بازدید 18409
تحلیل «ترند نیوز» از گفت‌وگوی احتمالی ایران و آمریکا؛

احمدی‌نژاد برای افزایش نفوذ خود آماده مذاکره با اوباماست

او بر این باور است: پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران، تنها بهانه غرب و آمریکا برای مذاکرات با ایران، برنامه‌های هسته‌ای این کشور است. «کشورهای غربی و آمریکا پیش از انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران، تمایل زیادی به بهبودی روابط با ایران را داشته‌اند. پس از انتخابات نیز آنها تمایل کمتری به این امر دارند. آنها تنها خواستار حل مسأله خطر هسته‌ای ایران هستند.»
کد خبر: ۶۴۰۱۲
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۷ 13 September 2009

سرویس بین‌الملل «تابناک» ـ اعلام آمادگی محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری ایران برای مذاکرات در مورد مسائل بین‌المللی به استثنای مسأله برنامه هسته‌ای این کشور با باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا، بیانگر عدم گذشت دولت ایران از برنامه‌های هسته‌ای خود است، لیکن کارشناسان بر این باورند که دیدار احمدی‌نژاد با اوباما موجب افزایش نفوذ بین‌المللی او خواهد شد و این مذاکرات برای احمدی‌نژاد دارای اهمیت بسیاری است.

خبرگزاری «ترند نیوز» در تحلیلی به موضوع گفت‌وگوی احتمالی رؤسای جمهور ایران و آمریکا پرداخته است.

رضا تقی‌زاده استاد دانشگاه «گلاسکو» در مصاحبه با این خبرگزاری گفت: دیدار احمدی‌نژاد با اوباما تنها موجب افزایش نفوذ بین‌المللی او خواهد بود.

ترند نیوز می‌افزاید: به گزارش شبکه خبر جمهوری اسلامی ایران، احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری این کشور در هفتم  سپتامبر در کنفرانس مطبوعاتی خود برای مذاکره با باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا درباره برخی مسائل مهم بین‌المللی اعلام آمادگی کرد و گفت: من در دوران «بوش» نیز بیان کرده بودم و الان نیز بیان می‌کنم که ما (ایران) با حضور نمایندگان رسانه‌های جمعی آماده مناظره درباره مسائل بین‌المللی هستیم.

این مذاکرات نقش مهمی در حل این مسائل خواهد داشت. به اعتقاد دولت ایران مسائل مربوط به برنامه‌های هسته‌ای این کشور حل شده و این کشور درباره «مسأله مربوط به حقوق مسلم خود» قصد مذاکره با کسی را ندارد.

در ادامه این گزارش آمده است: تقی‌زاده کارشناس ایرانی‌الاصل مقیم لندن نیز در مصاحبه خود این‌گونه ابراز عقیده می‌کند که پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران، تنها بهانه غرب و آمریکا برای مذاکرات با ایران، برنامه‌های هسته‌ای این کشور است. «کشورهای غربی و آمریکا پیش از انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران، تمایل زیادی به بهبودی روابط با ایران را داشته‌اند. پس از انتخابات نیز آنها تمایل کمتری به این امر دارند. آنها تنها خواستار حل مسأله خطر هسته‌ای ایران هستند».

این خبرگزاری بین‌المللی ادامه داد: احمد شیرزاد، کارشناس مسائل هسته‌ای و نماینده سابق مجلس ایران بر این باور است که منبع اساسی اختلافات ایران و غرب، مسأله برنامه هسته‌ای این کشور است. عدم مذاکره این مسأله موجب نیمه تمام ماندن مذاکرات خواهد شد.

پنج عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان (5+1) تا کنون دو طرح پیشنهادی به ایران ارایه کرده‌اند.

این خبرگزاری بر این باور است که غربی‌ها نسبت به برنامه‌های هسته‌ای ایران تردید دارند. اوباما تا پایان ماه سپتامبر برای آغاز مذاکرات ایران درباره شفافیت برنامه‌های هسته‌ای این کشور با «5+1» مهلت داده است. در غیر این صورت، تحریم‌های اقتصادی جدیدی علیه این کشور اعمال خواهد شد.

تا کنون سازمان ملل متحد برای توقف برنامه‌های هسته‌ای ایران علیه این کشور، پنج قطعنامه و سه تحریم در پیش گرفته است.

اما حسن بهشتی پور، کارشناس ایرانی در امور مسائل بین‌المللی بر خلاف دیگر کارشناسان معتقد است، ایران با کشورهای عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان در مورد مسائل بین‌المللی، امنیت جهانی، جلوگیری از شیوع سلاح‌های کشتار جمعی و مشکلات ایران و افغانستان مذاکراتی را انجام می‌دهد.

به باور وی، ایران تنها آماده مذاکرات در مورد مسأله هسته‌ای خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

بهشتی پور در مصاحبه تلفنی خود با خبرگزاری «ترند نیوز» از تهران افزود: ایران بنا بر قرارداد NPT و مانند دیگر کشورها دارای حقوقی جهت به دست آوردن فن‌آوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای است؛ بنابراین، نیازی نیست که ایران درباره حقوق خود با دیگران مذاکراتی را انجام دهد.

در پایان این گزارش نیز آمده است، شیرزاد نیز بر این باور است که مذاکرات ایران با غربی‌ها و آمریکا باید همه جانبه باشد. در این صورت، مسأله برنامه هسته‌ای ایران نیز مورد مذاکره قرار خواهد گرفت. اگر در این گفت‌وگوها مسائل مربوط به امنیت ایران، موضع منطقه ای این کشور، روابط این کشور با کشورهای غربی و غیره مورد مذاکره قرار بگیرد، این بیشتر موجب تأمین منافع ملی ایران خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها