بازدید 8753
یک منبع آگاه در گفت‌وگو با «تابناک»؛

به جای احیای پتروشیمی طعمه آتش شده، حقوق کارکنان را کم کرده اند!

تیرماه سال جاری، آتش ‌به ‌جان پتروشیمی بوعلی ماهشهر افتاد تا بنا به گفته مسئولین، خسارتی بالغ بر 60 میلیون یورو به این مجتمع وارد شود. هم اکنون و در حالی که تصور می شود، شرایط این واحد بزرگ صنعتی عادی است، اخبار به دست آمده نشان می دهد، نه تنها خسارت آتش سوزی تیرماه بسیار بیشتر از میزان اعلام شده بوده، بلکه شرایط فعلی این مجتمع، به گونه ای است که هر لحظه در آن احتمال بروز حادثه می رود.
کد خبر: ۶۲۱۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷ 11 September 2016
تیرماه سال جاری، آتش ‌به ‌جان پتروشیمی بوعلی ماهشهر افتاد تا بنا به گفته مسئولین، خسارتی بالغ بر 60 میلیون یورو به این مجتمع وارد شود. هم اکنون و در حالی که تصور می شود، شرایط این واحد بزرگ صنعتی عادی است، اخبار به دست آمده نشان می دهد، نه تنها خسارت آتش سوزی تیرماه بسیار بیشتر از میزان اعلام شده بوده، بلکه شرایط فعلی این مجتمع، به گونه ای است که هر لحظه در آن احتمال بروز حادثه می رود.

به گزارش «تابناک»، پتروشیمی به عنوان یکی از بخش های اصلی صنعت کشور، طلایه دار ایجاد ارزش افزوده در منابع نفت و گاز است. این صنعت به عنوان دارنده مقام اول صادرات غیر نفتی در جهت شکوفایی اقتصادی کشور، توسعه پایدار، بومی کردن فناوری، توسعه صنایع پایین دستی و ... نقش اساسی و مهمی دارد. عمده ترین مزایای این صنعت در ایران تنوع خوراک، دسترسی به آبهای آزاد و نیروی انسانی متخصص است.

در این میان و در سال های گذشته، برخی مسائل همانند رعایت نکردن نکاتی نظیر تناسب میان تخصص و شغل موجود، کم کاری و اهمال مسئولین و پیمانکاران در برخی موارد، کاهش کیفیت کار با هدف کاهش هزینه و افزایش منافع شخصی و... از جمله مهم ترین نکاتی است که در این صنعت به دلیل حجم بالای حساسیت در غالب موارد با یک فاجعه همراه می شود.

استان خوزستان و شهرستان ماهشهر این استان یکی از قطب های مهم پتروشیمی کشور است که در این منطقه واحد های پتروشیمی همانند بندر امام خميني (ره)، فرآورش، بسپاران، كيميا، آب نيرو، خوارزمي، اروند، امیرکبیر، بوعلی سینا، شهید تندگویان، خوزستان، فجر، کارون، فن آوران، رازی، مارون، لاله، فارابی، غدیر، بافت، زرشیمی، شهید رسولی، آریا، فسفریک جنوب، رجال، تخت جمشید وجود دارند.

در این میان پتروشیمی بوعلی بندر ماهشهر است که در سال 1377 و در زمینی به مساحت 36 هکتار تأسیس شد که با بیش از 300 میلیون دلار سرمایه، یکی از بزرگ ترین واحدهای صنعتی استان خوزستان و کشور است که در تیرماه سال جاری و به دنبال برخی بی احتیاطی ها دچار حریق و در نهایت خسارت سنگین مالی شد.

در آن زمان، برخی کارشناسان در گفت و گو با «تابناک» عواملی نظیر نبود مدیر تأسیسات، عدم توجه کافی و ریشه ای به دلایل ایجاد خسارت، بی احتیاطی و سهل انگاری مدیران و کارکنان را عامل بروز حادثه اعلام کردند.

در ادامه نیز مسئولین با اعلام خبر خسارت 60 میلیون یورویی وارده گفتند، با مشارکت تحسین برانگیز کارکنان و مسئولین، این آتش سوزی مهار و مشکل برطرف شده است. با این حال و پس از گذشت دو ماه اخباری به دست رسیده که نشان می دهد، نه تنها خسارت آتش سوزی تیرماه بسیار بیشتر از میزان اعلام شده بوده، بلکه شرایط فعلی این مجتمع، به گونه ای است که هر لحظه در آن احتمال بروز حادثه می رود.

در همین رابطه، منابع آگاه به تابناک گفته اند: در زمان وقوع آتش سوزی تیرماه، این کارکنان و کارگران مجتمع بودند که با از جان گذشتگی خود نهایت تلاششان را برای خاموش کردن آتش انجام دادند؛ اما در ادامه به دلیل حجم بالای خسارات و فشارهای مالی مجتمع، مسئولین دستمزد نیروها را کاهش دادند که این موضوع سبب شد، دیگر پرسنل نسبت به این مجتمع آن علاقه و حساسیت قبل را نداشته باشند.

این منابع همچنین به تابناک گفتند: مسئولین پس از مهار آتش سوزی تیرماه، حجم خسارت را 60 میلیون یورو اعلام کردند. این در حالی است که بنده اطلاع دقیق دارم، این میزان از 100 میلیون یورو بیشتر است. از سویی نیز مسئولین پس از مهار آتش تیرماه قول دادند تا در یک بازه زمانی سه هفته ای شرایط را به حال اول بازگردانند، در حالی که اکنون پس از گذشت دو ماه همچنان بسیاری از خطوط مجتمع غیر فعال هستند. جدا از حجم بالای خسارت که رسانه ای نمی شود، در دو ماه گذشته نیز دو آتش سوزی دیگر در مجتمع رخ داده که تلاش مسئولین بر این بوده تا این آتش سوزی ها رسانه ای نشود.

علاوه بر این اطلاعات دریافتی حاکی از این است که در چند روز گذشته و بر اثر عدم رعایت نکات ایمنی، پتروشیمی بوعلی، یک نشت هیدروژن داشت که اگر کارکنان کمی شانس نمی آوردند، خسارت سنگین جانی و مالی به مجتمع و کارکنان وارد می شد. ضمن اینکه در دهم شهریور نیز همان مخزن قبلی آتش گرفته، دوباره موقع برشکاری آتش گرفت. در حال حاضر نیز مسئولین مجتمع در حالی که باید با رسانه ای کردن مشکل از مجموعه ها و کارشناسان کمک بگیرند، به شدت تلاش می کنند، با محدود کردن کارکنان از انتشار هر گونه خبر از این واحد صنعتی به بیرون خودداری کنند.

بنا بر آنچه آمد، مشخص می شود که پتروشیمی بوعلی بندر ماهشهر در شرایط کنونی و پس از گذشت دو ماه از تجربه یک آتش سوزی بزرگ همچنان بر اثر عواملی نظیر بی احتیاطی در معرض آسیب و خسارت است.

تابناک آمادگی دارد که توضیحات مدیران این مجموعه را درباره موضوعات مذکور دریافت و منتشر کند.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر