بازدید 6098

افرادی که نباید "باقلا" بخورند

کد خبر: ۶۳۳۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹ 19 October 2016
یک متخصص بیماری‌های عفونی بایدها و نبایدها در بیماران مبتلا به فاویسم را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا ناظر اظهار کرد: فاویسم بیماری ارثی خونی است که در اثر نقص آنزیمی به نام G۶PD ایجاد می‌شود. این آنزیم ذخایر گلوتاتیون را در سلول‌ها حفظ می کند. گلوتاتیون مواد اکسیدان مثل باقلا را که برای گلبول‌های قرمز خطرناک است، خنثی می‌کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه گلوتاتیون از دیواره گلبول‌های قرمز در برابر اکسیدان‌ها محافظت می‌کند، افزود: وقتی گلوتاتیون نباشد، گلبول‌های قرمز در برابر اکسیدان‌های خاصی نظیر باقلا از بین می‌روند.

ناظر با بیان اینکه ۶۰۰ میلیون نفر در دنیا به بیماری فاویسم مبتلا هستند، اضافه کرد: در کشور بین ۱۰ تا ۱۴ درصد افراد فاویسم دارند. بیماران فاویسمی به داروهای ضد مالاریا حساس هستند.

ناظر بیان کرد: فاویسمی‌ها به خاطر کمبود آنزیم G۶PD معمولا مالاریا نمی‌گیرند و انگل این بیماری وارد بدن آنها نمی‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی با تأکید بر اینکه بیماران فاویسمی در حالت عادی طبیعی هستند و هیچ علائمی ندارند، یادآور شد: این بیماران هنگامی که با باقلا یا هر مواد دارای اکسیدانی در تماس باشند، علائم خود را نشان می‌دهند. بیماران فاویسمی اکثرا آقایان هستند و در اکثر بانوان بسیار کم رخ می‌دهد.

وی رنگ‌پریدگی، زردی، زردی چشم، افزایش ضربان قلب، ادرار تیره، تهوع و استفراغ را از علائمی که بیماران فاویسمی در تماس با مواد دارای اکسیدان دارند، برشمرد و خاطرنشان کرد: بی‌حالی، کاهش سطح هوشیاری، افت فشار خون و در موارد شدیدتر از کارافتادگی کلیه‌ها از دیگر علائم این بیماری است.

ناظر گفت: در آزمایشگاه و در سطح میکروسکوپی گلبول قرمز این بیماران شبیه گلبول قرمز گاز زده شده است و با اندازه‌گیری سطح آنزیم G۶PD در آزمایشگاه بیماری تشخیص داده می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی بهترین راه برای پیشگیری از فاویسم را عدم مصرف باقلا دانست و با بیان اینکه بیماران فاویسمی از مصرف سوسیس و کالباس‌های حاوی باقلا و مواد ترکیبی دارای باقلا اجتناب کنند، تصریح کرد: همچنین این بیماران از مصرف استامینوفن، آسپرین، پروفن و داروهای ضد عفونت ادراری پرهیز کنند؛ چراکه ممکن است به آن‌ها حساس باشند.

ناظر بیان کرد: بیماران فاویسمی به نفتالین بسیار حساسند و باید حشره‌کش‌ها را بررسی کنند که نفتالین در آنها نباشد. حتی بیماران فاویسمی ممکن است به نوشابه‌های الکلی، ویتامین ث و حنا که دارای آنتی‌اکسیدان هستند، حساس باشد.

وی گفت: حتی ممکن است بیماران فاویسمی به داروهای کوتریموکسازول و فنازوپیریدین حساس باشند. پس نیاز است به هر دکتر یا داروخانه‌ای مراجعه کردند این مهم را به آنان گوشزد کنند.

ناظر اظهار کرد: این بیماران تا حد زیادی مستعد عفونت‌های ناشناخته مانند عفونت‌های مختلف تنفسی هستند. پس باید زیر نظر پزشک متخصص بیماری‌های عفونی باشند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان