بازدید 22643
۱

۶ دانشمند ایرانی در میان ۳۰۰۰ دانشمند برتر جهان

کد خبر: ۶۵۳۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰ 03 January 2017
بر اساس گزارش پایگاه‌های بین‌المللی در جمع ۳۰۰۰ دانشمند برتر دنیا، نام شش دانشمند ایرانی مشاهده می‌شود؛ ضمن آنکه در ابتدای سال ۲۰۱۷ نام ۱۳ دانشگاه در میان دانشگاه‌های برتر درج شده است.

به گزارش ایسنا، دکتر خوش‌قلب، مشاور معاون و رییس حوزه معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به وضعیت تولیدات علمی ایران اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به رویکرد وزارت علوم در راستای افزایش کیفیت تولیدات علمی و ارتقای جایگاه کیفی مراکز دانشگاهی و علمی و با برنامه‌ریزی و اقدامات انجام شده، خوشبختانه شاهد رشد معنی‌دار کیفیت هم در تولیدات علمی و هم در جایگاه کیفی دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور در سال‌های اخیر هستیم.

وی ادامه داد: به طوری که هم‌اکنون مطابق گزارش پایگاه ISI ایران به میزان ۲.۲ درصد علم برتر دنیا را تولید می‌کند و این در حالی است که مطابق گزارش این پایگاه سهم ایران از تولیدات علمی دنیا ۱.۸ درصد است. با این آمار مشاهده می‌شود میزان تولیدات مقالات ایران بیشتر در زمره تولیدات برتر طبقه‌بندی می‌شوند.

بهبود وضعیت تولیدات علمی ایران


خوش قلب اضافه کرد: طبق گزارش پایگاه ISI، کیفیت تولیدات علمی ایران از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ با ۱۷ پله ارتقاء و بهبود از رتبه ۳۷ به ۲۰ دنیا ارتقاء یافته است.

وی با بیان اینکه ایران دارای رتبه اول از نظر شتاب تولیدات علمی برتر دنیا است، خاطرنشان کرد: رشد تولیدات برتر ایران در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴ حدود ۱۹ درصد رشد را نشان می‌دهد و با این رشد ایران دارای رتبه اول جهانی از نظر تولیدات برتر علمی است.

مشاور معاون و رییس حوزه معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم همچنین اظهار کرد: در شاخص مقالات باکیفیت که به عنوان مقالات چاپ شده در مجلات معتبر چارک اول شناخته می‌شوند، ایران در سال ۲۰۱۵ تعداد ۷ هزار و ۸۰۰ مقاله در مجلات باکیفیت چارک اول منتشر کرده است که این میزان نسبت به سال ۲۰۱۲ تعداد ۱۳۰۰ مقاله رشد داشته است.

جایگاه کیفی مقالات ایران در پایگاه‌های بین‌المللی


خوش‌قلب به جایگاه ایران در نظام‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها اشاره کرد و یادآور شد: درخصوص جایگاه کیفی مراکز علمی و دانشگاهی در نظام‌های رتبه‌بندی معتبر دنیا از جمله تایمز، لایدن، QS و شانگهای تعداد دانشگاه‌های ایرانی معرفی‌شده به عنوان دانشگاه‌های برتر در سه سال اخیر رشد چشمگیری داشته ‌است؛ به طوری که در رتبه‌بندی لایدن هم‌اکنون ۱۴ دانشگاه از ایران به عنوان دانشگاه یک درصد برتر معرفی شده است.

به گفته وی، تا سال ۲۰۱۲ هیچ دانشگاهی از ایران در این رتبه‌بندی به عنوان دانشگاه یک درصد برتر معرفی نشده بود.

خوش قلب، به وضعیت ایران در رتبه‌بندی تایمز اشاره کرد و افزود: تا سال ۲۰۱۲ تنها یک دانشگاه از ایران به عنوان دانشگاه برتر در این نظام رتبه‌بندی بین‌المللی طبقه‌بندی شده بود؛ ولی هم‌اکنون در شروع سال ۲۰۱۷ نام ۱۳ دانشگاه در این طبقه‌بندی مشاهده می‌شود.

وی تاکید کرد: در نظام رتبه‌بندی شانگهای تاکنون نام دو دانشگاه از ایران به عنوان دانشگاه یک درصد برتر جای گرفته است.

مشاور معاون و رییس حوزه معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم اضافه کرد: علاوه بر آن در نظام رتبه‌بندی QS، در سال ۲۰۱۶ تعداد ۵ دانشگاه از ایران به عنوان دانشگاه‌های برتر دنیا معرفی شده است در حالی‌که این تعداد در سال ۲۰۱۲ تنها دو دانشگاه بوده است.

به گفته وی، رتبه ایران از نظر دارا بودن تعداد دانشگاه‌ها در رتبه‌بندی تایمز با ۱۷ پله ارتقاء از رتبه ۳۲ در سال ۲۰۱۲ به رتبه ۱۵ ارتقاء و بهبود یافته است.

تعداد دانشمندان برتر ایران در گزارش‌های جهانی


خوش قلب به بیان تعداد دانشمندان برتر ایران پرداخت و گفت: از نظر تعداد دانشمندان برتر حاضر در داخل ایران، حدود ۲۰۰ دانشمند ایرانی در زمره دانشمندان یک درصد برتر دنیا در سال ۲۰۱۵ قرار گرفته‌اند. در سال ۲۰۱۴ تعداد ۱۷۳ نفر از دانشمندان ایرانی در لیست یک درصدها قرار داشتند.

وی اظهار کرد: از این لحاظ ما رشد کیفی مطلوبی را داشته‌ایم.

مشاور معاون و رییس حوزه معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم همچنین تاکید کرد: بر اساس گزارش پایگاه‌های بین‌المللی، در جمع ۳ هزار دانشمند برتر دنیا، نام ۶ دانشمند ایرانی مشاهده می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۱
این دانشمندا ایران هستن الان یا فقط ایران به دنیا اومدن؟؟؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان