بازدید 9322

جای خالی دولت در جشن عاطفه ها!

حضور مردم در رونق چنین جشنهایی نمی تواند از وظایف دولت در قبال رسیدگی به محرومان و نیازمندان کم کند. در واقع، دولت موظف است که نسبت به مسائل و مشکلات قشر آسیب پذیر جامعه، از خود واکنش نشان دهد.
کد خبر: ۶۵۰۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۱ 21 September 2009
همه ساله در آغازین روزهای سال تحصیلی شاهد برگزاری جشن عاطفه ها در سراسر کشور هستیم و نگاههای کودکان محروم چشم به راه دستهای نوازشگری است که همواره به بهانه ای، "مهربانی" را بین همنوع خود تقسیم می کنند و "جشن عاطفه ها" یکی از این بهانه ها در طول سالهای گذشته بوده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی «فردا»در این روز نمادین اقشار مختلف جامعه برای دستگیری از همنوع خود، هر آنچه که یک دانش آموز در آغاز سال تحصیلی نیاز دارد را هدیه می دهند. این هدایا اغلب پوشاک، لوازم التحریر و پول نقد است که کمیته امداد کار جمع آوری و توزیع آنها در بین دانش آموزان تحت پوشش و نیازمند را بر عهده دارد.

در حال حاضر 800 هزار دانش آموز و دانشجو در سراسر کشور تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی قرار دارند که سال تحصیلی خود را حمایتهای مالی این نهاد آغاز می کنند.

متاسفانه شکاف طبقاتی که در جامعه روز به روز در حال زیاد شدن است، باعث شده که قشر آسیب پذیر و محروم جامعه بیش از پیش با تنگناها و مشکلات اقتصادی و مالی مواجه شوند. به طوری که در تامین نیازهای اولیه زندگی نیز با مشکل مواجه هستند. از همین رو، دولت و جامعه وظیفه دارند به نوعی با مشکلات این اقشار همدردی کنند.

از همین رو، جشن عاطفه ها، جشن نیکوکاری، سفره های افطاری و...، تنها بهانه ای است برای نزدیک شدن دلها به یکدیگر و اگر اندکی واقع بین باشیم، متوجه خواهیم شد که تامین نیازهای 365 روز سال، تنها با یک روز جشن میسر نخواهد بود.

بر اساس اعلام سعید ستاری، معاون توسعه و مشارکتهای مردمی کمیته امداد؛ سال گذشته خیرین و نیکوکاران حدود 40 میلیارد تومان در جشن عاطفه ها به دانش آموزان نیازمند تحت پوشش این نهاد کمک کردند که پیش بینی می شود این رقم در سال جاری به 60 میلیارد تومان افزایش یابد.

این در حالی است که کمیته امداد سال گذشته از محل صندوقهای صدقات بالغ بر 1200 میلیارد ریال وجوه نقدی جمع آوری کرده است که اگر سایر کمکهای نقدی خیرین و سازمانها و... را در نظر بگیریم، رقم هنگفتی می شود که می توان شاهد افزایش پرداختی به مستمری بگیران تحت حمایت این نهاد بود.

ضمن اینکه مجموع کمکهای مردمی در زمینه های گوناگون به کمیته امداد از قبیل کمک به تهیه مسکن، جهیزیه، درمان، امور تحصیلی، وقف، اطعام نیازمندان، اکرام ایتام و دیگر انفاقات و نذورات مردم ایران به 250 میلیارد تومان رسیده است.

این در حالی است که جامعه شناسان و کارشناسان مسائل اجتماعی معتقدند که ترویج برنامه هایی مثل جشنهای عاطفه ها، نیکوکاری و... به رواج فرهنگ "گداپروری" در جامعه منجر می شود. در صورتی که طبق قانون اساسی کشور، وظیفه حمایت از افراد محروم و بی بضاعت بر عهده دولت است.

واقعیت امر این است که حضور مردم در رونق چنین جشنهایی نمی تواند از وظایف دولت در قبال رسیدگی به محرومان و نیازمندان کم کند. در واقع، دولت موظف است که نسبت به مسائل و مشکلات قشر آسیب پذیر جامعه، از خود واکنش نشان دهد. وجود چند میلیون ایرانی که زیر خط فقر زندگی می کنند، خود گواه این واقعیت است که دولت می بایست بیش از پیش در جهت تامین معیشت و نیازهای اولیه این قبیل افراد، تلاش کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل