بازدید 10141

خواهرزاده امام موسی صدر:قطعا ایشان زنده اند

وقتي اين خبر از قول الجزيره تايمز منتشر شد، براي من تعجب‌آور نبود؛ چرا كه اطلاعات ما و جمع بندي خانواده نشان مي‌دهد كه امام در ليبي و در قيد حيات است و طبيعتا اين 32 سالي كه از زنداني‌شدنشان مي گذرد باعث ضعف و پيري ايشان شده است
کد خبر: ۶۱۹۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۴ 31 August 2009
« شايعات و خبرهاي حساب‌شده‌اي كه پس از ربوده شدن امام موسي صدر منتشر شد، مبني بر اين‌كه امام موسي صدر كشته شده است و قذافي طرف‌هاي فلسطيني را مسئول قتل وي اعلام كرد، غيرواقعي بوده و امام موسي صدر كماكان زنده است و تاكنون ده‌ها كتاب تاليف كرده و در اين سي سال به شدت پير شده است.»

اين خبري بود كه پايگاه خبري الجزيره تايمز به تازگي به نقل از يك شخصيت سياسي جداشده از تشكيلات "معمر القذافي " رهبر ليبي اعلام كرد. او تاكيد كرده بود كه امام موسي صدر، رهبر ربوده‌شده شيعيان لبنان زنده است و توسط نيروهاي ويژه امنيتي در مكان ويژه‌اي نگهداري مي‌شود.

اين ديپلمات گفته است تنها راه بستن پرونده امام موسي صدر فشار فراوان كشورهاي عربي و اسلامي بر ليبي است تا مانند پرونده‌ لاكربي و ساير پرونده‌ها اين موضوع نيز خاتمه يابد.

31 آگوست 1978 امام موسي صدر به همراه شيخ " محمد يعقوب " و "عباس بدرالدين " رونامه‌نگار لبناني در سفر به ليبي براي ديدار با معمرالقذافي ربوده شدند و از آن زمان تا كنون از سرنوشت آنها خبري در دست نيست.

شهريور 1387 بود كه مجلس عدالت لبنان، طي حكمي معمر قذافي رهبر كودتاي ليبي را به اتهام ربودن امام موسي صدر و دو همراه وي محكوم به اعدام كرد. در حكم صادره از سوي قاضي الحاج، شش تن از معاونان معمر قذافي كه در تاريخ دوم آگوست 2007 حكم بازداشت آنها صادر شده بود نيز به اعدام محكوم شده‌اند؛ اما اين امر هنوز به مشخص‌شدن قطعي سرنوشت اين فرزند جهان اسلام منجر نشده؛ چنان‌كه پي‌گيري‌هاي خانواده ايشان از جمله « مهدي فيروزان» داماد و خواهرزاده امام موسي صدر هم‌چنان ادامه دارد...

***

در سي و يكمين سالروز ربوده شدن امام موسي صدر در ليبي، مهدي فيروزان، خواهرزاده امام موسي صدر در گفت‌وگو با ايسنا، در مورد اخبار اخير منتشرشده مبني بر زنده بودن امام موسي صدر گفت: « در طول اين سال‌ها از اين گونه اخبار بسيار منتشر شده است؛ اخباري كه گاه از سوي منابع مطبوعاتي و گاه از سوي منابع اطلاعاتي، امنيتي و يا افرادي كه ارتباطاتي با زندانيان ليبيايي داشته‌اند بسيار منتشر شده است. وقتي اين خبر از قول الجزيره تايمز منتشر شد، براي من تعجب‌آور نبود؛ چرا كه اطلاعات ما و جمع بندي خانواده نشان مي‌دهد كه امام در ليبي و در قيد حيات است و طبيعتا اين 32 سالي كه از زنداني‌شدنشان مي گذرد باعث ضعف و پيري ايشان شده است.»

وي افزود: « در هر صورت شرايط بحراني است؛ اما نوع خبر براي ما و هيچ كدام از اعضاي درگير اين مساله و حتي براي دوستان ما در وزارت اطلاعات و دولت هم جديد نيست؛ چون مسوولان بيش از هر كسي اين اطلاعات را در اختيار دارند كه امام موسي صدر در ليبي زنداني و در قيد حيات و سالم است.»

فيروزان با بيان اين‌كه « واكنش به اين مساله در رسانه‌هاي داخلي و سطوحي از مسوولان براي من جالب بود» خاطرنشان كرد: « در جلسات گوناگون، اخبار جمع‌آوري شده از زندانياني را كه از ليبي آزاد شدند در اختيار مسوولان گذاشتيم. اخبار دستگاه اطلاعاتي فلسطيني و منابع قابل اعتماد عربي را به اطلاع دولتمردان ايران رسانديم كه به نظرمي‌رسد آنها نيز همين جمع‌بندي را دارند؛ اما بايد پرسيد آقايان چرا تعجب كرده‌اند؟ در حالي كه به لحاظ عقلي هم ايجاب مي‌كند خبري كه منتشر مي‌شود تا زماني كه خبر بعدي با همان قدرت و اسناد منتشر نشود، نمي شود خبر قبلي را نقض كرد و هيچ روايتي غير از اين وجود نداشته است كه امام موسي صدر در ليبي ربوده شده است.»

وي تاكيد كرد: « دستگاه قضايي ايتاليا، لبنان و ايران، مذاكرات بين مقامات ايراني و لبناني چه در دوره آقاي خاتمي و چه در دوره آقاي احمدي‌نژاد همه نشان مي‌دهد دولت ليبي اعتراف كرده است كه امام موسي صدر در ليبي است؛ بنابراين جاي تعجب است كه احساس كنيم خبر جديدي بوده است. قسمتي از اين خبر كه دال بر ربوده شدن امام موسي صدر در ليبي است، خبري قديمي است و هميشه وجود داشته است. قسمتي كه از حيات امام موسي صدر مي‌گويد هم براي ما تعجب‌آور نيست؛ چون اين موضوع را هم همه آقايان مي‌دانند.»

داماد امام موسي صدر در ادامه گفت‌وگوي خود با ايسنا با اشاره به آنچه نزديك‌ترشدن روابط ايران و ليبي در دولت نهم خواند، از نحوه تعامل ايران و ليبي در سال‌هاي اخير انتقاد كرد و گفت: «هر قدم كه دولت ايران عقب‌نشيني كرده، دولت ليبي يك قدم پيش‌روي كرده است.»

وي در ادامه با انتقاد از ديدارهاي انجام‌شده ميان مقامات ايراني و ليبيايي اظهار كرد: « بسياري از چارچوب‌ها شكسته شده‌اند. تا پيش از اين مقامات ايران هميشه از سفر به ليبي ابا داشته‌اند، اما در دوره اخير سفرها روابط رسما اعلام و روبوسي‌ها در تلويزيون پخش مي‌شود.»

فيروزان در ادامه درباره روند پيگيري پرونده امام موسي صدر در كشورهاي ديگر از جمله ايتاليا گفت: « قسمتي از نظام ايتاليا به دلارهاي گازي ليبي آلوده شده است. به خاطردارم يكي از دادگاههاي ايتاليا چندي پيش در مورد پرونده امام موسي صدر نكته‌اي را اعلام كرد كه مطبوعات اين كشور به آن دادگاه انتقاد كردند و پرسيدند آيا از روابط نفت و گاز ليبي و ايتاليا بهره‌مند شده‌ايد كه اين‌چنين احكامي را صادر مي‌كنيد؟ طبيعتا هم در لبنان و هم در ايتاليا پرونده سال‌هاست كه پي‌گيري شده است و نياز تداوم پي‌گيري‌هاي قضايي نيز هست. لازم است آن چه در دادگاه لبنان صادر شده تقويت شود. كار حقوقي در ايتاليا و لبنان حتما بايد پي‌گيري شود. احكامي كه در لبنان صادر شده، احكام قطعي و نهايي و دال بر حكم دستگيري قذافي و 17 تن از متهمان اين پرونده است كه حكمي جهاني است و بايد نسبت به آن اقداماتي صورت گيرد؛ به همين دليل پي‌گيري اين پرونده به سبب توقف مذاكرات سياسي از سوي ايران راه ثمربخشي است.»

اين عضو خانواده امام موسي صدر هم‌چنين گفت: « حكم از سوي دادگاه لبنان صادر شده است و دادگاه بيشتر از اين كاري نمي‌تواند بكند؛ اما پي‌گيري پليس بين‌الملل و ارسال نتايج آن به مراجع ديگر نيازمند پي‌گيري بيشتر است. هم‌چنين ابلاغ آن به پليس بين‌المللي تابع مقرراتي است كه بايد با طي مراحل قانوني آن صورت گيرد كه آن هم در حال انجام است. طبيعتا كار حقوقي پيچيده است، آن هم زماني كه در يك سوي پرونده يك خانواده است و سوي ديگر يك دولت با امكانات وسيع سياسي، تبليغاتي و مالي و با لابي‌هاي فراوان. هم‌چنين برنامه‌ريزي كه براي ادامه پي گيري قضايي اين پرونده انجام مي‌شود بايد با دقت صورت گيرد. نمي‌توان هيجاني و يا مطالعه‌نشده به آن پرداخت و طبيعي است كه اين مسئله زمان‌بر است.»

فيروزان در ادامه با انتقاد از اظهارنظرهايي كه از سوي برخي رسانه‌ها و يا مسئولان مبني بر ربوده شدن امام موسي صدر در جايي غير از ليبي بيان مي‌شود، ابراز عقيده كرد : « گمان مي‌كنم هر كس پس از اين 30 سال، در مورد اخبار ربوده شدن در ليبي و يا سلامت ايشان هر قسمتي را انكار كند، يا مستقيما عامل ليبي است و يا چنان ساده‌لوح است كه تحت تاثير تبليغات ليبي قرار گرفته است. بيان اين حرف كه امام موسي صدر در ليبي ربوده نشده است، يعني انحراف اذهان و افكارعمومي از كانون جرم؛ ليبي در اين 30 سال بسيار تلاش كرد به شيوه‌هاي مختلف بگويد اين حادثه در اين كشور اتفاق نيفتاده؛ حتي پرونده‌سازي كرد و دو نفر را به همراه چمداني به هتلي در ايتاليا فرستاد؛ سناريوهايي ساخت و گفت قبايل و يا فلسطيني‌ها او را ربوده‌اند.»

وي افزود: « در طول اين 30 سال به تمام اين صحنه‌سازي‌ها پاسخ داده شده است و در نهايت قذافي در سال 2001 اعتراف كرد كه امام موسي صدر در ليبي ربوده شده است؛ بنابراين هر كسي امروز بگويد امام موسي صدر در ليبي ربوده نشده است يا ساده‌لوح و بي‌خبر است و يا اين‌كه تئوري قديمي ليبي را دنبال مي‌كند. هر كس بگويد امام موسي صدر در قيد حيات نيست نيز سياست ليبي را در ايران دنبال مي‌كند تا مسئولان ايران را از پيگيري قضيه منصرف كند تا بلايي كه سر شهيد تندگويان آمد در مورد امام موسي صدر اتفاق بيفتد. »

فيروزان تاكيد كرد: « امروز به صراحت به تمام افراد حقيقي و حقوقي اعلام مي‌كنم بيان هر چيز كذبي در مورد ربودن امام موسي صدر دقيقا همان چيزي است كه قذافي مي‌خواهد و ما در اين مساله تكليف روشني داريم. ربودن امام موسي صدر قضيه حقي است و بر اساس وظيفه شهروندي دولت شهروندمدار بايد اين مساله را پي گيري كند. بر مبناي وظيفه قانون اساسي، مجري قانون اساسي بايد آن را پي‌گيري كند و بر مبناي وظيفه ديني هم مراجع عظام تقليد به عنوان متوليان حوزه‌هاي ديني بايد از آن دفاع كنند. در اين مورد وظيفه علمي هم وجود دارد كه امام موسي صدر فرزند دانشگاه‌ تهران است و دانشگاه‌ها بايد در مورد اين مساله پي‌گير باشند. مساله عمومي هم وجود دارد و آن اخلاق ايراني است كه هم‌پيمان با ارتباطات عاطفي است. اخلاق ايراني حكم مي‌كند قضيه امام پيگيري شود. حتي اگر جايگاه علمي و ديني و خدمات ايشان را كنار بگذاريم، سكوت در اين قضيه به هيچ گونه توجيه‌پذير نيست.»

وي افزود: « اگر ثمره 30 سال پي‌گيري دولت ايران در مورد امام موسي صدر آزادي اوست پس همه كارهايي كه صورت گرفته، درست و صادقانه است. اما وقتي امام موسي صدر آزاد نشده، پيداست همه كارهاي گذشته ناموفق، ناكافي و حتي ناشايست بوده است.»

فيروزان در پايان درباره عملكرد مجلس در قبال اين مساله و تشكيل جلسه‌اي با حضور تعدادي از نمايندگان، با تشكر و قدرداني از اعضاء كميته پي‌گيري مجلس ابراز اميدوراي كرد كه اين كميته مانند مجلس در دوره هفتم پي‌گير اين پرونده باشد و افزود: « با توجه به تعداد و تركيب اعضايي كه در كميته شركت كرده‌اند اميدوارم مثل مجلس هفتم فعال باشند و به نتيجه درخوري برسند؛ هر چند مصوبات مجلس را كافي نمي‌دانم؛ چون به هر حال بايد آن را دستگاه اجرايي اجرا كند.»
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
خواهرزاده امام موسی صدر ظاهرآ طلبکاره از ایران!
امام موسي صدر در چندسالگي ربوده شدند؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل