بازدید 31115

تکذیب برخی امضاهای نامه 293 نفربه هاشمی

برخی از افرادی که نام آنها به عنوان امضاکننده در پای نوشته شده است می گویند که نامه را رویت نکرده اند و اجازه درج امضای آنها یا به صورت تلفنی گرفته شده و یا از سوی همکاران آنها ، تعدادی اسم جمع آوری شده است و در نتیجه بدون آن که امضا کننده از محتوای نامه خبر داشته باشد امضای خود را بعد از انتشار پای نامه دیده است.
کد خبر: ۶۳۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۷ 09 September 2009
چندی پیش نامه ای به امضای 293 روزنامه نگار ،فعال سیاسی، فعال دانشجویی، اعضای سابق و امروز دفتر تحکیم وحدت و تعدادی از فعالان سیاسی خارج کشور خطاب به آقایان هاشمی رفسنجانی ،خاتمی ،کروبی و میرحسین موسوی، در ارتباط با تحولات و جریانات سیاسی اخیر و بعد از انتخابات دهم ریاست جمهوری منتشر شد که با تحلیل خاصی از اوضاع انتخابات و تحولات اخیر عبارات و جملات تندی را در مورد عملکرد مجریان انتخابات به کار گرفته بود، که حتی واکنش و انتقاد تعدادی از امضا کنندگان همین نامه را به دنبال داشت .

به گزارش «فردا»، بلافاصله بعد از انتشار نامه، عده ای از امضاکنندگان نامه با تعجب و انتقاد از لحن نامه خواستار توضیح تدوین کنندگان و عوامل انتشار این نامه شدند و از همکاران و دوستان خود می پرسیدند که " چه کسی این نامه را نوشته ؟ نوشتن این عبارت ها درست نبود ، در چنین شرایطی نمی توان با این لحن تند مشکلات را حل کرد ، چرا نامه را بدون مطالعه من اما با امضای من منتشر کرده اند ؟ این رویه نباید عرف شود . اگر بیانیه سیاسی مانند نامه های صنفی منتشر شود نمی توان به مفاد نامه ها و بیانیه ها اعتماد کرد . این روش امضا گرفتن به صورت تلفنی و شفاهی و بدون مطالعه نامه صحیح نیست ، منظور ما چنین نامه ای نبود و نظر ما این بوده که همکاران ودوستان بازداشت شده آزاد شوند و جامعه به آرامش بازگردد و با فعالیت های غیر قانونی برخورد شود و ...."

عده ای دیگر از امضا کنندگانی که نامه را مطالعه نکرده اند و امضای آنها به صورت شفاهی یا تلفنی اخذ شده است نیزبا انتقاد از لحن نامه گفتند : چرا عبارت های تند و برخی واژه های نامناسب را برای ارائه منظور ما انتخاب کرده اند زیرا برخی امضا کنندگان خواستار پیگیری مطالبات معترضان در شرایط غیر خشونت بار هستند تا با بازگشت آرامش به جامعه زمینه پیگیری مطالبات سیاسی ، دلجویی از خسارت دیدگان و حرکت در چارچوب قانون فراهم شده و جو آرامش جایگزین برخوردهای تند و غیر اصولی شود.

تعدادی از این افراد که نام آنها در پای نامه به چشم می خورد با انتقاد از تدوین کنندگان اولیه نامه و منتشر کنندگان آن خواستار توضیح شدند که چرا نامه مذکور بدون امضای کتبی و مطالعه این عده منتشر شده و به رویت امضاکنندگان نرسیده و تنها به تماس تلفنی یا اعلام نام آنها ازسوی همکاران و دوستان آنها اکتفا شده است. زیرا ما تصور نمی کردیم که نامه با این عبارت های تند انتخاب شود در غیر این صورت نامه را امضا نمی کردیم . زیرا مشی ما تعادل است و خواستار مطالبات خود از طریق قانون ودر حفظ آرامش هستیم زیرا در شرایط خشونت بار امکان سواستفاده و نتیجه نگرفتن بیشتر از زمانی است که آرامش برقرار می شود .

برخی از افرادی که نام آنها به عنوان امضاکننده در پای نوشته شده است می گویند که نامه را رویت نکرده اند و اجازه درج امضای آنها یا به صورت تلفنی گرفته شده و یا از سوی همکاران آنها ، تعدادی اسم جمع آوری شده است و در نتیجه بدون آن که امضا کننده از محتوای نامه خبر داشته باشد امضای خود را بعد از انتشار پای نامه دیده است.

در روزهای اولیه انتشار نامه مذکور در بین روزنامه نگاران و برخی فعالان سیاسی این حرف ها ردوبدل می شد که" متن نامه تند بود ، من نامه را نخوانده ام و نباید به صورت شفاهی از امضای من استفاده می کردند ، منظور من این جملات نبود و من خواستار ایجاد آرامش و متعادل شدن جامعه بوده ام اما به کارگیری عبارت های تند در این نامه مشکلی را حل نمی کند و نه تنها راهکاری برای حل مشکلات نیست بلکه جو را نامناسب ترمی کند و ..."

خبرنگار سایت «فردا» در گفت وگو با یکی از این امضا کنندگان به نام محسن شمشیری که خبرنگار اقتصادی در تهران است نظر وی را در مورد انتشار این نامه جویا شد که آیا نامه را امضا کرده است ؟

وی پاسخ داد: من این نامه را امضا نکرده ام و به نظر من بعد از تحولات اخیر، به کارگیری چنین نامه ها و عبارت هایی که در نامه دیده می شود کاری نسنجیده است و کمکی به حل مشکل نمی کند . احتمالا امضای بنده را از طریق همکاران سوال کرده اند و با تعدادی دیگر از افراد اعلام و اضافه کرده اند . اما این رویه نباید در مورد چنین نامه هایی عرف شود زیرا انتشار چنین نامه هایی با نامه های صنفی و در مورد روزنامه نگاران و فعالان سیاسی و امور حقوق بشری متفاوت است . در انتشار چنین نامه هایی ، امضا بدون رویت نامه و حذف عبارت های تند آن پشتوانه ندارد و نمی توان به صورت تلفنی یا اعلام نام از سوی شخص دیگری از جمله همکاران ، امضاها را اضافه کرد زیرا چنین نامه هایی نمی تواند مطالبات قانونی را از طریق روش های خشن پیگیری کند و هیچ کمکی نیز به حل مشکلات نمی کند. منظورما در چنین شرایطی نمی تواند با انتشار چنین نامه هایی محقق شود . ما خواستار شرایط برابر زیر چتر قانون برای همه دیدگاه های موجود هستیم و همه باید به رعایت قانون التزام داشته باشند و خشونت از هر سویی که باشد درست نیست بنابر این انتشار چنین نامه هایی دردی را دوا نمی کند بلکه موضوع پیچیده ترمی شود اما آن چه مسلم است ما همه در یک جامعه و کشور زندگی می کنیم و دست آخر باید با هم گفت وگو کنیم و روش های مسالمت آمیز را جایگزین حرکت های بی نتیجه کنیم .

وی ادامه داد : در انتشار نامه هایی که هدف صنفی دارد و یا در ارتباط با حقوق روزنامه نگاران و همکاران و یا انجمن صنفی است و حرف و نتیجه آن مشخص است می توان امضا را به صورت شفاهی یا تلفنی گرفت و امکان گرفتن امضا به صورت شفاهی وجود دارد چون در شرایط زندگی در شهر بزرگی مانند تهران و یا در گستره ایران و سایر کشورها امکان گرفتن امضای کتبی سخت است و امضا کنندگان به صورت تلفنی یا با فکس یا ایمیل نامه ها را امضا می کنند . اما در مواردی مانند نامه مذکور ، نباید چنین اتفاقی می افتد و نامه به خاطر لحن تندی که در برداشته حتما باید به رویت امضا کننده می رسید زیرا بدیهی است که در مورد تحولات اخیر نظر اکثریت افراد این است که با پرهیز از خشونت و درشرایط حفظ آرامش به دنبال راهکار باشند. وقتی نامزد معترض انتخابات یعنی میرحسین موسوی معتقد است که باید شرایط عادی و آرامش به جامعه بازگردد و مردم را دعوت به آرامش می کند تا امکان سواستفاده و ایجاد خسارت برای مردم وجود نداشته باشد واز طریق ایجاد حزب و نهاد صاحب نام به دنبال مطالبات اصلاح طلبان باشند ، انتشارچنین نامه هایی با این عبارت ها صحیح نیست و درخواست بسیاری از روزنامه نگاران ، به کار گیری روش ها ی مسالمت آمیز واستفاده از ظرفیت های موجود و بدور از خشونت در هر مرحله ای از تاریخ تحولات سیاسی است و لازمه آن صبر وانتظار و همکاری دو جانبه است تا حرف یکدیگر را بشنویم و مطمئن شویم که بدون مشارکت همه افکار واندیشه هاو همه نیروهای موجود جامعه نمی توانیم رشدو توسعه اقتصادی وسیاسی جامعه را شاهد باشیم .

وی افزود : درچنین شرایطی پای بندی به قانون از هر دوطرف می تواند به بازگشت آرامش بیشتر به جامعه کمک کند و در چارچوب قانون و رافت اسلامی باید زمینه دلجویی از خسارت دیدگان وآزادی افراد فراهم آید و هر نوع فعالیت سیاسی باید در شرایط حفظ آرامش و پرهیز از خشونت باشد. در نتیجه چنین نامه ها وبیانیه هایی که با لحن تند منتشر می شود کمکی به بهبود شرایط نمی کند و تدوین کنندگان آن باید امضای افراد را به صورت کتبی و با مطالعه و رویت نامه توسط امضا کننده منتشر کنند.

وی تاکید کرد : عبارت ها و نامه ها و اظهار نظرهای تند تنها به ناآرام شدن جامعه منجر می شود.

این درحالی است که قاطبه روزنامه نگاران و اصلاح طلبان به دنبال روش های غیر خشونت بار هستند تا به جای فرصت سوزی ،امکانات و ظرفیت های قانونی را گسترش داده و به گونه ای عمل کنند که جامعه با حفظ آرامش، تحولات و مشارکت سیاسی را شاهد باشد . اما روش های غیر معمول و استفاده از امضای روزنامه نگاران و فعالان سیاسی بدون اجازه کتبی آنها نباید عرف شود . به عبارت دیگر ، مشی روزنامه نگاران وفعالان سیاسی یک دست نیست و چنین نامه هایی باید نظر متوسط افراد و میانگین دیدگاه ها را در برداشته باشد و نمی توان لحن تند و عبارت های نامناسب را به عنوان دیدگاه همه امضا کنندگان اعلام کرد و بدون تردید منظور امضاکنندگان یکسان نیست و عبارت های تند را راهکاری برای حل مشکلات نمی دانند . امید است که در نامه ها وبیانیه هایی که بعدا منتشر می شود و ویژگی یک جامعه سیاسی ، بالنده و پویا است در نوشتن لحن نامه ها و اخذ امضاها دقت شود تا روش های نادرست عرف نشود وافراد متعادل و معتقد به روش های مسالمت آمیز به عنوان افراد خشن معرفی نشوند و پس گرفتن امضا نیز باب نشود .

وی با توصیه به فعالان سیاسی اظهار داشت: انتشار نامه ها و بیانیه ها علاوه بر لحن مناسبی که باید متناسب با دیدگاه متوسط فعالان سیاسی و اجتماعی داشته باشد به صبر و صرف زمان مناسب نیز نیاز دارد و اگر چند روز بیشتر هم زمان ببرد بهتر از این است که امضاکنندگان به لحن نامه ها و بیانیه ها انتقاد کنند و از مفاد آن اظهار تعجب کنند و امضای خود را تکذیب کنند .

همچنین افراد بسیار دیگری نیز خواستار پس گرفتن امضای خود شده اند و اعلام کرده اند که چنین نامه ای با دیدگاه آنها مغایر است. عده ای از امضا کنندگان نیز به خاطر رودرواسی هایی که با همکاران و دوستان خود دارند اعتراض خود را تنها در محیط کار اعلام کرده اند وهنوز حاضر به اعلام کتبی آن نشده اند .

در این خصوص خاطره وطن خواه در سایت خود می نویسد: درخبرها خواندم که برخی سایتها بیانیه ای با 340 امضا خطاب به دادستان تهران منتشر کردند که در کمال تعجب اسم من هم در این بیانیه بود.درحالی که اصلا روحم هم خبر نداشت که چنین بیانیه ای تهیه و منتشر شده است.من نمی دونم چه کسی این بیانیه ها را تهیه می کند اما روند اخلاقی کار این است که از کسی که می خواهد اسمش را پای بیانیه بگذارند،سئوال کنند.از طرفی این بیانیه ها به نوعی حقوقی هستند و بدون خواندن آنها نباید اقدام به امضای آن کرد.به همین دلیل صرف نظر از محتوای این بیانیه، ضمن انتقاد از چنین رویه ای اعلام می کنم که بنده خاطره وطن خواه از ابتدای سال جاری هیچ گونه بیانیه ای را امضا نکرده ام.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر