بازدید 5647
۱

بازار پوشاک داخلی سر و سامان می‌گیرد

اجتهادی: اولويت قانونگذار در مبارزه با قاچاق كالا، پيشگيري است / نخعی: از سال ٩٢ براي مبارزه با قاچاق كالا و ارز اقدام جدي شد كه نتايج مثبتي داشت اما به نتيجه 100 درصدي نرسيده ايم / سهل آبادی: تنها راه مبارزه با قاچاق كالا، حمايت از توليد در كشور است / رحام: ما بايد در شبكه بانكي كشور به دنبال پول هاي كثيف حاصل از قاچاق باشيم
کد خبر: ۶۴۲۱۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶ 20 November 2016
نخستين قسمت از برنامه مناظره با موضوع «قاچاق كالا و ارز» بعدظهر جمعه 28 آبان ماه با حضور فعالان صنعت كشور و نمايندگاني از سازمان تعزيرات حکومتی و ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز و كارشناس تجارت خارجي از شبکه یک سیما به صورت زنده پخش شد.

به گزارش عصرایران، ميهمانان در بخش نخست برنامه درباره ديدگاه خود درخصوص قاچاق كالا و ارز گفتند:

سيدعبدالمجيد اجتهادي نماينده سازمان تعزيرات حكومتي: اولويت قانونگذار در مبارزه با قاچاق كالا، پيشگيري است.

عباس نخعي نماينده ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز: از سال ٩٢ براي مبارزه با قاچاق كالا و ارز اقدام جدي شد كه نتايج مثبتي داشت اما به نتيجه 100 درصدي نرسيده ايم.

عبدالوهاب سهل آبادي رئيس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران: تنها راه مبارزه با قاچاق كالا، حمايت از توليد در كشور است.

آنوش رحام كارشناس تجارت خارجي: ما بايد در شبكه بانكي كشور به دنبال پول هاي كثيف حاصل از قاچاق باشيم.
حمایت از تولید و فرهنگ سازی بهترین شیوه مبارزه با قاچاق
عبدالوهاب سهل آبادي رئيس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران در بخش دوم این برنامه درباره معضل قاچاق کالا و ارز گفت: من در ابتدا از همه ی مسئولین و عواملی که در مبارزه با قاچاق کالا و ارز دخیل هستند، خواهش می کنم تا کمی هم به تولید داخل توجه کنید. ما باید تلاش کنیم تا برای استفاده از تولید داخل فرهنگ سازی شود و قل و زنجیرهای جدیدی که هر روزه به پای تولیدکنندگان بسته می شود را کم کنیم.

او در ادامه درباره تشویق فروشندگان کالای داخلی گفت: به نظر من باید برای واحدهایی که کالای داخلی عرضه می کنند، معافیت های مالیاتی و واحدهای فروشنده کالای خارجی مالیات های مضاعف در نظر گرفته شود. طبق محاسباتی که داشتم اگر میزان کالای قاچاق وارد شده به کشور را براساس اظهارات رئیس مجلس شورای اسلامی حدود 20 میلیارد دلار در نظر بگیریم، حدود 800 هزار کامیون برای جا به جایی این کالاها لازم است.

رئیس خانه صنعت، معدن، تجارت ایران در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر 80 هزار واحد تولیدی در کشور فعالیت دارند، افزود: متاسفانه قاچاق پوشاک به حدی در کشور ریشه دوانده است که بار پوشاک قاچاق با اسکورت وارد کشور می شود.

او ادامه داد: ما باید به این نکته دقت کنیم که تولید کننده و توزیع کننده باهم متفاوت هستند، شبکه توزیع ما در کشور باید به کمک تولید داخل بیاید زیرا تولیدکننده به حدی با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم می کند که نمی تواند وارد بحث توزیع و مشکلات خاص آن هم بشود.

سهل آبادی با تاکید بر اینکه باید یکی از وظایف مهم ما فرهنگ سازی برای استفاده از کالای داخلی است، گفت: متاسفانه ما تولیدکنندگان، رسانه ها و ... هیچ اقدام مثبتی برای ترویج استفاده از کالای داخلی انجام نداده ایم. اگر همه ی دستگاه هایی که با قاچاق ارتباط دارند، عزم جدی در حمایت از تولید داخل داشته باشند، می توانیم به نتایج مثبتی دست یابیم. نکته مهم دیگر این است که تولیدکننده داخلی با بهره بیست و چند درصدی نمی تواند در فضای رقابتی فعالیت داشته باشد.

او با تاکید بر اینکه کالای تولید داخل باید جایگاه خود را در کشور پیدا کند اظهار کرد: کالای تولید داخل باید بتواند در بازار رقابت با کالای خارجی نظر مشتری را جلب کند.
 
بازار پوشاک داخلی سرو سامان می گیرد
 
عباس نخعي نماينده ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز از دیگر مدعوین این برنامه بود که در این باره گفت: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز متولی اصلی اعلام آمار قاچاق در کشور است و این ستاد حدود 2 سال است که کمیته ای متشکل از مرکز ملی آمار، بانک مرکزی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این ستاد در حال فعالیت است که ماموریت بررسی آمار و ارقام مربوط به قاچاق در کشور است. طبق بررسی های این کمیته و ستاد مرکزی، 15 میلیارد دلار بر مبنای سال 1394 کالای قاچاق به کشور وارد شده است.

او ادامه داد: همه ی گردش مالی مربوط به قاچاق در سامانه های مربوطه ثبت و ضبط شده است و هیچگونه تراکنش غیر ثبتی وجود ندارد.

نخعی در ادامه گفت: در برخی محصولات از جمله لوازم خانگی، توجه مردم به بحث برندینگ و علائم تجاری محصول است. از طرفی از زمانی که مبارزه با لوازم خانگی قاچاق در کشور آغاز شده، تولید کنندگان داخلی حدود 6 درصد قیمت محصولات خود را افزایش داده اند.

نماينده ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز با اشاره به اینکه با همت وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز پوشاک ایرانی سرو سامان خواهد گرفت گفت: کلیه واردکنندگان پوشاک باید کد خود و کالا را ثبت کنند و با دریافت شناسه کالای خود را وارد کنند.

نخعی درباره اقدامات اتاق اصناف در این باره گفت: اتاق اصناف ایران در سال جاری ورود مناسبی برای مبارزه با قاچاق داشتند و از همه واحدها و اتحادیه ها خواسته شده تا همکاری مستقیم و تنگاتنگی با بازرسین سازمان صنعت، معدن و تجارت داشته باشند.

نخعی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که شاخص ترین اقدامات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نیز افق پیش روی ستاد گفت: مهمترین اقدامات ستاد از ابتدای سال 92، آسیب شناسی بحث قاچاق بوده و ما برای حمایت از تولیدات داخل و نیز ایجاد و بهره برداری از سامانه های مختلف در مرحله پیشگیری، تشدید مقابله در مبادی و حتی پیش از مبادی و همچنین اقدامات فرهنگی به عنوان یک پیوست فرهنگی در حال برنامه ریزی هستیم.

نخعی همچنین از اجرای کد رهگیری محصولات دخانی گفت و تصریح کرد: ظرف مدت یک ماه آینده این طرح کلیه کالاهای دخانی کشور را تحت پوشش قرار خواهد داد و ابراز امیدواری کرد که شاهد کاهش 90 درصدی قاچاق محصولات دخانی خواهیم بود.
برخی سازمان ها مخل مبارزه با قاچاق هستند
یکی دیگر از این کارشناسان که در برنامه حضور داشت آنوش رحام كارشناس تجارت خارجي بود که درباره دیدگاه خود توضیح داد: به نظر من ما در بخش هایی با پدیده قاچاق مواجه هستیم که تولید داخل نیاز مصرف کننده داخلی را تامین نمی کند. به عنوان مثال قاچاق در بخش موادغذایی بسیار کم است زیرا تولید داخل با ذائقه مصرف کننده همخوانی دارد اما پوشاک تولید داخل خیر. زیرا تولید داخل ما رقابت پذیر نیست و نمی تواند موفق باشد.

او ادامه داد: تولید ما وابسته به مواد اولیه وارداتی است و برای واردات مواد اولیه هم بروکراسی پیچیده ای را طی کند که باعث بروز مشکلات بسیاری در روند کار خواهد شد. از طرفی در کشور ما برخی نهادها و سازمان ها وجود دارد که مخل کسب و کار هستند به عنوان مثال تا چه حد این سازمان های مربوطه به بحث ترانزیت و حمل و نقل توجه دارند؟

رحام درباره همکاری و فعالیت های اتاق های بازرگانی در این زمینه گفت: اتفاق خوبی که افتاده است، همکاری و حضور اتاق بازرگانی در جلسات ستاد مرکزی است که به همکاری و تبادل نظر بیشتر انجامیده است.

این کارشناس تجارت خارجی افزود: از نظر من اتاق اصناف یکی از مهمترین معضلات ما در بحث مبارزه با قاچاق کالا هستند زیرا اطلاعات دقیقی از این واحد ها وجود ندارد. از طرفی مناطق آزاد هم به عنوان زیرگذری برای ورود کالای قاچاق به سرزمین اصلی و واحدهای فروش در سطح شهرها هستند.
مشکل ما از نگاه بخشی نشات می گیرد
سيدعبدالمجيد اجتهادي نماينده سازمان تعزيرات حكومتي نیز در این باره گفت: قاچاق یک پدیده ی اقتصادی است که در هیچ کشوری امکان ریشه کنی صد در صدی آن وجود ندارد. ما نمی توانیم یک بخش با نهاد مشخصی را مقصر بروز پدیده قاچاق در کشور عنوان کنیم. از نظر من مهمترین مشکل ما عدم رقابت پذیری تولید داخل است. ما اگر با همین وضعیت فعلی قصد ورود به سازمان تجارت جهانی را داشته باشیم با سیاست های فعلی، عملکرد موفقی نخواهیم داشت.

او ادامه داد: تولید کنندگان ما تحت عنوان مواد اولیه کلیه محصول را به صورت خرد وارد کشور می کنند و سپس با مونتاژ آن به عنوان تولید داخل در بازار عرضه می کنند.

اجتهادی افزود: مشکل مهم ما ناشی از نگاه بخشی به این موضوع است زیرا هر بخشی به دنبال منافع خود است. از طرفی فرهنگ سازی استفاده از تولید داخل باید در کشور نهادینه شود زیرا رسانه ها، توزیع کنندگان و ... همه در جهت ترویج کالای خارجی فعالیت دارند.

بینندگان برنامه مناظره با شرکت در نظر سنجی این برنامه مبنی بر اینکه آیا روند فعلی مبارزه با قاچاق کالا در جهت ریشه کنی این پدیده است؟ به گزینه 1_ یعنی بله، 14,38 درصد و به گزینه 2_ خير که بیشترین رای را از سوی بینندگان برنامه کسب کرد، 85,62 درصد رای دادند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قيمت پوشاك ٥برابرقيمت جهانى است جلوى سود٥٠٠درصدى پوشاك روبگيريد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار