بازدید 5983
در مراسم امضاي تفاهم نامه ساخت 14000 واحد مسكن محرومين مطرح شد؛

مثلث معیشت، اشتغالزایی و اقتصاد مقاومتی دغدغه رهبری

امروز مشکل اصلی کشورمان، مسأله اقتصاد است و در ابعاد دیگر خصوصا امنیت و اقتدار، وضع بسیار خوبی داریم. فعالیت‌های سنگین اقتصادی ستاد حول محور یک مثلثی که اضلاع آن رفع محرومیت در مناطق محروم، اشتغال زایی و اقتصاد مقاومتی است، قرار دارد که در همین راستا، راه اندازی پالایشگاه در جاسک، فولاد در خرمشهر، نیروگاه در خاف و کشت و صنعت در تایباد و لرستان با این هدف انجام می پذیرد
کد خبر: ۶۴۶۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵ 06 December 2016
در مراسم امضای تفاهم نامه ساخت و احداث چهارده هزار واحد مسکن محرومین كه امروز در محل ستاداجرايي فرمان حضرت امام(ره) برگزار شد، محمد مخبر رئیس اين ستاد ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدای ۱۶ آذر سال 1332 اعلام کرد: در آستانه ماه مبارک ربیع الاول هر هزار واحد مسکن از این طرح را به نام یکی از چهارده معصوم(ع) مزین می کنیم.

به گزارش «تابناک» مخبر محور فعالیت‌های اصلی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) را پاسخ به دغدغه اصلی مقام معظم رهبری که تأمین اشتغال و معیشت قشرهای مختلف جامعه است، عنوان کرد و افزود: مشکل اصلی کشورمان امروز مسأله اقتصاد است و در ابعاد دیگر خصوصا امنیت و اقتدار وضع بسیار خوبی داریم. وی راه حل مشکل معیشتی جامعه را اشتغال معرفی کرد و استفاده از ابزارهای مختلف برای رفع این نیاز اساسی درمناطق محروم کشور را کاربردی و عملی خواند.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) از پشتیبانی بنگاه‌های کوچک اقتصادی که ماحصل آن تا کنون ایجاد ۱۶۰ هزار شغل در قالب 270  بنگاه کوچک و متوسط است، تأسیس مؤسسه دانش بنیان برکت جهت پشتیبانی از شرکت‌های کوچک و متوسط دانش بنیان و همچنین انتقال کلیه شرکت های اقتصادی و فعالیت های بزرگ به مناطق محروم کشور تحت عنوان سه رویکرد مدیریت راهبردی در ستاد یاد کرد.

وی افزود بیش از ۸۵ درصد فعالیت‌های سنگین اقتصادی ستاد حول محور یک مثلثی که اضلاع آن رفع محرومیت در مناطق محروم، اشتغال زایی و اقتصاد مقاومتی است، قرار دارد که در همین راستا راه اندازی پالایشگاه در جاسک، فولاد در خرمشهر، نیروگاه در خاف و کشت و صنعت در تایباد و لرستان با این هدف انجام می پذیرد و در همین رابطه نیز تاکنون توانسته‌ایم ۳۵۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در کشور را ساماندهی کنیم و تا سه سال دیگر ۳۵۰ هزار شغل دیگر ایجاد خواهیم کرد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت: کار مهم دیگر که در ستاد در حال انجام است، واگذاری سهام شرکت‌های پربازده از طریق بورس به مردم است که این کار به روش فروش خرد انجام می گیرد و حتی به صورت کلان هم که سود بیشتری نصیب مجموعه می کند، عرضه نمی شود. به دلیل اهمیت ارتقای وضعیت معیشتی ساکنان مناطق محروم، امروز بیش از ۳۵۰ هزار نفر سهامدار شرکت های مجموعه هستند و در برنامه پنج ساله دوم ستاد تدوین شده که هر سال ۳۰۰ هزار نفر جدید به سهامداران اضافه شود تا معیشت مردم این مناطق از طریق اشتغال زایی و واگذاری شرکت های پربازده تأمین شود.

دکتر مخبر در پایان سخنان خود افزود: پیش از این تفاهمنامه ساخت ۷۰۰۰ مسکن در مناطق محروم را با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به امضا رساندیم که با این تفاهمنامه جدید مجموع تعهدات ستاد به ۲۱ هزار واحد مسکن می‌رسد.

علیرضا تابش، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این مراسم با بیان اینکه این تفاهمنامه برای ساخت ۱۴ هزار مسکن در روستاهای کم‌برخوردار ۱۸ استان کشور منعقد می‌شود، گفت: در این طرح، روستاییان مناطق کمتر توسعه یافته که نمی‌توانند سهم آورده خود را تأمین و وام دریافت کنند، می‌توانند صاحب خانه شوند.

تابش افزود: در این طرح مبلغی به عنوان تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده و مبلغی نیز از طرف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به صورت بلاعوض پرداخت می‌شود و از حجم کلی ۳۵۰ میلیارد تومانی ۲۵۰ میلیارد تومان به تسهیلات بانکی با نرخ  4درصد، ۵۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و ۵۰ میلیارد تومان نیز به کمک بلاعوض بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اختصاص دارد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: مسکن همواره دغدغه اصلی کم‌درآمدهاست و ما حتی در روستاهایی که دارای زمین باشیم، زمین رایگان را در اختیار قرار می‌دهیم.

رئیس ستاد اجرایی فرمان در حاشیه این مراسم به سوالات زیر پاسخ داد.

1- تأمین منابع مالی ستاد، از چه محلی انجام می پذیرد و آیا از بودجه عمومی هم استفاده می شود؟


منابع مالی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) شامل اموال در اختیار ولی فقیه و ناشی از فعالیت‌های اقتصادی ستاد است. حدود۹۰ درصد سود کلی ستاد در مناطق کم‌ برخوردار هزینه می‌شود که صرف اشتغال‌زایی و ارایه خدمات توسط بنیاد برکت می‌شود.

2- هدف گذاری اقتصادی ستاد در حوزه مناطق محروم کشور در چه محوری است و تاکنون موفق به اجرای چه طرح هایی شده؟


تاکنون ۱۰ هزار پروژه زیربنایی اجرا شده، حدود 1000 مدرسه، ۵۰۰ مسجد و ۱۱ بیمارستان که به طور متوسط دارای یکصد تختخواب هستند، در مناطق محروم کشور در حال احداث است.

3- در حوزه اشتغال زایی و معیشت مردم چه خدماتی ارایه شده؟


ارایه ۲۲۱ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه و حل مشکل زمین روستایی به تعداد ۱۱ هزار و ۹۴۰ سند زمین که در قالب هبه مقام معظم رهبری واگذار شده است. همچنین۴۰۰۰ روستا هدف‌گذاری شده که هزار روستا تا پایان امسال از تمام زیرساخت‌های موردنیاز برخوردار می‌شوند.

4- اقدام ستاد در خصوص رفع مشکل کم آبی کشور چیست؟


از یک ‌سال پیش تیمی به عنوان کمیته آب برای مطالعه رفع مشکلات احتمالی خشکسالی تشکیل شده است که در مرحله مطالعاتی و اخذ نقطه نظرات کارشناسی است.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر