بازدید 25301
عملکرد ورزشکاران مازندرانی در بازیهای المپیک

مازندران پرافتخارترین استان ایران در المپیک

بازیهای المپیک ۱۹۵۶ ملبورن اوج درخشش ببر مازندران امامعلی حبیبی بود که علی رغم تب شدید مدال طلای این رویداد بزرگ را در وزن ۶۷ کیلوگرم بدست آورد. در ضمن اولین مدال آور ایران پس از انقلاب هم اهل مازندران است ، عسگری محمدیان (متولد 1341 در ساری) صاحب اولین مدال ورزش ایران بعد از انقلاب و پس از دوازده سال در المپیک 1988سئول در وزن 57 کیلوگرم کشتی آزاد است.
کد خبر: ۶۱۲۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۴ 06 August 2016
درتاریخ المپیک 15 مدال خوشرنگ طلا در کارنامه ایران ثبت شده است که توسط 13 ورزشکار به دست آمده است(رضازاده و ساعی دوبار قهرمان المپیک شدند) جالب این که ازجمع این 13 ورزشکار نام 5 ورزشکار مازندرانی دیده می شود.

به گزارش تابناک مازندران، سرانجام چرخ بازیهای مهم المپیک به حرکت در آمد و دلاور مردان ایران از فردا شنبه رقابتهای خود را آغاز می کنند.شیر مردان مازندرانی که همواره جزو پرافتخارترین های ایران در عرصه ورزش بوده اند با 13 ورزشکار بیشترین سهمیه را در استانهای ایران دارند.   

جالب این که اولین مدال طلای المپیک توسط حبیبی دلاور مرد مازندرانی به دست آمد:
 امامعلی حبیبی اولین برنده مدال طلای تاریخ ایران در المپیک است که در سال ۱۹۵۶ ملبورن در کشتی آزاددر وزن 67 کیلو است.  امامعلی حبیبی از نامداران کشتی آزاد ایران و جهان است که نام و تصویرش در تالار افتخارات فیلا به ثبت رسیده است.

بازیهای المپیک ۱۹۵۶ ملبورن اوج درخشش ببر مازندران بود که علی رغم تب شدید مدال طلای این رویداد بزرگ را در وزن ۶۷ کیلوگرم بدست آورد. امامعلی حبیبی در مسابقات جهانی تهران در سال ۱۹۵۹ دو تن از بزرگان کشتی دنیا بالاوادزه از شوروی سابق و اسماعیل اوغان از ترکیه را مجموعاً در کمتر از ۳ دقیقه ضربه فنی کرد.
 
در ضمن اولین مدال آور ایران پس از انقلاب هم اهل مازندران است ، عسگری محمدیان (متولد 1341 در ساری) صاحب اولین مدال ورزش ایران بعد از انقلاب و پس از دوازده سال در المپیک 1988سئول در وزن 57 کیلوگرم کشتی آزاد است.
 
عسگری محمدیان، پس از برد مقابل حریف بلغاری در فینال مسابقه با دست شکسته با باخت به اعجوبه آن روزگار کشتی سرگئی بلاگازوف به مدال نقره رسید. او در یکی از اتفاقات نادر در دنیای ورزش که هیچ وقت مرسوم نبوده به مناسبت خداحافظی حریف پیروزش و بعد از باخت خود، او را روی دست بلند کرده و دور افتخار زد،محمدیان تنها ورزشکار ایرانی ست که دو مدال نقره المپیک به دست آورد..
 
درتاریخ المپیک 15 مدال خوشرنگ طلا در کارنامه ایران ثبت شده است که توسط 13 ورزشکار به دست آمده است(رضازاده و ساعی دوبار قهرمان المپیک شدند)
جالب این که ازجمع این 13 ورزشکار نام 5 ورزشکار مازندرانی دیده می شود :
 امامعلی حبیبی در المپیک سال ۱۹۵۶ ملبورن در کشتی آزاددر وزن 67 کیلو1-  
2- عبداله موحد المپیک 1968 مکزیک در کشتی آزاد وزن 70 کیلو
3-حسین توکلی المپیک2000 سیدنی در وزنه برداری
4- بهداد سلیمی المپیک 2012 لندن در وزنه برداری
5- قاسم رضایی المپیک 2012 لندن در کشتی فرنکی
یعنی نزدیک به 50 درصد طلای المپیک ایران را مازندرانی ها کسب کرده اند!
در ضمن درالمپیک 2012 لندن تیم ایران موفق به کسب 4 مدال طلا شد که دو مدال طلا توسط بهداد سلیمی و قاسم رضایی از مازندران کسب شد.
 
همچنین درالمپیک پکن که کاروان کشورمان تنها دو مدال به دست آورد یک مدال برنز توسط مراد محمدی در رشته کشتی آزاد در وزن 60 کیلو رقم خورد.
 
گفتنی ست کاروان ایران با 63 ورزشکار در المپیک2016  ریو حاضر می شود که این 63 ورزشکار نماینده 19 استان هستند. طبق انتظار سهم مازندران بیشتر از استان های دیگر است  و با  13 ورزشکار المپیکی در صدر قرار دارد. سهم تهران نیز 9 نماینده است ،اصفهان و البرز هر کدام  با پنج ورزشکار در رده سوم قرار دارند.
 
کسب سهميه المپيك  2012لندن توسط 10دلاور مازندراني
 خانم سوسن حاجي پور و آقايان بهداد سليمي، رضا يزداني، مسعود اسماعيل پور، مهدي تقوي، قاسم رضايي، بشير باباجان زاده، نوشاد عالميان، مهدي طلوتي و مجتبي عابديني
 
کسب سهميه المپيك  2016ریو توسط 13دلاور مازندراني
 
13 نماینده استان مازندران در رقابت‌های المپیک 2016 ریوشامل قاسم رضایی و بشیر باباجان‌زاده در کشتی فرنگی، کمیل قاسمی، رضا یزدانی و حسن یزدانی در کشتی آزاد، عادل غلامی و مجتبی میرزاجانپور در رشته والیبال، نوشاد و نیما عالمیان در رشته تنیس روی میز، فرزان عاشورزاده درشته تکواندو، بهداد سلیمی و محمدرضا براری در وزنه‌برداری و مجتبی عابدینی در رشته شمشیربازی هستند.
 
ضمنا فرهاد اسماعیل نژاد در تیم ملی کشتی فرنگی و حسین کریمی در تیم ملی کشتی آزاد به عنوان مربیان مازندران عازم المپیک شدند.  مازندران پرافتخارترین استان ایران در المپیک
یزدانی دارنده چهار طلا و برنز رقابت‌های جهانی، باسابقه‌ترین عضو تیم ملی کشتی آزاد و کاپیتان این تیم محسوب می‌شود.
یزدانی در مسابقات جهانی کشتی ۲۰۱۱ در وزن ۹۶ کیلوگرم توانست مدال طلا را کسب کند.
مسعود اسماعیل‌پور قهرمان در رشته کشتی آزاد به دلیل حذف وزن انتخابی اش در مسابقات المپیک، ناباورانه از رفتن به المپیک ریو بازماند.
قاسم رضایی (متولد ۲۷ مرداد ۱۳۶۴ در آمل) کشتی‌گیر ایرانی قهرمان و برنده مدال طلای المپیک لندن که در وزن ۹۶ کیلوگرم کشتی فرنگی در مسابقات المپیک پکن نیز شرکت کرد و همچنین طلای جهانی ۲۰۰۸ را هم به گردن آویخت.
بهداد سلیمی ((متولد 17 آذر ۱۳۶۸ در قائم‌شهر) قویترین مرد جهان وزنه‌بردار ایرانی دستهٔ فوق سنگین و دارندهٔ رکورد یک ضرب جهان در این وزن با ۲۱۴ کیلوگرم است.
عبدالله موحد ((متولد  ۲۹ اسفند ۱۳۱۸ در بابلسر) کشتی‌گیر بازنشسته کشتی آزاد میان‌وزن اهل ایران است. وی با ۶ مدال طلای جهان و المپیک در فهرست مشاهیر کشتی ایران به همراه غلامرضا تختی در رتبه اول و در تالار افتخارات فیلا در جایگاه یازدهم جهان قرار دارد.
امامعلی حبیبی متولد ۵ خرداد ۱۳۱۰ کشتی‌گیر ایرانی است. وی در حالیکه بیمار بود، موفق به کسب مدال طلای بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۵۶ در وزن ۶۷ کیلوگرم شد..
 
برنامه بازیهای ورزشکاران مازندرانی در المپیک2016  ریو
برنامه اولیه مسابقات ۱۳ ورزشکار مازندرانی حاضر در المپیک ۲۰۱۶ ریو اعلام شد.
 
نوشاد و نیما عالیمان در تنیس روی میز، مجتبی عابدینی در شمشیربازی، عادل غلامی و مجتبی میرزاجانپور در والیبال، فرزان عاشورزاده در تکواندو، قاسم رضایی و بشیرباباجان زاده درکشتی فرنگی، حسن یزدانی، کمیل قاسمی و رضا یزدانی در کشتی آزاد، محمدرضا براری و بهداد سلیمی در وزنه‌برداری، ۱۳ دلاورمرد مازندرانی در ریو هستند.
 
برنامه‌های بازی‌های ورزشکاران مازندرانی در المپیک2016 ریو به شرح زیر است:
 
شنبه ۱۶ مرداد ساعت ۱۶:۳۰ مرحله مقدماتی: نوشاد و نیما عالمیان در تنیس روی میز
 
یکشنبه ۱۷ مرداد ساعت ۲:۳۰ مرحله اول: نوشاد و نیما عالمیان در تنیس روی میز
 
یکشنبه ۱۷ مرداد ساعت ۲۲ مرحله دوم: نوشاد و نیما عالمیان در تنیس روی میز
 
دوشنبه ۱۸ مرداد ساعت ۱:۳۰ مرحله سوم: نوشاد و نیما عالمیان در تنیس روی میز
 
دوشنبه ۱۸ مرداد ساعت ۶:۰۵ بازی اول: تیم ملی والیبال ایران و آرژانتین
 
چهارشنبه ۲۰ مرداد ساعت ۳۵ دقیقه بامداد بازی دوم: تیم ملی والیبال ایران و لهستان
 
چهارشنبه ۲۰ مرداد ساعت ۱۶: مجتبی عابدینی در شمشیربازی
 
پنج شنبه ۲۱ مرداد ساعت ۱۷ بازی سوم: تیم ملی والیبال ایران و کوبا
 
شنبه ۲۳ مرداد ساعت ۱۷ بازی چهارم: تیم ملی والیبال ایران و مصر
 
دوشنبه ۲۵ مرداد ساعت ۱۷:۳۰مرحله مقدماتی: بشیر باباجان زاده وزن ۱۳۰ کیلوگرم کشتی فرنگی
 
سه شنبه ۲۶ مرداد ساعت ۲:۳۰: محمدرضا براری دسته ۱۰۵ کیلوگرم وزنه برداری
 
سه شنبه ۲۶ مرداد ساعت ۱۷:۳۰ مرحله مقدماتی: قاسم رضایی وزن ۹۸ کیلوگرم کشتی فرنگی
 
چهارشنبه ۲۷ مرداد ساعت ۲:۳۰: بهداد سلیمی دسته ۱۰۵+ کیلوگرم وزنه برداری
 
چهارشنبه ۲۷ مرداد ساعت ۱۶:۳۰ مرحله مقدماتی: فرزان عاشورزاده وزن منهای ۵۸ کیلوگرم تکواندو
 
جمعه ۲۹ مرداد ساعت ۱۷:۳۰ مرحله مقدماتی: حسن یزدانی وزن ۷۴ کیلوگرم کشتی آزاد
 
شنبه ۳۰ مرداد ساعت ۱۷:۳۰ مرحله مقدماتی: کمیل قاسمی وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد
 
یکشنبه ۳۱ مرداد ساعت ۱۷:۳۰ مرحله مقدماتی: رضا یزدانی وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی آزاد


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل