بازدید 88703

روایت ترس و حسرت‌های دخترانی که مجرد مانده‌اند

کد خبر: ۶۵۰۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱ 22 December 2016
ازدواج‌نکردن نمی‌تواند به خودی خود نگران‌کننده باشد اما وقتی یک دختر رخ‌ندادن آن را در کنار همه محدودیت‌ها، موانع، مشکلات، کمبودها و نگرانی‌هایش می‌گذارد، اوضاع کاملا تغییر می‌کند. واقعیت این است که نگرانی درباره آینده و ترس از تنهایی تبدیل به یکی از موارد اصلی بحث میان دختران ازدواج‌نکرده یا حتی زنان مطلقه و تنها شده است و بسیاری از زنان برای فرار از این نگرانی و ترس، راه‌های مختلف، پرهزینه و حتی خطرناک را در پیش می‌گیرند.

به گزارش شرق، براساس آمار سرشماری نفوس و مسکن سال ٩٠، نزدیک به ٥٠٠ ‌هزار زن هرگز ازدواج‌نکرده تنها در فاصله سه گروه سنی ٣٥-٣٩، ٤٠-٤٤ و ٤٥-٤٩ سال بوده‌اند. ممکن است این دختران در این فاصله زماني ازدواج کرده باشند اما اگر احتمال ازدواج‌نکردن آنها را در این پنج سال در نظر بگیریم، تعدادشان درخورتوجه است.

درواقع با چندصد‌هزار دختر هرگز ازدواج نکرده که از محدوده ازدواج گذشته‌اند و نزدیک به تجرد قطعی هستند، مواجه هستیم که ازدواج‌نکردن و تشکیل‌ندادن خانواده مشکلات جسمی، جنسی، روحی و روانی بسیاری را برای آنها دربر دارد. چنین گزارشی را می‌توان درباره آقایان همین گروه سنی هم نوشت، اما از آنجایی که جامعه ما با عرف و رفتارهایی اجتماعی عجین شده و براساس همین رفتارها و عرف‌ها مردان فرصت، امکان و راه‌های بیشتری برای ازدواج و تأمین نیازهای خود دارند، می‌توان دراین‌باره تفکیکی را قائل شد.

بسیاری از دخترانی که درباره‌شان صحبت می‌کنیم هیچ تجربه‌ای در رابطه جنسی و تغییر شرایط هرمون‌های خود و تقریبا شانسی برای مادرشدن بیولوژیکی ندارند و با همین چند مورد می‌توان انواع و اقسام مشکلات و عارضه‌های جسمی و جنسی و روحی و روانی را برشمرد. بسیاری از دختران هرگزازدواج‌نکرده با دلایل مختلفی از جمله دلایل مذهبی و سنتی خود را در معرض رابطه‌هایی موقت و آشنایی‌های بدون آینده ازدواج قرار نمی‌دهند و به‌همین‌دلیل تجربیات اندکی در تعامل با جنس مخالف دارند.

واقعیت این است که جامعه ما درباره ازدواج گروه‌های سنی مختلف دختران دچار عدم برنامه‌ریزی است و شاید بتوان گفت رصدی درباره این شرایط نسبتا بحرانی وجود ندارد. حداقل این موضوع را می‌توان درباره ازدواج در گروه‌های سنی کمتر از ٢٠ سال دختران که کودک و نوجوان محسوب می‌شوند گفت که دولت می‌تواند با وضع قوانینی حداقل جلوي گسترش آن را با توجه به توسعه در جوامع مختلف بگیرد، اما همچنان رو به افزایش است.

براساس آمار سازمان ثبت‌احوال، ازدواج دختران کمتر از ١٥ ساله‌ در سال ٨٣، نزدیک به ٣٠‌هزار و ٣٠٠ مورد بوده است که این رقم در سال ٩٣، به ٤٠‌هزار و ٤٠٤ مورد افزایش یافته است. همچنین هزار و ٥٧٢ مادر کمتر از ١٥ ساله در سال ٨٣ به ثبت رسیده که در سال ٩٣ این رقم به یک‌هزار و ٧١٣ نفر افزایش یافته است.

 
اگر بگوییم سیاست‌های جمعیتی و برنامه‌ریزی‌های دولت‌ها برای جوانان در چند دهه گذشته حداقل یک نسل؛ یعنی دهه‌شصتی‌ها را با بحران بیشتری مواجه کرده و حالا بخش زیادی از دختران هرگزازدواج‌نکرده متولد همین دهه و پس و پیش از آن هستند، بیراه نیست. آخرین سرشماری نشان می‌دهد از میان ١١‌میلیون و ٢٤٠‌هزار نفر افراد هرگزازدواج‌نکرده در کل کشور، پنج‌میلیون و ٥٧٠‌هزار مرد و پنج‌میلیون و ٦٧٠‌هزار نفر زن هستند.

این آمار به‌خوبی این‌طرف و آن‌طرف بوم و به عبارتی وجود اشکال در روند ازدواج دختران را قبل و بعد از سن ازدواجشان نشان می‌دهد. فارغ از اینکه این دختران با چه گروه سنی‌ای از مردان ازدواج کرده‌اند و باز هم فارغ از اینکه در حداقل یک دهه اخیر مردان تمایل بیشتری به ازدواج با زنانی در غیر از گروه سنی خود داشته‌اند، باید گفت که این روند درباره زنانی که چنین ازدواج‌هایی دارند اشکالات زیادی را می‌تواند به‌همراه داشته باشد.

المیرا، ٣٦ ساله است و با توضیحی مختصر از شرایطش این سؤال پیش می‌آید که چرا با وجود شرایط مساعد تابه‌حال ازدواج نکرده است. او می‌گوید شرایطش نبوده و می‌گذرد، اما قبول دارد که دیگر مثل گذشته نیست و در این سن، فرصت ازدواجی برایش نيست. او ناامید از ازدواج است و می‌گوید ترجیح می‌دهد به این خلأ فکر نکند و برای خودش حس بد نسازد. شادی در آستانه ٤١ سالگی است و یک‌بار تا مرز ازدواج رفته، اما همه‌چیز به‌هم‌خورده و حالا خاطره خوبی هم از روند آشنایی و ازدواج ندارد.

او می‌گوید می‌دانم حسرت مادرشدن روی دلم می‌ماند، اما نمی‌شود به هر قیمتی زندگی کرد. او می‌گوید زندگی مجردی‌ای که فعلا دارد می‌تواند همین‌طور ادامه پیدا کند و اصراری به ازدواج ندارد، اما درعین‌حال می‌گوید: «خیلی فکر می‌کنم که اگر همین امروز هم ازدواج کنم، چقدر وقت برای بچه‌دارشدن و زندگی مشترک دارم و به‌همین‌دلیل بیشتر استرس می‌گیرم».

شادی می‌گوید: «خیلی از روزها دیدن زندگی دیگران و دونفری راه‌رفتن دیگران توی خیابان اذیتم می‌کند و تا چند روز افسرده می‌شوم».

اعظم ٣٨ سالگی را تازه جشن گرفته و درگیر کارهای پایان دوره دکتراست. بیشتر درس می‌خواند و شاید به‌همین‌دلیل از خانواده جدا نشده است. می‌گوید: مادر و پدرم هرروز ازدواج‌نکردن را توی صورتم نمی‌زنند و در خانه والدینم راحتم. مخصوصا برای من که درس می‌خوانم خیلی راحت‌تر است و فعلا با همین درس‌خواندن سرم را گرم می‌کنم. او هم می‌گوید خیلی از مواقع به عاقبت این تنهایی فکر می‌کند و اینکه تا کجا می‌تواند سرش را با درس‌خواندن گرم کند و تنها بماند. اعظم به شرایط مالی خانواده‌اش اشاره می‌کند و می‌گوید: خانواده من کم‌جمعیت است و والدینم به اندازه کافی حمايتم مي‌كنند و نیاز مالی ندارم اما همین شرایط وابستگی حس خوبی ندارد».

نگار سال‌هاست که بعد از پایان تحصیل در تهران تنها زندگی می‌کند، کارمند بانک است و استقلال مالی دارد؛ می‌گوید خیالش از تنهاماندن راحت است. نگار چند ماه دیگر ٤٣ ساله می‌شود و می‌گوید گاهی با مردان آشنا می‌شود اما هیچ‌وقت این گزینه‌ها به نتیجه نرسیده و حال مدت‌هاست که علاقه‌ای به آشنایی‌های جدید ندارد و به تنهایی خود عادت کرده. نگار سفر خارجی را جایگزین خیلی از نداشته‌ها کرده اما می‌گوید: «شرایطم خوب است اما گاهی که مریض می‌شوم می‌ترسم توی خونه تنها بمونم و حالم بد بشه کسی نباشه بیاد سراغم؛ همش می‌ترسم یه روز تو همین تنهایی بمیرم کسی هم نفهمه».

مریم ٤٠ساله است و برای رسیدن به موقعیت فعلی که مدیریت یک آژانس گردشگری است تلاش زیادی داشته و حالا با یک گربه در آپارتمانی تنها زندگی می‌کند. او هم ترس از آینده را دارد و می‌گوید گاهی این فکر و خیال‌ها که هجوم می‌آورد واقعا به هم می‌ریزد. مریم می‌گوید تا به حال چند رابطه ناموفق داشته و هیچ‌کدام به ازدواج نرسیده است و حالا ترجیح می‌دهد به آینده کمتر فکر کند تا این نگرانی‌ها اذیتش نکند. مریم خانواده‌اش را هم حمایت مالی می‌کند و می‌گوید: از پس مخارج خودم برمی‌آیم و به برادر و خواهرهایم هم کمک می‌کنم اما در نهایت هیچ‌کدام برای من منفعتی ندارند و تنها هستم. خیلی از اوقات سراغشان نمی‌روم تا حرف و حدیثی نشود».

به ‌عبارتی بیشتر این دختران به‌خصوص آنهایی که تصمیم به زندگی منفک از خانواده خود را گرفته‌اند، فارغ از انواع عارضه‌های جسمی و روحی و روانی نوعی نگرانی از آینده و ترس از تنهایی را دارند که نمی‌توانند با آن کنار بیایند و ممکن است همین نگرانی و ترس در آنها تبدیل به بیماری‌های دیگری شود.

ناهید خداکرمی، رئیس کارگروه بهداشت معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری و رئیس انجمن مامایی درباره این ترس و نگرانی زنان تنها و هرگزازدواج‌نکرده درباره آینده و تنها ماندنشان، تأکید دارد که این موضوع بین دختران کم‌سن‌وسال تنها و دختران و زنانی که از سن ازدواجشان گذشته مشترک است. او می‌گوید این حس بین آقایان تنها و ازدواج‌نکرده هم وجود دارد.

خداکرمی تأکید دارد حرکت‌های جمعیتی، اجتماعی و اقتصادی و حتی سیاسی و حکومتی در چند دهه اخیر روی شرایط فعلی جمعیت اثر مستقیم داشته و می‌گوید: باید مسئله عدم ازدواج، گسترش روابط غیر از ازدواج، کاهش فرزندآوری، افزایش سن ازدواج و تمایل‌نداشتن به آن و بسیاری از مشکلات دیگر را زنجیره‌وار به هم متصل کنیم و بدانیم همه اینها به اشتغال و بی‌کاری و تحصیلات و میزان محدودیت‌ها و آزادی‌های جوانان در جامعه ربط داشته و دارد. او می‌گوید مهاجرت‌ها و مسائل مالی خانواده‌ها و امید و ناامیدی بین جوانان را باید در نگاه آنها به آینده بررسی کرد. بسیاری از جوانان به‌دلیل همین نداشتن امید به آینده و نداشتن برنامه‌ای برای آینده خود را وارد رفتارها و اقداماتی پرخطر و پرهزینه می‌کنند و برایشان نتایج این اتفاقات مهم نیست و این نگران‌کننده‌ترین اتفاق درباره جوانان یک کشور است. او به نتایج بررسی‌های جهانی اشاره می‌کند و می‌گوید: در جوامعی که شادی و نشاط اجتماعی و فردی بالاست و امید به آینده فرد و خانواده تا حد زیادی وجود دارد، تمایل به ازدواج بیشتر و نرخ باروری هم بالاست و بالعکس در جوامعی که مشکلات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و... وجود دارد، این شاخص‌ها هم افت می‌کند.

خداکرمی می‌گوید افزایش سن ازدواج یا هرگزازدواج‌نکردن درباره مردان هم نگران‌کننده است اما از آنجایی که مردان از نظر عرفی و اجتماعی و البته جسمی فرصت بیشتری برای دامادشدن دارند نگرانیشان کمتر است. درعین‌حال جامعه ما از شدت نگرانی درباره ازدواج‌نکردن در سنین بالاتر دچار هیجان ازدواج دختران و پسران در سنین کمتر از سن ازدواج شده است و به‌همین‌دلیل شاهد افزایش ازدواج‌های کمتر از ٢٠ساله‌ها هستیم که همین موضوع خود شروع یک اتفاق ناگوار دیگر است.

رئیس کارگروه بهداشت معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری تأکید دارد ارگان‌های مسئول در امر سلامت جسم و روان و نیز ارگان‌های متولی درباره مسائل اشتغال و شادی و نشاط و تحصیل و... همراه با هم مدیریت کنترل اجتماعی را اجرا کنند که البته مبنای آن نباید اقدامات قهری باشد. او می‌گوید باید سیاست‌های جداسازی دختران و پسران در سن ازدواج از یکدیگر را اصلاح کنیم و بدانیم که بهتر است دختران و پسران قبل از ازدواج با یکدیگر آشنا شوند. در این شرایط است که آنها می‌توانند اولا اقدام به انتخاب کنند و درعین‌حال با خصوصیات جنس دیگر آشنا شوند.

خداکرمی می‌گوید: دختران ازدواج‌نکرده یا تنها که شانسی برای ازدواج و بچه‌دارشدن و فرار از تنهایی ندارند نباید با «انگ» در خانواده و جامعه مواجه شوند. این دختران و البته پسران در هر حال از بخشی از روابط خانوادگی و زناشویی و... محروم هستند و نباید با فشارهای بیرونی آنها را دچار مشکلات بیشتری کنیم. عموم این دختران و پسران دچار مشکل خاصی نمی‌شوند اما هستند افرادی هم که برای فرار از افسردگی، انگ تنهایی یا این باور عاطفی که یک حامی باید داشته باشند خود را وارد اقدامات و رفتارهای پرخطر می‌کنند یا به نگهداری حیوانات و رفتن به سفرهای مختلف روی می‌آورند. عموم زنان و حتی بسیاری از مردان این باور را دارند که از سنی به بعد به یک چتر حمایتی یا هم‌زبان نیاز دارند و نبود این عامل آنها را رنج می‌دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۶۷
انتشار یافته: ۱۴۳
کاش ی شرایطی فراهم کنید برای پسرها ک بتونن ازدواج کنم زودتر. برای آدمهایی زیادی همین سربازی شده یک مساله مهم و بازدارنده.
من 36 سالمه خونه دارم ماشین دارم فوق لیسانس دارم شاغلم ماهی 5-6 تومن درامد دارم
مشکل اینجاست که وقتی برای همه اینها زحمت کشیدی با این همه چیزهایی عجیب غریب که هر روز می شنویم و می خونیم ترس از ازدواج زیاد میشه و بعد اینکه دقیقا از چه بستری با کجا می شه با اطمینان همسر انتخاب کرد ؟ دختر و پسر فرق نداره با بالارفتن سن ترس از ازدواج هم زیاد میشه مشکل انتخاب هم که به جای خودش باقی حالا این برا کسی که دغدغه مالی نداره
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
مشکل شما اینه که عقل درست و حسابی نداری که تا حالا مجرد موندی.
اایمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
یکی ناشناس و جمع کنه
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
آقا رضا زندگی یک بازیه که ریسک کردن توی اون شرط ادامه باری کردنه کسی که بترسه از بازی کنار میره ازدواج هرچی هم فکر و تحقیق کنی اخرش همینه ممکنه بگیره ممکنه ناموفق بشه حالا بعضی ها یک عمر تحمل میکنن تا تموم بشن بعضی ها تمومش میکنن اما تجربه ثابت کرده که احتمال برد تو این بازی خیلی بیشتر از باخته پس تا دیر نشده اقدام کن چون چیزهای که گفتی واسشون زحمت کشیدی موندنی نیستن و دیر یا زود به زمانی میرسی که می بینی واست پشیزی ارزش ندارن و حسرت از دست دادن فرصت زندگی و فرزند داشتن را میخوری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
دخترو پسرا باید توقعشون را از همدیگه کم کنند مشکل حل میشه در گذشته هیچ کدوم از امکانات امروزی نبود اما چون اون زمان مردم کم توقع بودن براحتی زندگی میکردن هرکس میگه مشکل ازدواج بخاطر وضعیت مالیه اشتباه میکنه چون این مشکل بین پولدارها بیشتره
وجدان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
ناشناس جان اتفاقا عقل درست و حسابي رو آقا رضا داره نه من و تو
هر عاقلی با دیدن این آمار و ارقام باید بفهمه که داره چه اتفاقی میفته.
حالا یه سوال اساسی مطرح میشه!
اصلا مهمه! این موضوع که برای رفع این فاجعه فکری بشه؟
متاسفانه حقیقت اینکه به علت بسیاری از مشکلات و عوض شدن طرز فکر جامعه سن ازدواج تغییر کرده و دیگه مجرد بودن بد تلقی نمیشه ، هم برای مرد و هم زن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
متاسفانه نداره
ازدواج عرضه و تقاضای دوطرفست اینا قربانی زیاده خواهی بعضی دخترهای دیگه شدن که اندازه دیه شیش نفر از "عشقشون" مهریه میخوان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
زیاده خواهی نیست. تامین آینده ایه که قانون از دستشون گرفته.
واقعا دختران در این مملکت همه جوره بازندن خدایا بداد دلشون برس...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
فکر نمیکنی بی انصافی کردی تو گفتن این جمله دداش من بخاطر نداشتن کارثابت خانمش ولش کرد رفت با یکی دیگه ازدواج کرد و برادرم موند و کلی بدهی و هزینه و افسردگی
متاسفانه پسرها هم ديگه قصد ازدواج ندارند با اونا چيكار كنيم
تا این جامعه بخواهد به مسائل جوانان به صورت علمی و امروزی آگاهی پیدا کند.یکی دو نسل دیگر به فنا رفته
برای مسولین کشور باید غم انگیز باشد......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
فرزندانشون اروپا و آمریکانو نگران من و تو باشن ؟!
سلام
به نظر من اصل موضوع مهم است و لی راه حل هایی که کارشناسان فوق ارائه کرده اند کارشناسانه نبوده و شاید همین راه حل ها باعث تشدید مشکل شده.
راه حل هایی همانند:
1) باید سیاست‌های جداسازی دختران و پسران در سن ازدواج از یکدیگر را اصلاح کنیم و بدانیم که بهتر است دختران و پسران قبل از ازدواج با یکدیگر آشنا شوند.
در جواب این کارشناس محترم می گوییم . صرف نظر از مسائل شرعی و دینی و.... هم اکنون یکی از مهمترین مشکلات همین است که دختران و پسران یله و رها هستند و با مقایسه های فراوان سعی می کنند بهترین را برگزینند و وقتی چشم باز می کنند سی ساله شده اند و...
2) در ابتدای مقاله آمده بود: «حداقل این موضوع را می‌توان درباره ازدواج در گروه‌های سنی کمتر از ٢٠ سال دختران که کودک و نوجوان محسوب می‌شوند گفت که دولت می‌تواند با وضع قوانینی حداقل جلوي گسترش آن را با توجه به توسعه در جوامع مختلف بگیرد»
این نیز نه تنها راه حل مناسبی نیست بلکه خودش مشکلات را تشدید می کند. دختری که از سن 12 یا13 سالگی به سن بلوغ می رسد و در متوسطه اول (راهنمایی) با داشتن یک گوشی همراه به راحتی می تواند برای خودش دوست پسر داشته باشد را حدود هشت سال اجازه ازدواج ندهیم تا؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
کاملا درسته چون اگه سیاست جدا سازی نباشه باید ازدواج بیشتر بشه اما نمونه روشن ان غرب است که با اینکه دختران و پسران برحتی و ازادانه با هم ارتباط دارن اما ازدواج بشدت پایین است و رشد جمعیتی منفیه که پاداشهای ویژه واسه فرزند اوری هم مشکلی را حل نکرده پس مشکل عدم ارتباط نیست چون در قدیم هم این عدم ارتباط بوده اما ازدواج وجود داشته نیست
تا زمانی که فرهنگ و اقتصاد درست نشه وضع از اینی که هست بدتر میشه، الحق وقتی میگن جهان سومی راست گفتن، بابا کجای جهان ماشین مدل اینقدر با خونه آنچنان میخوان؟ من خواهشی که دارم اینه یه بار هم که شده فرهنگ سایر نقاط جهان بررسی بشه تا با به نقاط ضعف و قوت فرهنگ ازدواجمون پی ببریم، در اکثر کشورهای دنیا 2 نفر وقتی تشکیل خانواده میدن مثل دو تا دوست هستند وظایف منصفانه تقسیم بندی میشه اینجا انتظار میره مرذد بدبخت همه چی از خودش داشته باشه و نان آور خانواده اون باشه مرد باید همه کاره خونه باشه اخه مگه مرد بدبخت کیه جیه که این همه فشارو بتونه تحمل کنه چرا زندگی شراکتی نیست مثل دوتا دوست، جرا اول زندگی خانمها همه چی میخوان؟
چرا توقعاتشون این همه بالاست؟ من 40 سالمه ازدواج نکردم و شاید با صد مورد هم برای ازدواج صحبت کرده باشم یا اصلا قبول نمیکنن و یا خونه و ماشین و...... میخوان شاید 90 درصد حتی با کرایه نشینی هم راضی نیستن اخه کجای دنیا اینجوریه خوب خیلی ها مثل من هستن تو تهران با ماهی خدود 3 میلیون تومان دیگه واقعا من از کجا بیارم؟ چرا دختران و زنان جامعه ما قانع نیستن بخدا میشه با شادی و ذهن ارام با پول کم هم زندگی کرد میشه مشکلات و با روحیه بالا حل کرد میشه، مردم ما واقعا عشق و محبت و زندگی واقعی و فراموش کردن تکنولوژی و پول جای پدر و مادر و همسر و برادر و بچه رو گرفته ولی این وضع تا کی ادامه پیدا خواهد کرد؟ بشر یک موجود طبیعی هست هیچ وقت پول و تکنولوژی نمیتونه جای محبت همسر و پدر و مادر و فرزند و براش پر کنه، من الان به وضوح میبینم که چقد احساسات مهربانانه در بین جامعه کم شده با چند تا صحبت میکردم میگفتن برو بابا عشق و محبت و احساس کیلیویی چند فقط پول، سوال من اینه چرا کسی نیست فکر کنه که پول فقط برای اینه که تو بتونی احساسات و عواطفت و بارور کنی نه اینکه خودش مستقلا لذته نه واقعا نیست شما تنها باش کسی دوست نداشته باشه درکت نکنه میلیاردها پول داشته باش ایا ارضا میشی؟ دلم خیلی وقتها از این جامعه گرفته اما فقط دارم تحمل میکنم و البته به خدا اعتقاد دارم و میدانم هرچه هم سخت باشه بلاخره روزی تموم میشه اما دوست داشتم تو جامعه ای زندگی میکردم که حتی اگه مردمش نون خشک هم بزور برای خوردن پیدا کنن مفهوم عشق شادی گذشت و فداکاری دوست داشتن و محبت و بخشش و خوب میدونستن افسوس!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
حرف دل خیلی ها را گفتی افرین به تو
وزارت جوانان چه کرد ؟ امکان دارد گزارش عملکرد این وزارت را دید ؟ به نظر می رسد کل فعالیت این وزرات در زمینه ورزش ان هم فونبال است؟
ما و تابناک چقدر شبیه هم هستیم، تابناک مطلب انتقادی می نویسد ما هم نظر انتقادی می نویسیم هیچکدومش هیچ تأثیری نداره!!!
متاسفانه خیلی از همکلاسی های من چه در دوران مدرسه و چه دانشگاه که همگی متولد اوایل دهه شصت هستند مجرد مانده اند و این خیلی غم انگیزه
نسل هایی که سوخته شدند و کسی از قبل به فکر نبوده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
حالا نه که دهه 70 ها الان در حالت ازدواجند هرچی میشه میگید دهه 60
مژگان
| Germany |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
عزیز من، اسیر حرف این رسانه ها نشین. اینا میخوان شما روبا ترس از مجرد موندن به دام ازدواج های مزخرف بندازند، اولا که ازدواج خوبه در صورتی که طرفت چه زن و چه مرد آدم حسابی باشه (من خودم متاهلم). دوما که با این مشکلات مالی و اقتصادی دیگه روح و روان سالمی برای کسی نمونده. سوما که اگه خدا برات نخواسته، تو هم به فکر زندگیت باش که راه دیگهای برای خوشبختی پیدا بکنی. دقیقا مثل دانشگاه که برای بچه های ایرانی تنها راه برای گذران زدنگیه، ازدواج هم تنها آینده ایه که براشون متصور میشن... آخه چرا؟؟؟ حسرت بچه رو هم نداشته باشین. ما که ازدواج کردیم از ترس خرج و مخارج جرأت بچه دار شدن رو نداریم، بعدم هیچی رو به زور از خدا نخواین، شاید اون بچه بزرگ بشه و شرور بشه مثلهزار تا خبری که می خونیم بیاد سر پدر و مادرش رو اول از همه ببره!!!! والا... شما رسانه ها هم عوض افسرده کردن این مجرد ها، سعی کنید حالا راهی بهشون نشون بدید که زندگیشون رو خوش و خرم بگذرونند. تورهای مسافرتی، جمع های مجردی، این طور راهکارها رو نشونشون بدید....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
مریم خانم خودت و دوستات توقعتون را ازازدواج با فرد ایده ال بیارید پایین تا برید سر زندگی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
ناشناس محترم...دهه هفتادیا فوقش الان 25 سالشونه. به نظرتون کمی با دهه شصتیا که سن عادی ازدواجشون گذشته فرق نمی کنن؟
کشور یا باید غربی اداره شود یا اسلامی. اینکه یک قسمت از فرهنگ غرب را پیاده کنیم یک قسمت فرهنگ اسلامی رو راه بجایی نخواهد برد.
ما ی اشتباهی کردیم ایران به دنیا اومدیم داریم تاوانش رو میدیم.
میشه لطفا مرحمت کنید و دست از سر دخترها بر دارید؟
دخترها رو مجرد بودن نمی کشه، حرف مردم میکشه
به اضافه فلسفه بافی جامعه شناسان تو این سایت و اون سایت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
خب یکم از توقعاتتون کوتاه بیایید تا مجرد نمونید و حرف مردم را نشنوید
مطمئن باشید برای دخترها ترس از ازدواج بیشتره
پسران سالم کم شدن، نمیگم همه دخترها طیب و طاهرن اما لااقل غالب اونها بعد از ازدواج سرشون به شوهر و زندگی خودشون گرمه
اما آقایون چی؟ انگار برعکسن
اعتیاد، عدم تعهد به زن و زندگی
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
شما خانم های شوهر دار امروز رو خوب ندیدی! جلو شما که نمیان از درونیات خودشون بگن....خیلی از مهمونی ها و برنامه ها پر از زن های شوهر و بچه داری که شوهراشون رو پیچوندند...الکی میگن مطلقه ایم
باید قبول کنیم، تو جامعه ما هیچ برنامه جدی برای گروه های مختلف سنی وجود نداره مثلا برنامه ای برای حمایت از کودکان، نوجوانان، جوانان، سالمندان وجود نداره. دیمی به دنیا میایم و دیمی رشد می کنیم و بعدش در انتظار مرگ به سر می بریم، خب آقایان مسئول چه برنامه ای برای ازدواج جوانان داشتید؟ اینکه فقط بگید بچه بیارید و تولید نسل کنید بدون اینکه هیچ برنامه ای برای حمایت از اونها و در روند زندگی اونها نداشته باشید خیلی راحته!! وظیفه و مسئولیت شما چی بوده و چی هست؟ شما چه برنامه جدی برای ازدواج جوان ها داشتید؟ هنوز که هنوزه می گید دانشگاهها رو جدا کنید خب جوان ها کجا با هم آَشنا بشیند؟ در برنامه های صدا و سیماتون تا چند سال پیش از اصلاح زشتی برای دختران ازدواج نکرده استفاده می شد در حالیکه دختران دهه 50 و 60 که با مشکل ازدواج روبرو هستند جزء پاکترین و باوقارترین و با شرم و حیا ترین دختران طول تاریخ ایران هستند که به علت شرایط جنگ فرصت ازدواج پیدا نکردند، حیا و شرم اون دختران رو بذارید کنار دختران حال حاضر.. فقر فرهنگی هم یک مصیبت دیگه هست وقتی مثلا پسر سن بالا می ره دختر کوچیک رو می گیره و خانواده دختر به علت اینکه اون پسر همه شرایط زندگی رو داره ،و دخترشون رو برای اینکه در زندگی به زحمت نیفتاده به پسر خیلی بزرگتر از خودش می ده، داره یک فرصت رو از دختران بزرگتر می گیره . دختران دهه 40 و 50 و 60 دارن چوت بی مسئولیتی مسئولان، فقر فرهنگی جامعه و خیلی چیزهای دیگه رو می خورند.
من ازدواج نکردم ( ۵۰ ساله) هستم .چرا ؟ من باید بچه ای داشته باشم که دیگران براش فکر کنند تصمیم بگیرند .عقیده رو بهش تحمیل کنند .حق داری حق نداری. اجازه نداری . خطر داره دردسر درست می شه .نخور نپوش . منم می گم کور خوندی !! رفته بیاره. چرا باید این کارو برا امثال داعش من انجام بدم!! خلاص خیلی هم راحتم
تابناک چاپ کن . سخت نگیر!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
آقا یا خانم ! احسنت ! من دربست مخلص شما هستم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
ببخشید ولی خاک بر سرتون با این طرز تفکرتون
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
اگر همه مثل شما فکر کنند که نسل بشر منقرض می شه
پسری هستم 27 ساله و فوق لیسانس. نه کار دارم و نه منبع درآمدی هنوزم که هنوزه پول تو جیبی میگیرم از بابام. هر جا که فکرشو بکنین رفتم دنبال کار. وقتی که خرج خودمو نمیتونم در بیارم مگه مرض دارم برم یکی دیگه رو بدبخت کنم.
مشکل یه جای دیگه هست ... خیلی ها رو هم میشناسم همین طوری مثل من هستن. حالا شما میگین که چرا ازدواج کمه!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
شرایط بد اقتصادی و اینکه بیشتر از هفتاد درصد مردم زیر خط فقر هستند عامل اصلی تجرد هست
وقتی در جامعه روابط دختر و پسر بدون آن که نسبت رسمی داشته باشند بسیار بسیار نزدیک و بدون محدودیت شده طبیعی است که هر کدام نگران آن باشد که پس از ازدواج مبادا چنین رویه مخفیانه ای با دیگران تکرار گردد! در نتیجه بی اعتمادی دامن جوانان را گرفته است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
رابطه پسر و دختر بسیار بسیار نزدیک و بدون محدودیت هست؟؟؟!!! میشه بفرمایید شما از کدوم کشور هستید که روابط پسر و دختر اینقدر ازاده. ما هم بیاییم تو مملکت شما زندگی کنیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
پس تکلیف ایمان و اعتقادات چی میشه ؟ این گروهی که شما میگین که در اقلیت هستند
شبکه های اجتماعی را تعطیل کنید مشکل حل میشود
پاسخ ها
soroush
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
تنها محلی که فرصت بسیار در اختیار جوانها قرار می دهد همین شبکه های اجتماعی است که امثال شما با آنها عداوت دارید
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
موافقم...تو شبکه های اجتماعی همه یا ازدواج کردن یا در رابطه اند و یا هر روز عکسشون با عشقشون هست و دختر ها هم همه فوتو مدل لباس عروس اند ولی یه دو تا عکس عروسی واقعی نمی بینی! چون مردم به دروغ هاشون از پشت گوشی تلفن هاشون دلخوش کردن و با این دورغ ها زندگی می کنند...خودشون باورشون شده
پویا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
یکی از مهمترین دلیل عدم ازدواج پسران عدم اطمینان از طرف مقابل در نداشتن رابطه قبل از ازدواج است چون من با مردهای مجرد زیادی صحبت کردم که یکی از مهمترین دلیلش همین است که عامل ن چیزی نیست جز شبکه های اجتماعی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
وجو شبکه های اجتماعی بیماری بزرگیه که دامنش نه فقط مجردها بلکه متاهل ها را گرفته ضرر و زیانش خیلی بیشتر از سودشه
باید قانون سفت و سخت برای دخترانی که سنشون بالای 25 سال است و ازدواج نکرده اند اجرا شود مثلا به انها تا یک سال مهلت داده شود تا تن به ازدواج دهند در غیر این صورت روزانه 15 ضربه شلاق بخورند
و قانونی هم نوشته شود تا مردان متاهل مجبور باشند یک دختر بالای 35 سال به عنوان همسر دوم خود انتخاب کنند
پاسخ ها
منصور
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
عاشقتم زینال...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
آفرین زینال ! زینال ما یه دونه است !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
زینال باز قاطی کردی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
یعنی زینال نفس منی تو.من حاضرم با اینکه تاهل دارم یک زن بالای سی و پنج سال هم داشته باشم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
با دومیش موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
برو بمیر با این نظر دادنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
دهنت سلویس!:)))))
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
شما برو داعش استخدام شو، دو روزه میتونی رییس بشی.
فكر نميكنم ازدواج نكردن مشكل خيلي حاد و انجوري باشه كه گفتين اينهم مثل يكي از پروسه هاي زندگي هستش ميتونه نباشه خللي هم وارد نميشه.. يك انتخابه .. خيليها هم ازدواج كردن و همه جور پشيمون هستن...... نميشه گفت گدوم صددرصد درسته يا غلطه. ولي با شرتيط كشور ما بهتره كه ازدواج نكني چون دردسر ها . مشكلاتش فراوونه خيلي هم زياده
پسر دهه شصتی هستم و 6 ساله دنبال یافتن همسر مناسب اما متاسفانه موفق به ایجاد رابطه بر مبنی اعتماد و احترام نیستم و خانم ها رفتارهای نامناسب و خواسته ها و توقعات نامعقول دارند و هدفشان از ازدواج کسب امتیاز و منفعت است .
مشکل اصلی خوداقایانی هستندکه باوضع قوانین پرپیچ وتاب درتصمیم گیری های خانواده هادخالت میکنند.قانونی که باعث میشه دراثرساده لوحی وفریب زن ،مردمجبورشودچندسال ازعمرخودرادرراه دادگاه سپری کندتابه مهریه های کذایی ونفقه و...پاسخگوباشدمگرمردم قدیم انسان نبودندپس چرادرکنارهم زندگی می کردند.بایدازدواج وطلاق آسان باشدتاتعادل ایجادشود.جوانی که می بیندانقدردرخانواده های جدیداختلافات زیادوشرایط سخت شده صرفنظرازبیکاری جرات ازدواج پیدانمی کندبایدقانون تعدد زوجین برای اقایان تسهیل شودتابتوانندبه راحتی ازدواج کنند.مگرامامان وپیغمبرمااینگونه نبودند.اگربدبودوکراهت داشت که قران صریحاامربه ازدواج تا4زن نمی کرد.کسانی که نمی تواننداین جملات راهضم کنندبایدبه آنها گفت آیاشرایط فسادآورامروزبعلاوه مشکلات روحی ونگرانی ها بهتراست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
عجبا ! قرآن "امر" کرده به داشتن 4 زن؟! یا دقیقا بعد از اشاره به 4زنی گفته هیچکدوم از مردان توانایی اجرای شرطش(عدالت بین زنان) رو ندارن و بنابراین عملا راه رو بر این کار بسته(به غیر از امامان و اولیا که عادل هستند)؟
فقط اعدام
دختر دیگه برای من جذابیت نداره، اون دهه قبلی ها که ازدواج کردند همشون به خاطر بزک دوزک دخترها بوده که می بینیم اغلبشون هم طلاق گرفتند. الان دیگه پسرها متوجه شدند پشت اون آرایش ممکن اون صورت زیبا نباشه یا اون فردی که میخوان نباشه، الان دیگه راحت تر میشه سرنوشت ازدواج و پیش بنی کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
معیاراتو عوض کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
شما کلا دیگه سعی نکن چیزی بفهمی .. چون امیدی نیست
اوضاع اقتصادی خوب بشه و شرایط کشور از به هم ریختگی و غیر قابل پیش بینی بودن در بیاد بشه روی فردا حساب کرد خوب کمک میکنه که جوانان بتونند با خیال راحت برای آینده اشون تصمیم بگیرند و وارد یک زندگی مشترک پر مسولیت بشوند.ولی اگر همچنان از خراب تر شدن اوضاع اقتصادی یا حتی وقوع جنگ بترسند و ارامش روحی از این بابتها نداشته باشند طبیعتا محتاطانه تصمیم و عمل میکنند و خودشان را توی دردسر نمی اندازند.
1- مشکل اول عدم آموزش فرهنگ ازدواج از سوی جامعه و دولت و خانواده ها
2- مشکل بیکاری و اعتیاد
3- مهریه های نجومی
اینها بزرگترین مواردی بود که وقتی بنده در دادگاه خانواده کار کردم متوجه شدم.
مامردان متاهل حاضریم ازخودگذشتگی کنیم وبخشی ازاین باررابردوش بگیریم (:
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
طبق نظر زینال بندری عزیز ،اقایون متاهل باید یادشون باشه تا فقط زن دوم بگیرند.اگر شرایط جامعه بهتر نشد باز زن سوم مجازه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
آخه کدوم دختر سالمی(از نظر روحی و اخلاقی) حاضره ب مردی که به همسرش وفادار نبوده اعتماد کنه عزیز جان؟ مگه دختری که در نهانش خودش هم معتقد به وفاداری نباشه،یا به خاطر پول و منافع حاضر به این ازدواج شه، به چنین زن یا دختری چه اعتمادی هست واقعا؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
نه بابا
دولت ها و خانواده ها و فرهنگ حاکم برای شما جز سنگ جلوی پا چیزی نیستند .... خودتون زندگیتون رو کنترل کنید و برای چیزی که میخوایید بجنگید
سلطه دولت خانواده و فرهنگ فعلی رو کنار بزنید
اگه دختری و از پسری خوشت میاد بهش بگو حتما نباید پسر بیاد جلو تو هم مثل یک پسر حق انتخاب داری ...
مهریه زن و حق طلاق مرد رو کنار بزنید
خیلی ساده ی زندگی مشترک رو شروع کنید و اگه دوست نداشتین جدا بشین
من 56 ساله و مجردم در نتیجه میتوانم سه نسل را داوری کنم نسل متولد 40 تا 50 متولدین 50تا 60 و متولدین 60تا 70 متولدین نسل 40تا 50 عموما اگر مجرد مانده اند بخاطر شرایط خاص زمان انقلاب و جنگ و اقتصاد بعد از ان است دهه 50 تا شصت بیشتر بخاطر شرایط پیش امده برای ادامه تحصیل که برای قبلی ها کمتر محیا بود سن ازدواجشان بالا رفت و توقع انها هم با ادامه تحصیل بالاتر رفت و درنتیجه ازدواج ها کمتر رنگ و بوی سیستم سنتی کشور را دارد و نسل جدیددهه هفتاد با هزاران نوع مشکل لاینحل روبرو است که کمترین ان بی کاری است فقط مشکلی که نسل دهه هفتاد نسبت به قبلی ها کمتر با ان مواجه است مشکل جنسی است گه بخاطر بی بند وباریهای رایج شده تقریبا حل شده ترس انها از ازدواج هم به همین دلیل است دنبال ریشه های زیبای ازدواج سنتی میگردند و به همدیگر هم نمیتوانند اعتماد کنندبرای همین هم طلاق اینقدر زیاد شده ما برای بازگشت این قطار از ریل خارج شده به مسیر درست نیاز به تعریف درست و جدیدی از ازدواج داریم که با شرایط امروز کشور ما سازگار باشد
پاسخ ها
سبحان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
بهترین نظری بود که تو این خبر خوندم من خودم یک دهه هفتادیم و همینطور که گفتید واقعا نمیشه به هیچکس اعتماد کرد چه پسر چه دختر . مدرک گرایی کمال گرایی و بی پولی مهم ترین دلایل افزایش سنن که خود این افزایش سن هم باعث به وجود اومدن و بی بندوباری و عدم اعتماد !!
باسلام
با تشکر از مقاله ای که منتشر کردید؛ به نظر بنده شرایط کنونی بالاترین حساسیت و اهمیت را برای بررسی آسیب های اجتماعی دارد. ولی شما بیشتر بیان مساله و طرح سوال کردید ، بنظر بنده بهتر راهکارهایی را که از نظر علمی و تجربه سایر کشورها را به عنوان راه حل مطرح می کردید. طرح مساله و ارائه راهکار.
وقتي ازدواج نكردي فقط يه غصه داري اماوقتي ازدواج كردي هزار تا غصه داري
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
ازدواج سفید یعنی چه؟
در كنار همه موارد فوق قوانين سختگيرانه در مورد چند همسري هم يكي از دلايل افزايش دختران مجرد سن بالا است . در گذشته داشتن دو يا سه همسر مسئله اي عادي بود ولي الان اينطور نيست به نظر من اگه راه براي ازدواج قانوني دوم و سوم راحت تر بشه خيلي ها هستن مايل به اين ازدواج باشن چه مرد چه زن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
به عنوان یه دختر سی و پنج ساله مجرد میخوام جوابت رو بدم ،من شخصا با وجود زیبایی و خواستگاران زیاد در طی 15سال گذشته زیر بار ازدواج نرفتم،یکی از دلایل اصلیم هم این بود که همیشه ترس از قوانین مرد سالارانه ایران داشتم،اینکه یه مرد میتونه راحت به زنش خیانت کنه بره یه زن دیگه بگیره و دست زن هم به جایی بند نیست،همه قوانین بر علیه زن هاست(فقط مهریه به نفعشونه) .چند تا دوستای دور و ورم هم همین ترسا رو دارن و تن به ازدواج نمیدن.
میخوام بهت بگم بر خلاف گفته شما،معتقدم وجود قوانین چند زنی و قوانین مشابهش باعث افزایش دختران مجرد سن بالا میشه نه کم شدنش
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
فاسد
فقط یک راه وجود دارد، بلکه دو راه: ترویج تعدد زوجات، ترویج ازدواج موقت البته به صورت صحیح و منطقی. آقایان، خانم ها شما مسلمان اید؟ حکم خدا در قرآن صراحتا تکلیف را روشن کرده است: هم تعدد زوجات صریح آیه قرآن است و هم ازدواج موقت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
ازدواج موقت ؟ آیه ؟
ناش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
به این میگن از آب گل آلود ماهی گرفتن!
ناشناس
| Germany |
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
ان شاء الله به حول و قوه الهی دوتا خانم مجرد بزودی همسر دوم پدر و شوهرخواهرتان شوند و لذتش را ببرید
دلیلش اینه کسانی که در جامعه ما کار فرهنگی میکنند اکثرا از قشری هستند که از لحاظ آیکیو در سطح پایین جامعه قرار دارند،اونهایی هستند که از همه جا وامانده اند و به ناچار وارد این فضا شده اند و الان هم که بودجه میگیرند فقط به فکر جیب خود و خانواده هستند،معدودشان میفهمند و از این تعداد معدودشان دلسوزند که فایده ندارد.
تا دختران امروز نگاهشون به ازدواج گروکشی زندان و مهریه ها وعواقب سنگین برای آقایون هست چرا باید زیر قراردادی رفت که زن در هر لحظه میتونه همسرش رو نابود کنه اونم این زنای این دوره زمونه
از اینکه تنها هستید شاید ناراحت باشید اما هرگز از اینکه در تنهایی خواهید مرد نگران نباشید مرگ به تمام نگرانیهایتان پایان خواهد داد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
شما قرصاتو نخوردی باز؟
خیلی بده اصلا خواستگار ندارم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
انشاالله داشته باشی اونم خوبش
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
صد میگیرم میام خواستگاری شما هم بگید نه هم مشکل شما حل میشه و خوش حال میشد هم من یه لقمه ای گیرم میاد
نکه حالا زندگی بامردهای ایرانی زندگی درمدینه فاضلس فدای سرم که مجردموندم اصلا هم تن به ازدواج نخواهم داد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
همینو میگی که ترشیدی دیگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
شما تن نده ،چون اگه تن ب ازدواج بدی اون بنده خدا(شوهر) رو بد بخت کردی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
ناشناس 13:49

دقیقا حرف حق زدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
منم و قتی دستم به چیزی نرسه از همین حرفها میزنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
دمت گرم؛ خیلی عالی گفتی
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
مردهای ایرانی؟منظورتون مردهای شبکه جم؟یا من وتو؟
نمیدونم خدا شاید ما را فراموش گرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
برعکس گفتی ما خدا را فراموش کرده ایم چسبیدیم به پول و دنیا
خدا شفا بده ازدواج اىنقدرا هم پىچىده نىست اخلاق خوب داشته باشىن و از خود بزرگ بىنى دورى كنىد انشاالله جفت مناسب پىدا مىشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
اصلا هم این طور نیست. هرچه بیشتر عشوه بیای و حقه باز تر و زرنگتر باشی بهتره. ا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
مگه خرگوش هست که جفت مناسب پیدا کنه.بگو همسر مناسب پیدا کنی
من نظرم اینه که مثل برخی از مسولین محترم که در فرهنگ و ادب فارسی و ساختن واژه های جدید ید طولایی دارند بروند و از آمریکا مثلا یک شوهر پیدا کنند و برای فارغ شدن در هنگام زایمان هم در بهترین و شیک ترین زایشگاه های لندن زایمان کنند به همین سادگی .... مساله حل شد ....کاری نداره که اسمش بزارن ازدواج کش لقمه ای.....یا راحتک ازدواج .....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
ممنون، خیلی بامزه بود. همه کامنتها وسط ظهری حالمو گرفتن و این آخری جبران کرد. ازدواج کش لقمه ای :))
علت این مشکلات عوامل اقتصادی هست و همچنین زیاده خواهی خانواده ها بالاخص مادران دخترهای مجرد. بیشتر دخترایی که مجرد موندن باعثش مادراشون هستند که با زیاده خواهی ها و توهماتشون مانع تصمیم گیری دخترانشون میشن و... و همچنین عدم اعتماد بنفس جوانان . اولین گام هم برای حل مشکلات اینه که واقعا به این آگاهی برسیم و قبول داشته باشیم که مشکلات عمیق فرهنگی و اقتصادی داریم. نه اینکه مدام کتمانشون کنیم چه حاکمیت چه خود مردم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
موافقم.نه تنها اونها که مجرد موندن مادرهاشون مقصرند بلکه اونها هم که ازدواج کردند مادرهاشون نمیذارند درست زندگی کنند و همش دخالت میکنن تو زندگیشون.صدتا از اینها را برای مثال داریم
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
حالا شما با مادر دختر مشکل داشتی که نباید حکم کلی بدی. بیچاره مادر ها
باید بپذیریم که کشورهای اروپایی و آمریکایی تو تمام این موارد سالیان سال از ما جلوتر هستن و این بحرانها و شرایط رو پشت سر گذاشتن. ما قرار نیست تافته جدا بافته باشیم. ببنیم اونها دارن چی کار می کنن. ما هم همون کارها رو بکنیم. مطمئن باشید درنهایت چاره کار ما تقلید از دیگر کشورهاست. حالا هر چقدر هم که مقاومت کنیم!
در کشورهای دیگر بیشتر ازدواج ها با دوستان دوران کودکی ومدرسه است ومعمولا هم دوام دارد چون شناخت بهتری نسبت به هم دارند .در ایران از همون اول دختر وپسر.را جدا می کنیم وبعد بیست سال می گیم برید ازدواج کنید وخوشبخت بشید ....اینه مشکل اصلی .
من در سن 24 سالگی ازدواج کردم و 18 سال با یک مرد دهن بین و خودخواه و خانواده اش سوختم و ساختم و به تازگی با دادن خونه خودم و تمام طلاهام بهش و نیز دارو ندارم ازش توانستم طلاق بگیرم و بچه ام را هم دو دستی تقدیمش کنم و الان هم نمیزاره بچه ام را ببینم. 18 سال تحمل کردم و دیگه توان نداشتم که این مرد ایرانی را تحمل کنم. مهریه و هیچی هم نگرفتم. لطفا آقایان اینگونه افراد را هم ببینند.
من فقط این را می دانم که بسیاری از دختران پاک ما را تنها غم تنهایی و نگرانی از آینده پیر کرده است. ای کاش از پنجره چشمان آنها هم به این همه تنهایی نگاه کنیم.
من از مشکلات جنسی رنج میبرم وگرنه ازدواج میکردم
باز هم خوش به حال دخترای شهرهای بزرگ.میتونن کار کنند ومستقل زندگی کنن.تازه کلی کلاس وپارک وباهشگاه است برای وقت گذرانی است.درشهرهای ماکه همهش خونه ایم.تمام روزهای سال مثل هم یکنواخت میگذره.باید برای بیرون رفتن هم باید اجازه بگیری.حالا اینها به کنار حرف وحدیث زنهای مسن ونسل قبلی خیلی آزاردهنده ست
بابا حواستان باشه من تازه فهمیدم که اگر زن آدم بمیره پدر ومادرش هم از مهریه زن سهم میبرند. پس مواظب زنان باشید ای مردهای بیچاره.
ما همگی قربانی وضعیت موجودیم! گذر از سنت به مدرنیته!
خانم ها هم مهریه آنچنانی میخان هم حق طلاق هم خونه هم ماشین .
آقایون هم زن خوشگل، نجیب و پاکدامن و حرف گوش کن!
انگار خودشون مظهر نجابت و پاکی ان!
باید تکلیف مون رو با خودمون روشن کنیم؛ چه خانم و چه آقا!
اگر مدرن زندگی کنیم باید زن و مرد کار کنیم،مهریه نباشه، حقوق برابر زن و مرد رو به رسمیت بشناسیم.و هر زمان نتونستیم جدا بشیم.و تلاش کنیم اخلاقی زندگی کنیم.
متاسفانه اوضاع اجتماعی خیلی خرابه!
اعتماد نابود شده و هرکی به فکر خودشه و نیازهاش.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
به عنوان یه دختر موافقم شروط ضمن عقد مثل حق کار تحصیل طلاق و... با خودم ولی مهریه نمیخوام و زندگی مشترک رو دوجانبه میبینم هر دو هم بیرون و هم داخل منزل با کمک هم کار میکنن
اما تا الان که 29 ساله هستم با 14خواستگاری ک داشتم صحبت کردم هیچ کدوم راضی به این نبودن!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
به قرآن دقیقا حرف دل منو زدی
مشکلات فرهنگی، اقتصادی، تعصبات بی جا نسبت به جنس زن و توقع از آنها به عنوان کنیز در منزل و اولویت اول و آخر فقط شوهر داری!
چرا اینقدر دختران از اینکه ازدواج نکردن میترسونید مگه مادرانمون ازدواج کردند تاج پادشاهی گذاشتند سرشون .....
مهم اينه كه به هر قيمتي فقط ازدواج كنيد كه در نتيجه بچه به دنيا بياريد و جمعيت خيلي خيلي زياد بشه.
اوضاع از زمانی به هم ریخت که هوچی گری کردن و گفتن آهای ایهاالناس تعداد پسرا از دخترا کمتره به خیال خودشون خواستن نرخ ازدواج افزایش پیدا کنه
ازدواج هم خیلی اتفاق پر خیر و برکتی نیست که انقدر پیگیر ازدواج جوونها هستین! \
لطفا نظر من را نیز بگذارید . چرا دختران از مجرد ماندن میترسانید اگر با یک معتاد یا دزد و قاچاقچی ازدواج خوشبخت میشوند . اجازه دهید انتخاب درست کنند
بخد ا این دحترا الکی بهانه میگیرن و منتظر داماد خیالی هستن بخاطر همین مجرد انده اند......من دیدم و میگم
چند وقت پیش با یک دختر خانم تحصیل کرده اشنا شدم خانواده او از لحاظ مالی ضعیف بود به همین خاطر گفتم من از تو هیچ گونه جهازی نمیخواهم با او صحبت کردم و حتی چند بار به دیدن او رفتم و برای خواستگاری خواستم اقدام کنم که او بهانه اورد و بعد از چند روز اخلاقش تغییر کرد و شروع به بهانه گرفتن کرد بعد متوجه شدم او مدام در شبکه های اجتماعی مدام انلاین است .من نمیخواهم ان خانم را متهم کنم اما به نظرم شبکه های اجتماعی برای انجام دادن یک سری کارها بسیار مفید و بدرد بخور هستند اما اینکه یک نفر زندگی خودش را با هر چه درا ن شبکه ها منتشر میشود پیوند بزند برای ان شخص اعتیاد اور و در زندگی واقعی اسیب پذیر میکند
شوهر کردی ؟زن نگرفتی؟چراشوهر نمیکنی ؟چرا زن نمیگیری ؟ نکنه مشکل داری ها؟این سوالات وشبیه این را بسیاری از دختران و پسران مجرد شنیده اند .برخی از مردان یا زنان متاهل میگویند خوش بحالتان که مجردید و برخی همچنان بر ازدواج افراد مجرد اصرار دارند. اینکه مردی از لحاظ اقتصادی قوی است و به من مجرد میگوید خوش بحالت ادم را در ازدواج دچار شک میکنه
من مجردم وخیلی ازاین قضیه ناراحتم چون برای من که دهه 50بودم خواستگاران سالم وخوبی بودندولی من اشتباه کردم وفکرکردم که همیشه خواستگارهست وازطرفی هم مجردی خوبه ولی چندساله که واقعاازمجردی پشیمونم ولی همیشه فکرمیکنم کاش یه جاهایی بودکه کسایی امثال ماهاروبه هم معرفی میکردن که ازتنهایی دربیایم .من بشمادوستان عزیزم میگم اگرموردهای خوب پیداکردین ازدواج کنیدوبچه بیارین چون مجردی جزتنهایی هیچی نداره .
ای دوست مجرد / با من نشی همدرد... . آهای دم به نله نداده ها بگو باریکلا.
تو این جامعه ازدواج یعنی خریت محض
من که ازدواج کردم و خیانت دیدم دارم جدا میشم دخترای محترم وقتی تعهد ندارید ازدواج نکنید
اعتماد در جامعه کمکرنگ شده متأسفانه بیشتر دختر خانم ها اوایل زندگی صحبت هایی میکنن که با ادامه زندگی کلا در تضاده من که هر مجردی رو می بینم میگم ازدواج نکنه
قدیم ندیما می گفتند دختر که رسید به بیست باید به حالش گریست.
راستش رو بخواین مردم چه پسر و چه دختر دیگه نیازی به ازدواج نمی بینند
خوب زمین خدا به این بزرگی درس بخونین برین یه کشور دیگه ک سن براش مهم نیس با یه آدم درست درمون ازدواج کنین
چقدرنظرات دیرچاپ میشه وزیادتونوبت میمونه.3روزنظردادم هنوزروی صفحه نیامده.
سربازی و ارشد فقط 4 سالش هست
نقض برجام نباشه
وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا مَلَكَتْ أَيمَانُكُمْ كِتَابَ اللَّهِ عَلَيكُمْ وَأُحِلَّ لَكُمْ مَا وَرَاءَ ذَلِكُمْ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوَالِكُمْ مُحْصِنِينَ غَيرَ مُسَافِحِينَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً وَلَا جُنَاحَ عَلَيكُمْ فِيمَا تَرَاضَيتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَرِيضَةِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا(النساء/24)
و زنان شوهردار (بر شما حرام است؛) مگر آنها را که (از راه اسارت) مالک شده‌ايد؛ (زيرا اسارت آنها در حکم طلاق است؛) اينها احکامي است که خداوند بر شما مقرر داشته است. اما زنان ديگر غير از اينها (که گفته شد)، براي شما حلال است که با اموال خود، آنان را اختيار کنيد؛ در حالي که پاکدامن باشيد و از زنا، خودداري نماييد. و زناني را که متعه [= ازدواج موقت‌] مي‌کنيد، واجب است مهر آنها را بپردازيد. و گناهي بر شما نيست در آنچه بعد از تعيين مهر، با يکديگر توافق کرده‌ايد. (بعدا مي‌توانيد با توافق، آن را کم يا زياد کنيد.) خداوند، دانا و حکيم است.
!!!!!!!!!!
در كشوري كه نتوني براي فردات برنامه ريزي كني ، چطور ميتوني براي يك خانواده و سالهاي آيندش مديريت كني؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر