بازدید 2822
با غلام پيرواني به بهانه صدرنشيني مقاومت در پايان هفته پنجم ليگ‌برتر؛

عاقبت اين نردبام افتادني است

ما فصل پيش چهار گل به استقلال زديم كه دست آخر هم قهرمان ليگ‌برتر شد. ما در دو بازي رفت و برگشت پرسپوليس را برديم. ما چهار فصل پيش در انزلي چهار گل به ملوان زديم. اين نتايج نبايد به اين زودي از ذهن مردم پاك شود. اگر تيم غلام پيرواني دفاعي بود، هرگز اين نتايج رقم نمي‌خورد.
کد خبر: ۶۳۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۶ 09 September 2009
دلمشغولي و قبول مسئوليت بزرگ سرمربيگري تيم اميد هم باعث نشده تا غلام پيرواني تعلق خاطر به تيمي كه 11 سال از عمر مربيگري‌اش را در آن گذرانده، پنهان كند.

به نوشته تهران امروز؛ شاغلام اين روزها بازي‌هاي مقاومت سپاسي نه از روي نيمكت اين تيم يا جايگاه ويژه، بلكه از تلويزيون خانگي تماشا مي‌كند. نتايجي كه مقاومت در پنج هفته گذشته ليگ‌برتر رقم زده حتي تعجب غلام پيرواني را هم برانگيخته است. البته خوشايند او نيست كه به همين زودي زير سايه نتايج شگفت‌انگيز مقاومت با رهبري داوود مهابادي قرار بگيرد.

از تيم اميد شروع مي‌كنيم. وضعيت اين تيم پس از بازگشت از تورنمنت چهارجانبه اوكراين و بازي‌هاي دوستانه در آفريقاي جنوبي را توصيف مي‌كنيد؟

در تورنمنت اوكراين با دو تيم آلمان و اوكراين بازي كرديم كه براي ما تجربه هيجان‌انگيزي بود. باور كنيد قامت اغلب بازيكنان آلمان به 1/90 مي‌رسيد. اوكراين و آلمان يك سروگردن از ما بالاتر بودند. با اين حال مقابل اوكراين يك پنالتي را هدر داديم و از روي يك ضربه كاشته در دقيقه 93 بازي را باختيم.

بازي در آفريقاي جنوبي چطور؟

ما دو بازي در اين كشور برگزار كرديم. بازي اول را به دليل خستگي مفرط بازيكنانم باختيم اما در بازي دوم مقابل تيمي به نام كايزرچيف بازي كرديم و به نتيجه مساوي رسيديم. چهار بازيكن اين تيم در تيم‌ملي آفريقاي جنوبي بازي مي‌كردند و در جام كنفدراسيون‌ها مقابل برزيل به ميدان رفتند. آنها بعد از ما منچسترسيتي را يك بر صفر بردند.

فرصت داريد بازي‌هاي مقاومت در ليگ نهم را تماشا كنيد؟

بله، اغلب بازي‌ها را از طريق تلويزيون تماشا مي‌كنم.

بردهاي پرگل و نتايج مقاومت در پنج هفته گذشته براي شما تعجب‌برانگيز نيست؟

اين نتايج چندان هم دور از انتظار نيست. امتياز بزرگ تيم اين فصل مقاومت حفظ بازيكنان موفق فصل گذشته است. برخلاف همه سال‌هايي كه من در مقاومت بودم، اين بار اين مساله رعايت شد.

تصور مي‌كنيد تنها حفظ بازيكنان فصل پيش، چنين نتايجي را براي مقاومت رقم زده؟

به هر حال من فكر مي‌كنم نقش كليدي داشته است. تاكيد من به سرهنگ جعفري اين بود كه بازينان به دردبخور را حراج نكنند.

نقش داوود مهابادي را تا چه حد تاثيرگذار مي‌‌دانيد؟

داوود را پسر فوق‌العاده بااخلاق و نجيبي ديدم. او پسر خوب و زحمت‌كشي است و به اعتقاد من مي‌تواند پديده مربيگري فوتبال ايران باشد.

اگر امروز شما در مقاومت حضور داشتيد، باز هم چنين نتايجي رقم مي‌خورد؟

به هر حال من دستياراني داشتم كه روزهاي خوبي را با هم سپري كرديم. همان‌ها امروز با مهابادي كار مي‌كنند و با شناخت كاملي كه از بازيكنان مقاومت دارند، بي‌تاثير نبوده‌اند.

در مورد حفظ بازيكنان كليدي صحبت كرديد. چه بازيكناني امسال قصد رفتن از مقاومت را داشتند؟

امين متوسل‌زاده با صنعت نفت تمام كرده بود، مصطفي صبري با سايپا و پرسپوليس توافقنامه امضا كرده بود و محمود محمدي هم با سايپا در حال تمام كردن بود. به هر حال با صحبت‌هايي كه با آنها انجام دادم راضي شدند كه در مقاومت بمانند. ما آنها را به نوعي به مقاومت برگردانديم.

مديران باشگاه از شما هم مشاوره مي‌گيرند؟

خدا را شكر در مقاومت اوضاع رو به راه است و در اين شرايط لزومي ندارد كه از من مشاوره بگيرند اما به هر حال 11 سال در اين تيم مربيگري كردم و مي‌توانم در خيلي مسائل كمك حال باشم.

تا امروز مورد خاصي بوده كه نياز به ورود شما داشته باشد؟

آخرين بار صادق كرمي به دليل اختلاف‌نظر با مديران باشگاه حاضر به بستن قرارداد نبود كه با صحبت‌هاي من به خوبي و خوشي اين موضوع حل شد.

آينده مقاومت را با مهابادي چطور مي‌بينيد؟

بزرگ‌ترين حسن تيمي مثل مقاومت اتحاد و همدلي مثال‌زدني بازيكنان جوان اين تيم است. آنها از ته دل يكديگر را دوست دارند و رفاقت حرف اول را مي‌زند. مهابادي هم مي‌تواند با استفاده از اين فضا يكي از چهار سهميه ايران در ليگ قهرمانان آسيا را كسب كند.

از نتايج اين فصل مقاومت كه بگذريم، نوع بازي و كيفيت اين تيم نسبت به تيمي كه شما در اختيار داشتيد متفاوت است. اين موضوع را قبول داريد؟

در مورد كيفيت تيم من و تيم فعلي مقاومت مي‌توانيم مفصل صحبت كنيم. من از چنين بحثي استقبال مي‌كنم.

در همه سال‌هايي كه شما در مقاومت حضور داشتيد، در بسياري از بازي‌ها اين بحث مطرح بود كه تيم غلام پيرواني «ضدفوتبال»‌ است.

به هيچ عنوان چنين ادعايي را وارد نمي‌دانم و اين چيزي شبيه يك تهمت بزرگ است. مقاومت من تنها تيمي بود كه 3-4-3 بازي مي‌كرد؛ همان سيستمي كه كره‌جنوبي با آن در جام‌جهاني 2002 چهارم شد. من با سه فوروارد بازي مي‌كردم و به هافبك‌هاي چپ و راست تاكيد مي‌كردم در كارهاي هجومي شركت كنند.

اما شما در بسياري از بازي‌ها وقتي با يك گل پيش مي‌افتاديد با يك بازي بسته و دفاعي به حفظ نتيجه فكر مي‌كرديد، در حالي كه مقاومت اين روزها تيم‌هايي مثل ملوان و سپاهان را با چند گل بدرقه مي‌كند.

ما فصل پيش چهار گل به استقلال زديم كه دست آخر هم قهرمان ليگ‌برتر شد. ما در دو بازي رفت و برگشت پرسپوليس را برديم. ما چهار فصل پيش در انزلي چهار گل به ملوان زديم. اين نتايج نبايد به اين زودي از ذهن مردم پاك شود. اگر تيم غلام پيرواني دفاعي بود، هرگز اين نتايج رقم نمي‌خورد.

اگر بخواهيم بدون تعارف صحبت كنيم و واقع‌گرا باشيم، تيم غلام پيرواني بهتر فوتبال بازي مي‌كرد يا تيم داوود مهابادي تماشاگرپسندتر بازي مي‌كند؟

فكر مي‌كنم هنوز قضاوت در اين مورد زود است. من مس و سپاهان را در كرمان و اصفهان بردم. سايپا را در تهران و... مهم اين است كه مقاومت بتواند روند فعلي‌اش را ادامه دهد. البته من به تكرار اين نتايج اميدوارم.

شما پديده‌هاي زيادي را به فوتبال ايران معرفي كرديد، با رفتن شما از مقاومت اين پروسه ادامه خواهد داشت يا متوقف مي‌شود؟

بستگي به سياست‌هاي باشگاه دارد؛ اينكه نتيجه براي آنها مهم است يا پشتوانه‌سازي و كمك به فوتبال ملي. طي 11 سالي كه در مقاومت كار كردم حدود 90 بازيكن اميد را زير نظر گرفتم. در سال‌هاي اول حتي اغلب بازيكنان من سرباز بودند. همين امروز بازيكناني در تركيب مقاومت به ميدان مي‌رود به نام محمدرضا پورمحمد كه از يزد به مقاومت آمده. او مي‌تواند پديده اين فصل ليگ‌برتر باشد.
اين نقل از شما كه بازيكن از برجك و با حقوق 70 هزار تومان به مقاومت آورده‌ايد، صحيح است.
فكر مي‌كنم كمي در اين مورد اغراق شده. من بازيكناني مثل محسن نيساني، مصطفي صبري و صادق كرمي را وقتي سرباز بودند با حقوق 100 هزار تومان به مقاومت آوردم.

چند بازيكن بزرگ كه تا امروز تحويل فوتبال ملي داديد را نام مي‌بريد؟

مهرزاد معدنچي، سياوش اكبرپور، غلامرضا رضايي، سيدمهدي رحمتي، رجب‌زاده و...

به لحاظ مهره چه تفاوتي بين مقاومت شما و تيم فعلي قائل هستيد؟

ايمان داشته باشيد كه تيم فعلي پرمهره‌تر است. سال 84 بود كه آقاي جعفري گفتم اگر همه بازيكنان را حفظ كنيد سال بعد قهرمان مي‌شويم كه اين اتفاق اين فصل براي مقاومت رخ داده است.

امروز بازيكنان و مربيان مقاومت مي‌توانند شگفتي‌ساز باشند و قهرمان اين فصل ليگ‌برتر لقب بگيرند؟

آينده مقاومت را خوب مي‌بينم. قهرماني كه خيلي سخت و دشوار است اما مي‌توانم پيش‌بيني كنم اين تيم بين چهار تيم اول ليگ قرار بگيرد. به هر حال چند فصل پيش هم شاهد بوديم كه تيم ورشكسته‌اي مثل فولاد قهرمان شد.

اين روزها كه بازي‌هاي مقاومت را دورادور و به دور از هيجان و تعصب تماشا مي‌كنيد، توصيه‌اي براي بازيكنان سابق خود و مربي جوان اين تيم داريد؟

از آنها مي‌خواهم خدا را در نظر بگيرند و غرور و تكبر را از خود دور كنند، چرا كه زندگي بالا و پايين دارد. يك، دو بيتي در ذهن من است كه مي‌تواند وصف حال اين روزهاي شاگردان سابق من باشد:
نردبام اين جهان ما و مني است
عاقبت اين نردبام افتادني است
لاجرم هركس كه بالاتر نشست
استخوانش سخت‌تر خواهد شكست
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار