بازدید 9409
۱

جدال متقابل چین و آمریکا

یک اقتصاددان پیش بینی کرده است، که اگر رئيس جمهور منتخب دونالد ترامپ بخواهد گفته های خودش در مورد چین را عملی کند، به احتمال زیاد تجارت ایالات متحده و چین در سال 2017 به یک "چرخه مقابله به مثل" تبدیل می شود.
کد خبر: ۶۵۲۴۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۴ 29 December 2016

یک اقتصاددان پیش بینی کرده است، که اگر رئيس جمهور منتخب دونالد ترامپ بخواهد گفته‌های خودش در مورد چین را عملی کند، به احتمال زیاد تجارت ایالات متحده و چین در سال 2017 به یک "چرخه مقابله به مثل" تبدیل می‌شود.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از Russia Today، بر اساس گزارش آقای دِرِک سیسورز، اقتصاد دان ارشدِ کتاب بژ چین، ترامپ ممکن است کار خود را با بالا بردن تعرفه‌های اعمال شده بر فولاد چین آغاز کند.

جدال متقابل چین و آمریکا

سیسورز به CNBC گفت: " "اما پس از آن چین مقابله به مثل خواهد کرد. سپس سپس افراد ترامپ هم از این مقابله به مثل خوششان نخواهد آمد، و در صدد جبران آن بر می‌آیند، و ما شاهد یک چرخه مقابله به مثل خواهیم بود"

این اقتصاددان گفت: " پس برای ما این سؤال پیش می‌آید: در یک سال آینده که در چین کنگره حزب کمونیست اکثریت صندلی‌ها را در اختیار دارند، چگونه چین پاسخ این اقدامات را خواهد داد؟ آیا آنها حاضر اند خود را تحت کنترل آمریکا نگه دارند؟" انتخابات بعدی کنگره سال 2017 است.

سیسورز افزود که بعید از پکن ارزش یوان را بیشتر کاهش دهد، چرا که‌ای امر موجب خروج بیشتر پول نقد و تحریک سایر کشورها خواهد شد.

هفتۀ گذشته، ترامپ منتقد قدیمی چین پیتر ناوارو را به عنوان رئیس یک ارگان تجاری جدید ملی، یعنی شورای تجارت ملی کاخ سفید منصوب کرد. از آقای ناوارو، کتاب‌هایی مانند "جنگ‌های چینی آینده" و "مرگ به دست چین" منتشر شده. در مقدمه یکی از کتاب‌های خود او نوشته است: "به دفاع از امریکا و محافظت از خانواده خود کمک کنید – محصولات ساخته شده در چین نخرید."

سرمایه گذاری‌های چین در ایالات متحدۀ آمریکا امسال به بیشترین مقدار خود رسید و نسبت به سال گذشته 359 درصد افزایش داشت. اما انتظار نمی‌رود که چنین امری در سال 2017 نیز مجدداً رخ دهد. سیاست آمریکا برای ایجاد محدودیت و کنترل سرمایۀ چین موجب شده است تا سرازیر شدن سرمایه از این کشور به آمریکا کاهش یابد.

از ماه فوریه، بیش از 150 عضو جمهوریخواه و دموکرات کنگره به وزارت خزانه داری آمریکا نامه نوشته‌اند، و طی آن خواستار تغییر برای تقویت اقتدار کمیته سرمایه گذاری خارجی در ایالات متحده، که به CFIUS معروف است، شده‌اند. دفتر پاسخگویی دولت در ماه اکتبر اعلام کرد که درحال بررسی کردن این مسئله است که آیا CFIUS اقتدار کافی را برای دنبال کردن و بررسی افزایش معاملات خریداران روسی و چینی دارد یا خیر. علاوه بر این، کمیسیون بررسی امنیت اقتصادی ایالات متحده و چین، در گزارش سالانه خود به کنگره، توصیه کرد تا ایالات متحده معاملۀ بنگاه‌های اقتصادی متعلق به دولت چین با شرکت‌های آمریکایی را ممنوع کند.

شعارهای ضد چینی دونالد ترامپ نیز می‌تواند بر سرمایه گذاری چین تأثیر بگذارد. هرچند هنوز معلوم نیست دونالد ترامپ قصد دارد چه کاری انجام دهد، چین را متهم به دستکاری کردن و پایین نگه داشتن عمدی نرخ ارز کرده است و تهدید کرده که تعرفه‌های تجاری را بر روی محصولات چینی افزایش خواهد داد. او همچنین رابطۀ آمریکا و چین را با به زیر سؤال بردن سیاست "چین واحد" تیره و تار ساخته.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
انشاالله امریکاباجنگ اقتصادی علیه چین باشکست چین واقتصاد چین رو خراب کنه تااز جنس بنجلهای چینی خلاص شیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار