بازدید 11838

جمهوری خودخوانده قره‌باغ تغییر نام یافت

کد خبر: ۶۳۸۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳ 06 November 2016
جمهوری خودخوانده قره‌باغ نام خود را به جمهوری "آرتساخ" تغییر می‌دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از وستی، آشوت گولیان، رئیس مجلس جمهوری خودخوانده قره‌باغ گفت: در پیش‌نویس قانون اساسی جدید، ما به نام تاریخی و واقعی خود یعنی جمهوری «آرتساخ» تغییر نام خواهیم داد.

بیش از دو دهه است که جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه خودمختار قره‌باغ که هیچ‌یک از این دو کشور استقلال آن را به رسمیت نمی‌شناسند، درگیر هستند و این منطقه عامل اصلی تنش‌ها میان دو کشور محسوب می‌شود.

این مناقشه در دهه 90 میلادی عامل وقوع جنگی خونین در پی فروپاشی شوروی شد.

جدایی‌طلبان قومیت ارمنی تحت حمایت ایروان کنترل قره‌باغ و چندین منطقه در جمهوری آذربایجان را در جریان آن درگیری‌ها که 30 هزار کشته بر جای گذاشت، به دست گرفتند.

جامعه آذربایجانی قره‌باغ که پیش از جنگ 25 درصد جمعیت این منطقه را تشکیل می‌دادند، کاملا از قره‌باغ خارج شده‌اند و هم‌اکنون این منطقه 149 هزار سکنه دارد که اکثراً ارمنی هستند.

با وجود مذاکرات چندین ساله درباره مناقشه مذکور، دو طرف هنوز معاهده نهایی صلح را امضا نکرده‌اند و قره‌باغ از نظر بین‌المللی بخشی از خاک جمهوری آذربایجان است.

جمهوری خودخوانده قره باغ در سپتامبر سال 1991 اعلام موجودیت کرد و در دسامبر همان سال، همه پرسی استقلال برگزار شد اما نتایج همه پرسی به عنوان یک دولت مستقل توسط جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته نشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل