بازدید 6458
۷

استخدام فارغ‌التحصیلان فاقد مهارت ممنوع‌می‌شود

جذب و استخدام فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فاقد مهارت از سال سوم برنامه ششم توسعه کشور ممنوع می‌شود.
کد خبر: ۶۴۹۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴ 18 December 2016
 جذب و استخدام فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فاقد مهارت از سال سوم برنامه ششم توسعه کشور ممنوع می‌شود.
 
به گزارش فارس، گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور مواد 1 تا 144 منتشر شد. این لایحه از سال‌های 1396 تا 1400 اجرا خواهد شد و حالا رسیدگی به آن در کمیسیون تلفیق لایحه به پایان رسیده است.

بر اساس این گزارش، طبق بند 4 ماده چهارم افزایش مهارت و تخصص نیروی کار به ویژه فارغ‌التحصیلان دبیرستان‌ها، هنرستان‌ها تا مقطع کارشناسی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی با ارائه آموزش‌های مهارتی، تخصصی و فنی و حرفه‌ای با استفاده از ظرفیت‌های خدمت زیر پرچم و کارورزی دانشجویان همراه با اجباری کردن دریافت گواهینامه مهارت و تخصص برای نیروی کار بالاخص فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به نحوی که در پایان برنامه حداقل 50 درصد نیروی کار جدید آماده ورود به بازار کار و فارغ‌التحصیلان مراکز آموزش عالی، آموزش‌های مهارتی را کسب کرده باشند.

طبق این بند از سال سوم برنامه استخدام و به کارگیری افراد فاقد گواهینامه مهارت برای آن دسته از افرادی که در طول برنامه مدرک تحصیلی اخذ کرده باشند، ممنوع است.

دولت مکلف است در سه ماهه اول هر سال گزارش اجرای این بند را به کمیسیون‌های برنامه، بودجه و محاسبات و آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ارائه کند. همچنین طبق بند 13 ماده 4 دولت مکلف است به منظور نیل به رشد و توسعه اقتصادی بر پایه عدالت نسبت به اعمال سیاست‌های اشتغال‌زایی، مهار‌ت‌افزایی و ارتقای دانش حرفه‌ای و حمایت از مشاغل کوچک خانگی و دانش‌بنیان مبتنی بر سند ملی کار شایسته که حداکثر تا پایان سال اول برنامه با پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید، اقدام کند.

سند مزبور باید مبتنی بر کاهش نرخ بیکاری به میزان 0.8 درصد سالیانه در طول سال‌های برنامه (از طریق اعمال سیاست‌های کارگستری و گسترش تعاونی‌های فراگیر ملی تخصصی و حرفه‌ای تولیدی و دانش‌بنیان و افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی کشور) باشد. همچنین دولت موظف شده به منظور افزایش سهم آموزش‌های مهارتی در نظام آموزشی کشور با رویکرد تحقق اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان در برنامه از طریق بازنگری و اصلاح ساختار نظام اداری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و افزایش منابع و تجهیزات نسبت به افزایش سهم دانشگاه فنی و حرفه‌ای در نظام آموزشی کشور اقدام کند و تجهیزات آموزشی هنرستان‌ها، آموزشکده‌ها و دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای را به روز کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۷
البته غیر از آنهایی که سهمیه ای هستند و مثل آب خوردن مدرک و پست میگیرند. وگرنه همین الان هم که برای مردم عادی با هر مدرک و مهارتی کار پیدا نمی شود. نمایندگان خائن به ملت با قوانین تبعیض نژادی شان هرچه امکانات بود را به گروههای خاص مانند خانواده شهدا و جانبازان و ایثار گران و ... و حتی نوه های آنها تقدیم کردند و نیازی به تهدید مجدد مردم عادی ندارند.
خخخخخخ
ظاهرا نظراتی که به مذاق آقایون و بعضی دانشگاهها خوش نمیاد رو منتشر نمی کنید...
من که چیزی نگفتم. فقط گفتم:
آقایون خیلی پیشتر باید جلوی "تولید بی کیفیت" این دانشگاههای پولی (یه وقت فکر نکنید منظورم دانشگاه آزاده!؟) رو می گرفتن و یا حداقل اجازه ورود فارغ التحصیلان خیلی باسواد این دانشگاهها رو به سیستم بوروکراسی کشور نمی دادن.
البته شک دارم بشه جلوی این متخصصان لابی گری و چانه زنی رو گرفت به دو دلیل، یکم این که تصمیم گیران کنونی عمدتا از این سنخ فارغ التحصیلان هستند. دوم این که در این دانشگاههای "دانش مدار!" به جای دانش به دانشجویان یاد داده می شه که چه جوری سیستم رو دور بزنن و چطوری واردش بشن.
بیچاره فارغ التحصیلای دانشگاههای دولتی که سرشون به درسه و خبری از دنیای لابی گری ندارن.
این پیشنهاد خوبیه که افراد برای جذب دارای مهارت باشند البته به شرطی که این مهارتها رو دانشگاه و صنعت در اختیار دانشجوها قرار بدن و با حذف بسیاری از دروس بی فایده مانند دروس عمومی و جایگزین کردن مهارتهای تخصصی دانشجوها رو متخصص بار بیارن نه اینکه این موضوع را دستاویزی برای ایجاد مشکل کنند .
حرف دل خیلی از ما جوانارو زدی فرزند زیر 25 درصد جانبازی باشی باید بری بمیری مدرکتم هرچی باشه هر دانشگاهی هم باشی
اولا طرح خیلی خوبی هست: چون خودشونم وقتی میان سر کار نمیدونن چی کار باید انجام بدن و اصلا با محیط کاری اشنا نیستن
ولی اول مقدمات این طرح باید اماده بشه.
این طفلک ها هم با هزار امید فارق التحصیل میشن یا تصمیم دارن وارد محیط کاری بشن ولی در واقع کار هم بدون سابقه نمیتونن پیدا کنن.
گواهی و سرتیفیکیت هم یا سابقه میخواد و یا هزینه داره شرکت ها هم گواهی بین المللی اصلی میخوان(نه گواهی حرفه وفنی ) که هزینه داره تاره اون هم شرط استخدام نیست مهمترین شرط استخدام سابقه کاری مرتبط و بلد بودن کار هست .

بهتر نیست طرحی درست بشه که تازه فارق التحصیل ها بتونن تو شرکت ها ی واقعی کار کنن مثلا به عنوان کار اموز به مدت یک سال و حقوقشون( یک حقوق عادلانه) رو هم دولت بهشون بده (که شرکت بیچاره ایی که پول کارمند خودشم به زور درمیاره ضرر نکنه). در این حالت هم کارفرما سود میبره ، هم تازه فارق التحصیل سود میبره و هم کشور. شاید تو همون شرکت هم استخدام شدن.
این خیلی هم شبیه فرهنگ خودمون هست که در قدیم با کار کردن(به اصطلاح شاگردی) پیش یک استاد متخصص به فنون کاری دست پیدا میکردن و تحت نظر مستقیم یک استاد متخصص( حالا در این مورد یک شرکت) تجربه مفید کاری به دست میاوردن.
برای بار چندم نظرمو نوشتم ولی منتشر نشد در حالی که نظرات بعد از من منتشر شده.
واللا ادب حکم میکنه حداقل بگین مشکل چی بود.
در غیر اینصورت بهش می گن بی اعتنایی و دهن کجی به خوانندگان ...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار