بازدید 7658
۴
ادامه اصرار بر استانداردهای دوگانه در صدور پروانه نمایش؛

فیلم‌هایی که در سینما دیده می‌شوند، در خانه مردم قابل تماشا نیستند!

با استمرار این رویه، علاوه بر استانداردهای چندگانه که سینماگر را در قبال خطوط قرمز گیج کرده، تبعیض آشکار در حق گروهی از مردم ایران روا می‌شود که توان اقتصادی سینما رفتن به همراه خانواده را ندارند و سینمای ایران را از طریق خرید نسخه‌های DVD دنبال می‌کنند.
کد خبر: ۶۱۶۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹ 23 August 2016
فیلم‌هایی که در سینما دیده می‌شوند، در خانه مردم قابل تماشا نیستند!
اصرار مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر تفکیک مجوزهای اکران سینمایی و شبکه نمایش خانگی برای هر فیلم سینمایی منجر به شکل‌گیری استانداردهای دوگانه‌ای شده که علاوه بر تبعیض در حق بخشی از مردم ایران، اصل نظارت را با چالشی جدی مواجه می‌سازد و نظارت چند مرحله‌ای را صرفاً محملی برای کاهش ترکش‌های اکران فیلم‌های پرحاشیه جلوه می‌دهد.
 
به گزارش «تابناک»؛ «همیشه اعلام کرده‌ایم که اکران فیلمها در سینما دلیلی بر توزیع آنها از طریق شبکه توزیع خانگی نیست. مراتبی وجود دارد پس از اکران فیلم اگر تهیه کننده متقاضی باشد باید مجوز لازم را دریافت کند و بدون طی مراحل قانونی تخلف محسوب می شود حتی اگر مجوز اکران در سینما را دارا باشند.» این تازه‌ترین موضع‌گیری حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی برای عرضه در شبکه خانگی است.
 
از سال‌های دور تاکنون شورایی مستقل از شورای پروانه نمایش، درباره انتشار فیلم‌های سینمایی در شبکه نمایش خانگی (عرضه نسخه DVD در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها) تصمیم‌گیری می‌کند و ممکن است فیلمی که دارای پروانه اکران در سینماهای سراسر کشور باشد و چند میلیون ایرانی به تماشایش نشسته‌اند، مجوز پخش با تیراژ چندصدهزار نسخه را در شبکه نمایش خانگی دریافت نکند و هیچ‌گاه توزیع نشود.
 
البته این اتفاق به اشکال دیگری نیز رخ می‌دهد و در اتفاقی مرسوم، نسخه‌های عرضه شده فیلم‌های سینمایی در سطح شبکه نمایش خانگی، یا بیش از نسخه سینمایی سانسور شده‌اند و یا حاوی برخی صحنه‌های سانسور شده در نسخه سینمایی هستند. البته بنابر قاعده مرسوم، فیلم‌‎های سینمایی که در شبکه خانگی عرضه می‌شوند، بیش از نسخه سینمایی سانسور شده‌اند و فیلم‌هایی که بخش‌های سانسور شده‌اش در نسخه سوپرمارکتی عرضه شده، انگشت شمارند.
 
فیلم‌هایی که در سینما دیده می‌شوند، در خانه مردم قابل تماشا نیستند! 
این رویه منجر به شکل‌گیری استانداردهای دوگانه‌ای شده که به نظر نمی‌رسد توجیه عقلانی داشته باشد. در واقع فضا به سمت و سویی رفته که با این برخورد دوگانه، ظاهراً فیلم‌هایی که در سینما دیده می‌شوند، در خانه مردم قابل تماشا نیستند! واقعاً قابل درک نیست که چرا باید نمایش سکانسی از یک فیلم در سینماها مشروع باشد اما تماشای همان سکانس بر روی لوح فشرده و در خانه مردم نامشروع جلوه می‌کند و حذف می‌شود؟!
 
با استمرار این رویه، علاوه بر استانداردهای چندگانه که سینماگر را در قبال خطوط قرمز گیج کرده، تبعیض آشکار در حق گروهی از مردم ایران روا می‌شود که توان اقتصادی سینما رفتن به همراه خانواده را ندارند و سینمای ایران را از طریق خرید نسخه‌های DVD دنبال می‌کنند. با رویه کنونی این گروه از مردم کشورمان از تماشای بخشی از فیلم‌های سینمایی محروم می‌شوند، هرچند ممکن است این بخش از فیلم‌های سینمایی یک یا چند سکانس کلیدی باشد.
 
به نظر می‌رسد شکل‌گیری شوراهای چندگانه برای صدور پروانه نمایش در سینمای ایران یک اشتباه جدی است که مدیریت کنونی سینمایی می‌تواند به این مسیر باطل پایان دهد و دریافت پروانه نمایش برای اکران در سینماهای ایران برابر با دریافت پروانه نمایش برای توزیع در شبکه خانگی باشد. البته دور از انتظار نیست که با توجه به محافظه‌کاری‌ها و همچنین برخی ملاحظات این مسیر غلط پابرجا بماند و این استانداردهای دوگانه همچنان برقرار باشد.
 
تنها کارکرد واقعی‌ صدور پروانه نمایش مجزا برای فیلم‌های سینمایی جهت عرضه در شبکه نمایش خانگی در این سال‌ها، جلوگیری از عرضه یا ممیزی مجدد فیلم‌هایی بوده که اکران‌شان در سینماها حاشیه‌ساز شده است؛ در غیر این صوت، برای سینمای ایران تبعاتی به جز طولانی شدنِ پروسه صدور مجوز برای عرضه در شبکه خانگی و محیا شدن فرصت برای قاچاق فیلم‌ها، حاصل دیگری در بر نداشته و نخواهد داشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴
ممنون از ورود تابناک به این موضوعات حیاتی!
ما کشور استانداردهای دوگانه ایم.
درون و بیرون
عمومی و خصوصی
قرائت رسمی و زندگی واقعی
در نتیجه دروغ و ریا و تظاهر و فریب نرم معمول رفتار ما شده.
چقدر توی زندگی روانی ما تاثیر می ذاره، معلوم نیست.
من 29 سالم هست و 10 ساله یک فیلم یا یک قسمت سریال ایرانی ندیدم. الان دیگه واقعا حتی 5 دقیقه هم نمیتونم تحملشون کنم. زبان یاد بگیرید و خودتون را از شر این فیلمها و سریالهای بی کیفیت نجات بدید. (کتابها که دیگه بماند)
باتشکر،واقعا مهمه تو دی وی دی پخش بشه یا نه؟؟ براحتی میشه از هزاران سایت ،که خدا پرشونو بیامرزه،با هزارتومان هزینه اینترنت و در چنددقیقه اخرین فیلمهارو چه ایرانی چه خارجی،اصل وبدون بی احترامی به شعور مردم،دانلودکرد.حالا شمانگران پخش خانگی هستید،پخش نکنن،تو این دنیا ممنوعیت یعنی ضرر،پخش نکنید،فقط دوستتون دارم،همراه شما
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل