بازدید 5956
نظر نمایندگان مجلس درباره طرح گفت و گوی ملی

کوهکن: باید بتوان با گفت وگو به باور مشترک رسید/ رحیمی: طرح گفت وگوی ملی، یک ضرورت اساسی است

ما طرح گفت‌وگوی ملی را در پارلمان دنبال می‌کنیم و در همین راستا، کارگروهی برای تعامل با فراکسیون‌های دیگر تشکیل شده است. ما در بسیاری مسائل مثل حقوق شهروندی با یکدیگر اختلاف نظر داریم؛ اما در بحث اشتغال و رونق اقتصادی اختلاف نظری نیست و می‌توانیم در راستای منافع ملی با یکدیگر تعامل کنیم
کد خبر: ۶۵۵۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۲ 08 January 2017
در روزهای اخیر، ماجرای رسانه‌ای شدن اختلاف نظرهای برخی مسئولان نظام با واکنش های متفاوتی از سوی افراد روبه رو شده است. بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سیاسیون کشور، بر این باورند که تنها راه برون رفت از وضع موجود، گفت و گو در یک فضای صمیمی است.

به گزارش «تابناک»، محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی می‌توان برخی مسائل و اختلاف نظرها را در یک جلسه حل کرد، چرا باید آنها را رسانه‌ای کنیم؟ مبنای ما این است تا جایی که می شود، این مسائل رسانه‌ای نشود.

ما طرح گفت‌وگوی ملی را در پارلمان دنبال می‌کنیم و در همین راستا، کارگروهی برای تعامل با فراکسیون‌های دیگر تشکیل شده است. ما در بسیاری مسائل مثل حقوق شهروندی با یکدیگر اختلاف نظر داریم؛ اما در بحث اشتغال و رونق اقتصادی اختلاف نظری نیست و می‌توانیم در راستای منافع ملی با یکدیگر تعامل کنیم.

عارف ادامه داد: طرح گفت و گو ملی با استقبال هر دو جناح سیاسی در مجلس و خارج از آن روبه رو شده، به گونه ای که در روزهای گذشته، امام جمعه اصفهان، گفته است: عقلانیت سیاسی ایجاب می‌کند، اگر اختلافی هم داریم، آن را دوستانه حل کنیم. اگر طرح وفاق و گفت وگوی ملی در مجلس اجرا شود، یقیناً زمینه‌ساز وحدت بیشتر میان همه گروه‌ها می‌شود.

البته در داخل مجلس نیز این طرح با استقبال نمایندگان روبه رو شده، به گونه ای که نمایندگان اصولگرا و اصلاح طلب، گفت و گو را تنها راه تعامل می دانند و آن را برای حل مشکلات کشور ضروری می دانند.

در همین زمینه، محسن کوهکن، نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: همه جناح های کشور به نحوی گفت و گو دارند و در بسیاری مواقع، ما در مجلس با جناح های سیاسی مختلف درباره موضوعات سیاسی و اجتماعی گفت و گو می کنیم.

این نماینده مجلس افزود: همواره گفت وگو در میان افراد و جناح های مختلف در سطوح گوناگون از نیروهای نظام وجود دارد؛ اما چیزی که امروز بیش از هر چیز دیگر در آن احساس نیاز می شود، راهکاری است که بتوان با آن به باوری مشترک رسید که البته باید همه جناح ها نیز کمک کنند تا این باور ملی در همه بخش ها نیز صورت گیرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: این کار با گفت و گو عملی است. البته هر عقل سلیمی قبول دارد که گفت وگو، اتفاق خوبی است و در هر زمان و شرایطی ضروری است؛ اما گاه در برخی شرایط، ممکن است ضرورت بیشتری یابد.

علیرضا رحیمی عضو فراکسیون امید نیز در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: طرح گفت و گوی ملی، ضرورت اساسی در کشور است و مربوط به روزهای اخیر نیست، بلکه این ضرورت از مدت ها پیش احساس می شده ولی نیاز به این دارد که افراد دلسوز و توانمندی بتوانند این موضوع را مطرح کرده و آن را قدم به قدم جلو ببرند.

این نماینده مجلس گفت: گفت و گوی ملی، موضوعی چند لایه با چندین وجهه متفاوت است؛ یکی از وجوه این طرح مختص فعالان سیاسی و احزاب و بازیگران سیاسی و وجه دیگر آن ظرفیت رسانه ای کشور است و وجه سوم آن نیز مربوط به خود حاکمیت و ارکان قدرت است.

رحیمی یادآور شد: اگر همه این اضلاع بتوانند تعامل سازنده ای با یکدیگر داشته باشند، می توان امید داشت که یک گام به سوی آرامش سیاسی کشور نزدیکتر شده ایم.

این نماینده در خصوص انتخاباتی بودن این طرح نیز گفت: انتخابات هم قطعا تأثیرات مثبت خود را خواهد گذاشت، ولی این طرح مقطعی نخواهد بود و به عبارت دیگر، طرح گفت و گوی ملی یک طرح راهبردی و ماندگار برای کشور است که اگر قبل از انتخابات بتوان گامی در جهت آن برداشت، می توان اولین ثمره آن را در انتخابات دید.

وی در پاسخ به اینکه آیا اختلاف بین قوا باعث طرح این پیشنهاد شده است یا قبل از آن نیز مطرح بود، گفت: نگاهی که برخی سران قوا در رسانه ها دارند، در این طرح بی تأثیر نبوده و یک بخشی از وجوهی که به آن اشاره شد و مربوط به حاکمیت نیز هست، به این مسأله بازمی گردد.

وی درباره مطرح شدن این موضوع در فراکسیون امید نیز گفت: به صورت کلی در فراکسیون مطرح شده، اما هنوز جزئیات آن در فراکسیون تدوین نشده است. درباره کلیات هم باید گفت که این طرح، طرحی فراجناحی بوده و قرار است فراکسیون امید با مجموعه جریان اصلاحات برای تحقق گفت و گوی ملی پیشقدم شود تا آرامش را در جامعه و فضای سیاسی بیاورد.

این نماینده مجلس درباره ایده اصولگرایان در خصوص تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلابی نیز خاطرنشان کرد: گفت و گو یک ضرورت است و به نظر می رسد، دیگر جناح های سیاسی نیز به اینکه باید مشکلات و مسائل کشور را با گفت و گو حل کرد، رسیده اند.

این نماینده مجلس در پایان افزود: اگر موضوع طرح گفت و گوی ملی حل شود، نخستین اقدام آن گفت و گوی مقامات برای حل مشکلات خواهد بود. اما این کار فعلا در حد طرح موضوع است، ولی در صورت تحقق، باید این گفت و گو شکل و جلسات مشترک و مناظرات سیاسی در همه سطوح انجام گیرد تا مشکلات برطرف شود.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها