بازدید 6147
۱

رونمایی از کتاب دکتر ولایتی به زبان صربی

کد خبر: ۶۳۶۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱ 30 October 2016
ترجمه کتاب «پویایی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» نوشته دکتر ولایتی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد در مراسمی با حضور برخی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی رونمایی شد.

به گزارش خبرآنلاین، ترجمه صربی کتاب «پویایی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» از سوی مرکز علوم دینی قم انجام شده است.

این مراسم در سالن نشست‏‌های علمی «بوریسلاو پکیچ» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد برگزار شد و به اهمیت این کتاب در حوزه‏ اسلام‏ شناسی در بالکان پرداخته شد.

پروفسور دکتر راده بوژویچ اسلام‏ شناس شهیر صربستانی و رییس سابق دانشکده‏ ادبیات دانشگاه بلگراد در بخشی از این برنامه و طی سخنانی در معرفی این کتاب ارزشمند و گران سنگ گفت:دکتر ولایتی، مؤلف این کتاب بسیار مفصل و ارزشمند، استادانه در اقیانوس فرهنگ و تمدن غنی اسلامی غور کرده و آن را در این اثر تاریخی و فاخر معرفی کرده است.

او افزود: این کتاب، نه تنها به خاطر حجم شگرف اطلاعات ارایه شده بلکه به خاطر بیان مستدل پیشرفت ‏های پیاپی تمدنی مسلمین، هر مطالعه ‏کننده‏ ای را متحیر و شگفت ‏زده می کند.

او تاکید کرد: طالبان علم و همچنین متخصصین حوزه ‏های مختلف اسلام‏ شناختی در این کتاب که به جد دایره المعارف است در یک جا داده‏ های بسیار فراوان، ارزشمند و جامع را در رشته‏ های مختلف پیدا خواهند کرد.

این کتاب توسط دکتر معمر خلیلویچ که عضو هیات مؤسسین مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد و سردبیر مجله علمی پژوهشی «قم» در آن کشور است در طول سه سال ترجمه شده که در 1400 صفحه با جلد گالینگور در بزرگترین چاپخانه صربستان یعنی سلوژبنی گلاسنیک به چاپ رسیده است.

خلیلویچ محقق و آشنا به ظرایف زبان فارسی و فلسفه‏ اسلامی است که دکترای خود را در ایران دریافت کرده و با موفقیت بر همه سختی‏ های امر این ترجمه که نتیجه‏ تفاوت ‏های اصطلاحات علمی و صرفی و نحوی دو زبان فارسی و صربی می باشد، فایق آمده است.

بخش مربوط به علوم ریاضی و تجربی به پروفسور دکتر 'حازم باشیچ' استاد دانشکده علوم مکانیک دانشگاه سارایوو و معاون پژوهشی سابق این دانشگاه و بخش مربوط به علوم اسلامی و تاریخ عمومی به پروفسور دکتر اسلام‏ شناس شهیر و پرسابقه‏ صربستانی و راده بوژویچ رئیس سابق دانشکده‏ ادبیات دانشگاه بلگراد سپرده شد.

در پایان کتاب نیز فهرست اعلام مفصلی بالغ بر 100 صفحه به زبان صربی برای راهنمایی مخاطبان به کتاب افزوده شده است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی عباسی معاون پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه نیز در این رونمایی سخنانی را در باره این کتاب ارائه داد.

مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد علاوه بر ترجمه‏ کتاب یادشده و چاپ دوم «تاریخ مختصر فلسفه اسلامی» که نخستین اثر تألیفی در اروپای جنوب‏ شرقی در حوزه‏ تاریخ فلسفه‏ اسلامی به شمار می ‏آید، سه عنوان کتاب‏های تالیفی جدید به زبان صربی را به قلم سه عضو هیات مؤسسین آن مرکز برای نمایشگاه کتاب امسال بلگراد آماده کرده است.

این کتاب ‏ها به معرفی بنیان‏ های جهان‏ شناسی در فلسفه‏ اسلامی، فلسفه‏ اجتماعی اسلامی و فلسفه‏ سیاسی در اسلام اختصاص دارد و عناوین آن عبارت است از: «جهان‏ هایی درون ما و جهان‏ هایی فراسوی ما»، «اقتدار جامعه: اسلام، فلسفه، تمدن» و «امر مقدس و معاصر؛ پژوهشی در فلسفه‏ سیاسی و اندیشه‏ تجددمآبانه در اسلام» است.

همچنین این مرکز دو شماره جدید سال پنجم مجله علمی- پژوهشی علوم دینی «قم» را در این نمایشگاه عرضه کرده است.

این مجله نخستین مجله اسلام ‏شناختی در منطقه‏ بالکان است که رتبه علمی- پژوهشی «ام-53» را از سوی وزارت علوم جمهوری صربستان دریافت کرده است.

شصت و یکمین نمایشگاه بین المللی بلگراد که ایران میهمان ویژه آن است روز یکشنبه دوم آبان ماه با حضور ولادان ووکوساولیویچ وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی، راسیم لیاییچ معاون نخست وزیر و وزیر تجارت، گردشگری و ارتباطات صربستان و ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و فهیم پور سفیر کشورمان افتتاح شد و غرفه ویژه جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه با جذابیت فراوان مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱
هزینه چاپ کتاب ازکجا تامین شده است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس