بازدید 13339
۸

رونمایی از علت جدید دریافت فیش های نجومی توسط برخی مدیران

امروز مراسم معارفه رئیس دیوان محاسبات، یکی از همین نهادهای نظارتی بود؛ جایی که امین حسین رحیمی، جای خود را به عادل آذر، رئیس پیشین مراکز آمار داد. در این مراسم رئیس جدید و سابق اظهارات جالبی درباره موضوع فیش های حقوقی داشتند که باید بیشتر بررسی شود.
کد خبر: ۶۰۹۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰ 25 July 2016
نهادهای نظارتی در موضوع فیش گیت ها به نوعی تعلل داشتند که این حقوق های غیرمتعارف به برخی مدیران تعلق گرفت؛ جایی که سخنگوی قوه قضائیه نیز گفت: باید بپذیرم همه به یک نوعی در این زمینه غفلت داشته‌ایم.

به گزارش «تابناک»، امروز مراسم معارفه رئیس دیوان محاسبات یکی از همین نهادهای نظارتی بود. جایی که امین حسین رحیمی جای خود را به عادل آذر، رئیس پیشین مراکز آمار داد. در این مراسم رئیس جدید و سابق اظهارات جالبی درباره موضوع فیش های حقوقی داشتند که باید بیشتر بررسی شود. در این مراسم، آقای آذر وعده داد که با صدای بلند خلافکاران را معرفی می‌کنم که باید منتظر عملی شدن این وعده بود.

دیوان محاسبات به عنوان بازوی نظارتی قوه مقننه است که وظیفه نظارت پس از خرج بودجه را دارد. پس از ماجرای فیش گیت سؤال اساسی این بود که چرا دستگاه های نظارتی از جمله دیوان محاسبات در موضوع فیش ها پیش از ورود رسانه ها ورود پیدا نکرده بود؟ آقای رحیمی پیش از این در اظهار نظر عجیبی بیان کرده بود که نمی‌خواستم کام مردم را تلخ کنم. به همین دلیل اطلاع‌رسانی در خصوص عملکرد دیوان محاسبات نداشتیم!

از این موضوعات که بگذریم، اظهار نظر آخر آقای رحیمی درباره علت اصلی به وجود آمدن فیش های نجومی است که باید بیشتر به آن توجه کرد. رئیس سابق دیوان محاسبات در مراسم تودیع و معارفه امروز، یکی از دلایل حقوق‌های نامتعارف را پول فراوان در اختیار مدیران دستگاه‌ها دانست و افزود: دیوان محاسبات کشور در گزارش تفریغ بودجه سالانه، همواره نسبت به افزایش بودجه کشور هشدار داده است. از سال 90 تا 94 بودجه کشور از 82 هزار میلیارد تومان به بیش از 170 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و این خطر بزرگی برای کشور است که متأسفانه این پول صرف امور اجرایی شده و پولی برای بودجه عمرانی نمانده است.

البته آقای رحیمی مشخص نکرده که با چه توجیهی افزایش بودجه از 82 هزار میلیارد تومان به 170 هزار خطر بزرگی برای کشور است؛ اما این موضوع که پول های فروان در اختیار مدیرها از موضوعات جدیدی است که در موضوع فیش های نجومی مطرح شده است.

تاکنون علت اصلی صدور فیش های میلیونی موضوع فوق العاده های خاص بود که ریشه در قوانین سابق داشت که در پاره ای از موارد، برخی مدیران با سوء استفاده از این بندهای قانونی، پول های هنگفتی را بابت حق مدیریت دریافت می کردند. این دریافتی ها هنگامی که با وام های میلیونی با درصد سود بسیار کم ادغام می شد، به فیش های نجومی تبدیل می گشت.

حالا اظهارات جدید رئیس سابق دیوان محاسبات نشان می دهد که پول فراوان در اختیار مدیران نیز یکی دیگر از مبادی انحراف در دریافتی های مدیران به شمار می رود. موضوع پول های در اختیار مدیران موضوع جدیدی است که شاید یکی از مهمترین چالش های فرا روی درآمد مدیران باشد که اتفاقاً در این مورد معیاری نیز برای سنجش آن وجود ندارد، زیرا نه در فیش های حقوقی این پول ها لحاظ می شود، نه اینکه نهادهای نظاراتی می توانند همین نظارت نیم بند را بر آن داشته باشند.

بنابراین این موضوعات نشان می دهد، برای برخورد با فیش های نجومی و ریشه کردن این پدیده ضمن نیاز به برخورد مصداقی به برخورد ریشه ای هم نیاز است. مثلاً در همین موضوع پول های در اختیار مدیران باید سازوکار مناسب نظارتی بر آن حاکم شود که در آینده شاهد نوع دیگری از این گونه فاجعه ها نباشیم.

البته رحیمی از تهیه 25 پرونده درباره فیش‌های حقوقی در دیوان محاسبات خبر داده که خلاف قانون عمل کرده‌اند؛ موضوعی که البته آقای آذر از آن اظهار بی اطلاعی کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۸
پیش از این ها آقای احمدی نژاد هم در مناظرات گفت که باید اسامی مفسدین رو به مردم اعلام کرد و همیشه دم از این میزد که اسامی این افراد توی جیب کتم هست .اما در اخر دیدیم که چه به سر مردم اورد و نتنها زیر دستانی که براشون خط قرمز تعیین کرده بود مفسد بودن که حتی خود این شخص هم از مفسدین بود.خواهشا نظر رو کامل پخش کنین
پول به اندازه بدهید .به مدیری که کار می کند بدهید .از او هم کار بخواهید. هم حساب وکتاب دخل و خرج مو به مو نکته به نکته
ميتوانيم از كشورهايي كه در اين زمينه سرامد هستند ( مثل كشورهاي اسكانديناوي ) الگو بگيريم و سيستم را بگونه اي اصلاح كنيم كه مشكلاتي چون اختلاس ، رانت ، وام هاي مختص مديران و فيش هاي نجومي مديران كلا از اساس حل گردد . . .
كل اين حرفها رد گم كنيست چرا كسي از قشر عظيمي كه حقوق كم و زير فقر ميگيرند رسانه اي نميكنيد
لطفا بیشتر ازاینها به شعور مردم توهین نکنید. اگر شیعه امیرمومنان علی علیه السلام باشیم باید دستور آنحضرت را درمورد خائنین اجرا کنیم وداغ ننگ را برپیشانی این غارتگران بیت المال بنهیم.
نمي خواستيد كام مردم راتلخ كنيد!?
چرا مجلس محترم به ستاد مبارزه با مواد مخدر ورود نمیکند
یاسلام
مسئله حقوق های نجومی برزگترین ضربه به کارمندان وارد کرده و هرروز مصوبه ای برای کاهش حقوق کارمندان وکارگران این قشر ضعیف جامعه وخوب مالیات بده تصویب می شود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل