بازدید 12508

خالی شدن جیب مردم با تجویز آزمایش

کد خبر: ۶۳۹۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵ 10 November 2016
برخی پزشکان با مراجعه بیمار قبل از هر اقدامی آزمایش، سونوگرافی و... تجویز می‌کنند تا به این ترتیب بتوانند بیماری احتمالی‌ فرد را حدس بزنند. این نوع تجویزها شاید به ظاهر برای بیمار مناسب باشد و منجر به تشخیص زود هنگام بیماری او شود، اما از دیدگاه مراجع درمانی کشور این میزان آزمایش‌های تجویز شده برای افراد در طول سال به هیچ عنوان علمی و کارآمد نیست.
 
به گزارش آرمان امروز، در اصل به دلیل اجرا نشدن کامل نظام ارجاع و احیا نشدن جایگاه پزشک عمومی هزینه‌های نظام سلامت افزایش یافته است. این در حالی است که در ابتدا با مراجعه زودهنگام بیمار به پزشک عمومی بیماری او تشخیص داده می‌شود و دیگر نیازی به تجویز آزمایش‌های گران‌قیمت از سوی پزشک متخصص نیست. از آنجا که از قدیم گفته اند پیشگیری بهتر از درمان است به نسبت با درمان به ‌موقع بیمار، کاهش هزینه درمان، تشخیص سریع‌تر و ارزان‌تر بیماری و کمترشدن نیاز به انجام آزمایش‌های پزشکی پیشرفته می‌توان به سلامت دست یافت.

در برخی موارد آزمایش‌ها برای گروهی از بیماران ضرورت دارد، اما آزمایش‌های تشخیصی برای بسیاری از بیماران انجام نمی‌شود. برای مثال در صورت انجام آزمایش‌های دوره‌ای از مزمن شدن بیماری‌ جلوگیری می‌شود، اما در بسیاری موارد این آزمایش‌های ضروری انجام نمی‌شود. البته آن طرف قضیه هم وجود دارد، یعنی گاهی به نظر می‌رسد که به انجام آزمایش‌های تشخیصی پیشرفته برای برخی از بیماران نیازی نیست، اما به دلیل تجویز پزشک، آن آزمایش انجام می‌شود. در كشورهای پیشرفته به ازای تشخیص هر بیماری حدود دو آزمایش تجویز می‌شود، اما در ایران این تعداد سه برابر این آمار است و تجویز تعداد زیاد آزمایش‌های تشخیصی سبب تحمیل هزینه‌های سنگین به بیماران، سازمان‌های بیمه‌گر و هدررفت لوازم و استهلاک تجهیزات آزمایشگاهی می‌شود. در كشورهای پیشرفته پاتولوژیست‌ها در آزمایشگاه‌ها می‌توانند درباره آزمایش‌های درخواستی از سوی پزشكان نظر دهند و در صورت تشخیص بی‌مورد بودنش، آن را به پزشكان ارجاع دهند.
 
این در حالی است كه در كشور ما این حق برای پاتولوژیست‌ها دیده نشده است و به همین دلیل تخمین زده می‌شود حدود ۶۰درصد آزمایش‌های تشخیصی غیرضروری است، آن هم در شرایطی كه برخی آزمایشگاه‌ها افراد دوره ندیده را به عنوان مسئول فنی خود انتخاب می‌كنند.
 
سال‌هاست کارشناسان نظام سلامت بر ‌ضرورت اجرای راهنمای بالینی در نظام سلامت تاکید دارند، زیرا با اجرای این راهنماها، می‌توان امیدوار بود که پزشکان فقط در چهارچوب‌های علمی، آزمایش‌های پزشکی را تجویز کنند. یکی از راه‌حل‌های کاهش آزمایش‌های غیرضروری اجرای راهنمای بالینی است. برای تحقق این امر باید راهنماهای بالینی ملی تعریف شود تا فرایند تشخیص، درمان و تجویز آزمایش‌ها از روندی منطقی، علمی و هماهنگ پیروی کند. پزشکان از طریق راهنماهای بالینی موظفند از یک فرایند علمی برای درمان و تجویز فرایندهای تشخیصی پیروی کنند.
 
این کار علاوه بر کاهش هزینه‌های نظام سلامت موجب می‌شود بسیاری اوقات از مزمن شدن بیماری افراد جلوگیری شود. اینکه پزشک برای انجام ویزیت‌های بیشتر و صرفه‌جویی در وقت، فورا بیمار را به سمت آزمایش‌های تشخیصی سوق دهد، نه‌ تنها جیب بیمار را خالی می‌کند، بلکه موجب می‌شود سلامت بیمار به خطر بیفتد، چون هر آزمایش و عکس‌برداری بی‌مورد می‌تواند فرایند تشخیص سریع و درست بیماری را به خطر بیندازد و حتی روند درمان منطقی بیمار را هم منحرف کند. درضمن مشکلات در نظام درمانی کشور فقط اخذ پول نیست، بلکه مشاهده می‌شود که بسیاری از بیماران بر اساس تصمیم خود و بدون مشورت با پزشک عمومی یا متخصص به فوق تخصص‌های مشهور مراجعه می‌کنند که این امر نظام سلامت را با مشکل رو به رو کرده است. در حال حاضر، بیشتر مراکز در حال خصوصی شدن هستند؛ کاری که درآمدزا باشد در آن مافیا ایجاد می‌شود. رشته رادیولوژی نیز درآمدزا و در عین حال با جان مردم در ارتباط است. یک عکس اضافی،‌ علاوه بر هزینه، دوز پرتوگیری را در بیمار بالا می‌برد. برای مثال به طور مرتب برای مردم گرافی گردن و کتف نوشته می‌شود که باعث اشعه خوردن غدد تیروئید و لنفاوی می‌شود. در حال حاضر برای هرکسی، در هر سن و برای هر دردی، عکس کمر نوشته می‌شود که دستگاه تناسلی فرد را در معرض اشعه قرار می‌دهد.

تجویز ۶۰درصد آزمایش‌های پزشکی غیرضروری است


رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران معتقد است که ۶۰ درصد آزمایش‌های پزشکی برای بیماران، غیرضروری تجویز می‌شود. ناصر کمالیان گفت: ابتدا باید پزشک متخصص مسئول بیمار را بپذیرد و با بیماری او آشنا شود و با بررسی برگ درخواست پزشک معالج، اولویت‌های تشخیصی را تعیین و نمونه‌ها را هدفمندانه به منظور تشخیص زودرس بیماری و استفاده صحیح از پرسنل، تجهیزات و مواد مصرفی آزمایشگاه به قسمت‌های مربوطه ارسال کند. او افزود: با نظر کلی به گزارشات آزمایشگاهی که روزمره در دست بیماران است چنین بر می‌آید که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد نتایج آنها برای تشخیص بیماری است. در صورت حذف ۶۰۰ هزار آزمایش که در آزمایشگاه‌های هشت بیمارستان دانشکده پزشکی تهران به طور ماهیانه انجام می‌شود و جدیدا آمارگیری شده و محاسبه می‌شود و نیز در صورت حذف درصد بالای آزمایش های غیر ضروری در کشور به صرفه‌جویی کلان در هزینه بیماران و مخارج آزمایشگاه‌ها خواهیم رسید. کمالیان با اشاره به اینکه آزمایشگاه مرجع سلامت در قسمت مربوط به استانداردسازی و اعتباربخشی ساختاری آزمایشگاه‌های پزشکی توجه مناسب را مبذول داشته است، گفت: حدود یک هزار و ۶۰۰ پزشک متخصص آسیب شناسی که طی ۳۰ سال گذشته به جامعه پزشکی تحویل داده شده‌اند در جهت نیل به اهداف شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور و استفاده بهینه نتوانسته‌اند اقدام کنند. رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران خاطرنشان کرد: بعد از ارائه آزمایش توسط پزشک ما باید از نوع نوشتن آزمایش متوجه شویم که پزشک به چه بیماری‌هایی فکر می‌کند و با توجه به آن آزمایش‌ها را اولویت‌بندی ‌کنیم. پزشک باید آن‌قدر معاینه بالینی را دقیق انجام داده باشد تا به تشخیص نزدیک‌تر شود و زودتر به نتیجه درست برسد.

ایجاد هزینه‌های مازاد برای بیمار ممنوع


امروز در بحث تشخیص بیماری‌ها با نقش جدید پیش‌بینی‌کننده آزمایشگاه‌ها روبه رو هستیم. در واقع آزمایشگاه می‌تواند با در دست داشتن امکانات و بسترهای موجود برای تشخیص بیماری‌ها پیش‌بینی کند که امکان رخداد چه بیماری‌هایی در افراد وجود دارد؟ یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره وضعیت تجویز آزمایش‌های غیرضروری به «آرمان امروز» می‌گوید: در کشور ما در همه دوران اخلاق پزشکی بر اقتصاد پزشکی غالب بوده است. در اغلب موارد پزشکان اصول اخلاقی در پزشکی را رعایت می‌کنند، اما بروز این اتفاق در کشور نیازمند مداخله، بازرسی و رعایت اصول است. همایون‌هاشمی می‌افزاید: باید دستگاه‌های نظارتی، سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت و درمان در گام نخست به این امور رسیدگی کنند. در روند مطلوب نظارت‌ها به نسبت متخلفان نیز شناسایی می‌شوند. چون این‌گونه اقدامات سوء زحمات پزشکان خدمتگزار را زیر سوال می‌برد. به گفته او از بعد اقتصادی نیز این گونه هزینه‌های مازاد بر سبد هزینه‌های معیشتی خانوارها تاثیر منفی دارد. برای کاهش صدمات ناشی از این گونه اقدامات باید نهادهای نظارتی به این موضوع رسیدگی و با متخلفان احتمالی برخورد کنند. بی شک این گونه هزینه‌های مازاد بر اقتصاد کشور تاثیرگذار است. او با بیان اینکه در برخی مواقع شاهد زد و بندها بین پزشک و مراکز پاراکلینیک هستیم، تاکید می‌کند: در برخی مواقع پزشکان تخصص برخی مراکز پاراکلینیک را تایید می‌کنند و به این ترتیب بدون توجه به ملاحظات و هماهنگی‌های ریالی بیمار را به آن مراکز ارجاع می‌دهند. در اصل این اقدام در روند درمان بیماران تاثیر مطلوب دارد.‌هاشمی می‌افزاید: اگر این گونه هماهنگی‌ها جنبه‌های اقتصادی داشته باشد به نسبت با این اقدامات در گام نخست شرافت پزشکی زیر سوال می‌رود و در مراحل بعد هم به جامعه پزشکی و ملت آسیب زده می‌شود. به گفته او هر یک از پزشکان کشور با استفاده از امکانات این مرز و بوم تحصیل کرده اند و به این ترتیب باید خدمات مناسب نیز به مردم ارائه دهند. باید دانست که این گونه رفتارهای سوء در جامعه پزشکی اندک است، اما همین میزان نیز نباید مشاهده شود. در ضمن دانستن حق بیمار است و او باید بداند به چه علتی آزمایش برایش تجویز شده است. در واقع کسی که دستور آزمایش را صادر می‌کند، باید پاسخگوی بیمارش نیز باشد. آگاهی‌ دهی به بیمار در کشور ما خلأ بزرگی است. شکل‌گیری این ارتباط باعث شده هزینه‌های اضافه بر بیماران به دلیل تجویز آزمایش‌های غیرضروری تحمیل شود. بعد از ارائه آزمایش توسط پزشک ما باید از نوع نوشتن آزمایش متوجه شویم که پزشک به چه بیماری‌هایی فکر می‌کند و با توجه به آن آزمایش‌ها را اولویت‌بندی می‌کنیم. پزشک باید آن‌قدر معاینه بالینی را دقیق انجام دهد تا با تشخیص صحیح نزدیک‌تر و زودتر به نتیجه درست برسد. به گفته او براساس استانداردهای ویزیتی در مصوبه هیات وزیران آمده است، مدت زمان ویزیت یک پزشک عمومی ۱۵ دقیقه، پزشک متخصص ۲۰ دقیقه، پزشک فوق تخصص ۲۵ دقیقه و ویزیت روانپزشک ۳۰ دقیقه است. البته در موسسات دولتی وابسته به وزارت بهداشت، برنامه ارتقای کیفیت ویزیت هم وجود دارد که بر اساس آن پزشکان باید در یک ساعت، هشت بیمار و روانپزشکان هم در یک ساعت باید شش بیمار را ویزیت کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۲۸
انجام آزمایش اطلاعات کافی و دقیق در مورد وضعیت جسمانی هر شخص رو میده و بسیار مناسب و مفید هست اگر نگران جیب مردم هستید بجای نقد اصل مساله بیمه ها رو تحت فشار بذارید تا حمایت و پوشش مناسب رو به عمل بیارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۰
پزشکان ایرانی 16 برابر متوسط جهانی برای بیماران آنتی بیوتیک تجویز می کنند. بالاخره یکیشون اثر می کند. حدود 60 درصد موارد سونو، ام ار ای و آزمایشات اندیکاسیون علمی ندارد یعنی اینکه نیاز نیست ولی پزشکان می نویسند تا بیمار انجام دد.
دگترهستم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۱
دکتر حقیقی بیمار را درمان میکند نه آزمایش را بسیاری از ازمایش هابدلیل این است که بزشک حال معاینه کامل را ندارد ویا اینکه با یک ازمایشگاه که می تواند مثلا همسرش باشد تبانی کرده
ما پزشک زیاد داریم زیاد
اما پزشک انسان کم داریم کم
سرما میخوری میری دکتر برات آزمایش مینویسه میری آزمایش یه دویستومنی پیادت میکنن تهشو در میاری میبینی آزمایشگاهه مال خوده دکترست . شما الان مشهد بچت مریض بشه بخای ببریش یه دکتر خوب برای غدد اطفال یا اعصاب اطفال باید مطبشون دویستومن زیرمیزی بدی تا نوبت بدن . یه بنده خدای روستایی بچش مریض بود از روستا اومده بود میگفت پنجاه گرم زعفرون دادم به منشیه تا به بچم نوبت داده . میگید نه و تکذیب میکنید بیاید مشهد ببرم نشونتون بدم .
متاسفانه پزشك ها هم كاسب شدند
سلام
دوست عزيز نگارنده بهتر نيست در موارد تخصصي كار را به اهل فن واگذاريم در صورت تشخيص اشتباه چه كسي جواب گو است بيمه درماني يا پزشك معالج كمي انصاف هم خوب است.
عزت مستدام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۱
ملتو چی فرض کردند، جیبتو دارن خالی می کنن می فهمی زیاد نیاز نیست اهل فن باشی
اینم در نظر داشته باشین بعضی از دکترهای محترم با بعضی از آزمایشگاه ها قرارداد دارن و پورسانت میگیرن و آزمایش آزمایشگاه دیگه ای رو قبول نمیکنن
لطفا انشتار بدین شاید کسی پیدا شد پیگیری کرد
در کشورهای پیشرفته پاتولوژیست ها در آزمایشگاهشون حضور دارند و بر روند آزمایشات مستقیما نظارت میکنند.اینجا پاتولوژیست و مسئول آزمایشگاه بجای حضور در آزمایشگاه دنبال کارهای شخصیشون هستن.چطور میتونن در مورد آزمایشهای تجویز شده پزشکان نظر بدن!
دست پاتولوژیستا تو جیب دکتراست و بالعکس حالت خوبه تابی جون!
کوگوش شنوا
استاد محترم
ضمن سلام بااین امار ارایه شده درازمایشات درخواستی حوزه ازمایشگاههای دانشگاهی که هرکدام یک مسول فنی دارند روزانه بایک حساب سرانگشتی 700 نسخه درخواست ازمایش راباحضوردربالین مریض کنترل وقبول یاردکنند؟؟؟؟ وگرنه حداقل 14 مسول فنی به ازای هر 50نفر درهرواحدبیمارستانی؟؟؟ این فقط کنترل نسخ شد 14 نفر. کی باید به کنترل کیفی انجام ازمایش برسند؟؟؟کی بایداموزش ونظارت برپرسنل تازه وارد برسد ؟؟ودهها مسولیت دیگرکه برعهده مسول فنی است تازه کدام فوق ریه یافوق خون یاغدد ودهها فوق رشته های دیگر ومتخصصین اجازه میدهند یک پاتولوگ درخواست انهارا ادیت
نماید؟؟؟؟کجای دنیا مرسوم است .برخی دوستان پاتولوق مادربیمارستانها حوصله امضا یک جواب ازمایش راندارندواکثرازمایشات انها راپرسنل ازمایشگاههاامضامی کنند حتی نسخ بیمه راهم پرسنل امضامی کنند برای رسیدن به جواب درست شمابایددرازمایشگاه وقت وانرژی بزاری روی مواد وکیتهای مصرفی ودستگاهها اشراف ونظارت کافی بکنی تابه جواب درست ازنظرصحت ودقت برسی وپزشک ازشمایک جواب صحیح میخوادشمایک جواب درست دست مریض بدهید کنترل درخواست ازمایش پیش کش . ممنونم
يه دليل اين امر ميتونه دقيق نبودن امزايشات انجام گرفته باشه، خيلي از دستگاههايي كه براي انجام ازمايشات در مراكز پزشكي مورد استفاده قرار ميگيرند خارجي هستند و بطور مرتب و سالانه بايد از طرف شركت سازنده بازبيني عيب يابي و كاليبره شوند، قصور مراكز درماني در تامير و نگه داري منظم دستگاههاشون باعث نتايج غير دقيق پزشكي ميشه و برخي از پزشكان بطور سليقه اي و شهودي بيمارانشون رو به مراكزي ميفرستند كه حدس ميزنن ازمايشات درست انجام ميدن.
وظیفه اصلی دکتر معاینه بالینی و گرفتن شرح حال و سپس تشخیص است. در حالی که در کشور ما چون بیمار به عنوان یک کیسه پول دیده می شود، تعداد زیاد و بی موردی از آزمایش و عکس و ... از او گرفته می شود قبل از اینکه پزشک به مشکل بیمار گوش دهد و انرا تحلیل کند. تنها راه ان افزایش تعداد پزشکان یا از طریق شکستن محدود کردن پذیرش کنکور پزشکی و یا اجازه به اینکه پزشکان خارجی هم اجازه کار در ایران داشته باشند، می باشد
این حرفها چیه می زنید؟ مگه مردم خل هستند که الکی به پزشک مراجعه کنند؟ ما پزشکان وقتی کسی به عنوان بیمار به ما مراجعه می کند فکر می کنیم حتما دردی دارد که مراجعه کرده و وقتی در معاینه بالینی به نتیجه ای نمی رسیم مجبور می شویم از ابزارهای پاراکلینیک استفاده کنیم. مگر اینکه از این به بعد فکر کنیم مردم موقع مراجعه به پزشک دردی ندارند.مسیر فکری ما از اینطرفی ست و نه از آنطرفی. اگر از 1000 آزمایشی که تجویز کرده ایم یکی ان منجر به تشخیص بیماری در فرد شود و به موقع اقدام درمانی برای او صورت دهیم برنده ایم.یعنی اگر 1 در هزار آزمایش ها به درد بخورد باز ما به نتیجه کلی که امر پزشکی به آن اشتغال دارد رسیده ایم. حالا اگر عده ای از پزشکان با آزمایشگاه ها می بندند یا با سونوگرافی ها را نمی دانم اما در کل اینگونه نیست.
دقت کنید هر دکتر خاصی یک آزمایشگاه را پیشنهاد می کند و خطاب به آن آزمایشگاه آزمایش فرد نگونب بخت را می دهد که این ((((( خیلی بو داره - توانی - همکاری مخفی - کاسبی و.....)))))
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۰
توانی نه دلبندم ! تبانی
اين كجاي استاندارد است كه شما همه افراد و همه بماريها و از طرف ديگر همه تخصصها را يك كاسه كنيد و براي همه يك واحد زماني و عددي قرار دهيد، همين يك سويه ديدن نشانه غير علمي بودن اين مقاله است، مگر بايستي تمام ازمونها ارزش اخباري مثبت صد درصد داشته باشد، در اينصورت ميزان خطاي عدم تخشيص بالا ميرود، بيشتر يك متخصص غدد به ازمايش نياز دارد يك متخصص روانپزشكي يا ارتوپدي يا چشم ميزان كمتر ،همه را يك گروه قرار دادن نشانه سو گيري مقاله است،در عوض زمان معاينه يك متخصص چشم يا زمان شرح حال يك متخصص روان بيشتر است ،از طرف ديگر بهتر است قوانين در جهت تنظيم عامل اصلي و آگاهي مردم باشد به نظر بنده پزشكان تحصيل كرده در اين پازل امادكي بيشتري براي همكاري دارند و در صورت عزم حل مشكلات شايد سريع ترين وپيشروترين قسمت هماهمنگي با انهاست ،در صورتيكه مردم آگاهي لازم و بيمه ها حل مسيولت و يك جانبه گرا نباشند ،مهمترين وظيفه رسانه بالابردن فرهنگ درماني مردم است بيماري كه با دفترچه به مطب مراجعه و براي سرماخوردگي تقاضاي عكس و ازمايش و پنيسيلين و دگزامتازون ميكند ،اگر يك ساعت شرح حال و معاينه دقيق شود، وسپس با توصيه استفاده مايعات و استراحت و شستشوي مخاطها با سرم روبرو شود چه برخوردي دارد؟ قطعا تمام تصميمات نمايندگان مجلس دولت سازمانهاي بيمه بيمارستانها درمانگاهها ازمايشگاهها داروخانه ها در جهت افكار مردم است و اكر به ملت آگاهي و اموزش درست داده شود ساير قسمتهاي سيستم سريع خود را هماهنگ ميكند ايا هيچ كدام وظيفه خود دانسته ايد يك مقاله در اين زمينه بنويسيد و يا منتشر كنيد
تویی که این مقاله رونوشتی دلت چی میخواد وهدفت چیه چراهیچ کس به بنیانهای کج که از روز اول گذاشته شد وایناروفکرنمیکنیدکه بابرنامه بوده
بیماران فدای معامله پزشکان بیسواد
اینجا در بندرعباس صاحب یکی از آزمایشگاه ها که الحق و انصاف کارش هم خیلی خوبه با درآمد میلیادی ماهانه اش (بالای 40 میلیارد تومان ) هر ساختمان پزشکان جدیدی ساخته میشه نصف بیشترش را میخره و با نصف قیمیت مطب هایش را به دکترهاه متقاضی اجاره می دهد با این تعهد که آزمایش هایش را به آزمایشگاه او بفرستند و خوب طبیعتا در این میان آزمایش های بی مورد نیز قطعاً درآمد زا خواهد بود.
پس چی شد و چی بود این قسم سقراط پزشکان؟!!!
مشکل زیاد نوشتن و تجویز ازمایش نیست مشکل عدم تسلط پاتولوژیست ها به تست های آزمایشگاهی و کنترل فنی هست چونکه سواد آزمایشگاهی ندارند ،فقط تو ایران هست کسی که سالها درس آزمایشگاه خونده حق تاسیس آزمایشگاه نداره و یک پاتولوژیست که در واقع بیس پزشکی داره نه آزمایشگاهی حقی رو به دست آورده که متعلق به اون نیست واقعا باید تاسف خورد به حال این مملکت و وزارت بهداشت ،پاتولوژیستها سواد آزمایشگاهی ندارند مردم این رو بدونید که هیچ وقت تو ازمایشگاه ها حضور ندارن و حق دکتر های ازمایشگاهی مثل انگل شناس باکتری شناس بیوشیمی و... ازشون گرفته شده و به این جماعت فاقد سواد آزمایشگاهی داده شده
جالبتر اینکه برخی از پزشکان آزمایشهای تجویزی همکاران خود را قبول ندارند و شما را به انجام آزمایشهای جدید و محلی معتبرتر!! وادار می کنند.
سلام
در المان اگر جهت سرما خوردگی به پزشک مراجعه فرمایید. دارویی جز یه تب بر ساده اونم خیلی حالت بد باشه نمیدهد. برای گلودرد و سرفه هم شکلات عسل و لیمو میگه از داروخانه بگیر. اما تو ایران برای بچه سه ساله خشک کننده قوی برای سرماخوردگی تجویز میکنند. دفعه قبلی پدرم رو جهت معاینه به متخصص ارتوپدی که کلی معروف و فارغ التحصيل دانشگاه تهران بود. باورتون میشه تنها کشوری که رفته بود ارمنستان بود یعنی یه دونه کنفرانس خارجی این متخصص نرفته بود. پزشکهای ایرانی به نظر من جزو بیسوادترین و پرمدعاترین اقشار جامعه تحصیلکرده ایران هستند.
متاسفانه حتی درج نظرات به ضرر مردم و به نفع سازمانهای بیمه‌ای منعکس شده. مشکل اینجاست که بیمه‌گرها نمی‌خوان به تعهداتشون عمل کنن و با این بهونه‌ها قصد دارن مردم رو از آزمایش بترسونن.
با سلام به تمامی همکاران عزیز توصیه میشود برای یک بار کتاب قانون ابن سینا را بخوانند ۱- در ابتدا به بیماری که بشما مراجعه نموده اجازه دهید شرح حال بیماریش را بیان کند { حوصله کنید چون در بسیار از موارد مطا لبی خارج از اصل مطلب بیان میکند.}۲ -نگاه به چشمها رنگ پوست لرزش اندامها طرز بیان توجه شود .۳- معاینه باید شامل لمس اندامها {به قولی ار موی سر تا ناخن پا }باشد۴- گوش کردن به صداهای قلب ریه وو بدقت گوش کنید. از رنگ ادرار ومدفوعش بپرسید.حالا اگر به تشخیص نرسیدید بروید سراغ ازمایش وراد یو گرافی جدا توصیه میشود از ساده ترین ازمایشها شروع نمایید نه ام ارای وسیتی ویک خروار ازمایش خون وادرار .نکته .بیماری که بدون هیچ گونه عارضه بشما مراجعه کرده ومیگوید دکتر جان برایم یک سری ازمایش کامل بنویس را ازمطب بیرونش بیندازید.
اینها زدوبندهای بعضی از دکترها با مسئولین ازمایشگاهها سونو گرافیها و... است که حتی ازمایش یک ازمایشگاه دیگر راقبول ندارند وحتی مریض را به انوع مختلف برای عمل جراحی و گرفتن پول باد اورده راضی میکنند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر