بازدید 4478

زندگی مصدق در تالار وحدت به صحنه رفت

کد خبر: ۶۰۶۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲ 17 July 2016
تالار وحدت این روزها شاهد اجرای نمایشی در مورد یکی از معروف‌ترین چهره‌های سیاسی ایران است. نمایش "راپورت‌های شبانه دکتر مصدق" تازه‌ترین تولید گروه تئاتر "تجربه نو" به نویسندگی و کارگردانی اصغر خلیلی است که هر شب با حضور هنرمندانی چون فرهاد آئیش، ایرج راد، خسرو احمدی، رضا بهبودی، رویا میرعلمی، نرگس محمدی، علیرضا آرا، علی نیکزاد، پیمان شیخی، منوچهر علیپور، خسرو امیری، علیرضا زمانی‌نسب، حمیدرضا کاظمی‌پور، نگین ابدالی، یزدان منصوری و تعداد دیگری از هنرمندان تئاتر هر شب ساعت ۱۸ در تالار وحدت به صحنه می‌رود. 

اصغر خلیلی نویسنده و کارگردان این اثر، در رابطه با این نمایش و نگاهی که در پرداخت به یکی از بزرگترین شخصیت های تاریخ معاصر ایران داشته می گوید: این اثر به زندگی دکتر مصدق بعد از ملی شدن صنعت نفت تا مرگ او را در بر می گیرد. زاویه دید من به زندگی مصدق تنها بیوگرافی او نیست؛ تلاش من بر آن بوده تا عوامل رخ دادن کودتای ۲۸ مرداد و مرگ مصدق را از زاویه دید رسانه ها و افکار عمومی مورد بررسی قرار دهم.

او ادامه می دهد: برای رساندن این مفهوم کلیه روزنامه‌ها، رسانه‌ها و رادیو و تلویزیون آن دوران و طراح های این اتفاق رسانه ای را مورد توجه قرار داده ام. آزادی بیان در آن دوره جذاب و سئوال‌برانگیز بود. آن دوره روزنامه و مجلات متعددی وجود داشته است؛ در واقع شبه آزادی بیانی اتفاق می‌افتد. در بررسی‌هایی که داشتم شرایط رسانه بر مدیریت افکار جامعه خیلی تعیین تکلیف می‌کرد. وقوع کودتای 25 و 28 مرداد تحت تاثیر افکار عمومی است به خصوص 28 مرداد. به شخصه فکر می‌کنم رسانه در این کودتا خیلی تاثیرگذار بوده است.

خلیلی اظهار می‌کند: بعد از الیورتویست تحقیقات این کار را شروع کردم و زمانی زیادی از من گرفت. اول تصمیم گرفتم زندگینامه مصدق را به طور کلی بخوانم. در حین خواندن فهمیدم برخی از منابع تحریف شده است و اتفاقات به سلیقه فرد تغییر کرده است. حتی مکان و زمان تغییر کرده است. برای همین به مستندات شفاهی ارجاع کردم. منظورم این نیست که بروم آنچه سینه به سینه نقل شده است را بشنوم؛ چون آنها هم تغییرپذیر هستند. منظورم صوت‌هایی که از مصدق وجود داشت و مستنداتی که از آنها تهیه شده بود. خیلی عینی و واضح بود. تحریفش کم بود. کتاب‌های متعددی بود که در طول مطالعه آنها با آدم‌هایی مواجه شدم که مستقیم و غیرمستقیم با آنان صحبت کردم.

این کارگردان تئاتردر رابطه با انتخاب بازیگر نقش مصدق عنوان می‌کند: آقای آئیش را براساس رفتار و شباهت‌هایی که چهره او با مصدق داشت به سراغش رفتم و البته توانمندی بسیاری که در بازی داشت. اساسا به نیت آئیش متن را نوشتم و تا زمان تمام شدن نوشتن براساس رفتار آقای آئیش که می‌شناختم نوشتم. باید بگویم آن قدر این مرد فرهیخته و شریف است. . افتخار می‌کنم موفق شدم در طول زندگی که از خدا گرفتم یک بار با مردی بدین شرافت کار کنم و تجربه کسب کنم.

خلیلی در رابطه با اجرای این نمایش در تالار وحدت بیان می‌کند: برای من افتخار است که در تالار وحدت اجرا می‌روم. تئاتر معروف ایران است. روزی عنوان تئاتر برگزیده خاورمیانه را داشت؛ ولی الان مطمئناً عقب افتاده است. امکانات فوق‌العاده‌ای دارد. گروه تکنیکی بسیار بسیار حرفه‌ای دارد. من در هیچ یک از نمایش‌هایم کم تمرین نکرده بودم و این قدر دقیق ندیدم کار انجام شود. خودم یک سالن دیگر هم مدنظرم بود و صرفاً به خاطر مدیر آنجا کار را نبردم. اصلاً کار را ارائه نکردم. نمایش را برای سالن دیگری طراحی کرده بودم.

گفتنی است، نمایش "راپورتهای شبانه دکتر مصدق" نوشته و کار اصغر خلیلی تا 20 مردادماه هر شب ساعت 18 در تالار وحدت به صحنه می رود. علاقمندان می توانند جهت خرید بلیت به سایتwww.tik8.com  مراجعه نمایند.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل