بازدید 38958
۹

مردم از خودرو رانندگان متخلف عکس بیندازند

براساس دستورالعمل‌هایی که به پایگاه‌های پلیس راهنمایی و رانندگی ابلاغ می‌شود محل استقرار خودروها و ماموران پلیس کاملا مشخص شده است. با این حال باید گفت ظرفیت‌های مردمی نیز می‌توانند به ماموران پلیس کمک کنند. این موضوع در قانون هم پیش‌بینی شده و در همه جای دنیا نیز وجود دارد، یعنی پلیس از کمک و اطلاع‌رسانی مردم استفاده می‌کند تا بتواند امنیت بیشتری را در جامعه برقرار کند.
کد خبر: ۶۳۸۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷ 06 November 2016
آنقدر که ما راننده متخلف و تصادف دیده‌ایم را چند برابر کنید؛ از این بیشترش را پلیس و ماموران راهنمایی و رانندگی به چشم دیده‌اند. آنها کارشان همین است که تخلف‌های من و شما را رصد کنند تا به‌عنوان مجریان قانون نظم و امنیت را در سطح جامعه برقرار کنند. اما قوانين و مقررات جديد در كاهش تلفات و تخلفات قطعا موثر خواهد بود. در کنار اینها اگر از ظرفیت‌های مردمی برای همکاری با پلیس استفاده شود قطعا نتیجه بهتری خواهد داشت.
 
به گزارش شهروند، اگر چه برخی از کارشناسان معتقدند علت اصلی بی‌توجهی برخی از رانندگان به قوانین رانندگی، پایین بودن نرخ جریمه‌ها است اما بالابودن این نرخ نیز تا زمانی که پلیس آنها را متوقف و اعمال قانون نکند، عملا بی‌فایده به‌نظر می‌رسد. برای تعبیر معضل رانندگان پرخطر و انتظاری که مردم از پلیس راهنمایی و رانندگی دارند با سرهنگ نادر رحمانی رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.
 
جناب سرهنگ؛ کلانشهر‌های کشور، سال‌هاست که با معضل راننده‌های پر خطر و حادثه‌آفرین دست به گریبان هستند، درحالی‌که‌ سال ٨٥ با طرح پلیس گشت نامحسوس این اطمینان به شهروندان داده شد که به منظور کنترل سرعت و برخورد با رفتارهای ناهنجار برخی رانندگان بيش از ٥‌هزار بازرس نامحسوس از نخبگان و تحصيلكردگان جامعه در كنترل تخلفات رانندگي تحت‌عنوان گشت نامحسوس جاده‌ای و بزرگراه‌ها با پليس همكاري کنند. اما این روزها  به نظر می‌رسد این طرح در جهت بهبود وضع  رانندگان متخلف، آنقدرها اجرایی نشده است. به تعبیری مردم دیگر گشت نامحسوسی که رانندگان متخلف را متوقف کنند نمی‌بینند. در این شرایط، در رابطه با طرح گشت نامحسوس پلیس بگویید و این‌که آیا این اکیپ‌ها  هنوز هم در بزرگراه‌ها حضور دارند؟
 
طبق قانون رسیدگی به جرایم رانندگی، پلیس راهور ناجا رانندگان متخلف را شناسایی و اعمال قانون می‌کند. در کنار این قانون گشت‌های نامحسوس که متشکل هستند از بازرسان افتخاری که از مراکز آموزشی، اساتید دانشگاه به کمک پلیس راهور آمده‌اند و با پلیس‌های محسوس همکاری می‌کنند. بنابراین شهروندان باید به این موضوع واقف باشند که پلیس گشت نامحسوس بزرگراه‌ها همچنان در گوشه و کنار شهر فعالیت می‌کنند اما همان‌طور که از اسم شان پیداست به صورت نامحسوس عمل می‌کنند و این طور نیست که چون مردم آنها را نمی‌بینند، پس وجود ندارند. پلیس‌های گشت نامحسوس تخلفات رانندگی و خودروهایی که رانندگانش با هنجار شکنی قوانین را زیر پا می‌گذارند، رصد می‌کنند و تخلفات آنها را گزارش می‌دهند. با این تعریف باید گفت که فلسفه نامحسوس بودن این اکیپ‌های گشت دقیقا همین است که قرار نیست مردم و رانندگان آنها را ببینند و بشناسند بلکه این ماموران افتخاری به صورت نامحسوس متخلفان را شناسایی کرده و براساس گزارش‌های‌شان رانندگان متخلف اعمال قانون می‌شوند. بنابراین شهروندان کلانشهر‌ها باید بدانند که این شیوه کار همچنان به قوت خودش باقی است.
 
 بسیاری از مردم از این موضوع که در برخی از بزرگراه‌ها پلیسی وجود ندارد و یا در فاصله‌های دور از یکدیگر مستقر هستند گله می‌کنند، آیا مشخص است که خودروهای پلیس و ماموران راهنمایی و رانندگی در فاصله چند کیلومتری از یکدیگر و در سطح بزرگراه‌ها قرار دارند؟
 
بله. براساس دستورالعمل‌هایی که به پایگاه‌های پلیس راهنمایی و رانندگی ابلاغ می‌شود محل استقرار خودروها و ماموران پلیس کاملا مشخص شده است. با این حال باید گفت ظرفیت‌های مردمی نیز می‌توانند به ماموران پلیس کمک کنند. این موضوع در قانون هم پیش‌بینی شده و در همه جای دنیا نیز وجود دارد، یعنی پلیس از کمک و اطلاع‌رسانی مردم استفاده می‌کند تا بتواند امنیت بیشتری را در جامعه برقرار کند.
 
 فرمودید ظرفیت‌های مردم، مردم چطور می‌توانند به پلیس برای شناسایی رانندگان متخلف کمک کنند؟ به تعبیری اگر در یک ساعتی از شبانه روز و در مکانی مامور راهنمایی و رانندگی وجود نداشت تا با راننده پرخطر برخورد کند، مردم چطور می‌توانند این موضوع را گزارش دهند؟
 
از دوسال پیش سامانی پیامکی ١١٠١٢٠ برای مسافران جاده‌ای و به منظور نظارت مردمی بر حمل‌ونقل عمومی و رانندگان راه‌اندازی شد. براساس این سیستم پیامکی  مسافران می‌توانند در صورت رویت تخلفاتی همچون صحبت کردن راننده با تلفن همراه حین رانندگی، عدم استفاده راننده یا مسافران از کمربند ایمنی، خستگی و خواب‌آلودگی راننده، رانندگی خطرناک، اشکالات فنی خودرو، عدم توقف برای انجام فریضه نماز و حتی برای تقدیر از راننده به دلیل رعایت مقررات و رفتار مناسب شماره پلاک اتوبوس را به این سامانه ارسال کنند. بعد از ارسال چنین  پیامکی از سوی مسافر اطلاعات دریافتی در مورد راننده اتوبوس به پاسگاه مسیر حرکت ارسال و ماموران نسبت به تأیید صحت و سقم گزارش واصله اقدام کرده و در صورت احراز تخلف نسبت به اعمال قانون، تذکر و یا آموزش راننده اقدام می‌کنند. همین سامانه برای رانندگان متخلف در بزرگراه‌ها و جاده‌ها نیز فعال است و مردم می‌توانند رانندگان خاطی را به پلیس معرفی کنند.
 
 آیا می‌توان طرحی را برای سیستم  راهنمایی و رانندگی پیش‌بینی کرد که مردم با گزارش‌های تصویری و عکس انداختن از پلاک رانندگانی که تخلف می‌کنند گزارش‌های خودشان را به صورت مستند به پلیس ارایه دهند؟
 
اتفاقا باید این نوید را به مردم بدهم که چنین طرحی به‌زودی قرار است در سامانه اینترنتی
 www.rahvar120.ir  چنین طرحی گذاشته شود تا رانندگان و شهروندان ضمن دیدن رانندگانی که پرخطر و هنجارشکن تصویری از پلاک خودروهای آنها درحال حرکات نمایشی و پرخطرشان بیندازند و برای پلیس ارسال کنند تا با استفاده از این ظرفیت‌های مردمی بتوان کنترل بهتری بر تخلفات رانندگی داشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۹
انتشار یافته: ۹
مبارک است انشالله
عکس نه فیلم بگیرند/چون برای اذیت عده ای فوتوشاپ میکنند و کل طرح جمع میشود بهتر است فیلم بگیرند.
آقا نکنید کارای عجیب غریب! از فردا هرکی با هر کی بده یه عکس تخلف رانندگی بر میداره با فتوشاپ پلاکشو عوض میکنه میزاره تو سایت!
تازه تشخیص صحیح اینکه حرکتی تخلف هست یا نیست با کارشناسه نه با مردم عادی!
به این هم فکر کنید که شما داری تخلف می کنی من شروع کنم ازتون عکس بگیرم، اونوقت واکنش شما چیه؟ بله درسته استفاده از قفل فرمان!!!
به جای اینکه مردم رو بندازید به جون هم، حضور پلیس رو تقویت کنید. ضمن اینکه یه ذره رو فرهنگ سازی هم کار کنید جای دوی نمیره!
بسياركاراشتباهي است ، كارشناسان قوى برأي وضع قوانين كجان پس ؟مردم به جان هم مي افتن .
نمیدونم چرا همه وظایف بعهده مردم است؟
جشن عاطفه ها
کمک به مستمندان
مدرسه و مسجد سازی خیرین
حالا هم این
پس پلیس چکار میکند دقیقا؟
فقط جریمه؟
اگر مي خواهيد همه قانون را رعايت كند بايد يقه شخص پشت فرمان را بگيرند و جريمه به اسم شخص نوشته شود نه به اسم ماشين زبان بسته .
فلان ماشين با جريمه ميليوني متوقف شد.
موتور سيكلت هاي بسياري به پاركينگ ها برده مي شوند و بسياري قيد آن را مي زنند و بسياري از ماشين ها بعلت تخلف سر از پاركينگ در مي آورند.
اگر بجاي وسيله بي جان شخص خاطي جريمه شود و مجبور به پرداخت وجه يا زنداني شدن شود خيلي از مشكلات فرهنگي رانندگي حل مي شود.
چرا مرتبا براي ماشين ها پاركينگ ساخته مي شود و مشكلاتي براي دارندگان وسيله بوجود مي آيد پول جريمه را مي توان از حقوق يا يارانه خاطيان كسر كنند و در صورت نپرداختن و زياد تخلف كردن زنداني شوند.
همچنين بيمه ها هم اشخاص را بيمه كنند نه وسيله نقليه شان را .
هیچی دیگه از این به بعد هر کسی را پلیس بخاطر صحبت با تلفن همراه بپیره میگه داشتم از ماشیین خلافکار جلویی فیلم و عکس میگرفتم. خدا بخیر کنه
حیرت انگیزه !!!
ممکن است راننده ای بدلیل شیطنت با رفتارهای ناهنجار، راننده دیگر را به سبقت غیر مجاز ترغیب کند آنوقت تکلیف چیست؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر