بازدید 15520

رمزگشایی وزیر از کیمیاگری سلاطین شکر کشور

احتکار، کمبود، تأخیر واردات و نقص سیستم تنظیم بازار از عوامل اصلی در نوسانات بازار شکر است. برون رفت از این مشکل در خودکفایی تولید شکر نهفته بوده که نمودی از برکات توجه به سیاستهای اقتصاد مقاومتی خواهد بود.
کد خبر: ۶۱۷۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰ 26 August 2016
احتکار، کمبود، تأخیر واردات و نقص سیستم تنظیم بازار از عوامل اصلی در نوسانات بازار شکر است. برون رفت از این مشکل در خودکفایی تولید شکر نهفته بوده که نمودی از برکات توجه به سیاستهای اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

به گزارش تابناک اقتصادی، شکر یک کالای استراتژیک و همواره مورد توجه دولتها بوده است. افزایش روز به روز قیمت شکر و کمیابی آن در بازار، مصرف‌کننده نهایی را با چالش روبه‌رو ساخته و مسلماً دو سوی مهم نوسانات بازار این محصول استراتژیک در عرضه و تقاضا نهفته است. طي ماه اخير، بهای شکر در بازار افزايش يافت و به بيش از کيلويي4000 تومان براي مصرف‌کننده رسيد. نوسانات شدید در بازار شکر با وجود آمار میزان تولید و مصرف در کشور چه توجیهی دارد؟ با نگاهی دقیق می توان ردپای احتکار، کمبود و نقص در سیستم تنظیم بازار را دید.

عوامل فوق دست در دست هم داد تا در تازه ترین واکنش، شاهد عذرخواهی وزیر جهاد کشاورزی از مردم باشیم. محمود حجتی گفت: در واردات شکر غفلت کردیم. وی در ادامه دو دلیل عمده برای نوسان شدید قیمت شکر ذکر کرد؛ یکی غلفت مسئولین در توزیع بموقع شکر در بورس بود. به گفته وزیر کشاورزی، اکنون بیش از دو برابر تقاضای موجود، شکر در بورس کالا عرضه می‌شود و نصف آنچه عرضه می‌شود، بیشتر خریدار ندارد. همین هم موجب شده که التهاب بازار تا حدودی فروکش کند. 

رمزگشایی وزیر از کیمیاگری سلاطین شکر کشور

محمود حجتی علت دیگر افزایش بهای شکر را به سوداگری برخی محتکران بازار مرتبط دانست و گفت: بنا به روال طبیعی بازار، ستاد تنظیم قیمت بازار برای جبران هزینه‌های تولید این کالا، قرار بود قیمت این محصول را کمی بالا ببرد و این سوداگران با علم به این موضوع، شکر احتکار کردند و این احتکار کمبود در بازار را موجب شد. هم‌اکنون روزانه بیش از حد تقاضا شکر به قیمت هزار و 530 تومان عرضه می‌شود و التهاب کلی قیمت فروکش کرده است. علاوه بر این، هم‌اکنون شکر وارداتی جدید هم در بازار عرضه شده است. همچنین شکر چغندرقند هم به زودی وارد بازار می‌شود و مشکل قیمت حل خواهد شد.

عباسی معروفان، معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران از عرضه روزانه و فراوان شکر در بازار توسط این شرکت خبر داد و گفت: در حال حاضر بازار شکر اشباع شده و بخشی از محصول عرضه شده مشتری ندارد. آیا به رغم اشباع شکر در بازار باید شاهد نوسان و گرانی قیمت شکر باشیم؟ این در حالی است که یکی از وظایف سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، برخورد با گرانفروشی و مقابله با احتکار است؛ اما این سازمان چه اقدامی برای متعادل کردن بازار انجام داده است؟ آیا همچنان دلالان و احتکارگران که عده کمی هستند از این وضعیت منتفع نمی‌شوند؟  

مسلماً یکی از عوامل مهم در انگیزش احتکار و دلالی، کمیابی یک محصول در بازار بوده و نمی توان چندان به عقیده برخی مسئولین درخصوص نبود خریدار برای شکرهای عرضه شده و کذب محض بودن شایعات مربوط به کمبود و گرانی شکر در بازار بسنده کرد.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی، دلیل گرانی شکر در بازار را کمبود شکر خام می داند نه عملکرد محتکرین. این موضوع نیز یکی از گلوگاه های مهم و مؤثر بر بازار شکر است، زیرا با تصمیم برای جبران این کمبود در بازار و نیز اجازه عرضه شکر از هفته پیش در بورس کالا به توزیع کنندگان، تأثیر مثبت بر بازار این محصول مشاهده شده است.

به گفته محمد آقا طاهر، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی، در هفته های گذشته در بورس کالا به توزیع کنندگان و بنکداران، شکر عرضه نمیشد و فقط به کارخانه ها و کارگاه های تولیدی دارای مجوز این محصول عرضه می شد؛ اما با تصمیم خوبی که از هفته گذشته گرفته شد، شاهد تعادل عرضه و تقاضا در بازار خواهیم بود؛ چرا که صنوف تولیدی و توزیعی مثل ظروف مرتبط هستند. البته که به گفته معروفان، عده‌ای سودجو و دلال با طرح این گونه شایعات دروغین درصدد القای کمبود این کالا در جامعه هستند تا از این طریق هم مجوز واردات شکر دریافت کنند و هم با بالا بردن قیمت در بازار، سودهای کلان به جیب بزنند؛ اما ما هم با این مقام مسئول در شرکت بازرگانی دولتی ایران هم عقیده ایم که دستگاه‌های نظارتی باید بر این مسأله کنترل داشته باشند که بازار دلالی شکل نگیرد.

وی با نکوهش اقدام سودجویان برای بی‌ثبات جلوه دادن بازار کالاهای اساسی و پرمصرف کشور، تصریح کرد: متأسفانه سودجویان و دلالان به دنبال آشفته کردن بازار شکر کشور هستند و از این طریق افزایش تصنعی قیمت بازار را دامن می‌زنند.  

علی قنبری معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز به تأثیر منفی دلالی در این بازار اشاره دارد. در این جا باید به نقش دستگاه های مربوطه در نیازسنجی و تنظیم بازار نیز پرداخته شود. سرانه مصرف شکر در ایران تقریباً 28 کیلوگرم است. نیاز داخلی شکر در سال حداقل ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن است. جمع تولید قند و شکر ایران در سال 1394 حدود 000/550/1 تن بوده که کمبود آن (حدود 800 تن) باید وارد شود.

به رغم وجود این آمار و اطلاعات البته برخی کوتاهی ها در این زمینه نیز به چشم می آید. مهرفرد قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی، تأخیر چند روزه در صدور مجوز واردات را تأیید کرده اما مانی جمشیدی کارشناس حوزه کشاورزی، تأخیر دو ماهه و نیز افزایش قیمت جهانی شکر را عامل نوسانات اخیر در بازار شکر می داند. پس علاوه بر بحث احتکار، مشکل در واردات نیز اضافه شده است.

بهمن دانایی، دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر نیز با تأیید تأخیر در واردات شکر، علت را باران چهل روزه برزیل دانست که این مسأله علاوه بر تأخیر وزارت جهاد کشاورزی در صدور مجوز واردات منجر به نوسانات بازار شکر در کشور شد؛ اما این را نمی توان دلیل محکمی برای آشفتگی بازار شکر اعلام نمود. اگر به گفته برخی ما با مازاد شکر در بازار روبرو هستیم، چرا مشکل تأخیر در واردات باید موجب نوسان شدید در قیمت شکر داشته باشد. آیا نبض سیستم تنظیم بازار به خوبی می زند؟ 

رمزگشایی وزیر از کیمیاگری سلاطین شکر کشور

منطقی است که تنظیم بازار شکر را بر عهده وزارت جهاد کشاورزی بدانیم. مسئولین ذیربط در این وزارتخانه باید هر لحظه انبارها و بازارها را به خوبی رصد و موجودی آنها را مشخص نموده تا بتوانند طی یک برنامه ریزی منسجم، میزان و زمان مناسب واردات را اعمال کنند.

متأسفانه عدم نظام منسجم در تهیه آمار صحیح و واقعی از انبارها و البته معضلی به نام وجود انبارهای مخفی کار را برای تنظیم شبکه بازار این محصول دشوارتر کرده است؛ اما به هر حال، مواد غذایی شوخی بردار نیست و اگر میزان تولید، کفاف نیاز جامعه را ندهد، کمبود آن باید از طریق واردات تأمین شود. پس از واردات البته باید نظارت دقیق بر توزیع و عرضه شکر نیز به خوبی انجام گرفته تا با نرخ مصوب و به میزان کافی در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.

اما متأسفانه در این زمینه نیز شاهد قصور هستیم، زیرا رئیس اتحادیه سوپرمارکت و مواد پروتئینی می گوید، هر کیلوگرم شکر باید ۲۷۰۰ تومان فروخته شود، ولی به دلیل خودداری عمده‌فروشان از فروش شکر، قیمت این محصول در بازار مصرف به بیش از ۳۵۰۰ تومان رسیده است!

با اعلام سازمان تعزیرات، فروشندگان خرد شکر می توانند با مراجعه بورس، هر کیلوگرم شکر را به قیمت ۲۵۰۰ تومان خریداری و به قیمت ۲۷۰۰ تومان بفروشند؛ اما به دلیل سختی این مسیر، فروشندگان از انجام آن خودداری می‌کنند. اصولاً یک فروشنده چگونه برای خرید دو کیسه شکر به بورس مراجعه کند. این خرید کوچک چه میزان بروکراسی اداری خواهد داشت و اصلاً برای فروشنده به صرفه خواهد بود یا خیر؟

حالا پس از گذشت يک ماه از افزايش قيمت شکر، دبير انجمن صنفي صنايع قند و شکر مي‌گويد طي هفته‌ گذشته قيمت شکر از کيلويي بيش از 3500 تومان به حدود 2800 تومان کاهش يافته و در ادامه با توجه به ورود شکر توليدي حاصل از واردات و آغاز توليد يک ميليون و 600 هزار تني شکر داخلي قيمت اين محصول به قيمت منطقي نزديک‌تر مي‌شود. 

برون رفت اساسی 

مسلماً خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی از اقدامات مهم اقتصاد مقاومتی است که راهکار اصلی برای مقابله با مشکلات و نوساناتی است که هر از چند گاهی برای یکی از محصولات استراتژیک کشاورزی رخ خواهد داد. بهای خروج ارز برای واردات شکر از سال 84 تا 94 برابر 6,186,599,328  دلار ارزیابی شده است. آیا اتخاذ سیاست اصولی در تولید چغندرقند و نیشکر نمی تواند این حجم از خروج ارز از کشور را کنترل کند؟  

در ذیل، راهکارهایی برای ارتقاء سطح تولید این محصول استراتژیک ارائه شده است 

بازنگری اساسی در امر کشت و تولید و فراوری نیشکر و چغندرقند. آمار 40 ساله مبین افزایش ضریب استحصال از 58/72 تنها به 60/80 و متأسفانه کاهش عیار از 99/16 به 70/16 است! 

به کارگیری اصول به زراعی، استفاده از بذور اصلاح شده، مراقبت های اصولی در حین کاشت، داشت و برداشت محصول، می تواند سهم عمده ای در افزایش کیفیت این دو محصول استراتژیک داشته باشد.  

توجه ویژه مسئولین به گسترش چتر حمایتی بیمه از این محصول استراتژیک. 

اعطای تسهیلات ارزان قیمت برای آسان کردن فرآیند تولید و تجهیزکارگاه ها. 

حرکت به سمت رونق شرکت های شرکت های دانش بنیان در کلیه مراحل اعم از تولید در بخش کشاورزی تا راه اندازی خط فراوری در کارخانجات. 

سیاستگذاری در بخش تعرفه های واردات به نحوی با ﮐﺎﻫﺶ ﺗﻌﺮﻓﻪ و افزایش ﻣﯿﺰان واردات، بی میلی به تولید در بخش کشاورزی و صنعت و متعاقباً حذف فرصت های شغلی رخ ندهد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۲۱
خواهشمندم این نظر رو چاپ کنید. در بورس کالا شکر عرضه میشود و درسته ولی چگونه!!!!! سلف 1-2 ماهه... یعنی شما پول میدید الان میخرید ولی 2 ماه دیگه قراره تحویل بگیرید!!! حالا تا 2 ماهه دیگه قیمت شکر یالا بره یا پایین بیاد و ضرر کنید چه کسی جوابگو هستش؟؟ و اصلا کارخانه مواد غذایی که الان به شکر احتیاج داره سلف 1-2 ماهه به چه دردش میخوره و همین فروش ها هست که میگه تقاضاش نصف است..... البته معدود فروش هایی هم هست که با مقدار پایین فروخته میشوند که تاریخ تحویلشان برای 1 هفته آینده هست ولی همون ها هم با بی برنامگی جهاد کشاورزی حواله را بعد 10-15 روز بعد از تاریخ تحویل صادر میکنند (یعنی 3 هفته بعد عملا تحویل میگیرید) و البته همین فروش ها با 6 برابر تقاضا انجام میشود. واقعا بی برنامه هستند. بهتر است برای روشن شدن بیشتر موضوع به کارگزاری های بورس مراجعه کنید. اونها براتون کامل توضیح میدهند که چه خبر است. من خودم معامله گر یکی از همین کارگزاری ها هستم
جالبه. من موندم چرا دولت اصلا در قبال گرانی ها و این احتکارها و بهم ریختگی بازار و سیستم های اقتصادی اصلا نمی ایسته؟؟؟؟؟؟؟؟؟
این نوع مسایل به ضرر مردم بوده و هست. مگر رسیدگی کردن به این موارد چقدر زمان میبره؟؟؟؟؟؟؟؟
چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
راه برون رفت از بحران شکر لازمه آن خودکفایی درتولید این محصول است به جای واردات مجددا کشت هفت تپه خوزستان احیا شود هم ایجاد اشتغال می شود وهم خودکفایی درتولید . همه که نمی توانند پشت میز نشین باشندچون ظرفیت آن فراهم نیست وقتی چنین بسترهای نظیر هفت تپه خوزستان را داریم چرا این دست وآن دست می کنیم لابد یک حلقه مفقوده هست که پیداکردنش سخت استً!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
حلقه مفقوده چیه اخوی؟! مسلما مجوز واردات در دست یک عده رانتی خوار و احتمالا آقازاده هست که چون زورشان زیاده میتونن و وارد میکنن
سجاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
واقعا اگر در خوزستان چنین بستری وجود دارد پس چرا مسئولین آنرا احیا نمیکنند؟چرا مردم باید گرانی را تحمل کنند بخاطر اینکه واردات دست آقازاده ای باشد؟آیا برای این اعمال تو روز قیامت جوابی خواهیم داشت؟در حالیکه اساس انقلاب بر مبنای حمایت از مستضعفان توسط امام راحل بر پا شد)خوهشمندم این نظر را انعکاس بفرمایید(
گزارش تحليلي جالبي است
اميدوارم از اين دست گزارش هاي تحليلي بيشتر در سايت شما بخونيم
گزارش تحليلي جالبي است
اميدوارم از اين دست گزارش هاي تحليلي بيشتر در سايت شما بخونيم
ضرب المثل معروف اگر ما گندم نخورديم ولي دست مردم ديديم. وزارت جهاد کشاورزي در عرض مدت طولاني نتوانسته است کشور را از نظر مقدار شکر توليدي از چغندر قند و نيشکر خود کفا کند. بعلت شرائط جغرافيائي و غيره در کشور ما هيچوقت از شکر به خود کفائي نخواهيم رسيد. بهترين را براي خود کفائي شکر توليد قند مايع است. يک سوم از شکر وارداتي و توليدي داخل در صنايع غذائي مصرف ميشود که اين صنايع مانند نوشابه،مربا، کمپوت و غيره شکر را حل کرده و مصرف مينمايند. تنها راه برون يافت از اين وضعت کشت سورگوم شيرين و توليد قند مايع از اين گياه است. اين گياه مقاوم به خشکي و تا اندازه اي شوري بوده و از يک هکتار ان ميتوان 7/5 تن قند مايع توليد نمود. اين گياه در کشور قابل کشت بوده و نيازي به باران در برريل، حمل و نقل از برزيل تا ايران، بورس بازي، احتکار نمي باشد. در کشور ها خارج از ذرت قند مايع با فروکتوز بالا توليد ميکنند. کارخانه صنايع غذائي از اين قند مايع استفاده ميکنند. متاسفانه شرائط کشت ذرت در سطح وسيع در ايران وجود نداشته ولي ميتوان با کشت سورگوم شيرين يک سوم شکر مورد نياز صنايع غذائي را برطرف نمود
اشتباه میکنین تو اوج گروهی ها شکر به 4500 در مشهد رسید . هم اکنون 95/6/5 قیمت شکر 4000تومان است . کجا ارزون شده کافیه از خونه بیاین بیرون تو بازار قیمت دستتون میاد . اسلام حکمش برا احتکار مشخصه . چرا برخورد نمیشه . شاید همه هم دستن ؟
واقعاً تحلیل بسیار جامع و کاملی ارائه شده است. امید که به گوش مسئولین اثر کند. تشکر فراوان از گزارش بسیار خوبتان.
سلام، نوسان قیمت شکر تاثیر ناخوشایندی بر بخش های مختلف اقتصادی، خدماتی، تولیدی و غیره دارد. من یک زنبوردار هستم به صراحت اعلام می کنم افزایش لجام گسیخته قیمت شکر ضربه خرد کننده دیگری بر صنعت بیمار زنبورداری است. عسل هایی که هر کیلو کمتر از 6000 تا 7000تومان فروخته می شوند شکری هستند (به غیر از نمونه های تقلبی و چینی) و کسانی هستند که به همین محصول بی کیفیت هم قانع هستند. افزایش قیمت شکر باعث ضرر هم به تولید کننده عسل و هم به مصرف کننده ضعیف می شود. من واقعیت را گفتم، امیدوارم هموطنانم از گفته هایم در مورد عسل های بازار رنجیده خاطر نشوند.
جناب آقای دانایی دبیر محترم انجمن صنفی صنایع قندوشکرچرا بایداقتصادما آنقدر شکننده باشدکه بابارش باران دربرزیل قیمت شکر درکشورمادوبرابرشودضمنا همین امروز جمعه پنجم شهریور قیمت شکر درفروشگاه های مولوی که معمولا ارزانتر ازسایر مغازه هامیباشد ۳۷۰۰تا۳۷۵۰ تومان بود که باقیمت اعلامی شما اختلاف زیادی دارد لطفا اطلاعات صحیح به مردم بدهید
خوردن شكر زياد حرام است
این دولت هم مثل دولت قبلی تمام هدفش شده امنار ...فقط میخواد امار به مردم بده حالا چه راست چه دروغ ...اقایون امار مثبت باید تو زندگیه مردم مشخص بشه حالا هزار بار هم شما امارتون را تو 11درصد و نه درصد و تک رقمی و .....نگاه دارید چیزی که مردم تو زندگی لمس میکنند مهمه ..که هیچ تفاوتی با دولت قبل نداره
ملت و دولت می توانند مسئله افزایش قیمت موادی مانند شکر و روغن را تبدیل کنند به فرصتی برای تغییر الگوی غذایی مردم و کاهش مصرف این مواد که اغلب تاثیر منفی و نامطلوبی بر سلامتی دارند.
انشا الله که مسولین کشور ما سری هم به اینگونه تحلیل های واقعا کارشناسانه شما بزنند و راهکارهایی که دقیق و موشکافانه ارائه داده آید را سرلوحه کار خود قرار دهند. منتظر مطالب مفید شما هستیم. من با این گونه تحلیل های دقیق که از همکارمان شما دیدم بسیار علاقمند به سایت شما شدم. چرا که در این تحلیل دیدم فارغ از هرگونه جهت گیری های سیاسی به واکاوی مشکل این محصول مهم پرداخته آید.
شكر از مواد كاملا مضر براي سلامتي انسان است وهر قدر مصرف ان كاهش يابد بهتر است
قيمت شكر يك كيلويي بسته بندي در كانادا تو فروشگاه حدود دوهزارو هفتصد تومن است فكر كنم قيمت منطقي اش هم تو تهران بايد همين باشه.
چا وزیر کشاورزی شهامت افشای اسامی وارد کنندگان شکر را ندارد؟
سلاطین شکر چه کسانی هستن؟
پاسخ ها
ترانه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
کسانی که وارد کننده ی شکر هستند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر