بازدید 14541

آیا هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر حذف خواهد شد؟

انگیزه تلاش برای معرفی زودهنگام اسامی هیأت انتخاب دور از تصور نیست و به نظر می رسد، هدف از کشف این اسامی، آغاز فشار بر گروهی است که باید در نهایت لیست نهایی فیلم های حاضر در سی و پنجمین دوره این جشنواره را به دبیر جشنواره اعلام کند. البته اگر چنین اتفاقی نیز رخ نمی داد، احتمالاً برخی سینماگران حاضر در این دوره از جشنواره فیلم فجر، به ترکیب هیأت انتخاب پی می برندند و برای «لابی» تلاش می کردند.
کد خبر: ۶۴۷۴۹۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۹ 10 December 2016
آیا هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر حذف خواهد شد؟
پس از آنکه برای دومین سال پیاپی از اعلام رسمی ترکیب هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر تا پیش از پایان این رویداد صرف نظر شد، مجدداً گمانه زنی ها درباره ترکیب هیأت انتخاب این رویداد از سر گرفته شد؛ گمانه زنی هایی که با حذف هیأت انتخاب در دوره های آینده این جشنواره، معنای وجودی اش را از دست خواهد داد؛ اما آیا چنین اتفاقی رخ خواهد داد؟
 
به گزارش «تابناک»؛ در فاصله کمتر از دو ماه تا آغاز سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر، هیأت انتخاب این رویداد فعال شده و  ترکیبی که محمد حیدری دبیر این جشنواره در نظر گرفته، بازبینی فیلم های سینمایی را در دستور کار قرار داده است. فعالیت چراغ خاموش هیأت انتخاب فیلم های سینمایی به دوره پیشین این جشنواره بازمی گردد که حیدری برای نخستین بار، معرفی هیأت انتخاب را به زمان مشخص شدن ترکیب فیلم های حاضر در جشنواره موکول کرد.
 
این سیاست حیدری با هدف جلوگیری از افزایش فشار توسط برخی سینماگران و سرمایه گذاران سینما بر روی اعضای هیأت انتخاب برای در نظر گرفتن دوستی ها و روابط در نظر گرفته شد؛ هرچند هم در دوره گذشته و هم در دوره کنونی جشنواره فجر، عده ای با سعی و خطا به دنبال کشف ترکیب کامل هیأت داوران این رویداد بوده اند.
 
در میان نام هایی که برای هیأت انتخاب این دوره از جشنواره منتشر شد، ترکیب سید ضیا هاشمی، محمد علی حسین نژاد، نرگس آبیار، شهاب اسفندیاری، عماد افروغ، حسین کرمی و حجت الاسلام مرقاتی به واقعیت نزدیک تر بود و البته انصراف شهاب اسفندیاری از حضور در این هیأت در نوع خود قابل توجه بود.
 
در این میان، انگیزه تلاش برای معرفی زودهنگام اسامی هیأت انتخاب دور از تصور نیست و به نظر می رسد هدف از کشف این اسامی، آغاز فشار بر گروهی است که باید در نهایت لیست نهایی فیلم های حاضر در سی و پنجمین دوره این جشنواره را به دبیر جشنواره اعلام کند. البته اگر چنین اتفاقی نیز رخ نمی داد، احتمالاً برخی سینماگران حاضر در این دوره از جشنواره فیلم فجر، به ترکیب هیأت انتخاب پی می بردند و برای «لابی» تلاش می کردند.
 
با این حال سیاست دبیر جشنواره در عدم اعلام رسمی این اسامی باعث شده فشار کمتری به هیات داوران وارد شود و حتی شنیده می شود حکم و حق الزحمه اعضای هیات انتخاب روز آخر و پس از مشخص شدن ترکیب نهایی فیلم های جشنواره به آنها اهدا می شود، تا بدین ترتیب تا لحظه نهایی، کوچک ترین اهرم فشاری بر آنها سوار نباشد. البته در دوره های پیشین برخی اعضای هیات انتخاب تلاش کردند کوچک ترین جزئیات و حتی نتایج رای گیری ها را به رسانه ها درز دهند که همین رویه باعث شده پای ایشان از هیات های انتخاب و داوری بریده شود.
 
پس از تفکیک جشنواره بین المللی فجر از جشنواره ملی فجر، رضا میرکریمی دبیر جشنواره بین المللی اقدام به حذف هیات انتخاب نمود و به عنوان دبیر جشنواره با انتصاب گروهی از مشاوران، فیلم های حاضر در این رویداد را انتخاب کرد و کل مسئولیت را نیز برعهده گرفت. به نظر می رسد این روش استاندارد که در سایر جشنواره های معتبر جهان نیز انجام می شود، باید در جشنواره ملی فیلم فجر نیز پیاده سازی شود و قدرت انتخاب فیلم ها به دبیر جشنواره سپرده شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی