بازدید 6727

عقب‌نشیني اروپا از تحریم‌هاي بیشتر علیه ایران

کد خبر: ۶۴۴۵۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۲ 16 September 2009
در حالی که تنها پانزده روز به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 باقی مانده است، اتحادیه اروپا از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران تا زمان برگزاری این مذاکرات عقب‌نشینی کرد.

به نوشته «دنياي اقتصاد»، روز دوشنبه خاویر سولانا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در تماسی تلفنی موافقت کردند که اول ماه اکتبر ( 9 مهر) با یکدیگر ملاقات کنند. این تماس تلفنی در پی ارائه بسته پیشنهادی به روز شده ایران به اعضای گروه یاد شده در هفته گذشته برقرار شد.وزير خارجه‌ سوئد، اما ساعاتی پس از موافقت سولانا و جلیلی برای مذاکره خبر داد که اتحاديه اروپا آماده است پيش از تصميم‌گيري درباره اعمال تحريم‌ها عليه برنامه هسته‌اي تهران تا مذاكرات اول اكتبر با ايران صبر كند. به گزارش ايسنا، كارل بيلت، وزير خارجه سوئد روز دوشنبه گفت: در حال حاضر ما مشغول بررسي احتمال نشست بين ايران و آمريكا، ‌روسيه‌، چين،‌ انگليس،‌ فرانسه و آلمان هستيم. اين نشست برگزار خواهد شد و ما به پاسخ ايران نگاه خواهيم كرد و خواهيم ديد كه آيا مي‌توانيم بيشتر به جزئيات متضاد بپردازيم يا خير.

به گزارش خبرگزاري آلمان، اظهارات بيلت ظاهرا نشان مي‌دهد كه آمريكا، انگليس و فرانسه نخواهند توانست روسيه و چين را در نشست مجمع عمومي ‌سازمان ملل در نيويورك در هفته آينده به اعمال تحريم‌هاي شديدتر عليه ايران متقاعد كنند.

وزير خارجه سوئد كه كشورش رياست دوره‌اي اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، گفت: برخي درخواست‌هاي ويژه از جانب شوراي امنيت سازمان ملل و برخي سوالات مشخص توسط آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ‌مطرح شده است كه مبتني بر برخي نگراني‌ها درباره ايران است. در صورتي كه جواب‌هاي مشخصي به اين مسائل مشخص داده شود اين كار تاثير بسياري در رفع شك و ترديد‌ها خواهد داشت.
وي در پاسخ به اين سوال كه انتظار دارد مساله تحريم‌ها چه زماني مطرح شود گفت كه مسائل بايد به تدريج به پيش رود.

به گفته بیلت، اين كه دقيقا چه اتفاقي خواهد افتاد به آنچه كه در گفت‌وگوها اتفاق مي‌افتد بستگي دارد. اين نشست (مذاكرات اول اكتبر) خود يك گام مثبت است، اما اين كه چقدر مثبت خواهد بود در آينده مشخص مي‌شود. ايران بسته پيشنهادي جديد خود را 18 شهريور ماه در محل وزارت خارجه به نمايندگان كشورهاي 1+5 در تهران تحويل داد و پس از آن كشورهاي 1+5 و نيز خاوير سولانا از سوي اتحاديه اروپا خواستار گفت‌وگوي فوري با ايران شدند. در همین رابطه، استيون چو، وزير انرژي آمريكا نيز تاييد كرد: كشورش براي مذاكره با ايران در تاريخ اول اكتبر به پنج قدرت جهاني ديگر خواهد پيوست و مذاكرات درباره جديدترين بسته پيشنهادي ايران را «اولين گام مهم» خواند.
چو روز دوشنبه در حاشيه كنفرانس عمومي ‌آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌ در جمع خبرنگاران گفت: اين يك گام بسيار مهم در زمينه مذاكرات است و بايد اميد به بهترين‌ها داشته باشيم.

برنار ولرو، سخنگوي وزارت خارجه فرانسه نيز روز دوشنبه با تاکید بر این كه فرانسه در مذاكرات اول اكتبر حضور خواهد داشت، گفت: فرانسه ترجيح مي‌داد اين مذاكرات پيش از نشست هفته آينده مجمع عمومي‌سازمان ملل در نيويورك برگزار شود، اما خوشحال است كه اين مذاكرات پس از آن هر چه سريع‌تر انجام مي‌گيرد.

در همین حال، يان كلي سخنگوي وزارت خارجه آمريكا اعلام كرد كه واشنگتن و پنج قدرت جهاني دخيل در مذاكرات پيرامون برنامه هسته‌اي ايران در مذاكرات اول اكتبر فرصتي خواهند داشت تا يك «جبهه متحد» را در مخالفت با برنامه هسته‌اي ايران به نمايش بگذارند. كلي روز دوشنبه گفت : پنج عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل (آمريكا، انگليس، روسيه، چين و فرانسه) به‌علاوه آلمان علاوه بر آن در نشست ماه اكتبر خواستار شفافيت بيشتري از ايران خواهند شد.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، كلي در يك كنفرانس خبري روزانه ادعا كرد: ما در زمينه هدف مشترك متقاعد كردن ايران به نشان دادن شفافيت بيشتر در زمينه برنامه هسته‌اي‌شان متحد هستيم. كلي با بي‌توجهي به تاكيد ايران بر صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌اي‌اش افزود: ما فرصتي خواهيم داشت كه يك جبهه متحد را به نمايش بگذاريم و نشان دهيم كه جامعه بين‌المللي خواستار اين است كه آنها هرگونه برنامه‌اي را كه براي نظامي‌كردن برنامه هسته‌اي‌شان دارند كنار بگذارند.

به گزارش خبرگزاري آلمان، كلي گفت: ايران هنگامي‌كه در نشست اكتبر با نمايندگان 1+5 روبه‌رو مي‌شود با يك گزينه مشخص یعنی كنار گذاشتن برنامه هسته‌اي‌اش يا روبه‌رو شدن با انزواي بين‌المللي گسترده‌تر روبه‌رو خواهد شد.
سخنگوي وزارت خارجه آمريكا گفت: ما قصد داريم این مساله ‌که ايران مستقيما به وظايف خود عمل نمي‌كند را در اين نشست مطرح كنيم.
وي افزود: ما اميدواريم شش كشور بتوانند به طريقي كاملا آشكار گزينه‌هايي را كه ايران در اختيار دارد شرح دهند و ما از اين فرصت براي انجام اين كار استفاده مي‌كنيم.

افزون بر وزارت خارجه آمریکا، كاخ سفيد نیز اعلام کرد: در صورتي كه ايران در مذاكره با آمريكا و ساير قدرت‌هاي جهاني بر خودداري از گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌اي‌اش پافشاري كند شكست خود در تحقق وظايف بين‌المللي‌اش را به نمايش خواهد گذاشت. رابرت گيبز، سخنگوي كاخ سفيد
روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با «غير‌قانوني» خواندن فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران گفت: اگر ايران تمايلي به مذاكره درباره برنامه هسته‌اي غير‌قانوني‌اش نداشته باشد فكر مي‌كنم اين كار دست جامعه بين‌المللي در تاكيد بر وظايفي كه ايران به آنها عمل نمي‌كند را قدرتمندتر مي‌كند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، گيبز با اشاره به مذاكرات اول اكتبر افزود: من نمي‌دانم چه چيزي در دستور كار آنها قرار دارد، اما اين را مي‌دانم كه چه چيزي در دستور كار ما قرار دارد و چه چيزي در دستور كار كشورهاي جهان كه نگران برنامه غيرقانوني ايران هستند، قرار دارد.
سخنگوي كاخ سفيد افزود: اين مساله (برنامه هسته‌اي ايران) مورد بحث قرار خواهد گرفت. گيبز در بخش ديگري از اظهارات خود گفت: بنابراين من فكر مي‌كنم در موقعيت جالبي قرار داريم و بايد بگويم كه اگر آنها مايل به صحبت در اين زمينه نباشند اين امر معاني ضمني بسياري براي جهانيان خواهد داشت. اين مذاكرات اولين مذاكراتي است كه پس از نشست ژوئيه سال گذشته كه در آن جورج بوش رييس‌جمهور پيشين آمريكا برنز را به مذاكرات فرستاد، انجام مي‌گيرد.

استيون چو، وزير انرژي آمريكا نيز تاييد كرد كه كشورش براي مذاكره با ايران در تاريخ اول اكتبر به پنج قدرت جهاني ديگر خواهد پيوست و مذاكرات درباره جديدترين بسته پيشنهادي ايران را «اولين گام مهم» خواند. چو روز دوشنبه در حاشيه كنفرانس عمومي‌ آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌ در جمع خبرنگاران گفت: اين يك گام بسيار مهم در زمينه مذاكرات است و بايد اميد به بهترين‌ها داشته باشيم. برنار ولرو، سخنگوي وزارت خارجه فرانسه نيز روز دوشنبه تاييد كرد كه فرانسه در مذاكرات اول اكتبر حضور خواهد داشت. ولرو گفت كه فرانسه ترجيح مي‌داد اين مذاكرات پيش از نشست هفته آينده مجمع عمومي‌سازمان ملل در نيويورك برگزار شود، اما خوشحال است كه اين مذاكرات پس از آن هر چه سريع‌تر انجام مي‌گيرد.

استقبال چين
در تحولي ديگر جيانگ يو، سخنگوي وزارت خارجه چين روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در پکن گفت که کشورش از برگزاري مذاکرات هسته‌اي بين جمهوري اسلامي‌ايران و اعضاي گروه موسوم به 1+5 استقبال مي‌کند.

به گزارش ايرنا، سخنگوي وزارت خارجه چين که در نشست هفتگي خود با خبرنگاران در محل وزارت خارجه اين کشور سخن مي‌گفت، افزود: چين از موافقت جمهوري اسلامي‌ايران براي برگزاري مذاکرات بين ايران و شش کشور درباره بسته پيشنهادي ارائه شده توسط ايران استقبال کرده و عقيده دارد که طرف‌ها بايد با مغتنم شمردن اين فرصت مناسب براي دستيابي به نتايج مثبت در مذاکرات آتي مساعدت کنند. وي گفت: موافقت ايران با برگزاري مذاکرات با شش کشور آمريکا، روسيه، چين، انگلستان، فرانسه و آلمان درباره مساله هسته‌اي گام مهمي‌ محسوب مي‌شود. جيانگ يو اضافه کرد: به باور چين، طرف‌هاي ذي‌ربط بايد با تقويت تلاش‌هاي ديپلماتيک، روند گفت‌وگو و مذاکرات را از سر گيرند. چين عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل همواره با تحريم و فشار عليه ايران مخالفت کرده است و معتقد است که تحريم هيچ کمکي به حل مساله هسته‌اي ايران نمي‌کند.

برگزاری مذاکرات ايران و 1+5 در تركيه
به گفته خاویر سولانا، مسوول سياست خارجي اتحادیه اروپا، محل دیدار نمایندگان تهران و گروه 1+5 که قرار است روز اول اکتبر ( 9 مهرماه )برگزار شود، به احتمال زیاد در ترکیه خواهد بود. به گزارش ايلنا به نقل از نووستي، خاوير سولانا پیش از آغاز نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل درباره محل ديدار نمايندگان ايران و گروه 1+5 گفت: فکر می‌کنم که به احتمال زیاد این مذاكرات در ترکیه خواهد بود. بنا بر اين گزارش، روز گذشته دفتر سولانا خبر منتشره در رسانه‌های ایران مبنی بر آغاز مذاکرات نمایندگان تهران و 1+5 (روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا) در روز اول اکتبر را تائید کرد. بعد از ارائه بسته پیشنهادی ایران، كشورهای 1+5 و خاویر سولانا خواستار گفت‌وگوی فوری با ایران شده بودند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
تابناک
عقب نشینی کرد یعنی چی؟
تا جلسه برگزار نشه که تحریم نمیکنند!
بذار جلسه بذارن بعد ببینیم چی میشه
اونا عقب میرن یا اینا!
حالا بگين احمدي‌نژاد بدِ
ديگر حالا همه چيز به مذاكرات ما بستگي دارد و سرنوشت كشور به آن ربط دارد.
حسين آقا اوباما رفيقمونه ...
نیروگاه بوشهر را شرکت زیمنس المان حدود هفت میلیارد مارک تا زمان ترک و رها کردن پروژه از ایران پول دریافت کرده و با زدو بندیکه از بازرسی رشوه خوری جهانی زیمنس حاصل شد که یکنفر ایرانی حدود دوبیست چهل میلون دلار رشوه گرفته است قبل از انقلاب و این شخص در کشور سوئیس زندگی میکند و خانم مرکل بخوبی میداند که رسوائی زیمنس چگونه است و چه جریمه سنگینی تابحال کمیته بررسی کننده تعیین نموده است و دراین مذاگرات حقوق مادی ایرانیان چگونه مطرح است
من منتظر آزمایش اولین بمب اتم ایرانی هستم با آرزوی رسیدن به قدرت نظامی اول در دنیا.
خوب حالا 15 روز دير و زود اين معين اش عقب نشيني ميشه؟!
خداوكيلي خيلي چپه شدين تو بغل اين حضرات احمدي نژادي!
بد جوري جا زدين
بابا اگه مي خواهين به تاريخ نپيوندين به مردم بپيوندين
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار