بازدید 6702

موضع متضاد آمريكا و روسيه به بسته پیشنهادی

کد خبر: ۶۳۶۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۹ 11 September 2009
منوچهر متكي عصر چهارشنبه در ديدار با سفراي كشورهاي روسيه، چين، سوييس (به عنوان حافظ منافع آمريكا)، آلمان، فرانسه و كاردار انگليس (در نبود سفير اين كشور) بسته پيشنهادي جديد جمهوري اسلامي ايران را به آنها ارائه كرد و آنها خواست بسته پيشنهادي را به دولت‌هايشان منتقل و تهران را از نظرات پايتخت‌هايشان مطلع كنند.

به گزارش ايسنا، ارائه اين بسته از سوي ايران باعث واكنش‌هايي از جانب كشورهاي 1+5 شده است.

پس از آنكه منوچهر متكي روز چهارشنبه بسته‌ به‌روز شده‌ پيشنهادات ايران را به نمايندگان انگليس، فرانسه، چين، روسيه و آلمان و سفير سوييس، ارايه كرد. فيليپ كراولي سخنگوي وزارت خارجه‌ آمريكا با اشاره به بسته پيشنهادي ايران كه مفاد آن هنوز علني نشده است، گفت: در بسته‌اي كه دريافت كرده‌ايم ايران تكرار كرده است كه تا جايي كه به اين كشور مربوط است پرونده‌ هسته‌يي‌اش بسته شده است. ما در برابر مذاكرات مستقيم با ايران باز هستيم و در چند هفته آينده اين تمايل به تعامل را به بوته آزمايش خواهيم گذاشت.

مقامات آمريكايي همچنين با بيان اين‌كه نمي‌توانند تا زماني كه مقامات اين سند را بازبيني نكرده و با ساير كشورها مشورت نكرده‌اند درباره‌ آن اظهارنظري كنند، افزوده‌اند: ما اكنون در حال مطالعه‌ جدي و دقيق آن هستيم.

برخي ديپلمات‌هاي آمريكايي كه به خاطر حساسيت موضوع خواستند نام‌شان فاش نشود گفتند كه واشنگتن و متحدان اروپايي‌اش احتمالا در چند روز آينده درباره‌ گام‌هاي بعدي‌شان تصميم‌گيري خواهند كرد و اين احتمال وجود دارد كه باراك اوباما رييس‌جمهور آمريكا با همان اختلاف نظرهاي بين‌المللي عميقي كه جورج بوش رييس‌جمهور پيشين آمريكا با آن روبه‌رو بود، روبه‌رو شود.

در عين حال روسيه روز پنج‌شنبه رويكردي كاملا متضاد با آمريكا را درباره پيشنهاد ايران كه به گفته ديپلمات‌ها حدود 10 صفحه است اتخاذ كرد.

سرگئي لاورف وزير امور خارجه‌ي روسيه در مسكو گفت: ديدگاه من براساس بررسي اجمالي اسناد ايران اين است كه مي‌توان از آن استفاده كرد.

وزير امور خارجه‌ روسيه روز پنج‌شنبه گفت كه بسته‌ پيشنهادي ايران به قدرت‌هاي جهاني مي‌تواند مبنايي براي مذاكرات باشد و علاوه بر آن اعمال تحريم‌ها عليه صادرات بنزين به ايران را منتفي دانست.

به گزارش ايسنا، سرگئي لاورف وزير امور خارجه‌ي روسيه روز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران در مسكو گفت: نظر من بر اساس يك بررسي اجمالي از اسناد ايران اين است كه ما از اين بسته مي‌توانيم استفاده كنيم.

به گزارش خبرگزاري رويتر، لاورف افزود: مهم‌ترين چيز آن است كه ايران براي گفت‌وگوي جامع درباره اين‌كه چه نقش مثبتي مي‌تواند در عراق، افغانستان و منطقه داشته باشد، آماده است.

لاورف همچنين افزود كه شوراي امنيت سازمان ملل از تحريم‌ها عليه بنزين ايران حمايت نخواهد كرد.

وزير امور خارجه‌ روسيه گفت كه قدرت‌هاي جهاني توافق كرده‌اند كه از تحريم‌ها تنها به عنوان ابزاري براي متقاعد كردن ايران به همكاري با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در زمينه‌ نظارت بر فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران استفاده كنند.

لاورف گفت: برخي از تحريم‌هايي كه تحت بررسي قرار دارد از جمله تحريم عليه نفت و محصولات نفتي، مكانيزمي براي مجبور كردن ايران به همكاري نيست، بلكه گامي براي تحريم كامل ايران است و من فكر نمي‌كنم شوراي امنيت سازمان ملل از آن حمايت كند.

لاورف همچنين تاكيد كرد كه با دادن ضرب‌الاجل مخالف است و گفت: چنين رويكرد جامعي از جانب قدرت‌هاي جهاني و تمايل ايران براي مذاكره، چيز مهمي است اما مذاكرات نمي‌تواند تا يك تاريخ ثابت به پايان برسد.

اظهارات لاورف كه اولين واكنش روسيه به بسته پيشنهادي ايران است در تضاد كامل با اظهارات مقامات آمريكايي قرار دارد كه مدعي‌اند اين بسته‌ پيشنهادي به نگراني‌هاي بين‌المللي درباره‌ برنامه‌ي هسته‌يي ايران پاسخي نمي‌دهد.

سخنگوي وزارت خارجه‌ روسيه تاكيد كرد كه مسكو به همكاري‌هاي سازنده با دولت جديد ايران اميدوار است.

به گزارش ايسنا، آندره نسترنكو سخنگوي وزارت امور خارجه‌ روسيه نيز روز پنج‌شنبه در كنفرانسي مطبوعاتي گفت: ما قصد داريم كه همكاري‌هاي سازنده با دولت جديد ايران را توسعه دهيم و اميدواريم كه در راستاي تامين منافع درازمدت دو ملت امكان فعال‌سازي همكاري‌هاي مفيد دو جانبه ايجاد شود.

اين درحالي است كه آمريكا روز پنج‌شنبه اعلام كرد كه پيشنهاد جديد ايران به نگراني‌هايي كه درباره‌ برنامه‌ هسته‌يي‌ تهران وجود دارد پاسخي نمي‌دهند.

فيليپ كراولي معاون وزير خارجه‌ آمريكا در مسائل عمومي، روز پنج‌شنبه با اشاره به بسته‌ي پيشنهادي ايران كه روز چهارشنبه به آمريكا، چين، روسيه، انگليس، ‌فرانسه و آلمان ارائه شد، گفت: اين بسته پاسخي به بزرگترين نگراني ما يعني برنامه‌ي هسته‌يي ايران نمي‌دهد.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، يك مقام عالي‌رتبه‌ي وزارت خارجه‌ي آمريكا كه خواست نامش فاش نشود نيز گفت: در واقع چيز جديدي در اين بسته وجود ندارد.

كراولي گفت كه آمريكا روز جمعه بار ديگر با ساير كشورهاي عضو گروه 1+5 صحبت خواهد كرد.

وي گفت: ما بررسي خواهيم كرد كه ايران براي تعامل واقعي، تا چه اندازه آماده است. ما علاوه بر آن در چند هفته‌ي آينده اين تمايل به تعامل را به بوته آزمايش خواهيم گذاشت.

كشورهاي عضو گروه 1+5 تا اواخر ماه سپتامبر به ايران فرصت داده‌اند تا مذاكرات با آنها را درباره‌ برنامه‌ي هسته‌يي‌اش آغاز كند و در غير اين صورت با تحريم‌هاي جديد مواجه شود.

به گزارش خبرگزاري شينهوآ، رابرت گيبز سخنگوي كاخ سفيد نيز روز پنج‌شنبه از بسته‌ي پيشنهادي ايران به خاطر آنچه وي عدم تحقق وظايف بين‌المللي تهران خواند، انتقاد كرد.

آمريكا و برخي متحدان اروپايي آن مدعي‌اند كه ايران تحت پوشش برنامه‌ي هسته‌يي صلح‌آميز خود در تلاش براي توليد تسليحات هسته‌يي است و در همين راستا تا كنون تحريم‌هايي را عليه ايران اعمال كرده‌اند تا تهران را متقاعد به تعليق فعاليت‌هاي هسته‌يي‌اش كنند.

اين در حالي است كه ايران بارها بر صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌يي‌اش تاكيد داشته و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه مسووليت نظارت بر فعاليت‌هاي هسته‌يي تهران را بر عهده دارد به عدم انحراف اين فعاليت‌ها به سوي تسليحاتي شدن اذعان داشته است.

چين روز نيز چهارشنبه از همه كشورهاي دخيل در گروه‌ 1+5 خواست تلاش‌ها براي حل مساله هسته‌يي ايران را افزايش دهند.

جيانگ يو سخنگوي وزارت خارجه‌ چين در جمع خبرنگاران در پكن گفت: ما معتقديم كه تحت شرايط فعلي كشورهاي مربوطه بايد تلاش‌هاي ديپلماتيك را افزايش داده و هرچه زودتر مذاكرات را از سر بگيرند تا به يك راه‌حل جامع و درازمدت براي اين مساله دست يابيم.

انگليس نيز گفت كه به يك گفت‌وگوي معنادار براي پرداختن به نگراني‌ها درباره‌ برنامه‌ هسته‌يي ايران متعهد است.

سخنگوي وزارت خارجه‌ انگليس در لندن گفت: پيشنهاد ما براي مذاكره درباره‌ برنامه‌ هسته‌يي ايران (كه در آوريل سال 2009)‌ مطرح شد هم‌چنان پابرجا است و ما اميدواريم ايران هرچه زودتر به آن پاسخ دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار