گفت‎وگو با غلامعلی حداد عادل
کد خبر: ۶۴۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۱ 15 September 2009
براي بررسي پشت صحنه جريان رأي اعتماد به وزراي دولت دهم به سراغ دكتر حدادعادل رفتيم، وی اعتقاد دارد كه مجلس بناي چوب لاي چرخ دولت گذاشتن نداشته است. از جمله حاشيه هايي كه در جريان رأي اعتماد به دولت در بهارستان جلوه بسیاری داشت شعر خواني برخي از نمايندگان بود كه خود كشكولي شد از اشعار ناموزون؛ در اين باب ریيس كميسيون فرهنگي مجلس معتقد است كه شعر خواندن در مجلس بيشتر از آن‎كه اسباب تأثير شود، اسباب تفريح است و اساسا مجلس جاي شعر نيست و شاعر نيز در مجلس بايد سكوت كند، زيرا فضاي مجلس داغ‎تر از آن است كه گل شعر بتواند در آفتاب سوزان آن دوام بياورد و رشد کند.

جريان رأي‎اعتماد به وزراي دولت دهم، به‎عنوان آخرين گام در فرآيند انتقال دولت نهم به دولت جديد را چگونه دیدید؟

کشور ما چند ماهي است حالت انتقال در مديريت اجرايي را تجربه ميكند. از مدتي قبل از انتخابات رياست‎جمهوري شرايط خاصي بر كشور حاكم شده بود. البته اين وضعیت در هر دولتي پيش ميآيد، اما امسال انتخابات، هم مقدماتش با تبليغات گسترده، و شور و هياهو همراه بود و هم حوادث پس از انتخابات كه خصوصا در ماههاي خرداد و تير رخ داد شرایط خاصی ایجاد کرد. در ماههاي اخير به علت حوادث سياسي و آشوب‎هاي خياباني كه در بخشي از تهران رخ داد، تصويري از جمهوري اسلامي ترسيم شد كه عدم ثبات و نوعي تزلزل را القا ميكرد، در خارج از كشور چون فضاي رسانهاي در دست دشمنان كينه‎توز انقلاب است، اين عدم ثبات بيشتر القا و تبليغ ميشد؛ به‎طوري كه دوست و دشمن تحت تأثير اين شرايط قرار گرفتند. قبل از آن ايران نماد ثبات در منطقه به‎شمار ميرفت و در مقايسه با كشورهاي منطقه جمهوري اسلامي ايران مظهر ثبات بود. در جریان حوادث بعد از انتخابات، دشمنان انقلاب از اين‎كه يك علایمي برخلاف اين مشاهده كرده‎اند، شاد بودند. در داخل هم بعضی از جريانات ميل داشتند و دارند كه اين عدم ثبات تشديد شود و ادامه يابد.

مقام معظم رهبري با توجه به بر عهده داشتن مديريت كلان كشور، در اين شرايط چه نقشي را ايفا كردند؟

طبیعی است در چنين شرايطي بايد اين اتفاقات تدبير و مديريت ميشد و طبعا مديريت كلان كشور در درجه اول با رهبري است؛ ايشان و مسئولان نظام با درك اين واقعيت سعي كردند اين دوران انتقال سپری شود و مراحل قانوني تشكيل دولت دهم در وقت خودش طي شود و رسيدگي به شكايات انتخابات و اعلام رسمي نتیجه انتخابات شايد سخت‎ترين گام در اين مرحله بود. بعد از آن مرحله تنفيذ فرا رسيد كه آنهم با متانت برگزار شد و تحليف هم در مجلس صورت گرفت و تنها حلقه باقی‎مانده اين زنجير كه اتصال را كامل ميكرد، رأي‎اعتماد به وزرا در مجلس بود كه مرحله پر تنشي به‎نظر مي‎رسيد. در اين فاصله اتفاقات تأسف‎باري از جمله نصب و عزل آقاي مشايي رخ داد كه باعث تنش‎هايي در درون اصول‎گرايان شد. پيامدهاي داستان آقاي مشايي در معرفي كابينه هم مشاهده شد؛ چه در آن دسته عدهاي از وزرا که كنار رفتند و چه در آن عده که معرفي شدند. اتفاق غيرمنتظره ديگر معرفي سه وزير زن بود كه آن هم امواجي را در تهران و قم به‎وجود آورد. رفتار مجلس در دادن رأي‎اعتماد به دولت را در چنين چشم‎اندازي بايد ديد.

با اشاره به حوادث داخلي و خارجي كه پس از انتخابات رخ داد و اتفاقات غيرمنتظرهاي كه از آن نام برديد، مي‎توان گفت كه مجلس براي رأي‎اعتماد به وزراي پيشنهادي دولت دهم به نوعي تحت فشار بوده است؟

تعبیر «تحت فشار» درست نیست، باید بگوییم مجلس واقع‎نگر بود و با اين واقع نگري رأي‎اعتماد به وزراي دولت دهم داد، اين شرايط بصيرتي به عموم نمايندگان ميداد كه در تصميم نهايي آنان تأثير داشت.

پس با اين اوصاف اگر ملاحظات ايجاب كند، اصطلاح وكيل‎الدوله را هم مي‎توان براي نمايندگان به‎كار برد؟

اين نوع برچسب‎ها خاص شما جوانان است كه به‎سرعت چنين اصطلاحاتي را به‎كار ميبريد.

حرف برخی سياسيون هم هست؟

حرفهاي سياسيوني است كه حرفهاي جوان‎پسند ميزنند.

اما بعضا نمايندگان مجلس هم‎چنين اصطلاحاتي به‎كار ميبرند؟

وقتي دولت از ملت باشد، وكيل بايد هم به دولت كمك كند و هم در خدمت ملت باشد، تقابل ملت و دولت اساسا تقابل اصيلي نيست وقتي ما يك دولتي را قبول داشته باشيم حالا هر دولتي باشد (منظورم به‎طور اخص دولت آقاي احمدي‎نژاد نيست)، اگر نمايندگان مجلس آن دولت را خدمتگزار بدانند، بايد راه را براي آن دولت باز كنند.

برخي از نمايندگان پيامي را به نقل از رهبري مبني بر انجام توصيه براي رأي‎اعتماد به وزراي پيشنهادي دولت دهم نقل مي‎كردند. اصل ماجرا چه بود؟

نقل قولي كه از مقام معظم رهبري در ضمن رأي‎اعتماد در صحن مجلس مطرح شد، به يك معنا حرف جديدي بود. نگاه رهبري همیشه اين بوده كه به‎علت مصلحت نظام، علاقه داشتند دولت‎ها هرچه زودتر و کامل‎تر تشكيل شود. این‎بار شرایط ناشی از حوادث بعد از بیست‎ودوم خرداد ايجاب مي‎كرد كه ما از بعضي از سخت‎گيريها كه در جاي خود منطقي بود، ولي در چشم‎انداز حوادث اخير غيرمنطقي بود پرهيز كنيم. مجلس با درك اين واقعيت پرونده اين رأي‎اعتماد را باز كرد.

لطفا درخصوص نقش مقام معظم رهبري در تشكيل كابينه دولت دهم دقيق‎تر توضيح دهيد؟

سخن رهبري اين بود كه مصلحت است كه قطار دولت از ايستگاه خارج شود (تعبیر از بنده است) و اين در واقع پيامي است كه همه گفته و ناگفته در مجلس درك مي‎كرديم. اگر ما سخت‎گيري مي‎كرديم و فرضا از بیست‎ویک وزير ده تا دوازده نفر از آنان رأي‎اعتماد نمي‎آوردند و اين‎كار باعث مي‎شد كه هيئت دولت شكل نگيرد. اين‎كار، با هر نیتی صورت می‎گرفت، صحيح نبود، زيرا تفسير محافل داخلي و خارجي اين می‎شد كه ايران هنوز از تنشهاي بعد از انتخابات بیست‎ودوم خرداد خارج نشده و در نهايت اين‎كار صددرصد به زيان نظام بود. رهبري در اوايل امر، قبل از اين‎كه اعضاي كابينه به مجلس معرفي شوند توصيه‎اي كرده بودند مبنی بر این‎که اگر مجلس مي‎خواهد سختگيري كند، آن را در بعد دیانت و درستی و انقلابي بودن انجام دهد. مقام معظم رهبري توصيه كرده بودند كه اگر مجلس به كارآمدي يك وزير شك دارد، ولي ریيس‎جمهور معتقد است كه مي‎تواند با آن وزير كار كند، مجلس قول ریيس‎جمهور را مهم بداند؛ زيرا در نهايت آن‎ها با هم ميخواهند كار كنند. البته اين به اين معنا نبود كه حتما به هركس كه ریيس‎جمهور معرفي مي‎كند، رأي‎اعتماد داده شود، ولي نظر رهبري اين بود كه در محاسبه كارآمدي يك وزير اظهارنظر ریيس‎جمهور را كه مي‎خواهد با آن وزیر كار كند عاملي مهم تلقي کنید. اين توصيه كمابيش به نمايندگان منتقل شده بود. در جریان رأی اعتماد زمزمههايي مبني بر احتمال عدم رأي‎اعتماد مجلس به شش تا هشت نفر از وزرا وجود داشت. اين باعث شد دولت نگران شود. در این حال رهبري با انتقال پيام دیگری به نمايندگان خواستند كه نمايندگان بدانند كه رهبري تمايل دارد وزرا رأي‎اعتماد بياورند و مجلس را متوجه ضرورت تشكيل كابينه‎اي بكنند كه معرف اقتدار دولت باشد.

مسئله‎اي كه در ابتدا بايد به آن توجه داشت اين است كه رهبري تأكيد داشتند كه اين پيام من به‎عنوان تكليف به نمايندگان نيست، يعني رهبري هيچ دستوري به مجلس نداده و در نتيجه مخالفت مخالفان و رأي مخالف دادن آن‎ها به‎معناي مخالفت با ولايت فقيه نيست، يعني رهبري نخواستند عنوان حكم حكومتي مانع روند قانوني مجلس شوند و منتها رهبري به‎عنوان ديده‎باني كه در يك نقطه مرتفعي ايستاده و از حوادث دور و نزديك كه اتفاق مي‎افتد، آگاه هستند خواستند نظر خود را به نمايندگان منتقل كنند و مجلس هم با درك مصلحت‎انديشي رهبري اين پيام را جدي گرفت.

منصفانه بگویيد رای اعتماد مجلس به هیجده وزیرنتيجه پيام رهبري، دفاع ریيس‎جمهور و يا دفاع خود وزرا بود؟

اگر پيام رهبري نبود تعداد بيشتري از وزرا احتمالا پنج يا شش نفر از آن‎ها رأي‎اعتماد نمي آوردند.

مي دانيد چه وزرايي به جمع كساني كه رأي‎اعتماد نياوردهاند اضافه مي‎شدند؟

بيان اسامي ضرورتي ندارد و اساسا همان افرادي كه رأي‎شان نزديك مردودي بود، مي‎افتادند. رهبري سوء‎نيتي در سخت‎گيري نمايندگان سراغ نداشتند و دقت در صلاحيت و كارآمدي وزيران را حق مجلس مي‎دانستند، ولي ايشان به مجلس پيام دادند كه در شرايط فعلي تشكيل يك دولت مقتدر به سود كشور و نظام است. نمايندگان هم با تمكيني كه در مقابل پيام رهبري داشتند و دارند این نظر رهبری را هم مطاع دانستند، نتيجه خوبي هم گرفته شد و دولت شكل گرفت.

يكي از ايرادهايي كه دولت نهم داشت، جا‎به‎جايي وزرا و مديران بود كه يكي از مسببان آن رأي‎اعتماد مجلس هفتم به دولت نهم بود. آيا فكر نميكنيد، دوباره اين اتفاق بيفتد و ماجراي تغيير وزرا دولت نهم در اين دولت هم ادامه يابد؟

با اين آقاي دكتر احمدي‎نژاد هيچ‎چيز قابل پيش‎بيني نيست و همه‎چيز ممكن است. حالا بعضي اين موضوع را حسن آقاي احمدي‎نژاد مي‎دانند و بعضي عيب ايشان، و در اين جهت هيچ بعيد نيست كه ايشان شش ماه ديگر بهترين وزير خود را عوض كنند. آقای احمدی‎نژاد همیشه به قول خودشان شگفتی‎ساز هستند.

واكنش مجلس به معرفي وزراي زن از سوي ریيس‎جمهور چگونه بود؟

معرفی وزرای زن غيرمنتظره بود و در واقع همه را غافلگير كرد و در پی این امر مطلبي نبود كه از چند ماه پيش مطرح شده باشد و اذهان آمادگي آن‎را داشته باشند. به‎طور طبيعي صف‎بنديهايي به‎صورت موافق و مخالف پيرامون اين موضوع شكل گرفت. در اين‎جا دو نظر وجود داشت، يكي نظر بعضی از مراجع تقليد بود كه وزیر شدن زنان را از جهاتي جايز و به مصلحت نميدانستند، نظر دیگر هم نظری بود که رییس‎جمهور در مجلس به تفصیل درباره آن توضیح داد. استدلال ايشان اين بود كه نيمي از جمعيت كشور را خانمها تشكيل مي‎دهند و اين روزها خانمها خيلي جدي درس مي‎خوانند و وارد عرصه خدمت مي‎شوند و شايد ما تنها كشوري باشيم كه دو سوم ورودي دانشگاه‎ها را خانمها تشكيل مي‎دهند و امروزه در بسياري از بخشهاي حكومت افزايش روز‎افزون حضور زنان محسوس است و زنان كارآيي و كارآمدي خود را نشان داده‎اند و چهره دستگاه حكومتي كه تا حالا مردانه بوده به‎سرعت در حال تغيير است. برخلاف سنت چند دهه گذشته که خانمهاي تحصيل كرده غالبا معلم و پرستار ميشدند، امروز به عرصه‎هاي ديگر هم ورود پيدا کرده‎‎اند. آقاي احمدي‎نژاد معتقدند كه ما بايد بار مشكلات كشور را به دست خانمها و آقايان معتقد به انقلاب و دلسوز نظام از زمين برداريم.

رأي‎اعتماد دادن مجلس به وزراي پيشنهادي زن به‎طور کلی تحت تأثير چند عامل بود، از يك طرف تمايل مجلس به رعايت نظر مراجع در کار بود. مجلس يك مجلس اصول‎گرا است و به نقش مرجعيت در انقلاب و پيدايش آن و حفظ بقای آن وقوف دارد. مجلس نمي‎خواهد كار خلاف شرع انجام دهد. البته اين مسئله‎اي نبود كه تمام مراجع بر سر آن اتفاق نظر داشته باشند. عده‎ای از نمايندگان نيز اين دغدغه را داشتند كه رأي‎اعتماد ندادن مجلس به هر سه وزير پيشنهادي زن ممکن است در داخل كشور اين‎گونه تلقي ‎شود كه زن هرگز نمي‎تواند وزير شود. در خارج كشور هم ممكن بود دشمنان انقلاب بهانه‎اي براي اين به‎دست بياورند و تبلیغ کنند که در اسلام به زن به‎عنوان شهروند درجه دوم نگاه مي‎شود و بخواهند براي قرار دادن زنان در مقابل اسلام در اين‎خصوص برنامه‎ريزي كنند. بالاخره با درنظر گرفتن اين واقعيتها و بررسي صلاحيتها و پيامدهاي مثبت و منفي و خصوصا شخصيت ممتاز خانم وحيد دستجردي، ایشان رأي‎اعتماد كسب كرد و دو وزير زن ديگر رأي‎اعتماد نياوردند.

در مورد خانم وحيد دستجردي وضعيت چگونه بود؟

اگر صلاحيتهاي فردي خانم دكتر وحيد نبود نتيجه رأي‎گيري غير از این مي‎شد. هركس نطق خانم دستجردي را در مجلس شنيد تصدیق كرد كه بهترين نطق در بين وزرا نطق ايشان بوده است.

اين خانم در شانزده سالگي وارد دانشکده پزشكي شده و هوش و استعداد هم در خانواده آن‎ها موروثي است و پدر ايشان سالها عهده‎دار اداره هلال احمر بوده و نزد مراجع نيز فردي محترم شمرده مي‎شده است و پدر بزرگ اين خانم مرحوم وحیددستگردی در تاريخ ادب معاصر نزد اهل ادب يك شاعر توانا و یک چهره ماندگار است. اين خانم دو دوره نماينده مجلس بوده آن هم يك نماينده فعال و نقش ايشان در استيضاح آقای عبدا... نوري فراموش نمي‎شود.

آن‎چه در جريان رأي‎اعتماد در رسانه هم آمده بود انتقاد جدي به‎نحوه تعامل دولت و مجلس در جریان رأی‎اعتماد بود؟

چرا راحت صحبت نمي‎كنيد، بگویيد دولت سعي داشت روي رأي‎ نمايندگان تأثير بگذارد.

به‎نظر مي‎رسد اكثر نمايندگان با معاون پارلماني دولت چندان تعامل خوشايندي ندارند و يا لااقل پالسهاي مثبتي بين‎شان رد و بدل نمي شود؟

ولي معاون پارلماني تعامل خوشايندي با اكثر نمايندگان دارد. آقاي رحيمي كار خود را مي‎كند و به‎عنوان معاون امور مجلس ریيس‎جمهور در تأمين مقصود ايشان تلاش مي‎كند تا آن چيزي كه ریيس‎جمهور از مجلس مي‎خواهد به دست بيايد. اساسا هر معاون امور مجلسي كارش همين است و آقاي رحيمي هم سعی می‎کند تا وظيفه‎اش را به انجام برساند.

پس تأثيرگذاري دولت بر مجلس به چه شكل بوده است؟

خوب است بدانید اساسا در مجلس ارادهاي براي مخالفت با دولت وجود نداشت، يعني اين مجلس، مجلسي نبود كه بخواهد چوب لاي چرخ دولت بگذارد و اصلا قبل از قضيه آقاي مشايي و در اوايل تيرماه اگر از مجلسيها نظرشان را در مورد كابينه مي‎پرسيديد، مي‎گفتند تلاش مي‎كنيم بيشتر وزرا رأي بياورند. ولي اتفاق‎هايي افتاد که به آن‎ها اشاره كرديم و سبب شد يك مقداري نمايندگان دچار مشكل بشوند که يكي داستان آقاي مشايي و ديگري مسئله معرفي وزراي زن بود والا مجلسيها شمشيري براي بريدن سر كابينه تيز نكرده بودند. از سوي ديگر در شرايط طبيعي و عادي انصافا باید گفت دولت هم كابينه‎ای ضعيف معرفي نكرد، آقاي احمدي‎نژاد نسبت به سال هشتادوچهار كسي است كه چهار سال تجربه رياست‎جمهوري دارد و نيروهاي بهتر و بيشتري را شناخته است.

با اين اوصاف يعني اعضاي كابينه دولت دهم بهتر از اعضاي دولت نهم هستند؟

نمي‎گويم خيلي زياد از آن‎ها قوي‎ترند، ولي به‎نظر می‎رسد كابينه دولت دهم از لحاظ كارآمدي بهتر از كابينه قبلي است.

آیا دولت در جريان رأي‎اعتماد به وزرا تأثيرگذار بوده است؟

بله، دولت در اين چند روز در اوج فعاليت بود تا نمايندگان را متقاعد كند كه به وزرا رأي بدهند، مثلا به وزراي پيشنهادي ميگفتند تا جايي كه مي‎توانيد با نمايندگان صحبت كنيد كه اين خود يك راه تأثيرگذاري مجاز است.

آيا به كسي هم هديه داده مي‎شد؟

به من كسي هديه نداده است.

درخصوص آقاي محرابيان ظاهرا با ايشان شما صحبت كرده بوديد؟

بله، بنده با آقاي محرابيان صحبت كردم و درخصوص سخناني كه در مورد ايشان زده مي‎شد مفصل صحبت كردم و ايشان توضيحاتي به من داد كه مفيد بود و بنده نيز توضيحات ايشان را با ساير نمايندگان مطرح كردم و باز دوباره حرفهاي نمايندگان را به شكل ديگري به اطلاع وي رساندم.

برخي از نمايندگان سخنان تندي در مورد آقاي بهبهاني مطرح كردند؛ در اين باب نظرتان چيست؟

آقاي بهبهاني را بنده قبل از وزير شدنشان مي‎شناسم و سخنان منفي عليه ايشان را هم به‎صورت مفصل و دقيق شنيدهام، ولي در جنب اين مباحث كساني هم در مجلس بودند که خلاف اين صحبتها را مي‎گفتند. آن‎ها افراد متدين و مورد وثوق ما بودند. بنده در اين مورد هم سعي كردم حرف آن‎ها هم در مجلس شنيده شود.

چرا آقاي علي‎آبادي رأي‎اعتماد نياورد؟

دلايل زيادي داشت كه از میان آن‎ها به دو دليل اشاره مي‎كنم، يكي اين‎كه به آقاي علي‎آبادي به‎علت نتايج المپيك لطمه خورد، اگر وزارت ورزش داشتيم وزیرش قطعا استيضاح مي‎شد. احتمالا اگر ايشان به‎جاي تربيت‎بدني در وزارت راه يا مسكن فعاليت مي‎كرد، رأي مي‎آورد و از سوي ديگر نمايندگان نظر مثبتي در مورد آقاي فتاح داشتند و كارهاي او را مثبت ارزيابي مي‎كردند.

علت كنار گذاشتن آقاي فتاح از وزارت نيرو چه بود؟

در اين‎خصوص قول‎ها متفاوت است، بعضي‎ها مي‎گويند ریيس‎جمهور از مدت‎ها پيش به‎شیوه مدیریت آقای فتاح انتقاد داشتند و بعضي‎ها مسئله تغيير ايشان را به داستان آقاي مشايي مرتبط مي‎كنند.

شما يكي از چهار نفري هستيد كه در رأي‎گيري حضور نداشتند، علت اين موضوع چه بود؟

اين از عجايب است زیرا من در چند هفته اخیر و خصوصا در هفته رأی‎اعتماد، برای حصول نتیجه مناسب و معقول یکسره در تلاش بودم، متأسفانه نتوانستم در رأی‎گیری شرکت کنم، در روز پنج‎شنبه جلسه مهمي داشتم و به اين دليل جلسه را روز پنج‎شنبه گذاشته بودم كه فكر مي‎كردم رأي‎گيري حداكثر روز چهارشنبه تمام مي‎شود. در آن روز تصميم گرفتم در ابتداي جلسه شركت كنم و بعد خود را به مجلس برسانم و با شروع نطق آقاي احمدي‎نژاد كه احتمال مي‎دادم حدود پنجاه دقيقه صحبت كند حركت کردم. ايشان کوتاه صحبت کردند و گویی یک فرود اضطراري در نطق داشتند.

بنده هم در راه به شلوغي خيابانها برخورد كردم و وقتي كه به ديوارهاي بهارستان رسيدم، از طريق تلويزيون ماشين متوجه شدم که صندوق‎ها را براي شمارش بردند، در اين شرايط ديدم قدم گذاشتن در داخل صحن مسئله‎ساز است. البته مي‎دانستم حضورم تغييري در نتایج به‎وجود نمي‎آورد.

نمايندگان اقليت در ابتداي حوادث پس از انتخابات دولت را نامشروع اعلام كردند، اما شاهد بوديم كه در جريان رأي‎اعتماد حضوري جدي داشتند و خيلي از آنان در مخالفت با وزرا سخن گفتند؛ اين رفتار را چگونه تحليل ميكنيد؟

در حال حاضر نامشروع بودن دولت از زبان نمایندگان اقلیت شنیده نمی‎شود و صحبت‎های مخالف نمایندگان اقلیت امری طبیعی است.

البته به همان اندازه هم اكثريت در مخالفت صحبت كردند و كساني مثل زاكاني و اكرمي كه جزو اقليت نيستند و در مخالفت دست‎كمي از اقليت نداشتند، اگر مي‎خواهيد رفتار پشت صحنه اقليت را ببينيد، بايد به تعداد آرای مثبت به وزرا دقت كنيد تا مشخص شود تصميم فراكسيون اقليت چه بوده است.

لطفا منظورتان را يك مقدار بيشتر توضيح دهيد؟

آقاي وحيدي كسي بود كه هيچ مخالفي نداشت و اقليت هم دليلي بر مخالفت با وزير شدن ايشان عرضه نكرد و جوسازي‎هاي دشمنان ايجاب مي‎كرد كه وزير دفاع رأي بالايي را بياورد و سؤال اين‎جا است كه اين نزديك شصت رأي منفي از ممتنع و مخالف را چه كساني به آقاي وحيدي داده‎اند، رأی‎گیری در مجلس مخفی است و من هم نمی‎دانم چه‎کسی به چه‎کسی رأی داده یا نداده است و نمی‎دانم تصمیم‎گیری فراکسیونی اقلیت چه بوده، اما بعید می‎دانم شصت نفر از اکثریت به وحیدی رأی مثبت نداده باشند.

آيا از سوي ریيس‎جمهور پيشنهاد پذيرش سمتي به شما شده بود؟

آقاي ریيس‎جمهور هيچ وقت با بنده در مورد وزارت ارشاد صحبت نكردند و هيچ پيغامي هم به بنده نرسيد و حتي نامه‎هايي كه براي چندصد نفر فرستاده بودند تا برنامه ارایه كنند نيز به دست من نرسيد، ولي از صدها طريق اين شايعه به گوشم رسيد و شنيدم آقاي ریيس‎جمهور صحبت‎هايي شفاهي با بعضي از اشخاص اظهار کرده بودند كه فلاني را می‎توان براي وزارت ارشاد در نظر گرفت. در مجموع كار خوبي هم كردند كه رسما با من در ميان نگذاشتند.

اگر در ميان مي‎گذاشتند چه پاسخي مي‎داديد؟

نمي‎پذيرفتم، زيرا سليقه، نوع نگاه و بينش بنده با رفتار آقاي احمدي‎نژاد منطبق نيست و در عين اين‎كه از ریيس‎جمهور پشتيباني مي‎كنم و به ايشان رأي دادهام، ترجيح مي‎دهم در مجلس نقش خود را ايفا كنم. اگر با من موضوع را در ميان مي‎گذاشتند، استدلال مي‎كردم كه با نگاه انتقادي كه نسبت به آقاي احمدي‎نژاد دارم حضورم در دولت به همگوني كابينه لطمه مي‎زند.

تهیه و تنظیم: مهدی قمصریان - مرتضی بیات

منبع: پنجره
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۱ - ۱۳۸۸/۰۶/۲۵
امیدوارم خدا دلهای مریض را درمان کند تا نفاق ریشه دارنشود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۸۸/۰۶/۲۵
افرين به اين اقاي حدادكه فيزيكدان.فيلسوف.مفسر.سياستمدار. جامعه شناس.مقنن.اديب.ايران شناس .روان شناس و.....هستند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۱ - ۱۳۸۸/۰۶/۲۵
جالبه هر کسی به ایشان رای داده منش ایشان را قبول نداشته ! پس برای چی به ایشان رای دادید؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۸۸/۰۶/۲۵
ای کاش کمی فقط کمی به عنوان نماینده ملت طرف حقوق پامال شده ملت بودید

این همه دروغ رو می بینید و میگید اما کو؟ کو زبان و صدای رسا و کو عمل حق طلبانه شما

به که باید داد برد

به امید روز شادی ملت
به امید خدا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۸۸/۰۶/۲۶
با سلام
چرا بايد جناب حداد عادل كه قبلا مورد احترام همه بود بايد به كسي كه با سليقه و بينش و نگاهش ناهماهنگ است راي بدهد؟
ناشناس
|
Venezuela, Bolivarian Republic of
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۸۸/۰۶/۲۸
انصافا مردی به صفای این شاگرد راستین شهید مطهری کم سراغ داریم
ایمان و صفا از سخنانش سرریز است
خدا عاقبتش را هم بخیر کند
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
برچسب منتخب
حسین هدایتی فتح خرمشهر احمد عراقچی خودروهای هیبریدی ترزامی هوآوی انصارالله یمن زیبا حالت منفرد مارک ویلموتس