بازدید 15599
استاد دانشگاه برگن نروژ در گفت و گو با «تابناك»؛

با مهندسي معكوس زمين، بزرگ ترين منجلاب قابل كشتي‌راني كشور را نجات دهيد!

در گذشته نه چندان دور رود كارون به غير از امكان تأمين آب آشاميدني، كشاورزي و توليد برق مصرفي، همچنين از شرايط مناسبي براي جذب سرمايه گذاري، ايجاد مكان هاي تفريحي و توسعه حمل و نقل آبي برخوردار بود؛ شرايطي كه نه تنها به خوبي از آنها استفاده نشد، بلكه به گونه اي پيش رفت كه اكنون بايد منتظر نابودي كامل تمدن حاشيه كارون بود.
کد خبر: ۶۳۸۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۴ 05 November 2016
در گذشته نه چندان دور رود كارون به غير از امكان تأمين آب آشاميدني، كشاورزي و توليد برق مصرفي، همچنين  از شرايط مناسبي براي جذب سرمايه گذاري، ايجاد مكان هاي تفريحي و توسعه حمل و نقل آبي برخوردار بود؛ شرايطي كه نه تنها به خوبي از آنها استفاده نشد، بلكه به گونه اي پيش رفت كه اكنون بايد منتظر نابودي كامل تمدن حاشيه كارون بود.

به گزارش «تابناك» رود كارون و جلگه خوزستان سال هاست، با آسيب هاي زيستي محيطي و اجتماعي فراواني رو به روست. كاهش منابع آب پايين دست، شوري آب، اجراي طرح هاي متعدد انتقال آب و دعواهاي استاني در جلگه خوزستان و حوزه آبريز كارون از مهم ترين نگراني هاي اين منطقه است.

هرچند رود كارون با سابقه تاريخي طولاني اش و به عنوان طولاني ترين رود ايراني، نقش بي بديلي در شكل گيري تمدن هاي باستاني و تاريخي ايران داشته و امروزه نيز حيات ميليون ها ايراني ساكن در غرب و جنوب غرب كشور به حيات آن وابسته است، بررسي ها نشان مي دهد، هم اکنون شرايط حاكم بر اين رود اصلاً مساعد نيست.

توضيح اينكه بر سر رود كارون در سال هاي اخير تعداد زيادي سازه انساني همانند سد، تونل انتقال آب و چاه هاي آب صنعتي و كشاورزي ساخته شد كه همگي در زايش و افزايش بحران هاي زيست محيطي و اجتماعي كارون موثر بود.

ساخت سدهايي مثل كارون 1، كارون 2، كارون4، مسجد سليمان، سدهای گتوند عليا و سد تنظيمي گتوند جرا و پيگیري طرح هاي انتقال آبي مثل كوهرنگ 1، چشمه لنگان، بهشت آباد، سبزكوه، ساخت تعداد زيادي كارخانه هاي صنعتي وتوسعه كشاورزي در حاشيه رود تنها بخشي از اين اقدامات انساني است كه رود كارون را با چالش هاي جدي رو به رو كرد.

در رابطه با مشكلات و نگراني هاي رود كارون و جلگه خوزستان «دكتر محسن رضايي» دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در مقاطع زماني و از راه هاي مختلف پيگير مشكلات اين منطقه شد. براي مثال ايشان در همایش نقش عشایر در پیروزی و دستاوردهای انقلاب اسلامی ـ که 15 بهمن‌ماه  1394 در اهواز برگزار شد ـ از پيگيري مشكلات زيست محيطي و اجتماعي اين منطقه ياد كرد و گفت: در سفر اخیر خود به خوزستان در نامه‌ای که به مقام معظم رهبری نوشته‌ام، خواستار رسیدگی به سه مورد از مشکلات خوزستان شدم که شامل آلودگی کارون، گرد و غبار خوزستان و سد گتوند بود که رهبر انقلاب به رئیس‌جمهور ابلاغ کردند که این سه مسأله مهم باید در دستور کار قرار گیرد و اکنون در برنامه ششم توسعه به این موارد توجه شده است.

هرچند دولت يازدهم در برنامه ششم توسعه به صورت ويژه به اين مسأله توجه كرد و در ماده 12 و 13 برنامه ششم توسعه مسائلي نظير حقابه محيط زيستي، افزايش بهره وري در مصرف آب، توليد پايدار در بخش كشاورزي، تعادل بخشي به سفره هاي آب زير زميني و... را مورد توجه قرار داد، بايد گفت، حجم مشكلات جلگه خوزستان و اختصاصاً رود كارون به قدري حاد شده كه جدا از برنامه ششم توسعه بايد براي اين منطقه از كشور برنامه ويژه اي در نظر گرفت.

در اين رابطه دكتر «ناصر كرمي» استاد دانشگاه برگن نروژ و كارشناس مسائل محيط زيست به «تابناك» گفت: جلگه خوزستان قرباني دو پديده مهندسي اشتباه زمين و عدم توسعه است. منظور من از مهندسي اشتباه زمين پديده هاي انسان ساخت منطقه شامل ساخت سدها و كارخانه هايي است كه هرگز با محيط انطباقي ندارند و در گذشته تنها با توجيه اقتصادي ساخته شدند و هدف مسئولان از اين سازه هاي انساني سرويس دادن كوتاه مدت به مردم و بهره برداري اقتصادي از منابع موجود بود. مسئولان هر كاري خواستند بدون ملاحظه توانمندي ها و ضرورت هاي منطقه انجام دادند.

كرمي در مورد راه موجود براي جبران گذشته افزود: مهندسي معكوس زمين در جلگه خوزستان و بازطراحي و باز تعريف سازه هاي انساني يكي از راه هاي حل مشكلات جلگه خوزستان است.

اين استاد دانشگاه در مورد عدم توسعه اين منطقه از كشور نيز گفت: از ابتداي دهه چهل و با ورود درآمدهاي نفتي به اقتصاد كشور جدا از توسعه صنايع نفتي در منطقه افزايش ساير صنايع نيز دنبال شد. در دهه چهل مجموعه اي از كارخانه ها كه متناسب با شرايط همان دوره مدرن و متكي به منابع آب بودند در منطقه ساخته شدند. اين كارخانه ها متكي به منابع حياتي بودند كه شرايط پيشين سبب شد روند توسعه سازه هاي انساني و فشار انساني بر محيط زيست منطقه افزايش يابد.

استاد دانشگاه برگن نروژ ادامه داد: ضروري بود كه منطبق با فرايندهاي جديد اين صنايع توسعه ادامه مي يافت و به روز مي شد اما اين اتفاق رخ نداد. اكنون آلودگي منطقه رود كارون را به بزرگ ترين منجلاب قابل كشتي راني جهان تبديل كرده و براي رهايي از اين شرايط بايد روند توسعه منطقي ادامه يابد. صنايعي كه عمر مفيدشان تمام شده، تعطيل و صنايعي نيز كه قابليت بازطراحي دارند به سرعت بازبيني و تجهيز شوند.


بر اساس آنچه آمد، ضروري به نظر مي رسد كه مسئولان در اولويت هاي خود مسأله مشكلات زيست محيطي و اجتماعي جلگه خوزستان از جمله آلودگي هوا، آلودگي آب، كمبود آب، شوري آب و... را  مورد توجه قرار دهند؛ اولويت هايي كه در آنها نياز است  بازبيني كارايي سازه هاي انسان ساخت موجود و بازطراحي آن دسته از سازه هايي كه با مشكل مواجه هستند و نيز افزايش منابع آب منطقه ديده شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۱
کو گوش شنوا.
با احداث سد گتوند-2 رودخانۀ کارون برای همیشه مرده است. آب آنقدر شور شده که هیچ زمینی محصول نمیدهد.نخلها مریض شده اند. آب شرب یک استان تبدیل به رود شور فاضلاب شده.آب آشامیدنی حتی برای شستشوی خودرو هم قابل استفاده نیست.دشمنان خوزستان برای اتقام از مردم مظوم خوزستان سد گتوند-2 را زدند تا آب دریاچۀ سد معدن نمک عمبل را در خود حل کند و آب بی مصرف شود. دقیقا عمداً این کار را انجام داده اند. تازه مدعی هستند که پروژۀ ملی راه انداخته اند.
پس چرا میگویند جمعیت رو افزایش بدهیم؟ مگر غیر از اینست که تمام این آب برای داخل فلات و جلوگیری از فاجعه در حال وقوع بی آبی در مرکز فلات ایران در اثر افزایش شدید جمعیت در 3 دهه گذشته مصرف میشود؟
انتقال آب رودها در زمانی که کمبود آب قابل خوردن وجود دارد به اینور و اونور برای مصارف صنعتی اشتباه است
ضروري به نظر مي رسد كه مسئولان در اولويت هاي خود مسأله مشكلات زيست محيطي و اجتماعي جلگه خوزستان از جمله آلودگي هوا، آلودگي آب، كمبود آب، شوري آب و... را مورد توجه قرار دهند................

مسئولی توی این مملکت وجود داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خدا خیرت بده
اصفهان با طرح های انتقال آب برای تامین آب ذوب آهن و فولاد و چمن کاری و برنج کاری و کشت خربزه و هندوانه در دل کویر، کشاورزی و باغداری و اقتصاد و محیط زیست استانهای خوزستان و چهارمحال را از بین برده است.
اگر کارون نباشد خوزستان می میرد اگر خوزستان نباشد ایران می میرد
امان از دل مهدی عج امان از دل مهدی عج امان از دل مهدی عج امان از دل مهدی عج امان از دل مهدی عج امان از دل مهدی عج امان از دل مهدی عج
کارون زنده است تا خوزستانی زنده است
کشور ما خودش داره کارون و خوزستان نابود میکنه تا اب ببره به اصفهان همش با رانت لابی اخر کجا دنیا گفته شده برای اباد کردن یک مکان مکانی دیگر را نابود کنیم
سد گتوند روستای ما و بیش از ۷۰ روستای دیگه رو زیر آب برد . بعد میگن شهر نیایید . خوب کجا بریم . شما با سدسازیهای غیر اصولیتون ما رو نابود کردین ‌. اونجا هم دام داشتیم و هم زمین کشاورزی . حالا چی . تازه از خونه خودمون بیرونمون کردن بدون اینکه پولی بدن . ما هم خدایی داریم .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار