بازدید 4435

بررسی آینده روابط روسیه و اوکراین

کد خبر: ۶۵۱۵۸۳
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۳ 26 December 2016
کارشناس مسائل روسیه معتقد است که کی‌یف باید رویکرد متوازنی در ارتباط با روسیه و کشورهای غربی داشته باشد تا به ثبات برسد.

«حمیدرضا عزیزی»، پژوهشگر ارشد مسائل روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با توجه به استقبال دبیر کل سازمان ملل از آتش بس در شرق اوکراین گفت: اگر به زمان اعلام آتش‌بس برای این منطقه در چند سال گذشته نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که هرگاه روسیه به موفقیت‌هایی در "سوریه" دست پیدا کرده و این منطقه از خاورمیانه به آرامش نسبی رسیده است، سازمان ملل متحد بحث وضعیت آتش‌بس در شرق اوکراین را مطرح می‌کند و این دو عامل با هم پیوند نزدیکی دارند.

* شرق و غرب اوکراین و دو رویکرد متفاوت

بافت جمعیتی در شرق و غرب اوکراین متفاوت است که بیشتر ساکنان شرق این کشور روس‌تبار هستند و ساکنان قسمت غربی آن رویکردی غرب‌گرایانه و اروپا محور دارند. با تشدید بحران اوکراین در سال 2014 بر سر شبه‌جزیره کریمه و برگزاری همه‌پرسی برای جدایی از خاک اوکراین، مناطق شرقی هم به دنبال این اقدام خواستار جدایی از اوکراین برای خودمختاری یا ضمیمه شدن به خاک روسیه، به همان ترتیب شدند.

* شرق اوکراین اهمیت کریمه را ندارد

وی افزود: اما مسکو تصمیم نداشت که مناطق شرقی اوکراین را مانند کریمه از خاک اصلی جدا کند. وضعیت کریمه با سایر نواحی متفاوت بود، زیرا این منطقه از زمان شوروی سابق جزء سرزمین اصلی روسیه بوده و علاوه بر آن از اهمیت استراتژیک و ژئوپلیتیک بسیاری برخوردار است.

* حمایت از شرق برای گرفتن امتیاز

عزیزی با بیان اینکه روسیه بعدها به صورت مستقیم و غیرمستقیم از ساکنان نواحی شرقی اوکراین حمایت می‌کرد، تصریح کرد: این حمایت مسکو به دلیل فشار بر غرب و گرفتن امتیازهای بیشتر از طرف مقابل صورت گرفت و روسیه تصمیمی برای انجام اقدامی مشابه کریمه در این منطقه نداشت.

* نگرانی برای خشونت علیه تاتارهای کریمه

کارشناس مسائل روسیه در اشاره به وضعیت تاتارها در کریمه گفت: در حال حاضر به واسطه نوع بافت قومی که از زمان شوروی در آن مناطق به وجود آمده است، این گروه نتوانست نقش تاثیرگزاری در آینده سیاسی خود داشته باشد؛ همین موضوع موجب بروز نگرانی‌هایی درباره خشونت علیه این گروه شده است.

* توازن در سیاست بهترین ابزار امنیت

عزیزی در رابطه با آینده روابط روسیه و اوکراین خاطرنشان کرد: اگر این آتش‌بس برقرار شود، اوکراین هم به یک ثبات نسبی می‌رسد. اوکراین چاره‌ای جز مناسبات متعادل با روسیه ندارد. بعد از فروپاشی شوروی همیشه اوکراین با چالش‌هایی از جانب روسیه مواجه بوده و بهترین عملکرد در سیاست خارجه کی‌یف این است که رویکرد متوازنی در روابط خود با روسیه و کشورهای غربی داشته باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی