بازدید 11971
30 روز قبل پس از آنکه یکی از رسانه های خارجی خبری را مبنی بر اجلاس 4 کشور ساحلی خزر منتشر کردند بجای آنکه دستگاه دیپلماسی به این خبر واکنش نشان دهد سکوت اختیار کرد اما رسانه های داخلی با اطلاع رسانی از این اجلاس از وزارت خارجه خواستند صحت و سقم آن را مشخص و موضعگیری نماید در واقع آنها با این کار به کمک بزرگی به دستگاه دیپلماسی کردند و 4 کشور ساحلی را تحت فشار قرار دادند.
کد خبر: ۶۴۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۷ 19 September 2009
این روزها همانند چند سال گذشته موضوع انرژی هسته ای در کانون توجهات دولتمردان، ملت ایران و رسانه های داخلی و خارجی قرار گرفته است.

این موضوع بحق یکی از مهمترین مطالبات ملت ایران از دولتمردان است که باید مسیر عقلانی و منطقی خود را تا رسیدن به مطلوب طی کند.

به گزارش "دریانیوز" اما در ورای این موضوع مهم، موضوعات با اهمیت دیگری نیز در سیاست خارجی کشورمان وجود دارد که اگر نگوییم بزرگتر و مهمتر از مساله هسته ای ایران، کمتر از آن نیز نیست و دولتمردان می بایست مشابه پیگیری انرژی هسته ای تا رسیدن به حق ملت ایران آن را دنبال کنند.

نمونه این موضوعات که نیاز به پیگیری مداوم، رایزنی و اطلاع رسانی به موقع و صحیح دارد می توان به موضوع رژیم حقوقی دریای مازندران اشاره کرد.

آخرین مبحث در مورد دریای خزر مربوط به اجلاس کشورهای ساحلی دریای خزر (جلسه ای بدون حضور ایران) بوده که متاسفانه دستگاه دیپلماسی در مورد موضوع فوق الذکر همانند موضوع هسته ای (در اطلاع رسانی و پیگیری) خوب عمل نکرد و متولیان امر بجای پیگیری و اطلاع رسانی به موقع دیر هنگام وارد کارزار شدند.

30 روز قبل پس از آنکه یکی از رسانه های خارجی خبری را مبنی بر اجلاس 4 کشور ساحلی خزر منتشر کردند بجای آنکه دستگاه دیپلماسی به این خبر واکنش نشان دهد سکوت اختیار کرد اما رسانه های داخلی با اطلاع رسانی از این اجلاس از وزارت خارجه خواستند صحت و سقم آن را مشخص و موضعگیری نماید در واقع آنها با این کار به کمک بزرگی به دستگاه دیپلماسی کردند و 4 کشور ساحلی را تحت فشار قرار دادند.

رسانه های داخلی به عنوان نمایندگان افکار عمومی با حضور به موقع و قوی خود عرصه را برای زیاده خواهان تنگ کردند و نشان دادند که در موضوعات ملی هیچ ایرانی با غیرتی کوتاه نمی آید و اختلافات در شیوه مدیریت کشور را مانعی برای کوتاه آمدن از حقوق حقه خود تفسیر نمی کنند و رسانه ها نشان دادند در این گونه موضوعات حرف ملت ایران و حاکمیت یکی است.

در این بین سخنگوی مازندرانی وزارت خارجه به جای قدردانی از تلاش رسانه های داخلی درباره این موضوع از برخی از رسانه ها انتقاد کرده و اظهار داشت: "در این موضوع متاسفانه از دل خيلي از مقالات رشد و توسعه ملي ديده نمي‌شود". در این باره باید گفت رسانه های داخلی پس از اطلاع رسانی اولیه و سکوت دستگاه دیپلماسی راههایی را برگزیدند که موتور وزارت خارجه راه بیفتد تا از حقوق ملت ایران دفاع کند . در واقع هوشیاری رسانه ها و هشدارهای برخی نمایندگان در این زمینه از عوامل اصلی عقب نشینی 4 کشور ساحلی بوده است.

البته برخی این حرکت 4 کشور ساحلی در اجلاس اكتائو را ناشی از رویدادهای پس از انتخابات تلقی می کنند شاید قصد و هدف یکی دو کشور محک بود چون تصوراتی و برداشتهایی داشتند اما خوشبختانه هوشیاری ، تذکر رسانه ها و همدلی مسئولین به کمک دستگاه دیپلماسی آمد و این تصور آنها باطل از آب در آمد . آنها وقتی واکنش چند جانبه ای را از ایران مشاهده کردند جملگی بر این امر تاکید کردند که تعيين رژيم حقوقي درياي خزر تنها با توافق پنج كشور ساحلي امکان پذیر است .

سیاست خارجی کشورمان بر اساس سه عزت، حکمت و مصلحت است و همه موضوعات در سیاست خارجی باید بر اساس همین سه اصل سنجیده شود لذا باید مراقب باشیم دریای مازندران در انرژی هسته ای غرق نشود چراکه موضوع دریای خزر خود یک موضوعی است مستقل و ابزار و امکانات خاص خود را می طلبد.
اشتراک گذاری
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
برچسب منتخب
انتخابات مجلس یازدهم آنفلوانزا استان تهران جنوبی بودجه 99 بندر ماهشهر عبدالحمید ریگی جشنواره سینماحقیقت لیلا واثقی پایتخت 6 امیرحسین فتحی