بازدید 10357

برندسازی در جایگاه های سوخت به نفع افراد خاص خواهد بود/ بنزین چند نرخی، انحصار و آزاد پز شدن بنزین، نتیجه برندسازی جایگاه ها

وزیر نفت اعتقاد دارد که برندسازی، باعث نظارت بهتر بر جایگاه های کشور می شود و مانع از کم فروشی جایگاه ها خواهد شد؛ اما جایگاهداران مخالف این نظرند و بر این باورند که برندسازی، زمانی امکان اجرایی شدن دارد که واحدهای تولیدی بنزین مختلف باشد؛ بنابراین، زمانی که قرار است بنزین تنها از طریق شرکت پخش فراورده های نفتی ارائه شود، برندسازی یک واژه بی مفهومی خواهد بود.
کد خبر: ۶۲۹۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۲ 07 October 2016
افزایش حقوق در سال آینده ۱۷ درصد یا ۱۴ درصد؟چند روز پیش، وزارت نفت اعلام کرد، قرار است در ماه مهر، نتایج اولیه برندسازی جایگاه های سوخت را اعلام کند. این در حالی است که بیشتر جایگاهداران و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با آن مخالف اند و بر این باورند، با اجرای این طرح، باعث ایجاد انحصار و دو نرخی شدن بهای سوخت در کشور خواهد شد.

به گزارش «تابناک»؛ تا چند روز دیگر، نتیجه فراخوان برندسازی جایگاه های کشور از سوی وزارت نفت اعلام می شود. قرار است، پس از این، هر جایگاه در زیرمجموعه یکی از برندهای انتخاب شده قرار گیرد و بنا بر آن هر برند می تواند حداکثر یک پنجم جایگاه های کشور را داشته باشد.

به عبارت دیگر، بنا بر این طرح، پنج نفر مالک حقیقی و حقوقی می توانند صاحب حدود 5000 جایگاه سوخت بنزین و حدود 2400 جایگاه سی ان جی در سراسر کشور شوند؛ البته فارغ از اینکه این طرح موجی از انحصار در چرخه سوخت را به راه خواهد انداخت یا نه، اجرای طرح کنونی، این نگرانی را پدید آورده که شاید عرضه بنزین در کشور چند نرخی باشد؛ چیزی که در سال های اخیر، دولت و مجلس، تلاش بسیاری در راستای آن انجام دادند تا به عدد ثابتی برسند.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در این باره گفته است: همه شرکت هایی که در زمینه عرضه سوخت دارای توانمندی هستند، در طرح برندسازی جایگاه‌های عرضه سوخت شرکت خواهند کرد.

مظلومی با بیان اینکه این کار با اولویت جایگاه های کوچک و زنجیره ای در کلانشهرها انجام می شود، گفت: شرکت صاحب صلاحیت یا برند، شرکتی است که مجموعه ای از جایگاه های عرضه فرآورده های نفتی و CNG را تحت پوشش خدمات قرار می دهد. البته این کار می تواند از راه ساخت جایگاه های جدید، خرید جایگاه های موجود یا فراهم آوردن خدمات مورد نظر در جایگاه های موجود بدون اصرار بر تجمیع مالکیت در آنها انجام گیرد.

وی افزود: شرکت صاحب صلاحیت یا برند، وظیفه خرید و حمل سوخت از محل انبارهای اصلی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و توزیع بموقع آن در جایگاه های تحت پوشش و همچنین مسئولیت کمیت و کیفیت عرضه فرآورده های نفتی و CNG در هر جایگاه تحت پوشش را با رعایت استانداردهای مشخص بر عهده دارد.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران تصریح کرد: هدف اصلی از برندسازی جایگاه های عرضه سوخت، ارتقای رفاه و ایمنی و افزایش کیفیت خدمات قابل ارائه به مصرف کنندگان است.

با توجه به موارد گفته شده، شاید جایگاه هایی که خدمات بهتری ارائه می دهند، بنزین گران تری نیز به مردم بفروشند؛ بنابراین، احتمال دارد که بار دیگر بنزین به قیمت چند نرخی خود بازگردد. این داستان شبیه داستان فروش نان آزاد و دولتی است که پس از آزادسازی نرخ آرد، نانوایی ها به آزاد پز شدن تمایل پیدا کردند، به گونه ای که دیگر کمتر نانوایی را می توان یافت که نان به نرخ دولتی دست مردم دهد.

البته وزیر نفت اعتقاد دارد که برندسازی، باعث نظارت بهتر بر جایگاه های کشور می شود و مانع از کم فروشی جایگاه ها خواهد شد؛ اما جایگاهداران مخالف این نظرند و بر این باورند که برندسازی، زمانی امکان اجرایی شدن دارد که واحدهای تولیدی بنزین مختلف باشد؛ بنابراین، زمانی که قرار است بنزین تنها از طریق شرکت پخش فراورده های نفتی ارائه شود، برندسازی یک واژه بی مفهومی خواهد بود.

در آن سوی ماجرا نیز نمایندگان مجلس هستند که در خصوص برخی سیاست های دولت در مورد حامل های انرژی حرف های زیادی برای گفتن دارند. بیشتر نگرانی مجلسی ها و اعضای کمیسیون انرژی از افزایش دوباره نرخ سوخت و ایجاد انحصار در این بازار است.

هدایت الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: اقداماتی در خصوص نفت و الگوهای نفتی و برندینگ وجود دارد که به نظر می رسد، هیچ یک از آنها عاقلانه نیست و برای تأمین نظر برخی افراد خاص انجام گرفته باشد!

این نماینده مجلس گفت: برنامه های دولت برای تشکیل جایگاه های خاص و موضوع برندسازی در جایگاه ها بیشتر به نفع کسانی است که موضوعات اقتصادی خاصی را دنبال می کنند و متأسفانه وزارت نفت نیز از این جریان حمایت می کند.

با این حال، این طرح اکنون در ایستگاه اول قرار گرفته و به نظر می رسد، پیش از آنکه اجرایی شود و مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کند، باید دولت فکر اساسی برایش بکند؛ مشکلاتی که شاید شاه بیت آن چند نرخی شدن نرخ بنزین، انحصار در بازار و آزاد پز شدن جایگاه های سوخت باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل