بازدید 4467

بهره برداری از 3 طرح توسعه چادرملو در دهه فجر

همزمان با ایام دهه فجر انقلاب اسلامی بهره برداری از چند طرح توسعه چادرملو آغاز می شود .
کد خبر: ۶۶۰۱۹۰
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۴ 26 January 2017
به گزارش روابط عمومی چادرملو در نشست خبری که  به همین منظور روز سه شنبه پنجم بهمن ماه با حضور خبرنگاران رسانه های گروهی کشور در سالن کنفرانس  شرکت برگزار شد. 

سید محمود سیدی مدیر امورمالی و اقتصادی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به تشریح این طرح ها پرداخت . وی گفت : شرکت چادرملو همواره در جهت توسعه فعالیت ها با هدف ایجاد ارزش افزوده در مواد تولیدی می اندیشد و برای تحقق این هدف امسال عملیات ساخت و تجهیز چند طرح بزرگ را به پایان رساندیم که مهمترین آن کارخانه فولاد چادرملو .

وی گفت با آغاز بکار این واحد تولیدی  سالیانه 1 میلیون تن فولاد، قابل ارتقاء تا1  میلیون و 300 هزار تن شمش فولاد تولید می شود .برای اجرای  این طرح که بهره برداری که قرار است همزمان با ایام خجسته دهه فجر آغاز گردد، بیش از 12  هزارو  میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.

یکی دیگر از طرح های زیر بنایی و توسعه بخش چادرملو، ساخت نیروگاه  سیکل ترکیبی اردکان است ، این نیروگاه با ظرفیت 500 مگاوات با هدف تامین برق مورد نیاز طرح های فولاد و احیاء و سایر صنایع مستقر در مجتمع گندله سازی اردکان احداث شده که بهره برداری از ظرفیت کامل این طرح هم آغاز شده و در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی افتتاح می شود . برای اجرای  این طرح مبلغ 13 هزارو 698 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.

مدیر مالی و اقتصادی چادرملو همچنین افزود : این شرکت جهت تحقق چشم انداز توسعه خود در بسیاری از طرح های زیر بنایی صنعت فولاد مشارکت فعال دارد  ، بطوریکه همزمان با افتتاح کارخانه فولاد اردکان، عملیات بهره برداری از کارخانه نورد فولاد سرمد ابرکوه نیز که با مشارکت 65 درصدی چادرملو احداث و راه اندازی شده است آغاز می گردد.

وی افزود با افتتاح  این  واحد قادر است سالانه 500 هزار تن انواع ميلگرد تولید کند زنجیره تولید فولاد از معدن تا مقاطع فلزی در شرکت چادرملو تکمیل می شود .

سیدی سپس به طرح های توسعه چادرملو اشاره کرد و گفت :  طرح افزایش ظرفیت کارخانه گندله سازی این مجتمع نیز برای تامین گندله مورد نیاز واحد احیاء و فولاد چادرملو ،ارفع و غدیر ایرانیان از جمله طرح های توسعه چادرملو است .

با اجرای این طرح ظرفیت تولید سالیانه کارخانه گندله سازی از 3 میلیون و 400 هزار تن فعلی، به 4 میلیون تن  افزایش خواهد یافت.برای اجرای این طرح 905 میلیارد ریال پیش بینی سرمایه گذاری شده است .

وی همچنین پروژه احیاء مستقیم چادرملو با ظرفیت تولید 1میلیون و 550 هزار تن  آهن اسفنجی در سال را از دیگر طرح های در حال توسعه عنوان کرد و افزود : برای اجرای این طرح 6 هزارو 319 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است و  پیشرفت فیزیکی آن  معادل  36/72 % می باشد .

سیدی تاکید کرد همانگونه که توسعه پایدار از اهداف ترسیم شده در دورنمای فعالیت های چادرملو است ، این شرکت   بمنظور تامین آب مصرفی برای فرآیند عملیات تولید آهن اسفنجی و شمش فولاد با توجه به کمبود های شدید آب در منطقه ، در توافق با  سازمان آب  و فاضلاب استان یزد ، اجرای شبکۀ فاضلاب شهر اردکان و تصفیه آن را بر عهده گرفت .

برای اجرای این طرح هم 1 هزار و 939 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است .
با بهره برداری از این طرح سالانه 2 میلیون و 900 هزار متر مکعب آب  برای مصرف واحد های تولیدی مجتمع اردکان  به این مجتمع منتقل می شود.

مدیر مالی و اقتصادی چادرملو افزود: چادرملو یکی ازشرکت های بزرگی است که در طرح انتقال آب از خلیج فارس به مناطق مرکزی کشور به میزان 22% مشارکت دارد .

این پروژه از بندرعباس تا یزد و در ۳ فاز اجرایی می‌شود که فاز اوّل آن خط انتقال آب به طول ۲۹۲ کیلومتر از بندرعباس تا گل‌گهر سیرجان، فاز دوّم از گل‌گهر تا مس سرچشمه در رفسنجان به طول ۱۳۶ کیلومتر و فاز سوّم از مس سرچشمه تا معدن سنگ‌آهن چادرملوی یزد به طول ۳۰۷ کیلومتر است.

سرمایه‌گذاری اولیه بالغ بر 6,400 میلیارد ریال است، پیش‌بینی می‌شود اجرای کلّ طرح تا گل‌گهر ۴ سال به طول انجامد.

کارهای طراحی، مطالعه، اخذ مجوزهای زیست‌محیطی و تعیین مسیر خط لوله طرح آبرسانی انجام و قراردادها برای اجرای این طرح منعقد شده است
در مرحلۀ اوّل، ۱۵۰میلیون مترمکعب شیرین‌سازی آب در دستور کار قرار دارد که مقرر شده ۱۱۰میلیون مترمکعب آن به استان‌های کرمان و یزد منتقل شود.

خط لوله انتقال آب از قسمت غرب بندرعباس آغاز شده و با امتداد مسیر در راستای شمال پس از عبور از ارتفاعات شهرهای فین و حاجی‌آباد وارد دشت شده و به سمت مجتمع معدنی و صنعتی گل‌گهر در ۵۰ کیلومتری جنوب غربی سیرجان ادامه می‌یابد.

این خط لوله در ادامه مسیر به سمت معادن سرچشمه امتداد یافته و پس از انشعاب مجتمع مس سرچشمه به مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو و مجتمع فولاد اردکان در یزد منتهی می شود.

این شرکت، در مجموع برای اجرای طرح های توسعه و در دست اجرای خود بمنظور تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش افزوده در محصولات فولادی، بالغ بر 44 هزار میلیارد و 550 میلیون ریال سرمایه گذاری کرده است  و توانسته 7  هزار شغل بطور مستقیم و 35 هزار شغل بطور غیر مستقیم ایجاد کند .

بر اساس همین گزارش  سید محمد ابریشمی  مدیر مجمتع معدنی چادرملو هم در این نشست با اشاره به اینکه آنومالی D19 متعلق به دو شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و سنگ آهن مرکزی ایران-بافق است، افزود: سه‌چهارم از وسعت این آنومالی پناهگاه حیات وحش است و به همین علت سازمان حفاظت محیط زیست نیز روی آن حساسیت دارد.

وی با بیان اینکه معدن چادرملو در حال حاضر 80 میلیون تن ذخیره قابل برداشت داشته که تا حدود 5 سال دیگر را پاسخگو است، گفت: امسال تاکنون 8 میلیون و 650 هزار تن کنسانتره سنگ آهن تولید کرده‌ایم که به گندله‌سازی اردکان، فولاد مبارکه و فولاد خوزستان عرضه شد.

به گفته وی در حال حاضر تقریبا 40 درصد از مواد اولیه صنایع فولاد کشور اعم از کنسانتره و گندله توسط چادرملو تامین می‌شوند.

مدیر مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو تاکید کرد: چادرملو تاکنون حتی یک تن هم کنسانتره سنگ آهن صادر نکرده است.

ابریشمی درباره آخرین وضعیت ناوگان فعال در معدن چادرملو هم توضیح داد: در سال جاری 12 دامپتراک بلاز را از بلاروس خریداری کرده و به ناوگان موجود در چادرملو افزودیم. همچنین درصددیم تجهیزات برقی سنگین را به تجهیزات دیزلی تبدیل کنیم.

محمد ابراهیم یلتقیان  مدیر امور قراردادها و کمیسیون معاملات و مسئول واحد بومی سازی شرکت چادرملو اقدامات انجام شده برای بومی سازی ماشین آلات ، تجهیزات ، قطعات و لوازم یدکی را بسیار قابل توجه دانست و گفت : یکی از مهمترین اقدامات شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ، بومی سازی بیش از 9,200 قطعه صنعتی و تجهیزات مورد نیاز در مجتمع معدنی و مجتمع گندله سازی اردکان بوده است.

با این اقدام ، ضمن فراهم نمودن دانش فنی ساخت در داخل کشور ، از خروج ارز نیز جلوگیری شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر