بازدید 11651

تلاش عجیب مسئولان دولتی برای انحصاری کردن بازار داغ اربعین! +ویدیو

مسئولان سازمان حج و زیارت اصرار دارند، هموطنان از طریق سامانه سماح، نام نویسی کنند و دیگر مراکز صدور ویزا را غیر مجاز و یا دلال می خوانند. این در حالی است که ستاد اربعین وزارت کشور، جدا از این سازمان، سه شرکت خصوصی را نیز در این زمینه مجاز اعلام کرده است؛ شرکت هایی که البته مورد تأیید سفارت عراق نیز هستند.
کد خبر: ۶۳۶۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 01 November 2016
با نزدیک شدن ایام اربعین حسینی، شمار بسیاری از ایرانیانِ علاقه مند به سفر کربلا، در تلاش اند، با تهیه مدارک لازم، خود را آماده این سفر معنوی کنند. تلاش هموطنان برای اخذ مدارک سفر، در حالی است که بررسی ها نشان می دهد، موازی کاری، اطلاعات ناقص، دریافت هزینه های بالا، موجی از نارضایتی را در میان مردم پدید آورده است.

به گزارش «تابناک» اکنون بنا بر اطلاعاتی که از سوی مسئولان سازمان حج و زیارت ـ که به دلیل انتساب به دولت دارای اعتماد قابل توجهی نیز در میان مردم هستند ـ داده می شود، مردم برای دریافت ویزای عراق، الزاماً باید به سامانه اینترنتی طراحی شده توسط این سازمان (سماح) مراجعه و از مراجعه به سایر مراکز صدور ویزا به دلیل غیرقانونی بودن پرهیز کنند؛ اطلاعاتی که اگر نگوییم غلط است، دست کم می‌توان ناقص خواندش، چون راه های دیگری برای دریافت ویزا، حتی با شرایط بهتر وجود دارد.

توضیح اینکه چندی پیش، «محسن نظافتی»، مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت، در مصاحبه رسانه ای با غیرمجاز نامیدن سایر مراکز صدور ویزا تأکید کرد: متاضیان دریافت ویزا به هیچ عنوان به کنسولگری عراق یا سایر مراکز صدور ویزا مراجعه نکنند و برای انجام کامل فرایند، تنها از طریق سامانه «سماح» اقدام کنند.

حمید محمدی، معاون سازمان حج و زیارت نیز در همین راستا و با ارعاب افکار عمومی از افتادن در باند جاعلان با غیر مجاز خواندن سایر شرکت های صادر کننده ویزا، به فارس گفت: با توجه به هشدارهای مسئولین مرتبط برای گرفتار نشدن در دام باندهای جاعل ویزا، مشتاقان زیارت اربعین از مراجعه به افراد و مراکز غیر مجاز هشیارانه پرهیز کرده و صرفاً در سامانه سماح به نشانی samah.haj.ir ثبت نام کنند.

اظهارات مسئولان سازمان حج و زیارت و اصرار ایشان برای جذب حداکثری متقاضیان به این سازمان سفر، در حالی است که ستاد اربعین جدا از سازمان حج و زیارت به سفارش و تأیید سفارت عراق سه شرکت خصوصی دیگر را نیز مسئول صدور ویزای عراق اعلام کرده است؛ سه شرکتی که مسئولان سازمان حج و زیارت نه اشاره ای به قانونی بودنشان می‌کنند و نه آنها را از صف شرکت های غیر مجاز استثنا کرده و مراقب اند، انگ غیرقانونی و کلاهبرداری نخورند.

در همین رابطه خبرنگار تابناک تلاش کرد، با بررسی های بیشتر، ابهام و محدودیت های موجود در رابطه با صدور ویزا را به صورت ویژه بررسی کند.

بررسی های انجام نشده حاکی از چندین محدودیت، آسیب و ابهام در فرایند صدور و اعزام زائرین به کربلاست که در ادامه به آنها اشاره می شود:
نخست اینکه مسئولان سازمان حج و زیارت اصرار دارند، هموطنان از طریق سامانه سماح،  نام نویسی کنند و دیگر مراکز صدور ویزا را غیر مجاز و یا دلال می خوانند. این در حالی است که ستاد اربعین وزارت کشور، جدا از این سازمان، سه شرکت خصوصی را نیز در این زمینه مجاز اعلام کرده است؛ شرکت هایی که البته شنیده می شود تأیید و حمایت سفارت عراق را نیز با خود همراه دارند!

دیگر آنکه شرایط صدور ویزا از طریق سامانه سماح وابسته به سازمان حج و زیارت و شرکت های خصوصی مورد تأیید سفارت عراق و ستاد اربعین وزارت کشور ـ که در این زمینه فعال هستند ـ با یکدیگر متفاوت است. مشخص نیست چه کسی مسئول پاسخگوی در این زمینه است! برای مثال یک شهروند عادی می تواند فردی یا گروهی از شرکت های خصوصی فعال در این زمینه ویزا تهیه کند؛ ویزایی که نه تنها معتبر است، بازه زمانی صدور آن نیز سریع تر است و قیمت تمام شده آن برای مردم 2500 تومان کمتر (مبلغی که مردم در مراکز خدمات اینترنتی برای ثبت نام باید بپردازند).
بماند که اساسا در ویزا مشخص نمی‌شود زائر از کدام مرز قصد خروج از کشور را دارد؛ اما مسئولان سازمان حج و زیارت، به دلایل موجه و غیر موجه، به زائران این گونه القا می‌کنند که ویزای صادره تنها برای مرز خاص معتبر است و به عنوان مثال، با ویزای صادر شده برای مرز مهران نمی‌شود از مرز چزابه خارج شد! اشکالی که درباره الزام سازمان حج و زیارت برای خروج از مرز در زمانی مشخص نیز صادق است، چون در همه محدوده زمان اعتبار ویزا می‌توان از آن بهره برد و به استناد به آن، از کشور خارج شد.

این همه ابهام و نکات جالب توجه ماجرا نیست و نکته اینکه وقتی مسئولان از قبل آگاهی دارند که در ایام اربعین نزدیک به دو میلیون ایرانی به عراق سفر می کنند تا در یک همایش بزرگ مذهبی شرکت کنند، چرا تلاش نمی کنند با رایزنی های خود با دولت عراق ضمن کاهش هزینه ویزا حداقل برای ایام اربعین از اخذ مبالغ قابل توجه دیگری مثل 248000 ریال هزینه بیمه سلامت! و 100000ریال حق الزحمه ثبت پرهیز کنند تا اعزام زائران ایرانی به کربلا به رفاه بیشتری انجام شود؟!

نکته مهم دیگر آنکه در سال های گذشته، دیدیم در دقایق نود مرزهای خروجی (شلمچه، چزابه و مهران) باز شد و بسیاری از شهروندان ایرانی بدون داشتن ویزا موفق به سفر شدند، آیا این اوج بی عدالتی نیست که عده ای با زحمت و سختی، اقدام به تهیه مدارک لازم و پرداخت مبالغ قابل توجه بکنند و از سوی برخی افراد بدون داشتن هیچ یک از این امکانات به سفر کربلا مشرف شوند؟

در کنار موارد بالا باید به نگرانی های جدی در مورد بازار سیاه، جعل ویزا و بیمه نامه نیز اشاره کرد. وقتی مسئولان سازمان حج و زیارت بنا به هر دلیلی از اعلام صادقانه اطلاعات طفره می روند و ضمناً حاضر به مصاحبه و شفاف سازی هم نیستند، آیا نمی توان نگران بود مردم دچار اشتباه و سر در گمی شوند و با مراجعه به مراکز یا افراد غیرمجاز نادانسته اقدام به اخذ ویزا و بیمه نامه جعلی کنند؟

توضیح دوباره اینکه در حال حاضر علاوه بر سازمان حج و زیارت که به عنوان یک سازمان دولتی متولی صدور ویزا و بیمه مسئولیت نیز شده است، سه شرکت خصوصی دیگر به نمایندگی از سفارت عراق در حال صدور ویزا هستند؛ شرکت هایی که مسئولان سازمان حج و زیارت آنها را غیر مجاز می خوانند و علاقه ندارند مردم برای اخذ ویزا به آنها مراجعه کنند.

به مشکلات و ابهام های موجود در راه زائرین کربلا اضافه کنیم که بنا بر آنچه در رسانه ها آمد، شهروندانی که با وسیله نقلیه شخصی به مرز مهران مراجعه می کنند، امسال و برای اولین مجبورند، خودروهای خود را زیر باد و باران بیابان های خاکی مهران پارک کنند و به مسئولان به ازای هر روز 50000 ریال حق پارک کنند.

 پیش بینی می شود، در اربعین سال جاری بیش از 2 میلیون ایرانی به عراق سفر کنند؛ زائرانی که باید برای اخذ مدارک به سامانه سازمان حج و زیارت یا نمایندگی های سفارت عراق مراجعه کنند و با پرداخت 40 دلار حق ویزا، 248000ریال حق بیمه، 100000ریال حق ثبت، 25000ریال حق ثبت نام اینترنتی(مخصوص کسانی که برای ثبت نام در سایت سماح به کافی نت مراجعه می کنند) و ارائه 2 قطعه عکس فرایند اخذ مدارک خود را تکمیل کنند.
 گفتنی است، بیمه اجباری اعلام شده برای این سفر معنوی نیز حاوی ابهاماتی است که در فرصت آتی به آن خواهیم پرداخت.

«تابناک» آمادگی دارد توضیحات مسئولان را در این رابطه دریافت و منتشر کند.

تعداد بازدید : 35
دانلود

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۴۱
انتشار یافته: ۲۷
بالاخره حج فعلا تعطیله و عزیزان باید از جای دیگری جبران کنند
خدا رو شكر كه كربلا در ايران نيست وگرنه اين مسئولين سودجو كه نه به فكر مردمند و نه به فكر قداست زيارت ، آبروي امام حسين عليه السلام را هم مي بردند .
کاسبان اربعین!!!
آقاجون اربعینو زیارته عاشقان همه بهونست... هدف فقط پوله! دیگه دسته این دولتو اون دولت واسه همه رو شده! فقط پول و پول وپول و دیگر هیچ!!
اين كه مسؤولان مي خواهند مردها رو كنترل كنند و بدانند چه كسي از چه مرزي خارج مي شود چيز بدي نيست به شرطي كه امكانات پشت مرزها رو بيشتر كنن البته.
برای اینکه بازار حج خراب شده
متاسفانه کارهای غیر منطقی و غیر اصولی در کشور نه بر اساس عقل و منطق و مصلحت کشور، که تنظمیات آن بر اساس میزان کینه و لج بازی با دشمنان خارجی است. اعزام نزدیک به دو میلیون نفر به کربلا برای اربین نشان از مدیریت صحیح و منطقی در کشور ندارد و این مسیر و این را ضمن هدر دادن بودجه کشور آن را ورطه نابودی خواهد کشاند. التماس عقل و منطق
طبق تاکید رهبر معظم انقلاب که بصورت مکتوب و با دست خط خود ایشان در سال 1388 خطاب به رییس جمهور وقت آقای احمدی نژاد اعلام شد ، هر گونه اعزام زائر به کشورهای زیارتی ( عراق ، عربستان و سوریه ) انحجصارا بر عهده سازمان حج و زیارت می باشد و هیچ سازمان و ارگان دیگری اجازه دخالت در موضوع را ندارد . از آنجاییکه سال قبل وزارت کشور و برخی ارگان ها صلاحیت سازمان حج را در موضوع فاجعه منا زیر سوال بردند ، امسال نیز وزارت کشور در حال زیر پا گذاشتن قانون است . البته بهتر ست بدانید که منافعی برای برخی ارگان ها در خصوص اجرای اربعین وجود دارد . سازمان حج که اعزام زائر جزو وظایف قانونی و ذاتی اش می باشد ، در خصوص اربعین ، ریالی درآمد و حق الزحمه دریافت نمی نماید و مبلغ دریافتی 40 دلار و مبلغ بیمه تماما در اختیار سفارت و شرکت بیمه طرف قرارداد قرار می گرد . حال بهتر است بدانید که شرکت طبیمه طرف قرارداد بیمه دانا است که اتفاق و از قضا بیمه تکمیلی طرف قرارداد با وزارت محترم کشور است . بنابراین منافعی برای وزارت کشور البته احتمالا وجو ددارد !!!!!
آیا اجبار مردم به خرید بیمه زائرین از شرکت بیمه طرف قرارداد وزارت کشور قانونی است؟!
با توجه به قوانین، مصوبات و دستورالعمل های بیمه مرکزی به عنوان متولی سیاست گذاری و نظارت بر صنعت بیمه هرگونه انحصار در ارائه خدمات بیمه ای همگانی برای شرکت های بیمه ای ممنوع می باشدو از طرف دیگر الزام شهروندان به خرید یک محصول از یک شرکت ناقض حقوق اساسی و آزادی های مدنی است .فلذا اقدام ستاد اربعین در اجباری نمودن خرید بیمه نامه صرفا از یک شرکت بیمه مصداق بارز« خلاف قانون» می باشد. در صنعت بیمه و مباحثی که با بیمه سروکار دارد تنها دستگاه مسئول و قانون گذار بیمه مرکزی می باشد که مصوبات آن لازم و الاجرا می باشد.
امید واریم شنیده ها مبنی بر سهیم بودن شرکت تعاونی اعتبار وزارت کشور و شرکت الوطنیه عراق و سفارت کشور عراق در این قرارداد و اجبار مردم به خرید این بیمه بیمه نیز صحت نداشته باشد!!
ما که پول نداریم چیکار کنیم؟
زیارت هم برا پول دارهاست
پاسخ ها
سعید ت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
چقدر میخواهی؟
هزینه شما با من
ایمیلم دست تابناک محفوظ
عاشورایی می مانیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
ما که دانشجوییم چه کار کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من ویزا از دفتر سفارت گرفتم
ثبت نام فرمالیته هم کردم پول بیمه و چیزهای دیگه هم ندادم و نمی دهم.
دم مرز اونقدر ازدحام میشه که کافیه ویزا نشون بدهی . فوری میگن بیا برو ! دیگه سراغ سماح و این چیزها هم ازت نمی گیرن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
خوب همینطوریه همه کارامون و همه چیزو شیر توشیر میخوام البته تا وقتی که به نفعمونه
من ویزا از دفتر سفارت گرفتم
ثبت نام فرمالیته هم کردم پول بیمه و چیزهای دیگه هم ندادم و نمی دهم.
دم مرز اونقدر ازدحام میشه که کافیه ویزا نشون بدهی . فوری میگن بیا برو ! دیگه سراغ سماح و این چیزها هم ازت نمی گیرن
الذین یصدون عن سبیل الله....
سفره ای پهن شده حالا که حج تعطیل است بگذارید چند تومانی از عتبات عاید بعضی ها بشود بی خود که یقه دری نمی کنند که مردم را به جا های ناامن بفرستند
دوساانی که به زیارت نايل میشن التماس دعا 5 تا مریض و 2تا بیکار داریم.
خدا کنه اتفاقی برای هیچکس پیش نیاد ایا با این بیمه در صورت حادثه منجر به فوت در مراسم اربعین دیه کامل پرداخت میشود ؟
اینا از هیچ راهی برای خالی کردن جیب مردم کوتاهی نمی کنند. حتی از راه امام حسین(ع)
چه خوب اشاره کردی
کجای قانون نوشته شده تو الزاما باید از یک مرز خاص و در یک روز عبور کنی
کی به شما اجازه میده به اجبار بیمه بفروشی و پول هلال احمر بگیری
خدا ازشون نگذره... فقط بلدن راه زیارت رو سخت تر کنن. کار اصلی رو عشایر عراق و مردم فقیر اون کشور می کنن پولش میره تو جیب آقایون سازمان حج و بیمه دانا!!!!
به پویش مردمی بیمه حضرت عباس در تلگرام بپیوندید. از امام حسین (ع) امر به معروف را بیاموزیم.
اون موقع میگفتیم کربلا ما میاییم وشهدای زیادی دادیم که به کربلا بریم حالا که کربلا میشه رفت اما اینقدر پول میگیرن که بسیاری توان رفتن ندارن
لبیک یا حسین
اگه اینکار و نکنن کار دیگه ای ندارن
اگر رفتم زیارت و یک دیوانه انتحاری با بیست کیلو خمیر تی ان تی بغلم کرد چه گلی رو سرم بریزم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی