بازدید 3437

گزيده سرمقاله‌ روزنامه‌هاي صبح امروز

کد خبر: ۶۴۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۷ 15 September 2009
جام جم
«چرايي دفاع از فلسطين» عنوان سرمقاله روزنامه جام جم به قلم دكتر علي دارابي است كه در آن مي‌خوانيد:
بيش از 60 سال از تأسيس رژيم اشغالگر قدس مي‌گذرد. رژيم غاصبي كه شكل گيري آن بر پايه تجاوز، اشغال و بيرون راندن مردم فلسطين از سرزمين آبا و اجدادي خويش بوده است. هرچند سران رژيم صهيونيستي با حمايت و پشتيباني قدرت‌هاي مستكبري چون انگليس و آمريكا جامه بظاهر قانوني در پوشش سازمان ملل براي اين رژيم جعلي پوشاندند، اما تا تاريخ زنده است و خون در رگ حيات جامعه بشري در جريان است، غصبي بودن، اشغالگر بودن و متجاوز بودن رژيم صهيونيستي فراموش نخواهد شد.

حمايت از مظلوم در برابر ظالم و دفاع از ابناي بشر فارغ از ايدئولوژي آنها، اولين دليل حمايت از فلسطين و مردم آواره آن است. دفاع از حقوق بشر امروز به مثابه يك دغدغه جهاني درآمده است. پس چرا ما ايرانيان مسلمان به حكم بشري و انسانيت از ساير ملل جهان در دفاع از فلسطين عقب بمانيم. ايرانيان مسلمان كه در طول تاريخ خود ملجأ آوارگان از ديگر سرزمين‌ها بوده‌اند، آيا امروزه كه همه مردم جهان يكصدا جنايات بي‌شمار رژيم اشغالگر در بمباران و ويران كردن كاشانه مردم فلسطين در سراسر جهان را محكوم مي‌كنند، زيبنده چنين ملت متمدن و با فرهنگ است كه از نهضت بزرگ دفاع از مظلوم و مخالفت با آپارتايد و نژاد پرستي عقب بماند.


كيهان
«كنكاش در شرايط جاري لبنان» عنوان يادداشت روز روزنامه كيهان به قلم سعدالله زارعي است كه در آن مي‌خوانيد:
تأخير در تشكيل كابينه لبنان توام با تهديدات رژيم صهيونيستي عليه لبنان از يك سو و پاره اي از اتفاقات امنيتي در داخل لبنان از سوي ديگر توام گرديده و مجموعه اين مسايل شرايط فعلي و چشم انداز آينده اين كشور را تا حدي مبهم گردانيده است. اين ابهام تا بدانجا پيش رفته است كه طي روزهاي اخير شاهد آغاز مذاكرات فشرده اي در سطح منطقه بوده‌ايم. براي تحليل پيرامون شرايط فعلي لبنان و احتمالات آن گفتني‌هايي وجود دارد.


اعتماد
«مهندسي تقلب در انتخابات افغانستان» عنوان يادداشت روز روزنامه اعتماد به قلم فرزانه روستايي است كه در آن مي‌خوانيد:
به ندرت مي توان دو کشور همسايه را يافت که انتخاباتي مشابه در آنها برگزار شود. ماجراي انتخابات رياست جمهوري ايران و افغانستان تبديل به دو حادثه مهم سياسي منطقه شده است و هر روزي که مي گذرد حتي ذره يي از درجه خبرسازي آن کم نمي شود. در افغانستان نيز جريان جديدي قد علم کرد که در هيچ يک از محاسبات سياسي اين کشور تا اين حد به حساب نمي آمد؛ جرياني اصلاح طلب با شعار تغيير که به يکباره موج‌هاي وسيعي از جوانان، روشنفکران و تحصيلکرده‌هاي افغان را به خود جلب کرد.


رسالت
«احياء اقتدار ايران» عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم صالح اسکندري است كه در آن مي‌خوانيد:
يکي از دغدغه‌هاي مقام معظم رهبري پيش از انتخابات دهم رياست جمهوري راي بالاي رئيس جمهور منتخب و تشکيل يک دولت مقتدر به منظور تقويت جايگاه ايران در ابعاد منطقه اي و جهاني و همچنين تحکيم انسجام ملي بود.
يکي از دغدغه‌هاي مقام معظم رهبري پيش از انتخابات دهم رياست جمهوري راي بالاي رئيس جمهور منتخب و تشکيل يک دولت مقتدر به منظور تقويت جايگاه ايران در ابعاد منطقه اي و جهاني و همچنين تحکيم انسجام ملي بود.
ارزان فروشي اقتدار ملي در دولت اصلاحات و ترديدهاي رئيس جمهور دوم خرداد در دفاع از عزت ملي طي يک دوره8 ساله لطمات زيادي به کشور وارد کرد.


ابتكار
«تا دير نشده... آتش بس بدهيد» عنوان سرمقاله روزنامه ابتكار به قلم رسول جعفريان است كه در آن مي‌خوانيد:
وضعيت شکننده‌اي پيدا کرده‌ايم، وضعيتي که ادامه آن مي تواند عمود انقلاب را بلرزاند و کار را به جاهاي باريک و باريک تر بکشاند. اين درست است که بحران تنها ميان نخبگان و طبقات فرهيخته و شماري از افراد درگير در امور سياسي و اداري کشور است نه ميان عامه مردم در شهرستانها، اما به تدريج دامنه اين نگراني‌ها درحال گسترش بوده و با آنچه شاهديم و تحريکاتي که مي بينيم، و تبعاتي که ممکن است وضعيت فعلي داشته باشد، بيم آن مي رود که بيش از پيش توسعه يابد. با اين حال، و به جز اين بحران که ذهن بسياري از مشغول کرده، چندين خطر جدي ايران اسلامي را تهديد مي کند که بايد به حال آنها فکري کرد: نخست خطر حمله اسرائيل است که حرف شنوي اندکي از دولت آمريکا دارد و دايما به دنبال تحريک اين و آن عليه ايران است.


دنياي اقتصاد
«آزمون بزرگ خصوصي‌سازي» عنوان سرمقاله روزنامه دنياي اقتصاد به قلم عليرضا كديور است كه در آن مي‌خوانيد:
بورس تهران فردا بزرگترين معامله تاريخ خود را به نظاره مي‌نشيند؛ معامله‌اي كه براساس آن 50درصد سهام مخابرات پس از كش و قوس فراوان و يك‌سال پس از ورود به بورس، عرضه مي‌شود.
همچنين طي اين معامله كه اهليت مالي و فني دو خريدار آن براي نخستين بار از سوي سازمان خصوصي‌سازي تاييد شده است، رقابت از قيمت پايه 340تومان براي 23ميليارد سهم مخابرات و به ارزش كل 7هزار و 800ميليارد تومان (معادل 8/7ميليارد دلار) آغاز خواهد شد. هر چند اين بلوك به صورت نقد و اقساط و با پرداخت 20درصد بخش نقدي و اقساط 8ساله با نرخ سود ناچيز سالانه معادل 6درصد و طي 8سال واگذار مي‌شود، اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد اين بلوك حتي با احتساب شرايط جذاب پرداخت، گران‌تر از ارزش واقعي در حال واگذاري است.


سرمايه
«ارز ارزان عامل واردات بي رويه» عنوان سرمقاله روزنامه سرمايه به ثلم حميد حسيني است كه در آن مي‌خوانيد:
مهمترين نگراني حال حاضر براي اقتصاد کشور تسخير بازار داخل توسط کالاهاي وارداتي است. اگرچه نمي توان واردات را به طور کلي نفي کرد و انجام آن براي کنترل بازار و براي محصولات فاقد مزيت ضرورت دارد اما ورود کالاها بايد با برنامه ريزي و مناسب با نياز باشد.از سويي دولت‌ها وظيفه توسعه اي دارند و در جهت بهبود و رشد توليد بايد سياستگذاري مناسب داشته باشند. از ديگر سو نيز مسئول رفاه جامعه هستند و براي ايجاد تعادل در بازار و افزايش رقابت بايد تلاش کنند.
واردات پديده منفي نيست و در بسياري از مواقع موجب حل مشکلات مي شود و عمدتاً انتقال تکنولوژي، جلوگيري از افزايش قيمت و ايجاد تعادل در بازار از جمله مزيت‌هاي واردات به موقع و صحيح است. اما مساله اي که اکنون در کشور شاهد آن هستيم واردات کالاهايي است که توان توليدشان در داخل وجود دارد. اين امر منجر به گرايش به سمت محصولات وارداتي به دليل قيمت پايين تر يا گاهي به علت کيفيت بهتر است که در نتيجه آن، اين پديده تبديل به تهديدي براي توليد داخل شده است.


مردم سالاري
«اقدام مثبت دادگاه متهمان و چند نکته» عنوان يادداشت روز روزنامه مردم سالاري به قلم حميدرضا شکوهي است كه در آن مي‌خوانيد:
براساس تبصره يک ماده 188 آيين دادرسي کيفري «منظور از علني بودن محاکمه، عدم ايجاد مانع براي حضور افراد در جلسات رسيدگي است. خبرنگاران رسانه‌ها مي توانند با حضور در دادگاه از جريان رسيدگي گزارش مکتوب تهيه کرده و بدون ذکر نام يا مشخصاتي که معرف هويت فردي يا موقعيت اداري و اجتماعي شاکي و متشاکي عنه باشد منتشر نمايند. تخلف از حکم قسمت اخير اين تبصره در حکم اين افترا است».
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار