بازدید 12648

وقتی کره شمالی، چین را هم با آزمایش موشکی خود به بازی گرفت

خبر آزمایش موشکی جدید کره شمالی، که روز گذشته انجام گرفت، همچون همیشه به سرعت در عرصه بین المللی مورد توجه قرار گرفت و کشورهای مختلف، نسبت به محکوم کردن آن اقدام کردند؛ اما آنچه این بار فضا را اندکی با موارد قبلی آزمایش های موشکی کره شمالی متفاوت کرد، انجام آن همزمان با اجلاس «جی 20» بود. پیونگ یانگ با این کار، درصدد ارسال پیام برای چه کسی بود؟
کد خبر: ۶۲۰۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰ 06 September 2016
وقتی کره شمالی، چین را هم با آزمایش موشکی خود به بازی گرفتخبر آزمایش موشکی جدید کره شمالی، که روز گذشته انجام گرفت، همچون همیشه به سرعت در عرصه بین المللی مورد توجه قرار گرفت و کشورهای مختلف، نسبت به محکوم کردن آن اقدام کردند؛ اما آنچه این بار فضا را اندکی با موارد قبلی آزمایش های موشکی کره شمالی متفاوت کرد، انجام آن همزمان با اجلاس «جی 20» بود. پیونگ یانگ با این کار، درصدد ارسال پیام برای چه کسی بود؟
 
به گزارش «تابناک»، روز گذشته ارتش کره جنوبی اعلام کرد، کشور همسایه اش، یعنی کره شمالی، اقدام به آزمایش سه موشک بالیستیک جدید کرده است. بر اساس گزارش های منتشره، آزمایش های مذکور از محلی در حوالی «هوانگجو» در استان «هوانگهایی شمالی» شلیک شده اند. به گفته مقامات کره جنوبی، موشک های شلیک شده از نوع میان برد «رودونگ» بوده و بدون هیچ گونه اخطار قبلی شلیک شده اند. مسافت طی شده توسط آن ها، حدود 1000 کیلومتر بوده است.
 
این اقدام تنها دو هفته پس از آن صورت می گیرد که پیونگ یانگ اقدام به شلیک یک موشک بالیستیک از روی زیردریایی کرد. همچون مورد قبل، این بار نیز موشک های شلیک شده از سوی کره شمالی، وارد منطقه شناسایی دفاعی ژاپن شدند.
 
واکنش های بین المللی
 
در واکنش به آزمایش موشکی اخیر کره شمالی، ایالات متحده با صدور بیانیه ای، اعلام کرد، این اقدام «قویاً محکوم» می کند. یکی از مقامات ارشد آمریکایی حاضر در اجلاس «جی 20» در چین، ضمن «سبکسرانه» خواندن اقدام کره شمالی، اشاره کرد که این اقدام، می تواند حمل و نقل هوایی و تجارت دریایی را در منطقه تهدید کند.
 
تامومی اینادا، وزیر دفاع ژاپن نیز اشاره کرد که اقدام کره شمالی، «تهدیدی جدی» علیه امنیت ژاپن بوده و به نظر می رسد کره شمالی در حال بهبود خطاهای قبلی موجود در موشک های خود است. وی اظهار داشت: «با توجه به اینکه سه موشک در یک زمان به سوی یک نقطه شلیک شده اند، فکر می کنم فناوری موشکی آن ها به شکل قابل توجهی در حال بهبود است».
 
اما نکته اصلی اینجاست که این اقدام کره شمالی، در زمانی حساس انجام گرفت که عملاً چین را به عنوان متحد اصلی این کشور، در شرایطی دشوار قرار داد. چین که میزبان اجلاس مهمی همچون «جی 20» بود، می بایست در مقابل این اقدام از خود واکنش نشان می داد. سخنگوی وزارت خارجه چین در این زمینه گفت: «در حال حاضر، وضعیت شبه جزیره کره بسیار پیچیده و حساس است. ما امیدواریم همه طرف های مربوطه بتوانند از انجام اقداماتی که ممکن است سبب افزایش تنش ها شده خودداری کنند و تلاش های مشترکی را برای استقرار صلح و ثبات در شبه جزیره انجام دهند».
 
پیام این آزمایش چه بود؟
 
سایت شبکه خبری «سی ان ان» در گزارش خود درباره آزمایش موشکی کره شمالی، آن را به موضع گیری چین در قبال استقرار سامانه های موشکی آمریکا در کره جنوبی مرتبط دانسته است. در همین راستا، جان دِلوری، استاد دانشگاه «یونسی» کره جنوبی معتقد است که اقدام کره شمالی، از نظر زمان بندی کاملاً حساب شده بوده تا بیشترین تأثیر را داشته باشد. وی می گوید: «این روش پیونگ یانگ است تا در زمانی که همه طرف ها دور هم جمع شده اند (در اجلاس جی 20)، به شیوه ای مبارزه جویانه، ابراز وجود کند».
 
از سوی دیگر، این آزمایش موشکی، تنها چند ساعت پس از آن انجام گرفت که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در اجلاس «جی 20» به همتای کره جنوبی خود گفت که پکن با استقرار سامانه موشکی «تاد» آمریکا در کره جنوبی مخالف است. وی گفت: «مدیریت نادرست موضوع، کمکی به ثبات استراتژیک در منطقه نمی کند و می تواند سبب تشدید منازعات شود».
 
موشک های آمریکایی، دردسر جدید در شبه جزیره کره
 
هرچند هدف اصلی از استقرار سامانه موشکی «تاد» در کره جنوبی، دفاع از این کشور در مقابل همسایه شمالی اعلام شده، پکن این اقدام را تلاشی در راستای تغییر توازن منطقه ای به نفع ایالات متحده ارزیابی می کند. وانگ یی، وزیر خارجه چین، مدتی پیش گفته بود، استقرار سامانه موشکی مذکور، می تواند سبب ضربه زدن به منافع مشروع امنیت ملی چین شود.
 
یووان چیو، کارشناس سیاست و دیپلماسی نظامی در دانشگاه هنگ کنگ، می گوید: «با بردی که سامانه تاد دارد، می تواند تسلیحات موجود در چین را هدف قرار دهد». به این ترتیب، به عقیده وی، نگرانی چین از استقرار یک سامانه موشکی ساخت آمریکا ـ که توسط آمریکایی ها نیز اداره می شود ـ در حیاط پشتی خود، کاملاً قابل درک است.
 
برخی دیگر از کارشناسان نیز بر این باروند که دقیقاً به همین دلیل، هرچند چین می داند که باید برای جلوگیری از تکرار اقدامات کره شمالی کاری انجام شود، عملاً در این زمینه محتاطانه عمل می کند و تمایل دارد که چنین کاری از طریق سامانه موشکی «تاد» انجام گیرد.
 
در این میان، تردیدی نیست که اقدام کره شمالی در انجام آزمایش های موشکی جدید، عملاً به استدلال چینی ها ضربه می زند، زیرا کره جنوبی و آمریکا با استناد به همین اقدام می توانند بر موضع خود مبنی بر ضرورت استقرار سامانه تاد برای مقابله با کره شمالی تأکید نمایند. این موضوع، می تواند تنش ها میان چین و کره جنوبی را افزایش دهد که مشخصاً هیچ طرفی بیش از کره شمالی از آن نفع نمی برد. به این ترتیب، می توان گفت کره شمالی به نوعی چین را در عمل انجام شده قرار داده تا با توجه به ملاحظات موجود، بتواند بیشترین بهره برداری را به نفع خود انجام دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی