بازدید 6274
کد خبر: ۶۴۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۳ 17 September 2009
احتراما در پی انتشار خبری با عنوان «جوابیه مخابرات كرمانشاه درباره رتبه اینترنت» در خبرگزاری تابناک و با توجه به اینکه مطالبی غیر واقع به شرکت های خصوصی انتقال داده های پرسرعت (PAP) نسبت داده شده بود لذا لازم است مواردی توضیح داده شود خواهشمند است دستور فرماييد به نحو مقتضي با شرايط مساوي نسبت به انعكاس اين جوابيه اقدام گردد.

با تشكر فراوان
روابط عمومي دبيرخانه گروه شركتهاي انتقال داده هاي پرسرعت

در ابتدا لازم به يادآوري است كه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در راستاي اجراي ماده 124 قانون برنامه سوم توسعه نسبت به انجام فراخوان و صدور پروانه ارائه خدمات انتقال داده هاي پرسرعت (pap) براي 11 شركت در سال 1382 اقدام نمود . اين اقدام كه در راستاي برنامه دولت براي آزاد سازي فعاليتهاي مخابراتي توسط بخش غير دولتي است در ابلاغيه بند الف سياستهاي كلي اجراي اصل 44 قانون اساسي توسط مقام معظم رهبري مورد تاكيد جدي قرار گرفته است . براي اجرايي شدن اين سياست ، شركتهاي مخابراتي استاني موظف بودند تا نسبت به تامين امكانات در انحصار خود (واگذاري زوج سيم مسي كه در انحصار شركت مخابرات ايران است) اقدام نمايند كه متاسفانه پس از گذشت چندين سال بدلايل متعدد اين امر محقق نشده است كه مي توان بطور خلاصه به موارد ذيل اشاره كرد

- عدم فرهنگ سازي مناسب در بدنه شركتهاي مخابراتي براي پذيرش بخش خصوصي در توسعه بخش مخابرات و فناوري اطلاعات كشور

- عدم تدوين راهكارهاي اجرايي يكسان براي اجراي مصوبات كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات

- اقدام به انجام رقابت نابرابر با شركتهاي خصوصي توسط شركتهاي مخابراتي استاني براي ورود به بازار ارائه خدمات ADSL بدون لحاظ شرايط منصفانه كه صراحتا با نص قوانين موضوعه كشور نيز مغاير است

علي ايحال در خصوص موارد مطرح شده توسط روابط عمومي شركت سهامي مخابرات استان كرمانشاه نكات ذيل به استحضار خوانندگان محترم سايت تابناك مي رسد .

1- در استان کرمانشاه 4 شرکت از 11 شرکت PAP حضور دارندو در رابطه با این ادعا که تمرکز شرکتهای PAP بر صرف جوئی اقتصادی و فروش پهنای باند فراتر از استاندارد و میزان پهنای باند است باید گفت فقط یکی از شرکت ها ي فوق در 24 مرکز بغیر از کرمانشاه و در کل در 32 مرکز اقدام به نصب تجهیزات کرده است که این امر نشانگر این است که هدف پوشش دهی به کل استان هدف اصلي اين شركتها بوده و با توجه به اینکه استان کرمانشاه دارای بازار سوددهی كمي در این زمینه است و با احتساب هزینه های نگهداری و نصب تجهیزات ، شركتها برخلاف رويه هاي اقتصادي معمول(!) علاقمند به ارائه سرويس در دورترين نقاط به مشتريان محترم مي باشند

2- گفته شده است که با ورود شرکت های PAP ، شرکت های سرویس دهنده Dial up شهر کرمانشاه بیکار شده اند لازم به توضیح است که این شرکت ها هم اکنون در حال کار هستند و با شرکت های PAP در حوزه فروش و نصب تجهیزات همکاری نزدیکی دارند علاوه بر آن فعالیت این شرکت ها و شرکت های PAP در دو حوزه مجزايي است و مشترياني جداگانه نيز دارند و بازار آنها با توجه به اینکه پورت های پر سرعت در این استان و کشور به تعداد انبوه نرسیده است متفاوت است لذا بازار اینترنت Dial up هنوز بازار خود را دارد و عمده مشترکین شهرستانی ADSL سازمان های اداری و شرکت ها هستند و وقتی صحبت از درصد کاربران اینترنت در کشور می شود عمده این درصد مربوط به کاربران Dial up است بنابراین اینترنت پرسرعت هنوز بازار Dial up را تحت الشعاع قرار نداده است البته نظر مديران محترم استاني را به اين نكته جلب مي نمايد كه اگر فقط يك اپراتور و آن هم شركت مخابرات استان بخواهد خدمات ارائه دهد آنگاه بر سر مشتريان و شاغلان حوزه اينتر چه خواهد آمد؟

3- در مورد تعرفه خدمات ارائه شده به شركتهاي خصوصي بصورت تجميع ، بايد عرض كرد به دلیل اینکه شرکت های مخابرات استانی نمی توانند پهنای باند بالای 2 مگابیت بر ثانیه ارائه کنند و پهنای باند ارائه شده می بایست ضریبی از 2 باشد (پهناهای باند به صورت 2M-2M چیده می شوند)بنابراین از قانون تعرفه تجمیع استفاده می شود تا قیمت تمام شده برای شرکت ها مقرون به صرفه شده و در نتیجه قیمت تمام شده برای مشترکین کاهش یابد و اینکه در کرمانشاه این قانون اجرا نمی شود یک تخلف است و اميد است نهادهاي نظارتي براين مهم دقت نمايند.

البته اين نكته هم قابل تامل است زمانيكه هزينه یک STM1 پهنای باند که M155 ظرفیت دارد، نزدیک به 6هزار دلاراست مخابرات آن را با بيش از شش برابر قیمت به شرکت‌های انتقال داده می‌‌فروشد

4- تنظیم شدن قراردادهای فضا و برق به صورت 3 ماهه ،اتلاف زمان زیادی برای تمدید قراردادها را در پي خواهد داشت همچنين عدم صدور صورت حساب ها بصورت دوره ای از دیگر مشکلات پیش روی شرکت های PAP در این استان است بنحوی که به یکباره مبلغ زيادي از شركتها طلب مي گردد ضمن اينكه اضافه کردن یک بند به قرارداد که مخابرات به خود این اجازه را داده است که هر زمان اراده نماید تجهیزات شرکتهای مذکور را جمع كند و به اين شركتها خدمت ارايه ندهد خلاف رويه كشور و مفاد پروانه شركتهاي pap و حتي پروانه شركت مخابرات ايران است كه قابليت پيگرد دارد.

5- در خصوص واگذاری سرویس اینترانت به منظور ایجاد شبکه های سازمانهای دولتی و شرکتهای خصوصی با توجه به اینکه شرکت ها دارای قرارداد آموزش و پرورش برای اتصال مدارس و دیگر مراکز و سازمان ها هستند در این زمینه با مشکل واگذاری مراکز و در اختیار قرار دادن پهنای باند محدود مواجه اند.ضمن اينكه معلوم نيست شركت مخابرات استان كرمانشاه بر اساس چه معيار فني و يا قراردادي شركتهاي خصوصي را از ارائه خدمات بر روي شبكه اينترانت منع مي نمايند؟

6- متاسفانه شرکت مخابرات ایران و شرکت های مخابرات استانی دچار یک تفسیر اشتباه از پروانه فعاليت خود و ورود در عرصه خدمات ADSL هستند .در هیچ جای دنیا اينگونه نست که شرکتی که انحصار چیزی در اختیارش است روی آن انحصار بتواند بدون هيچ محدوديت و يا قاعده اي سرویس ارائه کند.

انحصار سیم مسی در اختیار شرکت مخابرات ایران و به تبع آن شرکت های مخابرات استانی است. ابزار اساسی که بتوان سرویس ADSL را به مردم ارائه کرد در انحصار شرکت مخابرات است لذا استفاده از این ابزار بدون قاعده ، رقابت را مخدوش مي كند و باعث ايجاد انحصار مي شود.از همه مهمتر اینکه گفته مي شود شرکت مخابرات در حال خصوصی سازی است پس مي تواند هر كاري انجام دهد در حاليكه در این شرایط هم باز شركت مخابرات ايران (و به تبع آن استانها) یک اپراتور است و یک اپراتور ملزم به رعایت قانون اجراي سياستهاي اصل 44 قانون اساسي و رعايت شرايط منصفانه و غير رقابتي در بازار می باشد.

7- شركت مخابرات استان كرمانشاه پاسخ دهد در صورت واگذاری 3میلیون پورت توسط شرکت های مخابرات استاني ، آیا زیرساخت لازم به همین تعداد را برای بخش خصوصی هم در نظر گرفته اند؟ بخش خصوصی که بیش از 6 سال در این عرصه حضور دارد و دچار نوسانات بزرگی در بازار به لحاظ سرمایه گذاری و عدم تامين امكانات توسط شركتعاي مخابراتي استاني شده است و هنوز بعضی از آنها به نقطه سر به سر نرسیده اند چه مي شوند؟ مسئوليت تضمين بيش از 4000 شغل مستقيم و 40000 شغل غير مستقيم با كيست ؟

8- شركت مخابرات استان كرمانشاه دلايل خود را براي عدم اجراي مصوبه كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات بيان نمايد و بگويد با چه استناد قانوني از هر مشتري به جاي 1000 تومان 3000 تومان اخذ كرده است؟ ايا اين مصداق گرانفروشي و افزايش هزينه دسترسي مشتريان نيست؟ ايا اين امر به تنهايي و يا در كنار ساير عوامل به كاهش تعداد كاربران اينترنت پرسرعت نمي انجامد؟

در انتها ذكر اين نكته مهم ضروري است كه مديران شركت مخابرات ايران و شركتهاي مخابرات استاني بايد به معناي واقعي بپذيرند كه شركت آنها يك اپراتور است مانند ساير اپراتورها ، و بايستي نگاه از بالا به پايين و قيم مآبانه خود را نسبت به سايرين عوض نمايند و خود را نسبت به پاسخگو بودن به مردم و مشتريان و ساير شركتها ملتزم نمايند و قبول نمايند كه زمان ايجاد انحصارات جديد مانند سابق نخواهد بود و تمامي قوانين و مقررات كشور و از همه مهمتر ابلاغيه مقام معظم رهبري در خصوص سياستهاي كلي اجراي اصل 44 قانون اساسي و قانون مرتبط با ان زمينه ايجاد هر گونه انحصار جديد نفي مي نمايد و شركتهاي pap نيز به مانند سابق تمامي تلاش خود را براي گسترش بازار به كار خواهند بست و از حقوق مكتسبه خود نيز دفاع خواهند نمود.


توضيح شرکت های محلی کرمانشاه درباره مخابرات این استان

مدیریت سایت خبری وتحلیلی تابناک
با سلام وعرض احترام و تشکر از حسن توجه آن  رسانه معظم که توجه خاصی به پیگری مسائل مربوط به سرویس اینترنت دارد، خواهشمند است درراستای شفاف سازی اطلاع رسانی متن زیر را که توضیحاتی درخصوص جوابیه دبیرخانه شرکتهای pap است به نحو مقتضی انعکاس دهید.

با تشکر ازدبیرخانه شرکتهای pap  که همواره حافظ منافع شرکتها ونمایندگان آنها درسراسرایران اسلامی بوده است به اطلاع میرساند درخصوص موارد ذکرشده درجوابیه آن دبیرخانه محترم مواردی لازم به ذکراست

الف – درخصوص تمدید قرارداد شرکتهای pap  با تمهیدات عضو محترم هیت مدیره جناب آقای مهندس فرهادیفر و نظر مساعد مدیرعامل محترم جناب مهندس آمویی درحال حاضرقرارداد شرکتها به صورت 6 ماهه تمدید ودرصورت نداشتن بدهی مالی به راحتی تجدید میگردد وبندی درخصوص خارج کردن تجهیزات ازمراکز مخابراتی درهرزمان به صلاح دید مخابرات وجود ندارد.

ب – درخصوص دریافت 3000 تومان آبونه درحال حاضر پس ازابلاغ مجمع سهامداران شرکت مخابرات مبلغ 1000 تومان دریافت مینماید ومازاد دریافتی از زمان تصویب مصوبه درسال 1386 به حساب بستانکاری شرکتها نهاده شده است ودراین خصوص مشکل برطرف گردیده است.

ج – درخصوص واگذاری اینترانت با مذاکرات صورت گرفته با جناب آقای مهندس آمویی مدیرعامل مخابرات کرمانشاه درحال حاضر اینترانت به تمامی شرکتها واگذارگردیده وفقط درچند روز گذشته بیش از 60 مگابیت واگذاری اینترانت درکرمانشاه صورت گرفته است، در این خصوص جا دارد از زحمات آقای مهندس قریشی مدیریت محترم ITدفتر مدیرعامل کمال تشکر به عمل آید.

د- درخصوص واگذاری فضا برق  و لینک‌های ارتباطی مشکلی وجود نداشته است و روال سابق طی می‌گردیده و همچان انجام می‌شود و درخصوص تجمیع بر اساس قوانین مخابرات در صورتی که در یک نقطه سرویسی دریافت شود به صورت تجمیع محاسبه می‌گردد.

در پایان جا دارد کمال تشکر خود را از مدیرعامل محترم شرکت مخابرات کرمانشاه که با نظرمساعد ومنطقی به مشکلات شرکتها توجه و در رفع آن کوشیدند و همچنین از سایر کارکنان فهیم آن شرکت به خصوص اعضای محترم هیأت مدیره و مدیریت و کارکنان دیتا کمال تشکر را داشته باشیم امید است با همیاری هم بتوانیم سرویس مناسب را در اختیار همشهریان عزیز قرار دهیم.

نمایندگان شرکتهای pap فعال دراستان کرمانشاه
1-    شرکت حسابگر    2- شرکت بامداد        3- شبکه زاگرس       4- شرکت صبانت

اشتراک گذاری
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
برچسب منتخب
انتخابات مجلس یازدهم آنفولانزا نانسی پلوسی روز دانشجو استیضاح ترامپ مسعود سلیمانی حادثه تالار عروسی سقز سقز فروش صندلی اتوبوس