بازدید 10311
منابع آمریکایی اعتراف کردند:

تجهیزات نظامی طالبان، ساخت آمریکا و ایتالیاست، نه ایران

تصاویری که توسط تلویزیون الجزیره در تاریخ یکم می سال 2007 نمایش داده شده است، دو نفر از افراد طالبان را نشان می‌دهد که در ایالت هلمند، مشغول ساخت بمب‌های کنار جاده‌ای هستند و در تصاویر کاملا روشن است که این بمب‌ها مدل «تی-سی-6»، ساخت ایتالیاست... مرکز تجزیه و تحلیل برای موضوعات استراتژیک و تکنولوژی در روسیه که مطالعات آن به تازگی انتشار یافته، ادعا می‌کند که ایران در دهه 1990 مقادیر فراوانی تجهیزات به نیروهای «ائتلاف شمال افغانستان» کمک کرده و ...
کد خبر: ۶۲۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۸ 05 September 2009

بر خلاف گزارش گذشته «دنیس بلر»، رئیس «سرویس اطلاعات ملی آمریکا» (او-دی-ان-ای) که اعلام کرده بود برخی از تجهیزات طالبان افغانستان از سوی ایران تأمین می‌شود، اسناد و مدارک وزارت دفاع آمریکا و نیروهای کانادایی در افغانستان و همچنین منابعی از طالبان، این گزارش را تکذیب و اعلام کرده است، نیروهای ناتو که ضربات زیادی را از سوی طالبان دریافت کرده‌اند، با مین‌های آمریکایی ـ که در دهه نود در اختیار افغان‌های جهادی قرار داده است ـ کشته شده‌اند.

«ای-پی-اس» از واشنگتن، با بیان موضوع بالا مدعی شد که منابع غربی به ویژه روزنامه‌های انگلیسی، از قول برخی از فرماندهان طالبان اعلام کرده بودند که ایران تجهیزات نظامی در اختیار طالبان قرار می‌دهد.

روزنامه «دیلی تلگراف» در تاریخ چهاردهم سپتامبر اعلام کرد که ایران، نمونه‌ای از مین‌های نوع «اژدها» را که به صورت انحرافی قرار می‌گیرند و تلفات زیادی ببار می‌آورند، به طالبان داده است.

این فرماندهان ادعا نموده بودند که این بمب‌ها، تانک‌های بزرگ را هم کاملا نابود می‌کنند، در حالی که مین‌های معمولی خسارت چندانی به وسائل نظامی وارد نمی‌کنند و اینها همه در حالی است که بمب‌های کنار جاده‌ای، بیشترین تلفات نیروهای آمریکایی و نیروهای ناتو در افغانستان در شامل می‌شوند.

اما «جی-ای-ایی-دی-دی-او» یا همان «سازمان دفاع تجهیزات انفجاری وزارت دفاع آمریکا» (پنتاگون) در یک پیام الکترونیکی به «ای-دی-اس» اعلام کرده است که بمب‌های کنار جاده‌ای از نوع «تی-سی -6»، مین‌های ضد تانک ایتالیایی هستند و تغییراتی روی آنها برای افزایش قدرت تخریب داده شده است. این سازمان متعلق به پنتاگون، می‌گوید که این بمب‌ها به صورت سری به هم متصلند و قدرت انفجاری و تخریبی آنها افزایش می‌یابد.

بنا بر این گزارش، نویسنده انگلیسی آقای «جیسون الیوت» که از سال 1979 به افغانستان سفر کرده، در کتاب سال 2001 خود در زمینه «مین‌های افغانستان» نوشته است که مین‌های مدل «تی-سی-6» ساخت کشور ایتالیا نوع معمول مین‌های به کار گرفته در این کشور هستند که دارای پانزده پوند قدرت انفجاری «تی-ان-تی» دارند که یک تانک را می‌تواند مانند یک نوزاد به بالا پرتاب کند.

میلیون‌ها از این نوع مین‌ها در زیر زمین در زمان اشغال ارتش روسیه در افغانستان به کار گرفته شده و تا سال 1989 بر پایه گزارش سازمان ملل متحد، تنها بیست هزار از این بمب‌ها کشف و خنثی شده‌اند.

علاوه بر این، تصاویری که توسط تلویزیون الجزیره در تاریخ یکم می‌ سال 2007 نمایش داده شده است، دو نفر از افراد طالبان را نشان می‌دهد که در ایالت هلمند، مشغول ساخت بمب‌های کنار جاده‌ای هستند و در تصاویر کاملا روشن است که این بمب‌ها مدل «تی-سی-6» ساخت ایتالیا هستند.

بر پایه این گزارش، نیروهای کانادایی بیشترین تلفات درباره بمب‌های کنار جاده‌ای را داشته‌اند، به گونه ای که از سال 2007 تا کنون، 57 تن از 81 نظامی کشته شده کانادایی در قندهار توسط بمب‌های کنار جاده‌ای بوده است.

ژنرال «دین منارد»، سخنگوی نیروهای کانادا در قندهار، به گزارشگر «ای-پی-اس» در یک مکالمه تلفنی گفته است که تلفات نیروهای کانادایی توسط مهماتی است که نیروهای آمریکایی در زمان اشغال افغانستان از سوی روسیه برای مجاهدین افغانی فرستاده بودند.

او همچنین می‌گوید: طالبان این بمب‌ها را از بازار سیاه و همچنین میادین مین گذاری شده قبلی به دست آورده است.

در سال 2007 تا 2008 نیروهای پلیس افغان، دو مرکز بزرگ سلاح را در استان هرات کشف کردند که شامل مین‌های ضد تانک می‌شدند و نیروهای افغان اعلام کرده بودند که آنها ساخت ایران است، اما تصاویری که از این مین‌ها نمایش داده شدند، نشان می‌دادند که آنها مین‌های ساخت ایتالیا مدل «TC-6» و همچنین مین‌های مدل «M-19» آمریکایی هستند که در دو دهه گذشته در افغانستان پیدا شده‌اند.

این در حالی است که «مرکز تجزیه و تحلیل برای موضوعات استراتژیک و تکنولوژی» در روسیه که مطالعات آن به تازگی انتشار یافته است، ادعا می‌کند که ایران در دهه 1990 مقادیر فراوانی تجهیزات به نیروهای ائتلاف شمال افغانستان کمک کرده و ایران در شکست روسیه در افغانستان نقش داشته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
گزارش مرکز روسی چه ربطی یه اصل موضوع داره ؟ اینکه ایران زمان حمله شوروی به افغانستان به مجاهدین اینا کمک کرده که بدیهیه
خاک تو سر رییس سرویس اطلاعاتی آمریکا
بنظرم تمام این نظرها رو خودتون می نویسید نه ؟! من فهمیدم .
به این جمله این خبر دقت کنید::::نیروهای افغان اعلام کرده بودند که آنها ساخت ایران است.....چقدر رو دارند این افغانها که اینقدر وقیحانه و با سطح دانشی که همه میدونیم چقدر از علم روز عقبه تحت تاثیر ارباب سلطه نمکدونو میشکننو در حالی که اونا میگن ایتالیاییه خودشون میگن ایرانیه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها