بازدید 7555

باند فرش دزدي "خان دايي جان"

کد خبر: ۶۳۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۸۸ - ۰۸:۳۰ 14 September 2009
همشهری آنلاین - خان‌دايي با 2 خواهرزاده‌اش باند سرقتي به راه انداختند كه نيمه‌ شب‌ها به مغازه‌هاي فرش فروشي حمله مي‌كردند


و در كمتر از 5 دقيقه، ده‌ها تخته فرش ابريشم نفيس را مي‌دزديدند و قبل ازحضور ماموران ناپديد مي‌شدند.

اين باند سرقت در شاخه‌اي ديگر از جرايم خود، شبانه از راه پنجره وارد خانه‌هاي مسكوني شمال شهر مي‌شدند و درحالي‌كه صاحبخانه در خواب بود، اموال با ارزش و قابل حمل خانه را سرقت مي‌كردند.

كارآگاهان پليس اداره 17 آگاهي پايتخت از مهرماه گذشته در جريان فعاليت اين باند قرارگرفتند.بررسي‌ نخستين سرقت كه يك مغازه فرش فروشي در حوالي پاسداران بود نشان مي‌داد سارقان با كوبيدن جسمي سخت به شيشه سكوريت مغازه و شكستن آن، درحالي‌كه آژير دزدگير مغازه به صدا درآمده بود دركمتراز 5 دقيقه ده‌ها تخته فرش ابريشم نفيس را ربوده و قبل از حضور ماموران به سرعت گريخته بودند.

بررسي دوربين مداربسته مغازه نيز نشان مي‌داد سارقان، فرش‌هاي سرقتي خود را داخل يك خودروي مدل بالا كه پلاك خارجي داشت جاسازي و فرار كرده بودند.

درحالي‌كه تحقيقات درباره اين سرقت ادامه داشت، 15 روز بعد، خبر سرقت شبانه ديگري از يك مغازه فرش‌فروشي به پليس آگاهي گزارش شد، سارقان اين بار ساعت 3 بامداد، اين سرقت را رقم زده بودند و بدون آنكه سرنخي بر جاي بگذارند، سوار بر همان خودروي پلاك خارجي گريخته بودند.

سرقت خونين

سومين سرقت برخلاف 2 سرقت قبلي چندان هم ساده نبود، آنها در اين سرقت بعد از شكستن شيشه مغازه و ورود به داخل آن با نگهبان روبه‌رو شدند اما به جاي فرار، بعد ازضرب وشتم نگهبان، با سرقت ده‌ها تخته فرش بار ديگر گريختند.

در اين مرحله از تحقيقات، با توجه به آنكه سارقان سرنخي از خود برجاي نمي‌گذاشتند، پليس تنها راه رسيدن به آنها را ردگيري فرش‌هاي مسروقه كه داراي شناسنامه بودند ديد و به اين ترتيب مشخصات اين فرش‌ها در اختيار تمامي يگان‌هاي پليس كشور و مغازه‌هاي خريد و فروش فرش‌هاي ابريشم در سراسر كشور قرار گرفت.

خرداد ماه گذشته با گذشت چندين ماه از آغاز سرقت‌ها، ماموران در جريان معامله يكي از فرش‌هاي مسروقه با يك خودرو در يكي از شهرهاي مركزي كشور قرار گرفتند.

شماره خودرو به سرعت در اختيار يگان‌هاي پليسي قرار گرفت و اين خودرو در يكي از استان‌هاي غربي توقيف شد و به اين ترتيب نخستين عضو باند به دام افتاد.

وقتي اين مرد جوان در بازجويي‌ها دايي خود را به‌عنوان سردسته باند و برادرش را به‌عنوان همدست خود معرفي كرد، 2 عضو ديگر اين باند نيز دستگير شدند، با بازرسي خانه سردسته باند 50 تخته فرش ابريشمي نفيس مسروقه كشف شد و به اين ترتيب او ديگر راهي براي فرار نداشت.

باند خانوادگي

«بعد ازشناسايي مغازه فرش فروشي مورد نظرمان، يك پلاك خارجي را روي پلاك اصلي خودرو قرار مي‌داديم تا در زمان فرار، شماره خودرويمان در دوربين‌هاي مداربسته ثبت نشود، بعد از رسيدن به محل سرقت، با يك جسم سخت، شيشه سكوريت مغازه را مي‌شكستيم و وارد مغازه مي‌شديم و در كمتر از 5 دقيقه تا مي‌توانستيم فرش مي‌دزديديم و سپس قبل از رسيدن ماموران فرار مي‌كرديم».

سركرده باند كه يك سارق سابقه دار است در بازجويي‌ها با اعتراف به سرقت از مغازه‌هاي فرش فروشي، اطلاعاتي درباره سرقت‌هاي باند خانوادگي خود از خانه‌هاي شمال شهر در اختيار ماموران قرار داد.

وي در اظهارات عجيبي اعتراف كرد براي آنها بودن يا نبودن صاحبخانه چندان فرقي نمي‌كرده؛ چرا كه آنها بدون ايجاد سر و صدا وارد خانه‌ها مي‌شدند و دست به سرقت مي‌زده‌اند كه در يك مورد از اين سرقت‌ها، آنها يك فرش 24 متري را با جا به جا كردن مبلمان خانه ربوده بودند، بدون اينكه صاحبخانه از خواب بيدار شود.

سرهنگ عباسعلي محمديان، رئيس پليس آگاهي پايتخت با اعلام اين خبر گفت: اعضاي اين باند با همين روش سرقت‌هايي را در شهرستان‌هاي ديگر كشور مرتكب شده اند‌كه تا‌كنون به 23 سرقت از مغازه و خانه اعتراف كرده‌اند كه ارزش اين سرقت‌ها به 2 ميليارد تومان مي‌رسد.

تاكنون 15 شاكي پرونده شناسايي شده‌اند و بررسي‌ها براي شناسايي ديگر شاكيان و احتمال ارتكاب سرقت‌هاي ديگر توسط اين باند 3 نفره خانوادگي ادامه دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل