و بهره وری است که من به آن مفیدیت گفته ام. اینها در کنار هم در گروه ها شکل می گیرد. در نگاه دوم به مفهوم محوری مدیریت می پردازیم.محور کار است یا خود انسان؟ تعاریف سنتی مدیریت محور اداره امور را کار می داند اما مدیریت درتعریف  جامع کار و جامعه را با هم در بر می گیرد، چرا كه اتحاد بین اینها اهمیت دارد. مدیریت جامعه،  جمعی سازی کارآمد و موثر امور و افراد در رسیدن به اهداف معین است. فرایند تعاملی به این تعریف نزدیک تر می شود و انسان ها را در متن مدیریت می بینیم. این كه در ميانه نبرد، فردی از حضرت امیر(ع) در مورد خداوند سوال می کند و مولاي متقیان پاسخ شبهه را می دهد، حاكي از آن است که مردم موضوعیت دارند. از این دو نگاه ، مدیریت اسلامی، یک فرایند تعاملی بر مبنای نفوذ معنوی و عقلانی است و یکپارچگی را با تدبیر در امور فراهم می کند. مدیریت اسلامی، جمعی سازی کارآمد، مفید و ارزشی انسان ها در جهت مقصد نهایی است که همان رضایت خداوند متعال است.
ما در تعاریف خود از مدیریت اسلامی باید مردم و انسان ها را در کنار تعامل و مشورت در نظر بگیریم و این ها از تاکیدات اسلامی است.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس گفت: در تجربه دفاع مقدس تا برادرانمان را قانع نمی کردیم، دست به عملیات نمی زدیم. فرماندهان در عملیات های مختلف از جمله عملیات فاو، چالش و مخالفت می کردند و در کنار هم رفع کاستی می کردیم. فرماندهان برای بهبود کار دلسوزانه مخالفت و تعامل می کردند و نتیجه می گرفتیم؛ چرا كه آزادگي  واجازه مشارکت دادن درمتن مدیریت اسلامی است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار