بازدید 10350

كاغذ روسي بازار ايران را فرا‌گرفت

بزرگترين توليدكننده كاغذ در مازندران از دامپينگ در واردات كاغذ مي‌گويد.
کد خبر: ۶۲۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۴ 05 September 2009
شوراي اسلامي كار و نماينده كارگران صنايع چوب و كاغذ مازندران از برخي روزنامه‌هاي دولتي كه به جاي استفاده از كاغذ توليد داخل، از كاغذ وارداتي استفاده مي‌كنند انتقاد كرد.

به نوشته «دنياي اقتصاد»، اين شورا با اشاره به واردات بي‌رويه كاغذ از روسيه از مقامات دولت خواست نسبت به تعرفه واردات كاغذ تجديدنظر كنند.
شوراي اسلامي كار صنايع چوب و كاغذ مازندران روند مصرف كاغذ خارجي در داخل كشور را خلاف مصوبه حمايت از توليدات داخلي عنوان كرد.

توضيح اين شورا درباره روند واردات و توليد داخلي كاغذ را در زير بخوانيد:
صنايع چوب و كاغذ مازندران با هدف احياي جنگل‌هاي شمال كشور و ايجاد بيش از دوهزار شغل مستقيم و بيش از 5000 شغل غيرمستقيم و همچنين جلوگيري از خروج بيش از 150ميليون دلار از كشور، قادر است 70درصد از كاغذ روزنامه كشور را تامين كند.

با توجه به تاكيد دولت در حمايت از صنايع داخلي و جلوگيري از ورود كالاهاي خارجي كه مشابه آنها در داخل توليد مي‌شود متاسفانه هنوز هم مسوولان ذي‌ربط اقدامات لازم را انجام نداده و هر روز ما شاهد ورود كالاهاي توليد خارج به داخل كشور هستيم كه تاثير منفي بر اقتصاد كشور خواهد داشت.
لازم به ذكر است كه اكثريت روزنامه‌هاي پر تيراژ دولتي به‌رغم تاييد دولت در استفاده از كاغذ توليد داخل به دلايل مختلف و بهانه‌هاي گوناگون اقدام به خريد از شركت چوب و كاغذ نمي‌كنند.

واردات بي‌رويه كاغذ خارجي تهديدي است عليه توليد داخل، به اين دليل كه واردات براساس نياز واقعي كشور محاسبه نمي‌شود.

به علت كاهش مصرف در سطح جهان و عدم تقاضا براي كاغذ روزنامه، كارخانجات روسي كه پيش از اين فروش كاغذ روزنامه به ايران را سهميه‌بندي كرده بودند، حالا با وضعيت به وجود آمده بازار ايران را حياط خلوت توليدات خود قرار داده و با بهره جستن از وضعيت موجود با دامپينگ قيمتي و ظرفيتي در ايران، علاوه بر بيرون راندن كليه رقباي خارجي از بازار كشور، تنها توليد‌كننده كاغذ روزنامه در ايران را به دليل اعمال سياست‌هاي ناصحيح تعرفه‌اي در معرض توقف توليد قرار داده‌اند كه متاسفانه هيچ يك از مسوولان در اين رابطه پاسخگو نيستند.

با پايان بحران اقتصادي و بازگشت به شرايط عادي در اروپا و كشورهاي آسياي جنوب شرقي به طور حتم توليد‌كنندگان كاغذ روسي مجددا بازار اين كشورها را كه بسيار بزرگ‌تر از ايران است، نشانه خواهند رفت و از بازار ايران خارج خواهند شد. حال با توجه به اينكه اين اتفاق تضميني براي ادامه توليد كاغذ روزنامه در تنها توليدكننده آن يعني صنايع چوب و كاغذ مازندران ايجاد نخواهد كرد، اين شركت نيز استراتژي تغيير در نوع توليدات را مدتي است كه آغاز كرده است.

تا قبل از بحران اقتصادي و ركود بازار، قيمت هر كيلو كاغذ روسي 11هزار ريال بود‌، در حالي كه صنايع چوب و كاغذ مازندران، كاغذ خود را به كمتر از 8هزار ريال به فروش مي‌رساند، اما با شروع بحران خريداران بدون در نظر گرفتن گذشته و آينده‌نگري لازم متاسفانه ادامه همكاري با اين شركت را از دستور كار خود خارج كردند.

حال بايد پرسيد آيا كاهش قيمت كاغذ روزنامه وارداتي در اثر برنامه‌ريزي صحيح تجار است يا اثر بحران جهاني بر قيمت كاغذ و دامپينگ شركت‌هاي روس.
و آيا اين تحول است يا نابود ساختن صنعت داخلي؟
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
همه اش که نمی شه از برادرهای چینی وارد کنیم برادرهای روسی هم باید یک چیزی باید بفروشند و سودی بکنند.
مديريت و پرسنل محترم سايت تابناك
باسلام
بدينوسيله از زحمات ان مجموعه در حمايت از صنايع داخلي بويژه مجتمع چوب و كاغذ مازندران تقدير وتشكر مي گردد..................جمعي از پرسنل
چه میکنه این روسیه با بازار ایران!!!آهن غیر استاندارد،کاغذ،نیروگاه نیمه کاره،....!!!خوب با حمایتها داره ایرانو میچاپه،کلی حال میکنه ها!!!!!!
خدا دلالان وارد كننده را لعنت كند تا ديروز برنجكاران حالا نوبت صنايع داخلي .ازادگله
دوستان چوب و كاغذ پيشنهاد مي شود يك سهم كوچولو به آقايون دولتي بديد تا مثل تعرفه خودرو بشه 140 درصد اونوقت همه در اثر بي كيفيتي ماشينها تو جاده ها مردند كه مردند. حالا تو بگو بالاترين كيفيت كاغذ تو جهان باز هم ميگن 4% ( به بهانه نشر راحت فرهنگ وقابل دست رس بودن و ....)
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار